Tour de France 2023

Wie wint de tour de france

• Jonas Vingegaard

Stemmen: 66 45,8%
  • Tadej Pogacar

Stemmen: 72 50,0%
  • Hindley Jai

Stemmen: 1 0,7%
  • Mas Enric

• Carapaz Richard

Stemmen: 0 0,0%
  • Gaudu David

• Martínez Daniel Felipe

• Mas Enric

• Yates Adam

• O'Connor Ben

• Iemand anders namelijk,...

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    144
Als je Vingegaard door de bochten ziet vliegen, toch ook wel straf. Daar wint hij ook wel serieus wat seconden t.o.v. de concurrentie. Vingegaard is gewoon een perfectionist die alles op de TDF zet en daar maanden minutieus op voorbereid.

Ik heb daarnet nog wat beeldmateriaal aan het bekijken geweest en op vlak van techniek, zowel het bochtenwerk als lichaamshouding moet dit de perfectie geweest zijn.

En om eens een ander heikel onderwerp dan doping aan te snijden, ik zie geen enkele Belg deze twee ooit iets in de weg leggen voor een eindwinst in een grote ronde. Vroeger liet ik de deur nog op een kiertje maar die hoop kan overboord.

Ik las op Twitter dat Vingegaard zijn Vo2max ooit getest is als junior: 97. Als je zo'n potentieel effectief kan omzetten in prestaties, dan ben je de beste duursporter allertijden natuurlijk.
En toch eindigde die in ronde van de toekomst op 40min van Pogacar
Moet toch echt een slechte trainer gehad hebben toen!

Het is hard aan het regenen op dit moment, benieuwd of dat straks nog het geval is

En toch eindigde die in ronde van de toekomst op 40min van Pogacar
Moet toch echt een slechte trainer gehad hebben toen!

Het is hard aan het regenen op dit moment, benieuwd of dat straks nog het geval is

Met een hoge vo2max alleen ben je niks he svensden WK Itt bij de juniors 2012 heeft officieel de hoogste vo2max ooit gemeten. Maar hij ontbrak dan andere dingen

Mentaal , tactisch, techniek , omkadering , ... Komt er allemaal bij ook bij kijken.

Je hebt die hoge vo2max echt nodig om de tour te winnen , maar het is niet het enige dat je nodig hebt. Er zijn er nog die een hele hoge Vo2max hebben maar niks presteren

Vingegaard zou officieus de hoogste vo2max moeten hebben nu van alle sporters ooit gemeten (aangezien die waardes dalen en stijgen met training)

Als het is om te vallen: als je niets rijdt in het voorjaar en je valt de eerste week van de tour (waar je meer kans hebt om dat tegen te komen dan in het voorjaar door het hectische) dan heb je heel het seizoen niets gewonnen.

Dan moet je een superknecht als van aert ook niet laten starten aan de ronde van zwitserland een paar weken voor de tour. Want die kwijt spelen is even erg als je kopman kwijt spelen.

Aan dopinginsinuaties doe ik niet mee, er zijn genoeg andere verklaringen waarom Vingegaard er hier zo bovenuit steekt. Eerst en vooral is Jumbo gewoon pakken professioneler dan UAE als je het zo bekijkt, tot op het maniakale zelfs, ik betwijfel zelfs of een renner als Pogacar daar zijn draai wel zou kunnen vinden (iemand als Sagan zou dat volgens mij ook niet gekund hebben).

Ten tweede heeft Pogacar er wel al een vrij straf voorjaar opzitten, waarin hij dan nog eens ten val kwam en weken buiten competitie was. Vingegaard heeft waarschijnlijk uren in de windtunnel doorgebracht en heeft er meerdere hoogtestages opzitten om zich voor te bereiden op de Tour. Die had voor de start in Bilbao nog geen trap te veel gegeven.

En ten derde beschikt Vingegaard (in hoeverre dit een impact had op de etappe van gisteren) over buitengewone helpers die zich onbaatzuchtig uit de naad rijden voor hun kopman.

