Wat geeft je werkplezier?

Pan

Well-known member
Crowdfunder FE
Kan er geen extra criterium toegevoegd worden over werkplezier? Heel wat goedbetaalde jobs die ik hier zie lijken me eerder het leven uit uw lijf te zuigen. Wie wordt er nu blij van om elke dag op excellekes te koekeloeren en teamsmeetings te houden?

Kan er geen extra criterium toegevoegd worden over werkplezier? Heel wat goedbetaalde jobs die ik hier zie lijken me eerder het leven uit uw lijf te zuigen. Wie wordt er nu blij van om elke dag op excellekes te koekeloeren en teamsmeetings te houden?
Niemand. Had zo een job aan mijn 26, loon was toen hoger dan huidige loon. Maar doodsaai...
Wie wordt er nu blij van elke dag met zwaar materiaal rond te zeulen in weer en wind?

Dat is ook een feit. Ik heb beiden gedaan. Laat ons zeggen:

* Excellekes: mentale vermoeidheid, pijn aan de ogen, saai, futloos na een dag.

* Fysieke job: fysiek moe, maar wel voldoening in sommige gevallen. Je voelt je soms fitter, afhankelijk van wat je moet zeulen.

Niemand. Had zo een job aan mijn 26, loon was toen hoger dan huidige loon. Maar doodsaai...

* Fysieke job: fysiek moe, maar wel voldoening in sommige gevallen. Je voelt je soms fitter, afhankelijk van wat je moet zeulen.
Laat ons vooral veralgemenen. Want ja, jij hebt één job uitgevoerd en je weet dat dus voor iedereen :rolleyes: .

Werken de excellovers hier dan ook regelmatig met VBA? Af en toe eens mijn oog op laten vallen om me in te bekwamen, maar dat lijkt me zo nodeloos omslachtig?

Word jij daar wel blij van misschien van Excel?

Soms. Zeker niet per definitie ongelukkig. Dit weekend nog een hele avond zitten prullen voor de fun om wat berekeningen te doen ivm hypotheek en beleggingen.

En ik gebruik dagelijks verschillende tools om vanalles te beheren mbt werk. Is wel redelijk de max als je na vb 12 maanden aan een product gewerkt te hebben op 1 knopje kunt klikken en alle documentatie en bijhorende paperwork komt mooi uit de systemen omdat je alles doorheen het proces mooi bijgehouden hebt. Onze counter-parts in de US doen alles manueel (soms nog op papier) en zitten te wroeten en ploeteren. Denk dat die meer vloeken omdat ze geen tools gebruiken...

Is er eigenlijk iets leuk geweest in je leven? Ik ben begonnen met werken op mijn 23. Tot mijn 30 heb ik nooit gedacht "dit suckt hier keihard". Misschien eens een slechte dag, maar systematisch met tegenzin gaan werken, nope. Daarna is er een overname gekomen met een kutperiode, maar nu weer alles OK.

That's an opinion

Ik heb vakantiejobs gedaan in de fabriek. Dat was pas saai. Dooskes van links naar rechts sleuren. Zakskes met reserve onderdelen vullen. 500x hetzelfde op een dag doen met een digitale teller naast je die je zit af te jagen. 0,0 aan het proces mogen veranderen. Gewoon uitvoeren en na 2 weken een half kapotte rug, overal sneetjes in de vingers en/of verbrande vingers. De max.

Ik werk graag in de tuin als ontspanning. 1 - 2 d per week. Maar daarna is het weer goed geweest voor een week. En als het regent, blijf ik binnen.

Verrassend, het hangt waarschijnlijk af van wat je leuk vindt of wat niet.

Jep

Werken de excellovers hier dan ook regelmatig met VBA? Af en toe eens mijn oog op laten vallen om me in te bekwamen, maar dat lijkt me zo nodeloos omslachtig?
Eigenlijk bijna niet. Ik heb 1 'scriptje' dat met 1 druk op de knop mijn datasheet gemakkelijker leesbaar maakt (Eerste rij in het vet, filters op kolommen activeren, kolommen even breed als content met max XY px, ), maar voor de rest niks.

Er zijn wel degelijk mensen die zwaar kicken op excel en meetings. Heb een college gehad die heel de dag bezig was met excelfiles te genereren.
Ze kon ook uren vertellen (zeveren en zagen) over haar "excelfiles". Het was zelf zo erg dat ik meetings met haar speciaal inplande net voor een andere meeting zodat ik voorhand wist dat ze niet konden uitlopen.

Zelf keert mijn maag al om als ik het woord excel nog maar hoor.

Is er eigenlijk iets leuk geweest in je leven?
De studententijd, de vakanties, de weekenden. Tijd met de kinderen. Alles waar geen vrijheidbeperkende verplichtingen aanhangen. De eerste lockdown, zalig vond ik dat: nog nooit zoveel in en rond de woning kunnen doen van klusjes.
Ik ben begonnen met werken op mijn 23. Tot mijn 30 heb ik nooit gedacht "dit suckt hier keihard". Misschien eens een slechte dag, maar systematisch met tegenzin gaan werken, nope.
Ik haat gaan werken. Niet dat ik lui ben, maar ik haat het gewoon: de verplichtingen, 2/3 van het jaar met je werk bezig zijn, meer dan de helft van je mensenleven bezig zijn voor je werkgever. Concurrentiestrijd tussen collega's, je uitsloven voor opslag, een werkgever nog rijker maken. Ik doe het om een inkomen te hebben. Ik ben te risico-avers, dus ik moet gaan werken in loondienst zoals de meeste mensen. Het inkomen geeft comfort in de vrije tijd.
Ik heb natuurlijk ook wel leuke momenten gehad, maar dat gaat dan om max 15% van de arbeidstijd. Werken is dus gewoon een noodzaak, meer niet.
Ik werk graag in de tuin als ontspanning. 1 - 2 d per week. Maar daarna is het weer goed geweest voor een week. En als het regent, blijf ik binnen.
Ik ben een outdoor-mens. Ik was als kind altijd buiten, nadien jeugd op de boerderij, scouts, MTB, weekend ook altijd naar buiten. Sneeuw of regen maakt mij niet uit. Liefst de natuur in...geen stedelijke omgeving...

