Welke game heb je net gespeeld? - geen spoilers!

Silksong een tijdje geleden uitgespeeld, opnieuw een topper. Wel wat frustraties in het begin want vond het toch heel wat moeilijker dan Hollow Knight, maar opnieuw 60-70u aan topcontent, kan niet anders dan het een 10/10 geven :D.

Daarna begonnen aan de Shinobi reboot, Shinobi: Art of Vengeance. Toffe game, leuke combat maar het platforming is toch niet zo strak als je net van Silksong komt :p. Op Switch (1) helaas ook regelmatig performance issues, geen stabiele framerate. Difficulty viel heel goed mee hier, enkel de laatste boss wat moeilijker, maar niets in vergelijking met Silksong.

Twee jaar geleden Star Ocean First Departure R gespeeld en dat was echt een topper. Het leukste aan RPG's vind ik de unieke gameplay systems, en Star Ocean 1 en 2 staan gekend voor hun "specialties" systeem, dat echt heel veelzijdig is. Door combat verdien je SP, die je dan kan uitgeven aan deze specialties, dat zijn dan zaken zoals Alchemy waarbij je een basic ore (Iron) kan omzetten in andere ores (Gold, Ruby, ...). Die kan je dan weer gebruiken in andere specialities zoals Customization (verbeteren van je weapons) en Crafting (nieuwe, betere armor maken). Of je kan Train gebruiken om je stats opzettelijk te nerfen maar dan heel wat extra EXP te krijgen in de plaats en zo zijn er nog heel wat specialties! Heel leuk en als je hier wat tijd in steekt kan je vrij snel OP worden :D. Vorige week dus gestart met het vervolg hierop, Star Ocean: The Second Story R en daar meer van hetzelfde wat de eerste zo goed maakte, ook wel een iets interessanter verhaal en de graphics hebben ook een grote update gekregen. Nadeel is dat dit wel vrij korte games zijn, 20-30u lang ongeveer, maar ideaal als tussendoortje :p.

In het weekend dan gestart met Hades II, zeker zo goed als de eerste maar voelt wel heel vertrouwd aan, niet echt een heel groot verschil met de gameplay van Hades imo. Ik ben intussen klaar met
de Underworld
, dus ik vermoed dat ik die nog enkele keren zal moeten doen zoals in Hades. Wat nieuw is in Hades II,
dat je 2 afzonderlijke paths hebt, de Underworld en de Surface
is wel cool, maar ik weet niet hoe lang ik nog geboeid ga blijven. Ik heb eigenlijk veel zin om te starten met Trails in the Sky 1st Chapter, het originele game staat al jarenlang op m'n backlog en deze remake lijkt wel een heel goede manier om de franchise eens te leren kennen.

Dragon's Dogma 2

Blijkbaar wel een aantal delen geskipt (Sacred Arbor nooit gekomen voor het endgame) en in de andere delen ook hier en daar een aantal quests overgeslagen (bv. op een gegeven moment moest je een draak gaan verslaan voor kristallen, maar ik had er al voldoende bij van andere gevechten...)

Uiteindelijk een spel met indrukwekkende gevechten, maar een RPG is het niet. Heb de hele tijd als een warrior class gevochten en dat was toch bij sommige grote monstergevechten best lastig als je bepaalde plekken moet raken die buiten bereik van een gewoon zwaard zijn. Gelukkig dat de pawns goed werk leveren.

Binnen een paar jaar eens met een andere class proberen.

Final Fantasy tactics the ivalice chronicles.

Fijne remaster tot op heden. De voice-acting is voor mij wel een grote toegevoegde waarde. Iedereen die op zijn shakespearse best praat en er zijn gelukkig niet teveel herkenbare stemmen onder de cast.

De grafische stijl is in mijn ogen nog steeds aangenaam, maar het lijkt soms een beetje op een ps1-filter. Valt vooral op bij zaken als de character-portraits. De camera-hoeken tijdens battles kunnen vrij irritant zijn omdat line-of-sight belangrijk is in deze game en met de "vertikaliteit" van vele maps is het soms moeilijk om alle units duidelijk te zien op de map.

Nu ja, daar tegenover staat wel een ijzersterke gameplaybasis. De classes & abilities vrijspelen voor al je units is nog steeds leuk. De moeilijkheidsgraad steekt wel af en toe de kop op. Ik speel op normal en bij de vijfde story-battle krijg ik al zo hard op mijn dak door de introductie van black mages bij de vijanden zodat mijn units snel gewiped worden. :D

Silent Hill F een eerste maal uitgespeeld. Net geen 13u. Pakweg 50% gewandeld. Echt wel mijn tijd genomen. Zeker de bange eerste uren enorm van genoten.
Maar toch verrast en uiteindelijk teleurgesteld.

Te weinig exploratie, zeker met zo'n interessante setting. Silent Hill is altijd wel een sterk geregisseerde affaire geweest maar de hele formule word hier nogal zeer snel voorspelbaar en voelt gewoon te braaf geëmuleerd. Het had wat meer mogen openbreken en zijn eigen weg durven zoeken. Zeker nu het en beetje afscheid nam van zijn Twin Peaks/Jacob's Ladder roots.

Combat die zeer snel "op" word en naar de voorgrond komt, wat niet echt hoort voor deze reeks. Het is nog steeds vanouds klungelig.. maar halfweg de game was ik al op mijn gemak en is er maar weinig dat mij nog echt wist te overweldigen. Je hebt een scenario direct uitgerekend en zoals bij een typische slome actie game weet je direct ongeveer de uitkomst. Je krijgt ook de typische "scenario" save points dus zelfs als je sterft word het snel teniet gedaan.. altijd al zo dwaas gevonden. Als er niets op het spel staat buiten een minuut tijd, dan ondermijn je de spanning en geef je geen ruimte om deze op te bouwen.

Verhaal weet wel te imponeren. Wel "verhaal", alsof ik er veel van snap buiten "horrible shit happens".
De aankleding en voornamelijk de cast word interessant en goed gegrond neergezet. Het dagboekje en de geschreven notes samen met de "map-building" is bij het betere werk dat de serie al heeft gebracht en is vermoedelijk de enige reden waarom ik ng+ mogelijk nog begin. Maar het zal niet voor meteen zijn. Het idee van een game meerdere malen uitspelen om een "echt" einde te krijgen is voor mij alvast niet meer super relevant. Teveel goede games. Te weinig tijd.

En als laatste klacht, geen idee hoeveel werk Yamaoka hier uiteindelijk heeft voor geleverd(opening en ending theme? vind maar moeilijk info), maar qua audio slaagt het geheel toch ook wel wat tegen. Het mist gewoon die "bevreemdende" kwaliteit van de originele games waar het ook van een veel grotere rol genoot en er gewoon meer werk werd ingestoken.

Nuja, verwachtingen na de Famitsu reviews waren wel plots torenhoog dus euh pakt alvast maar een pinchke🧂

Had het gelaunched onder de 40euro met minder sterke reviews had ik het waarschijnlijk zitten verdedigen.

Silent Hill F een eerste maal uitgespeeld. Net geen 13u. Pakweg 50% gewandeld. Echt wel mijn tijd genomen. Zeker de bange eerste uren enorm van genoten.
Maar toch verrast en uiteindelijk teleurgesteld.

Te weinig exploratie, zeker met zo'n interessante setting. Silent Hill is altijd wel een sterk geregisseerde affaire geweest maar de hele formule word hier nogal zeer snel voorspelbaar en voelt gewoon te braaf geëmuleerd. Het had wat meer mogen openbreken en zijn eigen weg durven zoeken. Zeker nu het en beetje afscheid nam van zijn Twin Peaks/Jacob's Ladder roots.

Combat die zeer snel "op" word en naar de voorgrond komt, wat niet echt hoort voor deze reeks. Het is nog steeds vanouds klungelig.. maar halfweg de game was ik al op mijn gemak en is er maar weinig dat mij nog echt wist te overweldigen. Je hebt een scenario direct uitgerekend en zoals bij een typische slome actie game weet je direct ongeveer de uitkomst. Je krijgt ook de typische "scenario" save points dus zelfs als je sterft word het snel teniet gedaan.. altijd al zo dwaas gevonden. Als er niets op het spel staat buiten een minuut tijd, dan ondermijn je de spanning en geef je geen ruimte om deze op te bouwen.

