Welke verzekeringen raad jij aan?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum

Welke verzekeringen heb je zelf?

• Totaal aantal stemmers
    236
Bestaat er een verzekering die wanneer je schade (ongeacht of het nu materieel of fysiek is) ondervindt door de schuld van iemand anders, maar dat die niet verzekerd of insolvent of dergelijke blijkt te zijn, dat die je dan bijstaat?
Beetje wazige omschrijving maar in de (onafhankelijke) rechtsbijstandsdekking heb je een waarborg "insolventie van derden" die je hier ietwat tegen beschermt. Nogmaals, hangt af van de omstandigheden wel. Heb je een specifiek scenario?

Beetje wazige omschrijving maar in de (onafhankelijke) rechtsbijstandsdekking heb je een waarborg "insolventie van derden" die je hier ietwat tegen beschermt. Nogmaals, hangt af van de omstandigheden wel. Heb je een specifiek scenario?

Uhm bijvoorbeeld:
- Ik krijg op café (per ongeluk) een glas in m'n gezicht gegooid en moet genaaid worden, de 'dader' heeft geen familiale.
- Mijn hond wordt doodgebeten door een andere hond en dat baasje heeft geen familiale.
- Een onverzekerde chauffeur rijdt mijn auto half perte totale.

Toch allemaal niet zo'n abnormale situaties. Een familiale is niet verplicht, maar het lijkt mij zelfs bij een 'solvabel' persoon al een hele miserie om dan een schadevergoeding los te krijgen, laat staan bij zo één of andere arme duts zoals er veel rondlopen.
Als ik zo even bij Ethias rondkijk, vind ik dat enkel terug als een (rechtsbijstand)optie van hun familiale verzekering. Maar ik vermoed dat een gewone algemene rechtsbijstandverzekering (bij bv. een Euromex) dat ook 'heeft'?
Ik heb niet zozeer schrik om zelf schade te berokkenen aan andere personen, wel om zelf het 'slachtoffer' te zijn (zoals in één van de voorbeelden) en uiteindelijk zelf voor alles te moeten opdraaien. Je hoort dat toch heel regelmatig.

Uhm bijvoorbeeld:
- Ik krijg op café (per ongeluk) een glas in m'n gezicht gegooid en moet genaaid worden, de 'dader' heeft geen familiale.
- Mijn hond wordt doodgebeten door een andere hond en dat baasje heeft geen familiale.
- Een onverzekerde chauffeur rijdt mijn auto half perte totale.

Toch allemaal niet zo'n abnormale situaties. Een familiale is niet verplicht, maar het lijkt mij zelfs bij een 'solvabel' persoon al een hele miserie om dan een schadevergoeding los te krijgen, laat staan bij zo één of andere arme duts zoals er veel rondlopen.
Als ik zo even bij Ethias rondkijk, vind ik dat enkel terug als een (rechtsbijstand)optie van hun familiale verzekering. Maar ik vermoed dat een gewone algemene rechtsbijstandverzekering (bij bv. een Euromex) dat ook 'heeft'?
Ik heb niet zozeer schrik om zelf schade te berokkenen aan andere personen, wel om zelf het 'slachtoffer' te zijn (zoals in één van de voorbeelden) en uiteindelijk zelf voor alles te moeten opdraaien. Je hoort dat toch heel regelmatig.
Niet per sé abnormaal maar niet elke situatie kan op dezelfde manier behandeld worden.

1e voorbeeld: Je rechtsbijstandsverzekering zal die persoon in gebreke stellen en vergoeding voor je letselschade en persoonlijke schade eisen. Blijkt dat deze persoon geen familiale heeft dan kan uiteindelijk de waarborg "insolventie" van je rechtsbijstandsverzekering gebruikt worden. Mogelijk zal de rechtsbijstandsverzekering ook een voorstel doen om je dossier "af te kopen" gezien je voor gebruik van de waarborg insolventiedekking 9 van de 10 via de rechtbank moet en er een insolvabiliteitsstudie opgestart moet worden, voor "kleinere" schades is dat meestal de moeite niet.

2e voorbeeld: Idem als scenario 1, ook hier allicht een afkoop van het dossier (honden die worden gedood zijn helaas "niet veel waard" om het heel cru te stellen, meestal de moeite niet om daarvoor naar de rechtbank te gaan).

