Wat doen jullie met vrijgekomen staatsbon?

Ik investeer het geld van mijn staatsbon

• Totaal aantal stemmers
    95
Ik wou termijnrekening bij Santander openen, maar ga nog weekje wachten.
Kijken wat de staatsbon gaat zijn.
2,31% voor 6 maanden bij vision fix

Ik wou termijnrekening bij Santander openen, maar ga nog weekje wachten.
Kijken wat de staatsbon gaat zijn.
2,31% voor 6 maanden bij vision fix
Waarom zou je dat doen als de Vision Plus als gereglementeerde spaarrekening reeds 2.85% bruto geeft. Eerste 1020 euro interest, geen roerende voorheffing. Alles daarboven 15%, dus 2.85% wordt dan 2.42%.
Met andere woorden, door te kiezen voor de termijnrekening zit je geld vast en krijg je minder. Enkel als de ECB ferm zakt de komende paar maanden, maak je hier heel misschien profijt mee. En zelfs dan nog, we spreken van kruimels.

Laatst bewerkt:
De enorme commotie rond de ING termijnrekening, nieuwe staatsbon, etc. is onbegrijpelijk.
Zeker omdat het hier -tot nader order- geen forum is vol met hoogbejaarde mensen die al hun info van de bankdirecteur in het dorp of de overheid krijgen.

Als je een paar tienduzend euro spaargeld hebt, ben je momenteel beter af met een gereglementeerde spaarrekening van bvb. Santander Vision PLUS. Want 0% RV tot 1020 euro. En daarboven 2.42% netto interest na RV. Geen tijd verdoen met termijn-rekeningen of staatsbonnen.

En als je grotere sommen geld hebt, zet je het overschot gewoon aan het werk in aandelen, obligaties, vastgoed, ...
Dan laat je dat toch niet rotten op een laagrentend product zoals een spaar- of termijnrekening of een belgische staatsbon?
En voor wie ondanks pakken poen echt niet van risico houdt en geen financiele kennis heeft, kan je vanaf 150.000 euro ook gewoon 2.55% netto (3% bruto) krijgen via Santander Vision MAX. Waarom zou je uw geld voor een schamele 0.11% extra op een termijnrekening van ING vastzetten voor een jaar, met bovendien een hele rits voorwaarden zoals het verplicht overzetten van lonen etc.?

Nieuwsgierig - puur als interest op iets met 100% kapitaalsgarantie (staatsbon, kasbon, termijn, spaarrekening ...) imo lastig/onmogelijk in huidige marktomstandigheden.

Ook een aanvullende vraag: heeft het bedrag eigenlijk een grote invloed op de voorstellen die banken maken - stel dat je met 6 miljoen gaat ipv. 600k bvb. Is die invloed dan positief of negatief?
Ja, het heeft een positieve invloed (toch als het niet wil zeggen dat hun risico verhoogt). Je zal lagere intresten krijgen. Ook omgekeerd, als je grote bedragen op je bankrekening zet kan je ook hogere intresten krijgen dan degene die ze afficheren.

De enorme commotie rond de ING termijnrekening, nieuwe staatsbon, etc. is onbegrijpelijk.
Zeker omdat het hier -tot nader order- geen forum is vol met hoogbejaarde mensen die al hun info van de bankdirecteur in het dorp of de overheid krijgen.

Als je een paar tienduzend euro spaargeld hebt, ben je momenteel beter af met een gereglementeerde spaarrekening van bvb. Santander Vision PLUS. Want 0% RV tot 1020 euro. En daarboven 2.42% netto interest na RV. Geen tijd verdoen met termijn-rekeningen of staatsbonnen.

En als je grotere sommen geld hebt, zet je het overschot gewoon aan het werk in aandelen, obligaties, vastgoed, ...
Dan laat je dat toch niet rotten op een laagrentend product zoals een spaar- of termijnrekening of een belgische staatsbon?
En voor wie ondanks pakken poen echt niet van risico houdt en geen financiele kennis heeft, kan je vanaf 150.000 euro ook gewoon 2.55% netto (3% bruto) krijgen via Santander Vision MAX. Waarom zou je uw geld voor een schamele 0.11% extra op een termijnrekening van ING vastzetten voor een jaar, met bovendien een hele rits voorwaarden zoals het verplicht overzetten van lonen etc.?
Er zit wel nog veel tussen enkele tienduizend en 150,000 natuurlijk.
Ik denk als je rond de 100k zit dat het toch al ff nadenken is.
En het wil toch niet zeggen dat je 100-150k veilig wil beleggen dat er geen ander deel van je vermogen in aandelen/obligaties zit of dat je wel naar vastgoed kijkt maar je inbreng aan het verhogen bent.
Grof gerekend zit ik 1/3 aandelen en 2/3 veilig op dit moment, ik voel mij absoluut met de huidige markt en beperkte kennis niet goed bij 100% aandelen en denk dat dit vrij logisch is gezien de laatste pagina's in het beurstopic.

met bovendien een hele rits voorwaarden zoals het verplicht overzetten van lonen etc.?
Ohja, en deze zie ik wel nergens terug bij ing dus vanwaar komt die info?