Neen, wel van Google Sheets, want dat is een stuk krachtiger. Maar ik zit echt niet heel de dag in spreadsheets te werken (vroeger wel). En ik haal daar dus echt wel plezier uit.

En handenarbeid. Neen, bedankt.

Ik heb voorbije weken weer veel te veel gewerkt (record van vorige week was 18 uur op één dag). Ik ben zelfs terug in 't week-end aan 't werken geweest.
Mijn twijfels bij mijn huidige job zijn helemaal niet gekoppeld aan de inhoud van het werk, wel met de druk die ermee gepaard gaat. Maar daar staat dan ook een gepaste vergoeding tegenover.

Het is best mogelijk dat ik tegen mijn zestigste gewoon iets anders ga doen, maar dat is dan niet omdat ik mijn huidige job saai vind, wel omdat ik dan eens iets helemaal anders wil doen na 30 jaar.

Absoluut.
Sheets is ondertussen uitgebreid met een heleboel databasefuncties die sheets gewoon sneller en eenvoudiger maken om complexe dingen mee op te bouwen. Functies als Unique, Filter, ...maken het allemaal zoveel makkelijker.
Ik hoef nu geen matriciële functies meer te definiëren, filter werkt sneller en eenvoudiger.

Het enige waar sheets in achterblijft voor mijn usecase, is in het opmaken van grafieken. Maar dat interesseert me geen hol eigenlijk.

Absoluut.
Sheets is ondertussen uitgebreid met een heleboel databasefuncties die sheets gewoon sneller en eenvoudiger maken om complexe dingen mee op te bouwen. Functies als Unique, Filter, ...maken het allemaal zoveel makkelijker.
Ik hoef nu geen matriciële functies meer te definiëren, filter werkt sneller en eenvoudiger.

Het enige waar sheets in achterblijft voor mijn usecase, is in het opmaken van grafieken. Maar dat interesseert me geen hol eigenlijk.
Als je er dan toch zou om moeten geven. Zou je die grafieken dan niet gewoon kunnen opmaken via excell ?

Uiteindelijk is het enigste wat je nodig hebt de resultaten voor een grafiek, en die krijg je dan relatief simpel uit sheets zoals je zegt.

Buitenwerk..(of handenarbeid in een stiel) is ook maar wat je gewoon bent hoor. De eerste paar maanden is dat 'zwaar', nu is dat gewoon.

Net zoals je bij een bureaujob zware dagen kunt hebben en rugpijn van een godganse dag op die stoel te zitten.

Ik heb de studies gedaan voor op een bureaustoel te zitten, maar ik werk buiten. (Letterlijk) vrijheid, moet me weinig van anderen aantrekken, geen geroddel, je verwezenlijkt meer tastbare zaken, bij mooi weer is dat zelfs een mooie job te noemen, en ik verdien minimum zoveel.

Als ik de meeste lonen hier zie ga ik zeker niet vrijwillig wisselen moest ik de kans hebben. Om daar een bedrag op te plakken zou dat toch richting 4000 eur moeten gaan, netto. Om nog maar te overwegen, moest ik het wat rustiger aan willen doen...

Ok, als het regent zijn dat mindere dagen, maar 75% van die dagen wordt er dan ook gewoon niet gestart..dus al bij al zijn dat geen drama's.

Buitenwerk..(of handenarbeid in een stiel) is ook maar wat je gewoon bent hoor. De eerste paar maanden is dat 'zwaar', nu is dat gewoon.
Heeft ook veel te maken met manier van heffen. Juist heffen en geen machogedrag helpt al veel.

Net zoals je bij een bureaujob zware dagen kunt hebben en rugpijn van een godganse dag op die stoel te zitten.
Meeste rugpijn bij mij was aan bureau en ook oogpijn.
Ik heb de studies gedaan voor op een bureaustoel te zitten, maar ik werk buiten.
Welke studies? Volgens mij zat je bij mij op school? Waasland?

(Letterlijk) vrijheid, moet me weinig van anderen aantrekken, geen geroddel, je verwezenlijkt meer tastbare zaken, bij mooi weer is dat zelfs een mooie job te noemen, en ik verdien minimum zoveel.
Als ik de meeste lonen hier zie ga ik zeker niet vrijwillig wisselen moest ik de kans hebben. Om daar een bedrag op te plakken zou dat toch richting 4000 eur moeten gaan, netto. Om nog maar te overwegen, moest ik het wat rustiger aan willen doen...

Ok, als het regent zijn dat mindere dagen, maar 75% van die dagen wordt er dan ook gewoon niet gestart..dus al bij al zijn dat geen drama's.
Regen hoeft geen drama te zijn?

Terug
Bovenaan