Kunnen we stoppen met te zeggen dat Vingegaard niks rijdt buiten de Tour? Hij heeft in eendagswedstrijden niks te zoeken (net als alle andere ronderenners tussen Merckx en Pogacar trouwens) en voor de rest heeft hij Nice, Baskenland & Dauphiné gereden: de belangrijkste WT rittenkoersen op de kalender dus tot juli buiten de GIro. Juist Catalonië had hij nog kunnen rijden maar daar starte Roglic al, wat verwachten we nu? Dat hij de ronde van Denenmarken oid gaat rijden? Die koersen voegen niks toe aan het palmares van een Tourwinnaar punt.
Hell, een ronde van België zou zelfs voor het palmares van Van Aert 0 meerwaarde geven...

niet super? Hij rijdt iedereen naar huis. Hij is een klasse beter dan de rest. Dit niveau is van zijn tijdrit op de Planches en toen werden er vraagtekens bij geplaatst omdat hij zo sterk reed. Hoe kan je dan zeggen dat hij met de verkeerde ingesteldheid is gestart? Nu hebben we iemand die dat niveau nog eens belachelijk maakt. Die trouwens zijn 1ste tijdrit ooit wint op World Tour niveau en op wat voor een manier.

Pogacar heeft het voordeel dat hij 4 jaar geleden al topprestaties neer heeft gezet bij de profs en bij de jeugd als 1 van de grootste talent van zijn generatie werd bestempeld. Maar hij heeft wel de nodige bagage door de entourage bij UAE natuurlijk.
In tegenstelling tot wat sommige lijken te denken was de TT van gisteren zwaarder dan de TT naar La Planche des Belles Filles (meer hm/km).
Volgens mij verliest Pogacar gewoon een pak tijd met die bike swap, niet alleen met de swap zelf maar ook nog eens door de veel slechtere aerodynamica in die laatste 3km, koppel dat aan een Vingegaard die die afdaling naar beneden stort en daar wrs ook nog een pak tijd neemt.

Ik zag gisteren iemand de quote van Dumoulin uit 2020 erbij sleuren waar Dumoulin klaagt over 2s/km... alleen was die quote niet volledig. De volledig quote was... 2s/km op iemand die "als een mijnwerker op zijn fiets zit" (of iets in die trend). Vergelijk eens het verschil in positie tussen Vinegegaard en Pogacar... Vingegaard zit véél dieper op zijn fiets. Steek Pogacar een paar dagen in de windtunnel bij Jumbo Visma en hij rijdt gisteren gewoon nóg veel sneller, dat geloof ik oprecht. Zou het genoeg geweest zijn? Dat ga ik niet beweren maar die 1m38 van gisteren is gewoon een overdreven groot verschil dat echt wel niet alleen aan een verschil in fysieke capaciteiten (al dan niet met hulpmiddelen) kan toegeschreven worden.

In all seriousness: https://www.procyclingstats.com/race/tirreno-adriatico/2020/stage-8
Hier stelde niemand zich vragen bij... Thomas, no pannenkoek tegen de klok, die op een biljartvlakke omloop zonder techniciteit met dezelfde resources 3s/km aan zijn broek krijgt. Maar als iemand op een súper zware omloop met: een véél betere afdaling, véél betere TT positie, beter materiaal, zonder onvermijdelijke mentale dreun (Pogacar weet al tijdens die TT dat Vingegaard vliegt) EN zonder onnozele bikeswap 4s/km weg rijdt... nee dat kan niet.

Laat ons ook niet vergeten dat Pogacar zijn basis gewoon onvermijdelijk smaller was dan die van Vingegaard door die polsblessure. Op het moment dat Vingegaard vol in de opbouw zit, zat Pogacar 2 weken in zijn bed. Misschien begint het ook gewoon op te geraken? Zet deze TT op dag 5 en je krijgt misschien een heel ander verhaal.
Er wordt ook naar Van Aert gekeken maar je moet eens verderop kijken in die top 10, Van Aert rijdt een heel goeie tijdrit maar als je ziet hoe ver Cavagna (met alle respect) en vooral Pedersen maar staan dan weet ik niet of die TT van Wout nu zo extréém straf is. Goed, maar zeker niet buitenaards

Ik heb de laatste jaren in duursport nog wel dingen jawdropping dingen gezien: Kristian Blummenfelt, Gustav Iden, Nils van der Poel... toevallig of niet allemaal vikings.

Laatst bewerkt:
Kunnen we stoppen met te zeggen dat Vingegaard niks rijdt buiten de Tour? Hij heeft in eendagswedstrijden niks te zoeken (net als alle andere ronderenners tussen Merckx en Pogacar trouwens) en voor de rest heeft hij Nice, Baskenland & Dauphiné gereden: de belangrijkste WT rittenkoersen op de kalender dus tot juli buiten de GIro. Juist Catalonië had hij nog kunnen rijden maar daar starte Roglic al, wat verwachten we nu? Dat hij de ronde van Denenmarken oid gaat rijden? Die koersen voegen niks toe aan het palmares van een Tourwinnaar punt.
Hell, een ronde van België zou zelfs voor het palmares van Van Aert 0 meerwaarde geven...