3e voorbeeld: Indien de chauffeur en het voertuig wel gekend is kan via je rechtsbijstandsverzekering (als je geen omnium hebt) het belgisch motorwaarborgfonds gecontacteerd worden om een schadevergoeding te krijgen voor wat betreft de materiële schade. Is de tegenpartij niet gekend dan heb je "pech", daarvoor dient de omniumdekking, in dit laatste geval zal enkel eventuele letselschade via het motorwaarborgfonds vergoed worden.

Dus wat je zoekt is inderdaad een deftige rechtsbijstandsverzekering. Ga voor een Euromex of in tweede instantie DAS. Die twee zijn in mijn ogen de beste keuzes op de markt, waarbij Euromex iets goedkoper is dan DAS en ook kwalitatiever op het moment van de waarheid.

Trouwens de drie scenario's die je schetst heb ikzelf nog maar 2-3x meegemaakt op een jaar of 14 en we doen nu ongeveer een 3.500 schadedossiers op jaarbasis, in België hebben echt wel de overgrote meerderheid van de mensen een familiale verzekering hoor... (tegenpartij die geen familiale had ben ik dus nog niet tegengekomen) Het niet-verzekerd rondrijden is ook het enige dat we zeer zelden tegenkomen, zoals gezegd heb je op dat moment het motorwaarborgfonds. In dat opzicht is schade aan je wagen door iemand die vluchtmisdrijf pleegt (en ook niet gevonden wordt) veel vaker voorkomend jammer genoeg.

Slotenmaker moeten bellen vorige maand. Blijkbaar betalen ze enkele de verplaatsing kosten terug (€95) - de eindfactuur was €425

Een mens vraagt zich af waarom we zoveel geld betalen aan een brandverzekering. Uitbetalen is altijd een moeilijke.

Slotenmaker moeten bellen vorige maand. Blijkbaar betalen ze enkele de verplaatsing kosten terug (€95) - de eindfactuur was €425

Een mens vraagt zich af waarom we zoveel geld betalen aan een brandverzekering. Uitbetalen is altijd een moeilijke.
Die prijzen zijn dan ook absurd hè.
Tijdje terug reportage in Factcheckers, blijkbaar hebben een paar slotenmakers toen besloten een website te lanceren met correcte vergoeding en correcte slotenmakers.

Is nu wel te laat natuurlijk :unsure:

Hier helaas ook de slotenmaker een aantal maanden geleden laten komen.

Factuur
-€217,50 excl btw aan werkuren (hij geraakte moeilijk in de woning, heeft een paar uur bezig geweest.)
-€139,50 excl btw aan boren
= €357 excl btw -> €431,97 incl btw

Gemeld aan de verzekering en €431,97 stond enkele dagen later op mijn rekening.

Enkel nieuwe sloten moeten we zelf betalen, maar dat staat dan ook duidelijk vermeld in hun polissen. Was dus geen verrassing.

Dus wat je zoekt is inderdaad een deftige rechtsbijstandsverzekering. Ga voor een Euromex of in tweede instantie DAS. Die twee zijn in mijn ogen de beste keuzes op de markt, waarbij Euromex iets goedkoper is dan DAS en ook kwalitatiever op het moment van de waarheid.
Hier heb ik ook euromex en die zitten er echt wel achter.
Spijtig genoeg deze moeten gebruiken van het jaar.

We reden op een smalle baan waarbij langs 1 kant een hoge borduur staat en andere kant parkeerstrook, waarbij de auto's een stuk over de baan komen. Je kunt dus niet uw tegenligger kruisen, je moet achter de geparkeerde auto wachten. Ik reed langs de kant van ed hoge borduur en mijn tegenligger langs de kant van de "parkeerstrook".

Mijn tegenligger dacht dat hij er nog wel tussen kon en onze spiegels tegen elkaar. Uiteraard gestopt en hij begon direct dat ik teveel in het midden reed, terwijl ik al uiterst rechts reed. Hem dan aangesproken dat hij moest wachten, want je zag toch dat je elkaar niet kon kruisen. Maar dat was niet waar volgens hem.
Uiteindelijk papieren ingevuld en bij de verzekering beland. Een moeilijke dossier want bewijst maar eens waar je exact reed, dus verzekeringen kwamen er niet uit. Besluit iedereen eigen kosten. Maar ze raden aan om via rechtsbijstand (euromex) verder te gaan (omdat de tegenpartij ook vervelend deed, zat ik ook met een wrang gevoel.)
Euromex ingeschakeld en de advocaat hield ons per mail steeds goed op de hoogte. 4 maanden later was de zaak rond en de tegenpartij moest alle kosten betalen + nog extra. Een week later kregen we dan nog een mail van de advocaat of het bedrag al reeds was uitbetaald, anders ging hij verder stappen ondernemen. De week nadien stond het volledig bedrag op de rekening.