Waarom zou je uw geld voor een schamele 0.11% extra op een termijnrekening van ING vastzetten voor een jaar, met bovendien een hele rits voorwaarden zoals het verplicht overzetten van lonen etc.?
Voorwaarde 1: Het moet nieuw geld zijn dat nog niet bestaat binnen ING. Bestaand geld overzetten van een ING spaarboekje, ING rekening, .. of wat dan ook naar de nieuwe TD telt niet en kan niet op de TD geplaatst worden.
Voorwaarde 2: Het geld moet eerst overgezet worden naar een ING rekening komend van oa lonen, pensioen, de staatsbon, een andere bank ..
Voorwaarde 3: Het geld van de staatsbon ook al werd deze overgeschreven vanuit ING telt mee en telt als nieuw geld
Voorwaarde voor een extra 0.2% (bruto) --> Preregistratie

Uw voorwaarde staat op het eerste zicht dus nergens.

Laatst bewerkt:
Voor de geïnteresseerden: https://www.medirect.be/nl-be/staatsbon/

Ontvang 0,50% bonus* op uw belegging​

Klaar om uw geld aan het werk te zetten? Schrijf in op de nieuwe Staatsbons tussen 5 en 13 september, 15 u 30 inbegrepen, en ontvang 0,50% bonus* op het bedrag dat u belegt. Deze bonus wordt ten vroegste op 15 oktober 2024 op uw MeDirect-zichtrekening gestort.

Opgelet: hoewel de inschrijvingsperiode loopt tot 15 u 30 op 13 september 2024, kan het Federaal Agentschap van de Schuld ervoor kiezen om deze vroeger af te sluiten.
*Ontdek hier de promotievoorwaarden.

Er zit wel nog veel tussen enkele tienduizend en 150,000 natuurlijk.
Ik denk als je rond de 100k zit dat het toch al ff nadenken is.
En het wil toch niet zeggen dat je 100-150k veilig wil beleggen dat er geen ander deel van je vermogen in aandelen/obligaties zit of dat je wel naar vastgoed kijkt maar je inbreng aan het verhogen bent.
Grof gerekend zit ik 1/3 aandelen en 2/3 veilig op dit moment, ik voel mij absoluut met de huidige markt en beperkte kennis niet goed bij 100% aandelen en denk dat dit vrij logisch is gezien de laatste pagina's in het beurstopic.

Voorwaarde gaat blijkbaar over de extra 0.2%.
Om het in aanmerking komende bedrag voor deze promotie te verhogen, moet je bijkomende fondsen naar je ING-rekeningen overmaken (bijv. overschrijvingen, loon, pensioeninkomsten en andere financiële inkomsten).

---

Ik heb op de vorige pagina al een excel screenshot gedeeld waar ik de oefening heb gedaan voor bedragen van 20k tot 200k (telkens in trappen van 10k). Maar blijkbaar heeft iedereen daar los over gezien?

Voor een bedrag van 100k bedraagt het voordeel (van mix spaar+termijnrekening ipv alleen spaarrekening) zo'n 0,15% interest oftewel 150 euro.
Admin molen doorlopen om rekening te openen, en vooral 1 jaar lang geen toegang meer te hebben tot mijn geld? Voor 150 euro? No way.

Met geld dat bij een broker, op een spaarrekening, of zelfs in een uberveilige obligatie type DE0001141810 (zie Straddle zijn uitleg) staat, kan je meteen aan de slag bij het spotten van een opportuniteit (of in geval van een grote onverwachte kost). Niet zo bij een termijnrekening.

Nu goed, iedereen doet maar. Feit is gewoon dat deze actie helemaal niet zo "wow" is als de media deed uitschijnen.

Een eigen stekje kopen. Met vooruitzicht op aankomend tijdskrediet was een krediet afsluiten niet direct een goed idee, tijdkrediet brengt +/- €1000 per maand binnen. Aangezien ik begin november terug aan de slag ga, moet het eindelijk lukken.
Bij nader inzicht, hoop ik dat BNP ook zoals ING met een product komt op 6 maand. Dat past nog net in mijn timing en is toch weer een extra zakcentje. Snap eigenlijk niet dat BNP niets van zich laat horen, van wat ik lees en hoor is dat bij de andere banken toch net wat anders. En het gaat niet over een kleine som, anders zou ik dat ook niet verwachten.

Ik heb op de vorige pagina al een excel screenshot gedeeld waar ik de oefening heb gedaan voor bedragen van 20k tot 200k (telkens in trappen van 10k). Maar blijkbaar heeft iedereen daar los over gezien?
Zeker die screenshot gezien waarvoor dank, maar dat geeft toch idd aan dat ING beter is dan santander(afhankelijk van welk bedrag) want die mix ga ik inderdaad niet beginnen voor zo'n 'kleine' verschillen.

Duitse obligatie blijft ook nog op mijn radar, maar net zoals zovelen dan komt er wel een zeer groot bedrag richting degiro wat weer moeilijker maakt.