In tegenstelling tot wat sommige lijken te denken was de TT van gisteren zwaarder dan de TT naar La Planche des Belles Filles (meer hm/km). Volgens mij verliest Pogacar gewoon een pak tijd met die bike swap, niet alleen met de swap zelf maar ook nog eens door de veel slechtere aerodynamica in die laatste 3km, koppel dat aan een Vingegaard die die afdaling naar beneden stort en daar wrs ook nog een pak tijd neemt.

Ik zag gisteren iemand de quote van Dumoulin uit 2020 erbij sleuren waar Dumoulin klaagt over 2s/km... alleen was die quote niet volledig. De volledig quote was... 2s/km op iemand die "als een mijnwerker op zijn fiets zit" (of iets in die trend). Vergelijk eens het verschil in positie tussen Vinegegaard en Pogacar... Vingegaard zit véél dieper op zijn fiets. Steek Pogacar een paar dagen in de windtunnel bij Jumbo Visma en hij rijdt gisteren gewoon nóg veel sneller, dat geloof ik oprecht. Zou het genoeg geweest zijn? Dat ga ik niet beweren maar die 1m38 van gisteren is gewoon een overdreven groot verschil dat echt wel niet alleen aan een verschil in fysieke capaciteiten (al dan niet met hulpmiddelen) kan toegeschreven worden.

In all seriousness: https://www.procyclingstats.com/race/tirreno-adriatico/2020/stage-8
Hier stelde niemand zich vragen bij... Thomas, no pannenkoek tegen de klok, die op een biljartvlakke omloop zonder techniciteit met dezelfde resources 3s/km aan zijn broek krijgt. Maar als iemand op een súper zware omloop met: een véél betere afdaling, véél betere TT positie, beter materiaal EN zonder onnozele bikeswap 4s/km weg rijdt... nee dat kan niet.
Laat ons ook niet vergeet dat Pogacar zijn basis gewoon onvermijdelijk smaller was dan die van Vingegaard door die polsblessure. Op het moment dat Vingegaard vol in de opbouw zit, zat Pogacar 2 weken in zijn bed. Misschien begint het ook gewoon op te geraken? Zet deze TT op dag 5 en je krijgt misschien een heel ander verhaal.

Ik heb de laatste jaren in duursport nog wel dingen jawdropping dingen gezien: Kristian Blummenfelt, Gustav Iden, Nils van der Poel... ze moeten daar in Scandinavië goe gerief hebben...
Je kan dan ook Ganna niet vergelijken met Vignegaard. Ganna is een monster op het vlakke en heeft ook alles op supersnel te zijn voor een korte periode (en lange periode zie maar zijn werelduurrecord). Ook kan je geen inspanning van 10 minuten van iemand van 1,93 en 85(?)kg vergelijken met een inspanning van 33 minuten van een pluimgewichtje van 60kg. Hoe meer appelen en peren kan je vergelijken in dit geval.

Over de tijdrit zelf. Het is de tijdrit met het grootste verschil ooit tussen renner 1 en 2 op basis van seconden/km met 4,4seconden/km. De rest komt niet eens in de buurt

Screenshot 2023-07-19 at 09.24.37.png

Pogacar zal idd wat tijd verloren hebben op die klim maar rijdt daar wel nog de 4de beste tijd op de klim zelf (na Vignegaard, Ciccone en S. Yates). Het laatste stuk loopt hij zelf nog minsten een halve minuut weg van iedereen die achter hem eindigt.. Dus hij rijdt dat stuk veel sneller dan al die renners met een TT fiets (maakt daar op die 3,5km de helft van zijn verschil van de totale tijdrit), mssn had hij dan toch niet zoveel last van de minpunten van zijn gewone fiets. Pogacar reed gewoon zelf een fantastische tijdrit hoe je het ook draait of keert. Het is enkel Vignegaard op zijn TT fiets die belachelijk veel beter is dan hem op dat stuk. Vignegaard reed minstens 1'11 sneller op 3,5km dan gans het peloton op Pogacar na. Dat is gewoon ongezien.