Verhaal weet wel te imponeren. Wel "verhaal", alsof ik er veel van snap buiten "horrible shit happens".
De aankleding en voornamelijk de cast word interessant en goed gegrond neergezet. Het dagboekje en de geschreven notes samen met de "map-building" is bij het betere werk dat de serie al heeft gebracht en is vermoedelijk de enige reden waarom ik ng+ mogelijk nog begin. Maar het zal niet voor meteen zijn. Het idee van een game meerdere malen uitspelen om een "echt" einde te krijgen is voor mij alvast niet meer super relevant. Teveel goede games. Te weinig tijd.

En als laatste klacht, geen idee hoeveel werk Yamaoka hier uiteindelijk heeft voor geleverd(opening en ending theme? vind maar moeilijk info), maar qua audio slaagt het geheel toch ook wel wat tegen. Het mist gewoon die "bevreemdende" kwaliteit van de originele games waar het ook van een veel grotere rol genoot en er gewoon meer werk werd ingestoken.

Nuja, verwachtingen na de Famitsu reviews waren wel plots torenhoog dus euh pakt alvast maar een pinchke🧂

Had het gelaunched onder de 40euro met minder sterke reviews had ik het waarschijnlijk zitten verdedigen.
Ik zit hier al enkele weken nieuwsgierig te kijken naar de conversatie rond deze game en uw punten bevestigen zowat men vermoedens. Gameplay "functioneel", maar weinig interessant/inovatief. Een interessante setting die weinig te verkennen biedt en een zeer goed verhaal dat heel wat nuances meedraagt die aanvankelijk moeilijk te begrijpen zullen zijn.

Famitsu reviews bewijzen steeds opnieuw hun "zeer positieve houding". Allez, elke mening is geldig enzo, maar ze bejubelen nogal snel de meeste Japanse(stijl) ontwikkelde games. Als ze over twee weken de dragon quest 1/2 remake een 39/40 geven, is dat voor mij het equivalent van "aaaah, de meth-heads zijn tevreden met de vernieuwde meth die pas is uitgekomen"

Yamaoka heeft al enkele keren nu meegewerkt aan nieuwe horror-games, maar ik ben eerlijk niet meer onder de indruk geweest in lange tijd. Eeuwige hulde voor de SH2 soundtrack, maar dat was het dan blijkbaar. :p

Ik ga het spel sowieso nog kopen, maar het zal wachten zijn op een sale of tot iemand het hier voor een prijsje aanbiedt op het forum.

Megabonk: verslavende 3D vampire survivors like game.
Escape from Duckov: extraction shooter/survival builder zoals zero Sievert.
Fellowship: Coop dungeon running - wow like dungeons met mmo interface.
Plezant maar geen bots play dus afhankelijk van aantal online spelers voor queue times.
BF6: Tussendoortje, ik word de oud/traag voor dit soort games in multiplay denk ik. :biglaugh:
Outer Worlds Spacers choice: Omdat ik uitkijk naar tweede deel binnen 10 dagen. Zo goed als uitgespeeld.
The Dark pictures - house of Ashes: Halloween kriebels en is de laatste van de reeks die ik nog niet gespeeld had.

Begonnen aan Banishers ; Staat op PS+ en te streamen. Ideaal voor op de portal bij de vriendin thuis 😃

Detroit: become human nog eens gespeeld. Voelt vandaag voor mij nog steeds niet als een game die uiteindelijk al 2018 uitkwam. Nog steeds even hard van genoten. Zijn er qua telltale/story/choice-driven games nog aanraders? Heb beyond two souls nooit gespeeld, maar nog andere die ik misschien niet ken? Mogen indie games zijn ook.

Detroit: become human nog eens gespeeld. Voelt vandaag voor mij nog steeds niet als een game die uiteindelijk al 2018 uitkwam. Nog steeds even hard van genoten. Zijn er qua telltale/story/choice-driven games nog aanraders? Heb beyond two souls nooit gespeeld, maar nog andere die ik misschien niet ken? Mogen indie games zijn ook.
Ik vond Detroit: Become Human zalig, maar Beyond: Two Souls heb ik me moeten door slepen en dan uiteindelijk aan 2/3e er gewoon mee gestopt. Heavy Rain is ook fantastisch, maar heb die onlangs nog eens opgestart en de controls did not age well…
Als je het dan over Telltale hebt, dan vind ik Season 1 van The Walking Dead zeer sterk en uiteraard The Wolf Among Us. Die laatste staat voor mij helemaal bovenaan in dit soort games. De eerste Batman Telltale game vond ik ook wel goed (tweede nooit gespeeld).

Story driven, choices, … Dan kan ik ook Disco Elysium aanraden. Dit is voor mij 1 van de beste games allertijden. Is wel iets totaal anders dan Detroit en de Telltale games, een heel unieke ervaring in mijn ogen.

Zo heel snel uit mijn hoofd zijn dat degene waar ik aan denk.

Ik vond Detroit: Become Human zalig, maar Beyond: Two Souls heb ik me moeten door slepen en dan uiteindelijk aan 2/3e er gewoon mee gestopt. Heavy Rain is ook fantastisch, maar heb die onlangs nog eens opgestart en de controls did not age well…
Als je het dan over Telltale hebt, dan vind ik Season 1 van The Walking Dead zeer sterk en uiteraard The Wolf Among Us. Die laatste staat voor mij helemaal bovenaan in dit soort games. De eerste Batman Telltale game vond ik ook wel goed (tweede nooit gespeeld).

Story driven, choices, … Dan kan ik ook Disco Elysium aanraden. Dit is voor mij 1 van de beste games allertijden. Is wel iets totaal anders dan Detroit en de Telltale games, een heel unieke ervaring in mijn ogen.

Zo heel snel uit mijn hoofd zijn dat degene waar ik aan denk.
Beyond two souls is dan mijn favoriet, zal kwestie van smaak zijn.

De eerste drie episodes van de originele Doom, dan Doom 2 en tenslotte episode 4 (Thy Flesh Consumed), alle met 100% kills en secrets.

Eerste keer dat ik ze op de normale manier speel: toen ik jong was, gebruikte ik altijd cheats.

Fun en niet heel moeilijk, zelfs TFC viel mee (op de eerste twee levels na).

Nu heb ik er even genoeg van. o_O

Zelf ontdekken uiteraard. Dikwijls is er een visuele clue maar niet altijd. Dan is het wallhumpen of iets uit de automap proberen af te leiden. Sommige vind je bij toeval, als je op een vijand schiet die voor een stuk muur staat dat opengaat als je erop schiet. En er is een berucht, uniek secret in de level Monster Condo dat je maar betreden in de eerste 30 seconden van de level, daarna gaat het onherroepelijk dicht; dat kende ik dan weer wel op voorhand.

Iddqd :love2:

Vroeger Doom nooit kunnen uitspelen zonder godmode.
Idem. We speelden dat dan wel keyboard-only, wisten wij veel. Een muis gebruiken maakt een immens verschil.

Zelf ontdekken uiteraard. Dikwijls is er een visuele clue maar niet altijd. Dan is het wallhumpen of iets uit de automap proberen af te leiden. Sommige vind je bij toeval, als je op een vijand schiet die voor een stuk muur staat dat opengaat als je erop schiet. En er is een berucht, uniek secret in de level Monster Condo dat je maar betreden in de eerste 30 seconden van de level, daarna gaat het onherroepelijk dicht; dat kende ik dan weer wel op voorhand.

Idem. We speelden dat dan wel keyboard-only, wisten wij veel. Een muis gebruiken maakt een immens verschil.
heb je levels 31 en 32 gespeeld van Doom 2 ?

daar die wolfenstein 3D maps. nooit geweten hoe je die kon bereiken zonder cheats

Terug
Bovenaan