Hier helaas ook de slotenmaker een aantal maanden geleden laten komen.

Factuur
-€217,50 excl btw aan werkuren (hij geraakte moeilijk in de woning, heeft een paar uur bezig geweest.)
-€139,50 excl btw aan boren
= €357 excl btw -> €431,97 incl btw

Gemeld aan de verzekering en €431,97 stond enkele dagen later op mijn rekening.

Enkel nieuwe sloten moeten we zelf betalen, maar dat staat dan ook duidelijk vermeld in hun polissen. Was dus geen verrassing.
Het slot alleen was hier €300, dus bovenop die €431 moet nog de kostprijs van het slot? Wat was jouw totaalfactuur dan?

€750 ?

Het slot alleen was hier €300, dus bovenop die €431 moet nog de kostprijs van het slot? Wat was jouw totaalfactuur dan?

€750 ?
Zou het nog eens moeten nakijken maar ik heb dacht ik €330 betaald voor 2 slotten (heb slot achteraan dan ook ineens laten vervangen).

Het “inbreken” was duurder. Mens heeft hier dan ook 3 uur bezig geweest en een aantal boren erdoor gejaagd. Hij dacht dat hij zo binnen was, maar toch zwaar onderschat.

We reden op een smalle baan waarbij langs 1 kant een hoge borduur staat en andere kant parkeerstrook, waarbij de auto's een stuk over de baan komen. Je kunt dus niet uw tegenligger kruisen, je moet achter de geparkeerde auto wachten. Ik reed langs de kant van ed hoge borduur en mijn tegenligger langs de kant van de "parkeerstrook".

Mijn tegenligger dacht dat hij er nog wel tussen kon en onze spiegels tegen elkaar. Uiteraard gestopt en hij begon direct dat ik teveel in het midden reed, terwijl ik al uiterst rechts reed. Hem dan aangesproken dat hij moest wachten, want je zag toch dat je elkaar niet kon kruisen. Maar dat was niet waar volgens hem.
Uiteindelijk papieren ingevuld en bij de verzekering beland. Een moeilijke dossier want bewijst maar eens waar je exact reed, dus verzekeringen kwamen er niet uit. Besluit iedereen eigen kosten. Maar ze raden aan om via rechtsbijstand (euromex) verder te gaan (omdat de tegenpartij ook vervelend deed, zat ik ook met een wrang gevoel.)
Euromex ingeschakeld en de advocaat hield ons per mail steeds goed op de hoogte. 4 maanden later was de zaak rond en de tegenpartij moest alle kosten betalen + nog extra. Een week later kregen we dan nog een mail van de advocaat of het bedrag al reeds was uitbetaald, anders ging hij verder stappen ondernemen. De week nadien stond het volledig bedrag op de rekening.
Voor met je spiegels tegen elkaar te rijden toch wel wat overkill eigenlijk om daar advocaten op te zetten? In totaal kost het de maatschappij meer aan lawyer fees dan de reparatie van een gekraste spiegel? Of was die spiegel effectief gebroken

Tjah, had de slotenmaker 2.000 EUR gevraagd, had je dan ook gevraagd dat de verzekering alles gewoon terugbetaalt? Er zijn trouwens verzekeraars die erop staan dat je naar hun bijstandsdienst belt als je wordt buitengesloten zodat zij de slotenmaker kunnen inschakelen en zelfs die 95 EUR niet betaald zouden hebben...

Die caféklap van "uw verzekering betalen moet ge op tijd zijn of ze sturen nen aangetekende, maar als ze zelf moeten betalen dan doen ze moeilijk" is net dat... Caféklap. Lees gerust uw polisvoorwaarden na, dan zal je zien dat ze allicht correct gehandeld hebben maar dat je zelf gewoon geen flauw benul hebt van waarvoor je precies betaalt.

Veel hangt vaak ook af van de omstandigheden en van de "kwaliteit" van je expert of advocaat. Maar Euromex is daar inderdaad zeer correct (en snel) in om te schakelen wanneer nodig.