Bij nader inzicht, hoop ik dat BNP ook zoals ING met een product komt op 6 maand. Dat past nog net in mijn timing en is toch weer een extra zakcentje. Snap eigenlijk niet dat BNP niets van zich laat horen, van wat ik lees en hoor is dat bij de andere banken toch net wat anders. En het gaat niet over een kleine som, anders zou ik dat ook niet verwachten.
Ik verwacht toch ook nog dat er wat wakker moeten worden.
Nu had ik bij NIBC gedaan en die zijn vaak toch bij de betere dus ik verwacht daar toch ook nog iets komende dagen.

Profiel - Belastingsinformatie - beurtaks in eigen beheer (bolletje moet naar rechts gevinkt staan)

Ok, maar dan moet ik elke beurstaks zelf betalen wanneer dit voorvalt? Momenteel staat dit uit bij mij, dus DeGiro doet de beurstaks, maar als ik fictief de Duitse obligatie wil aankopen, zie ik nergens iets staan van beurstaks bij kosten. Zou dit dan aangepast zijn?

Waar kan je die TOB uitvinken? Heb dit zitten zoeken, maar vond dit niet...

Waarom zou je dat willen uitzetten?

Voor Straddle snap ik dat. Hij woont niet meer in België dus hij moet geen TOB meer betalen.
Voor mensen die in België fiscaal resident zijn, die moeten de TOB wel betalen.

Waarom zou je dat willen uitzetten?

Voor Straddle snap ik dat. Hij woont niet meer in België dus hij moet geen TOB meer betalen.
Voor mensen die in België fiscaal resident zijn, die moeten de TOB wel betalen.
Ook als Belg ben je deze TOB niet verschuldigd op de Duitse staatsobligatie: https://www.linkedin.com/posts/guen...212341474741374978-utGw/?originalSubdomain=nl
Ok, maar dan moet ik elke beurstaks zelf betalen wanneer dit voorvalt?
Als je éénmalig die bond aankoopt, dan vink je het nu gewoon aan en na de aankoop terug uit.
Bij Degiro staat er al tenminste een knop om dit zelf aan en uit te vinken, de meeste brokers bieden zoveel flexibiliteit niet.

Momenteel staat dit uit bij mij, dus DeGiro doet de beurstaks, maar als ik fictief de Duitse obligatie wil aankopen, zie ik nergens iets staan van beurstaks bij kosten. Zou dit dan aangepast zijn?
Check dat toch maar eerst af met Degiro, mogelijks hebben ze het veranderd, maar bij mij hebben ze het in april nog gewoon aangerekend.

Voorwaarde gaat blijkbaar over de extra 0.2%.
Om het in aanmerking komende bedrag voor deze promotie te verhogen, moet je bijkomende fondsen naar je ING-rekeningen overmaken (bijv. overschrijvingen, loon, pensioeninkomsten en andere financiële inkomsten).
Neen hoor dit interpreteer je fout :) Maar dit is inderdaad onduidelijk.
Met het woordje promotie bedoelen ze gewoon die 3.8% en helemaal niet die extra 0,2%

Zo werkt het
Bedragen gestort op je ING-zichtrekening(en) voor 1 juli 2024? --> Uitgesloten
Bedragen gestort op je ING-zichtrekening(en) vanaf 1 juli 2024? --> Ingegrepen

Als ik nu klik op TD openen dan staat daar: 'Deposit amount - Your current eligible amount for this promo: 2,9€'
En dat klopt want ik heb sinds juli amper 2,9€ gestort. (Kleine betaling) Wat ik daarvoor gestort heb --> Helaas pindakaas

Dus stel dat ik vanuit pensioninkomsten die niet van ING komen (ik zeg maar wat) 1000€ stort op mijn ING zichtrekening dan zal daar staan:
'Deposit amount - Your current eligible amount for this promo: 1002,9€'

Als ik echter geld van de spaarrekening van ING overzet naar mijn ING zichtrekening dan zal daar staan:
'Deposit amount - Your current eligible amount for this promo: 2,9€'
Want dat bedrag telt gewoon niet mee vermits dit bedrag van ING zelf komt (neen ook niet voor die 3,8%!)

Hoeveel rente krijg ik? 4,0% want 3,8% standaard + 0,2% omdat ik op pre-register geklikt heb voor 26 augustus.
En dat is meteen de enige voorwaarde voor die 0,2% die van tel is.

Voor een bedrag van 100k bedraagt het voordeel (van mix spaar+termijnrekening ipv alleen spaarrekening) zo'n 0,15% interest oftewel 150 euro.
Admin molen doorlopen om rekening te openen, en vooral 1 jaar lang geen toegang meer te hebben tot mijn geld? Voor 150 euro? No way.
Ze zijn soepel. Ik lees toch in de FAQ dat je uw geld altijd kan opeisen van die TD. Maar je doet dan wel afstand van de interesten.
FAQ --> 'In the event of early closure, you will not reiceve the interest nor the additional bonus'

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan