Jozf
Active member
De realiteit is dat er met bepaalde handelszaken nog weinig geld valt te verdienen.
Een paar maanden geleden had GVA een artikel over hoe krantenwinkels vaker en vaker worden overgenomen door mensen van Indische afkomst. Wie vandaag nog rendabel wil zijn, moet niet alleen grote volumes draaien, maar ook zeer lange dagen kloppen. Vaak doen de locaties ook nog eens dienst als verdoken gokkantoren (Press Shop franchise is zelfs eigendom van een gokbedrijf).
Een paar maanden geleden had GVA een artikel over hoe krantenwinkels vaker en vaker worden overgenomen door mensen van Indische afkomst. Wie vandaag nog rendabel wil zijn, moet niet alleen grote volumes draaien, maar ook zeer lange dagen kloppen. Vaak doen de locaties ook nog eens dienst als verdoken gokkantoren (Press Shop franchise is zelfs eigendom van een gokbedrijf).
“Een krantenwinkel vandaag vraagt zoveel investeringen, door alle regels die de overheid oplegt, waardoor de winstmarges onder druk staan. Indiërs hebben een andere mindset. Die zijn het gewend om vijftien uur per dag te werken, om 1.500 euro per maand over te houden op het einde van de maand. ”
“De definitie van een krantenwinkel, zoals opgemaakt in 1977, heeft niets meer te maken met een krantenwinkel anno 2025. Naast de verkoop van rookwaren en de verkoop van nationale loterijproducten, moet er een minimumaantal titels van kranten en tijdschriften aanwezig zijn. Wetende dat er minimum 200 titels moeten aanwezig zijn om een licentie sportweddenschappen te krijgen, kan je stellen dat veel dagbladhandels die rond de 200 titels draaien eigenlijk pseudo-perswinkels zijn. Het is bijvoorbeeld niet normaal als je magazines van vijf maanden oud in de rekken ziet.”
“Door minister Frank Vandenbroucke (Vooruit) kampen krantenwinkels bovendien met een enorme accijnsdruk op rookwaren. Vroeger pakte de kleinhandelaar 9 procent winst op rookwaren, nu is dat nog 2 procent. Onlangs hebben we dan nog die investeringen moeten doen om alle rookwaren onzichtbaar voor de klant in gesloten kasten te bewaren. Ik had net een humidor met speciaal luchtvochtigheidssysteem aangekocht om sigaren optimaal in te bewaren. Maar hoe kan je sigaren verkopen als de mensen ze niet zien?”
“De winstmarge op postpakketjes is zeer klein, zo’n 20 cent per pakketje. Dan moet je al heel grote volumes draaien. Ik kan niemand in dienst nemen om vijf minuten naar een pakje te laten zoeken voor 20 cent”
.
Tijdens de (ongeveer) eerste helft van mijn tienerjaren hield ik mij bezig met Märklin H0 treinen (schaal 1:87), al had ik daar niet overdreven veel plaats voor en moest ik het doen met een tafel van ongeveer 120x250cm... Was ook pokkeduur allemaal, dus ik had maar 1 treinset, wat extra sporen, 2 aanstuurbare seinpalen en 6 aanstuurbare wissels. Ondertussen, bijna 3 decennia later, zitten we hier in ons huis met een (sinds vorige maand) afgewerkte kelder en hebben we plaats zat voor zo een modelspoorbaan... maar dan krijg ik diezelfde rolleyes van mijn vriendin als ik daarover begin... 
Ik had vroeger ook wel wat vliegtuigjes van Revell, maar ik was daar echt slecht in om die dingen in elkaar te plakken. Moest ik ooit echt tijd te veel hebben (en geld), dan wil ik me nog wel eens bezig houden met het maken van een (kleine) Z scale modelspoorbaan (1:220) aangestuurd door Raspberry Pi.