Tour de France 2023

Wie wint de tour de france

• Jonas Vingegaard

Stemmen: 66 45,8%
  • Tadej Pogacar

Stemmen: 72 50,0%
  • Hindley Jai

Stemmen: 1 0,7%
  • Mas Enric

• Carapaz Richard

Stemmen: 0 0,0%
  • Gaudu David

• Martínez Daniel Felipe

• Mas Enric

• Yates Adam

• O'Connor Ben

• Iemand anders namelijk,...

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    144
Wat die mens van Dstny daarvan denkt is, met alle respect, voor mij ook redelijk irrelevant. :p

Ik verschiet er wel van dat Ten Dam eerder pro was. Nemesis spreekt nu van 30" (waarschijnlijk de tijd die Backelants uit zijn duim zoog) maar in realiteit gaat het volgens mij hoop en al om een handvol seconden.

De enige reden om te wisselen is omdat een klimfiets minder weegt denk ik? Of zijn er nog andere redenen? (Oprechte vraag). Maar als gewicht het enige probleem is: wat is het verschil in gewicht? 6,8kg VS 8,8kg ofzo? Er zit nog een renner op van 60-65kg ook. Je spreekt dus over een besparing van hooguit 3% op het totale gewicht... maar je geeft wel het voordeel op dat de houding op de TT bike nog geeft op die laatste 3km vanaf de top en dan spreek ik dus nog niet over het verlies in tijd. Met een goeie wissel is het hooguit break-even (en zelfs dat betwijfel ik sterk), als je de wissel botched verlies je gewoon 10 seconden extra...
Die 6,8kg wordt veel aangehaald, maar tegenwoordig zijn er toch veel proffietsen die dat niet meer halen?

MVDP zijn Aeroad zit zelfs op 7,8kg dacht ik... Alles voor aero gains. Pure klimfietsen halen dat wel, maar dan verlies je opnieuw die aero voordelen in de laatste kilometers.

Die 6,8kg wordt veel aangehaald, maar tegenwoordig zijn er toch veel proffietsen die dat niet meer halen?

MVDP zijn Aeroad zit zelfs op 7,8kg dacht ik... Alles voor aero gains. Pure klimfietsen halen dat wel, maar dan verlies je opnieuw die aero voordelen in de laatste kilometers.

Dat zou me verwonderen dat zijn aeroad zo zwaar is. Mijn aeroad weegt 7,8 kg en ik heb geen dura ace, maar ultegra en mijn wielen, pedalen en zadel gaan ook wel nog zwaarder zijn. En ik heb ook geen slr frame die ook nog eens lichter is.

Dat zou me verwonderen dat zijn aeroad zo zwaar is. Mijn aeroad weegt 7,8 kg en ik heb geen dura ace, maar ultegra en mijn wielen, pedalen en zadel gaan ook wel nog zwaarder zijn. En ik heb ook geen slr frame die ook nog eens lichter is.
Er was één of ander magazine dat een hoop fietsen gewogen heeft deze Tour. Die van VDP was inderdaad de zwaarste.
De ene paintjob weegt ook wel wat meer als de andere, daarom dat Pogacar en Vingegaard op matzwarte fietsen rijden.
En het is natuurlijk perfect mogelijk dat VDP niet met hetzelfde frame rondrijdt als wat men verkoopt, iets dat zijn absurd hoge wattages nog beter kan verdragen.

Die laatste 3.5 kilometer loopt de weg toch nog steeds gemiddeld meer dan 5 procent op met daarvoor 2.5 km aan dik 9%.

In totaal worden er op dik 6 kilometer 418 hoogtemeters overwonnen. Da's bijna 7% gemiddeld. Ik zie de toppers wel wisselen.

Rustdag twee, dus tijd om de ritwinnaars in verf te zetten.

- Adam Yates reed al zijn GT' uit (11).
- Lafay is er vorig jaar in geslaagd om zich te mengen tussen de G6 voor de zege. In T-A finishte hij 3e na Pogacar - Vingegaard en voor Remco. Niet bepaald een pannekoek te noemen.
- Philipsen is bezig aan zijn productiefste jaar. Hij zit aan tien overwinningen. De vorige twee jaar was het telkens negen.
- Hindley' voorteken om podium te rijden: telkens hij een rit won in een GT, eindigde hij op het podium.
- Pogacar => 45 - 47 - 58 - 59 - 61. Dit zijn de percentages van zijn top-tien plekken op jaarbasis sinds zijn start in 2019.
- Pedersen' zege is de 48e dit jaar voor een Deen. Hiermee staan ze op de vijfde plek qua overwinningen dit jaar.
- Woods is de oudste coureur, die een rit in de Tour won sinds Vinokourov in 2010.

