Na lang twijfelen en eindeloos vergelijken heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt. Na heel wat testritten, budgetten opstellen, voor- en nadelen afwegen, Excel-sheets aanpassen en verschillende garages bezoeken, heb ik mijn nieuwe wagen besteld.
Mijn grote liefde was altijd al een BMW 3 Reeks, maar die bleek – zelfs tweedehands – toch een stuk boven budget. Even heb ik serieus overwogen om een Model Y Standard te bestellen en ik stond daar zelfs bijna klaar voor. Alleen had ik diezelfde namiddag nog een testrit gepland met de BMW 220. Ik heb beslist om die eerst nog te doen, en gelukkig maar. Van zodra ik instapte, voelde het vertrouwd. Het voelde gewoon juist, alsof alles eindelijk op zijn plaats viel.
Het is dus een nieuwe BMW 220 Gran Coupé geworden.
De milde hybride aandrijving biedt voor mij meer dan voldoende vermogen om elke rit met plezier te beginnen, en ook het gevoel binnenin de wagen zat meteen goed. Het is wel voorwielaandrijving, maar voor mijn rijstijl maakt het verschil tussen FWD en RWD eerlijk gezegd weinig uit.
Ook financieel klopt het plaatje. Er was een mooie salonkorting, ik kreeg nog een premie bij de overname van mijn huidige wagen en zowel de BIV als de jaarlijkse rijtax vallen goed mee. Het verbruik is bovendien ook netjes.
Praktisch gezien is een coupé natuurlijk minder handig dan mijn huidige touring, maar ik heb geen kinderen en in al die jaren heb ik eigenlijk zelden iemand lang achterin gehad of echt grote spullen moeten vervoeren. Dus heb ik het risico maar genomen.
Heel blij met mijn aankoop, nu nog even wachten tot maart.
Het is een nieuwe wagen, dus ik heb nog geen eigen foto, maar hij is exact zoals op deze foto:
Afbeelding Schermafbeelding 2026 01 05 111733 gehost op ImgBB
ibb.co