Waarom zou een ronderenner in eendagswedstrijden niets te zoeken hebben, je bent toch nog altijd een renner en die moet imho voor zover zijn programma het toelaat zo veel mogelijk koersdagen hebben. Stel je eens een voetballer voor die enkel de play offs of CL/EL wedstrijden speelt maar voor de rest van de competitie zijn neus optrekt.

Wedstrijden zoals LBL, Classica San Sebastian en Lombardije zou een Vingegaard zeker mogen rijden.

Waarom zou een ronderenner in eendagswedstrijden niets te zoeken hebben, je bent toch nog altijd een renner en die moet imho voor zover zijn programma het toelaat zo veel mogelijk koersdagen hebben. Stel je eens een voetballer voor die enkel de play offs of CL/EL wedstrijden speelt maar voor de rest van de competitie zijn neus optrekt.

Wedstrijden zoals LBL, Classica San Sebastian en Lombardije zou een Vingegaard zeker mogen rijden.
Omdat er een totaal verschillende aanpak zit in één dag knallen vs 21 dagen doseren en knallen?

Hij heeft vorig jaar en het jaar ervoor oa LBL, Lombardije, Waalse Pijl, AGR,... gereden. Maar nooit echt topresultaten. In de WT rondes van een week reed ie overal gewoon top. Je hebt nu eenmaal renners die beter zijn in het ronde werk dan in 1-dags wedstrijden en Vignegaard is bij de beste 2 van de wereld in het ene en (voorlopig) een subtopper in het andere. Niet onlogisch dat hij dan vooral het ene rijdt

In tegenstelling tot wat sommige lijken te denken was de TT van gisteren zwaarder dan de TT naar La Planche des Belles Filles (meer hm/km).
Volgens mij verliest Pogacar gewoon een pak tijd met die bike swap, niet alleen met de swap zelf maar ook nog eens door de veel slechtere aerodynamica in die laatste 3km, koppel dat aan een Vingegaard die die afdaling naar beneden stort en daar wrs ook nog een pak tijd neemt.

Hier stelde niemand zich vragen bij... Thomas, no pannenkoek tegen de klok, die op een biljartvlakke omloop zonder techniciteit met dezelfde resources 3s/km aan zijn broek krijgt. Maar als iemand op een súper zware omloop met: een véél betere afdaling, véél betere TT positie, beter materiaal, zonder onvermijdelijke mentale dreun (Pogacar weet al tijdens die TT dat Vingegaard vliegt) EN zonder onnozele bikeswap 4s/km weg rijdt... nee dat kan niet.

Laat ons ook niet vergeten dat Pogacar zijn basis gewoon onvermijdelijk smaller was dan die van Vingegaard door die polsblessure. Op het moment dat Vingegaard vol in de opbouw zit, zat Pogacar 2 weken in zijn bed. Misschien begint het ook gewoon op te geraken? Zet deze TT op dag 5 en je krijgt misschien een heel ander verhaal.
Er wordt ook naar Van Aert gekeken maar je moet eens verderop kijken in die top 10, Van Aert rijdt een heel goeie tijdrit maar als je ziet hoe ver Cavagna (met alle respect) en vooral Pedersen maar staan dan weet ik niet of die TT van Wout nu zo extréém straf is. Goed, maar zeker niet buitenaards

Ik heb de laatste jaren in duursport nog wel dingen jawdropping dingen gezien: Kristian Blummenfelt, Gustav Iden, Nils van der Poel... toevallig of niet allemaal vikings.
Valverde reed toch ook quasi alles? :unsure:

Pogacar verliest tov Vingegaard 1min07 tussen CP2 en aankomst, inclusief fietswissel
De rest verliest daar allemaal veel meer dan hem (WVA bv 1min40, Bilbao 1min30, S Yates 1m38 en A. Yates 1m56)

Of als je CP3 tot aankomst kijkt verliest Pogacar 33sec en WVA 1min! (Bilbao: 44sec, S. Yates 1min03 en A. Yates 1m07)
Of CP2 naar CP3 (waar de fietswissel is): Pogacar 34sec, WVA 39sec, Bilbao 46sec, SY 33sec en AY: 47sec

Er zijn wel meer GT winnaars sinds Merckx die 1 of meerdere monumenten gewonnen hebben, zelfs in de laatste jaren. Remco, Roglic, Valverde en Niballi zijn er die ik direct kan opnoemen, en als we verder terug gaan zal een Hinault ook wel meerdere monumenten op zijn naam staan hebben.