- Bilbao reed in 2013 zes opeenvolgende Belgische koersen, op amper een maand tijd. In de GP Cerami werd hij 24e als beste resultaat.
- Ion Izagirre reed in 2011 als neoprof alle vijf monumenten. In de RVV finishte hij 133e. De rest reed hij wijselijk niet uit.
- Kwiatkowski heeft totnutoe in 123 verschillende koersen gereden. Niemand van de ritwinnaars komt aan dat aantal.
- Rodriguez, Carlos is de eerste millennial geboren in de 21e eeuw, die een etappe heeft gewonnen in de Tour. Dit is een unicum en zal wellicht een onbreekbare statistiek worden.
- Poels zat met de langste overwinnings-droogte van de huidige etappewinnaars. Namelijk zeventien maanden.

+ een eentje m.b.t. gisteren:
Van Aert zit aan acht tweede-plekken in zijn Tour-loopbaan.
Hiermee is hij nog zestien tweede-plekken verwijderd om 2agan van zijn gekende troon te stoten.
VA heeft natuurlijk minder Tours gereden. De Belg zit aan 1.6 tweede plekken per Tour. Sagan aan 1.8.
Het vreemde is dat Sagan nooit meer in de Tour kon winnen sinds VA zijn eerste tweede plek behaalde in de Tour '19 :thinking:.

Laatst bewerkt:
Inclusief bidons? :unsure:
Dat zal wel niet :P
Is inclusief pedalen die toch al 220g wegen. Alle ditjes en datjes erbij en het is bijna 8kg ja. De aeroad is dan ook geen spectaculair licht frame ofzo.

De R5 of de V4RS zitten ook niet onder de 7kg hoor in de spec waarin Vingegaard en Pogacar ze berijden.

Dat zal wel niet :P
Is inclusief pedalen die toch al 220g wegen. Alle ditjes en datjes erbij en het is bijna 8kg ja. De aeroad is dan ook geen spectaculair licht frame ofzo.

De R5 of de V4RS zitten ook niet onder de 7kg hoor in de spec waarin Vingegaard en Pogacar ze berijden.

Al die dure onderdelen die daar op zitten voor 200 gram verschil in vergelijking met een cf slx is dan toch ook verre van de prijs waard aangezien die grammen voornamelijk van het frame komen.

Dura ace groep, wielen, lichter zadel en lichter frame.

Het frame 70 gram lichter, het zadel zal ook al rap 50 gram schelen. Dan heb je nog de groep en wielen van dura ace vs ultegra en dt swiss die maar een 70 gram verschil maken.

Je moet zot zijn om daar 3000€ meer voor te betalen als consument.

Verschiet er eigenlijk echt van. Maar goed, dat is mss voor een ander topic.

Dat zal wel niet :p

Pogacar zit aan 6,9kg gcn tech heeft hem deze tour al gewogen.

- Rodriguez, Carlos is de eerste millennial, die een etappe heeft gewonnen in de Tour. Dit is een unicum en zal wellicht een onbreekbare statistiek worden.
De eerste millennials zijn met wielerpensioen :p
Rodriguez is geen millennial (Gen Y) maar Gen Z, net als Vingegaard en Pogacar overigens.

Pogacar zit aan 6,9kg gcn tech heeft hem deze tour al gewogen.

Ze hebben de reservefiets op 7kg gewogen, en zijn eerste fiets zou 6,9kg wegen. Nu 6,97kg is ook 6,9kg natuurlijk :P
Ook wel rekening mee houden dat hij een kleinere framemaat heeft dan MVDP. En ook niet tubeless.

Maar goed net boven, net onder het flirt met de 7kg. Maar je wilt niet weten wat al die custom parts kosten.

Maakt Van Aert een kans vandaag om te winnen? Waarschijnlijk teveel km's aan +10%.
Hopelijk geen pech voor Pogacar en Vingegaard vandaag zodat het spannend blijft tot in Parijs :)

Maakt Van Aert een kans vandaag om te winnen? Waarschijnlijk teveel km's aan +10%.
Hopelijk geen pech voor Pogacar en Vingegaard vandaag zodat het spannend blijft tot in Parijs :)
Ik vrees ervoor, iets te zwaar.

Hopelijk haalt Pogacar nog eens verschroeiend uit 😎

Pogacar blijkbaar de fietswissel aan het oefenen. Er zal dus wel gewisseld worden. 6km klimmen is natuurlijk ook best een eind normaal wel tijd genoeg om de verloren tijd terug in te halen.

Terug
Bovenaan