Voor met je spiegels tegen elkaar te rijden toch wel wat overkill eigenlijk om daar advocaten op te zetten? In totaal kost het de maatschappij meer aan lawyer fees dan de reparatie van een gekraste spiegel? Of was die spiegel effectief gebroken

You ain't seen nothing yet... Klanten die een parkeerboete van 35 EUR weigeren te betalen omdat ze dat niet correct vinden, uiteindelijk komt dat voor de rechter, rechtsbijstandsverzekering moet een advocaat betalen van ca. 600 EUR voor 1 verdediging, resultaat is (quasi) altijd => ca. 200 EUR betalen + gerechtskosten. Rechtsbijstandsverzekeraar betaalt uiteindelijk 600 EUR + nog eens de gerechtskosten, klant betaalt 200 EUR boete en dat allemaal vanwege "principes" en een boete van 35 EUR...

Onze schade was 1025 euro, waarmee de expert akkoord is gegaan.

Ik zou denken dat de tegenpartij de advocaat kosten ook zullen moeten betalen?. Maar daar heb ik niks mee te maken, dus weet het niet. Voor mij waren de kosten 0 euro.

Laatst bewerkt:
Die caféklap van "uw verzekering betalen moet ge op tijd zijn of ze sturen nen aangetekende, maar als ze zelf moeten betalen dan doen ze moeilijk" is net dat... Caféklap. Lees gerust uw polisvoorwaarden na, dan zal je zien dat ze allicht correct gehandeld hebben maar dat je zelf gewoon geen flauw benul hebt van waarvoor je preciesb betaalt.
Klant van mij rijdt zijn 9 jaar oude Tesla Model S perte totale en heeft nog een omniumverzekering.
Volgens Tesla kan je met die wagen makkelijk 1,5 miljoen kilometer rijden. Hij heeft ook levenslang gratis laden bij de aankoop indertijd gekregen.

Klant vindt dat de verzekering hem dus 1,5 miljoen km - huidige kilometerstand x huidige elektriciteitsprijs moet betalen want dat verliest hij dus ook.

En dan zagen en klagen en ons zwart maken dat we bandieten zijn want owé als de verzekering zelf moet betalen...

Niet meer dan normaal, uw slot was ook niet stuk.

Meestal kunnen ze dat ook perfect openen zonder te beschadigen.

Bij ons wordt er maximaal €200 terug betaald (of €250 in weekend/feestdagen) voor verplaatsingskosten en werk dat ze nodig hebben gehad om u toegang te verschaffen.

De betrouwbare slotenmaker factureert hoe dan ook lager dan die €200.

Het slot was oud en versleten zei hij.

Ik heb het nagekeken en snap mijn frustratie nu. Ettelijke jaren geleden hebben ze namelijk de factuur van mijn slotenmaker volledig terugbetaald. Vandaar mijn verbazing.

Ach ja, dat waren andere tijden.

Ik heb het nagekeken en snap mijn frustratie nu. Ettelijke jaren geleden hebben ze namelijk de factuur van mijn slotenmaker volledig terugbetaald. Vandaar mijn verbazing.

Verzekeringen zijn geen onderhoudscontracten, een oud en versleten slot… Nogal logisch dat da niet betaald wordt.

Dan hebt ge geluk gehad dat vorige keer wel betaald is want zal wss niet de bedoeling zijn geweest.

Je zal vooral chance gehad hebben, uw slot vervangen is namelijk nooit verzekerd (qua vervanging doordat deze vast zit/stuk is/...) tenzij deze bvb. geforceerd is bij een inbraak of dergelijke.

Dus neen, het waren niet andere tijden, zoals Genius zegt zal je vooral chance gehad hebben. Dus uw frustratie/verbazing heeft niets met andere tijden te maken, het heeft met uzelf te maken. Misschien volgende keer dat je uw dakgoten reinigt uw uren naar uw verzekeraar sturen en factureren, dan kwaad worden dat die dat ook niet wil terugbetalen.

Rustig blijven
Ik zie niet direct in hoe ik niet rustig ben? Je verwachting van wat de verzekering voor jou moet betalen is gewoon niet correct en nu word je daarop gewezen. Zal niet leuk zijn om te horen maar denk niet dat er hier zo'n onbeschofte dingen worden gezegd...

Terug
Bovenaan