Er zijn wel meer GT winnaars sinds Merckx die 1 of meerdere monumenten gewonnen hebben, zelfs in de laatste jaren. Remco, Roglic, Valverde en Niballi zijn er die ik direct kan opnoemen, en als we verder terug gaan zal een Hinault ook wel meerdere monumenten op zijn naam staan hebben.
De namen die je opnoemt zijn allemaal renners die explosiever zijn dan een Vingegaard, wat denk ik wel een voordeel is in eendagswedstrijden.
De meeste eendagswedstrijden hebben geen klimmen die lang genoeg zijn om het verschil te maken voor een Vingegaard. Maar moest hij er zich op toeleggen dan maakt hij zeker kans in Lombardije of San Sebastian :)

niet super? Hij rijdt iedereen naar huis. Hij is een klasse beter dan de rest. Dit niveau is van zijn tijdrit op de Planches en toen werden er vraagtekens bij geplaatst omdat hij zo sterk reed. Hoe kan je dan zeggen dat hij met de verkeerde ingesteldheid is gestart? Nu hebben we iemand die dat niveau nog eens belachelijk maakt. Die trouwens zijn 1ste tijdrit ooit wint op World Tour niveau en op wat voor een manier.

Pogacar heeft het voordeel dat hij 4 jaar geleden al topprestaties neer heeft gezet bij de profs en bij de jeugd als 1 van de grootste talent van zijn generatie werd bestempeld. Maar hij heeft wel de nodige bagage door de entourage bij UAE natuurlijk.
Nee, niet super voor hem. Voor Pogacar is dat in dit soort tijdrit normaal. Die tijdsverschillen waren gewoon wat er verwacht werd. Dit is wat hij daar zelf over zegt: "Ik kon niet beter, ik heb alles gegeven", opende hij zijn eerlijke analyse. "Het was misschien niet mijn beste dag. Maar de Tour is nog niet gedaan."
Hij zegt dus letterlijk zelf dat het niet zijn beste dag was.
Als je na 500m vlak met amper 2 bochten al 3s verliest op de rechtstreekse concurrent ben je gewoon niet met de juiste ingesteldheid gestart.

Nee, niet super voor hem. Voor Pogacar is dat in dit soort tijdrit normaal. Die tijdsverschillen waren gewoon wat er verwacht werd. Dit is wat hij daar zelf over zegt: "Ik kon niet beter, ik heb alles gegeven", opende hij zijn eerlijke analyse. "Het was misschien niet mijn beste dag. Maar de Tour is nog niet gedaan."
Hij zegt dus letterlijk zelf dat het niet zijn beste dag was.
Als je na 500m vlak met amper 2 bochten al 3s verliest op de rechtstreekse concurrent ben je gewoon niet met de juiste ingesteldheid gestart.
Het was niet zijn beste dag in vergelijking met Vignegaard. Maar hij rijdt zijn beste tijdrit ooit. De tijdverschillen met de rest zijn gewoon beter dan toen op de Planches. Hij reed toen 2,2 seconden/km sneller dan de rest, nu 3,2 seconden/km. Denk Vignegaard weg en we zeggen hetzelfde over Pogacar zijn tijdrit nl buitenaards, belachelijk snel,... Dat maakt de prestatie van Vignegaard nog meer out of this world. En als je met de verkeerde ingesteldheid start dan rij je niet god en klein pierke naar huis in de volgende 30 minuten. Daarom zijn die commentatoren die zeggen dat Pogacar maar een "gewoon" een goeie tijdrit reed gewoon helemaal verkeerd.

de wereld <<<<<<<<< Pogacar (zoals het als is de voorbije 4 jaar) <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<Vignegaard

true ik dacht een tijd geleden ook van niet maar dat bleken er meer te zijn dan je op het eerste zicht denkt.

De laatste 5km van Col de la Loze zijn wel ferm lastig aan gemiddelde +/- 10% en dan nog eens tot 2300m hoogte. Hier een slechte dag en je verliest minuten.

ja idd , vorig jaar ook de Loze opgereden, en tis vanaf het bos wat speciaal is aangelegd voor fietsers wat zo varieert qua percentages 10 tot 20%+
in 2020 Heeft de Tour het hem ook gedaan met Pogacar, dus hij weet al waar hem kan gaan aanvallen :D

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd hoever Jumbo de koers zal vastleggen vandaag. Weer mensen vooruit sturen of iedereen rond Vignegaard en de ontsnapping 15 minuten zodat Pogacar geen steun kan krijgen uit die groep.

Terug
Bovenaan