Welke wagen heb jij? Post your pics!

Goh, zijn gewoon andere types motorisaties he. Je kan evengoed zeggen dat al die I6 motoren verbleken met het geluid van de V8 in die Camaro. En moest er dan een Ferrari of Lamborghini V12 naast staan, dan verbleekt die V8 weer...
Ik vind persoonlijk dat er vaak wordt neergekeken op 4-cilinders. Ja, die pops en bangs zijn artificieel (ook al verkopen de merken het alsof het een functie heeft), maar dat geldt voor het geluid van alle motoren, want zet er een andere knalpot op en het geluid is ook weg...
Ik snap je punt, maar ik ben niet akkoord :D

Een I6 en V8 zijn onderscheidend en uniek, maar de één verbleekt niet bij de ander. Ik hoor persoonlijk liever het schelle, raspige van een I6 dan het brommende van een V8.

Een I4 benzine (zeker een geblazen) is altijd verschrikkelijk, dan hoor ik liever een I3 of een diesel.

Ik snap je punt, maar ik ben niet akkoord :D

Een I6 en V8 zijn onderscheidend en uniek, maar de één verbleekt niet bij de ander. Ik hoor persoonlijk liever het schelle, raspige van een I6 dan het brommende van een V8.

Een I4 benzine (zeker een geblazen) is altijd verschrikkelijk, dan hoor ik liever een I3 of een diesel.
Over I6 en V8 kan je dat inderdaad nog wel stellen omdat het een heel ander geluid is. Maar bvb een V12 (zeker een Italiaanse) vs een I6, dan zullen de meeste toch wel het geluid van de V12 kiezen, al is het maar omdat ze als F1 auto's klinken :D
En ik vind een I3 meestal ook leuker klinken dan een I4, maar ik zie dat gewoon als andere types van motoren. In mijn hoofd is het bvb:
"De BMW I6 motor klinkt goed, voor een I6. En een i30N klinkt goed, voor een I4. En de Jaguar V8 klinkt goed, voor een V8". Van elke type heb je wel motoren die goed klinken en die slecht klinken. Er zijn bvb hopen V6 motoren die echt verschrikkelijk klinken. Idem voor V8 (de meeste van die zware Amerikanen)...

Die 4 cilinders klinken ook gewoon goed IRL, al komt het geluid op film niet altijd goed over.
Persoonlijk vind ik het ook leuk als je kan horen dat er wat vermogen achter zit en niet een dikke roffel met niets van pit :)

De 5 cilinder van een RS3, of een oudere generatie focus Rs, vind ik van de best klinkende motoren en een véél mooier geluid dan bijna alle 6 cilinders.
Een V8 of V12 is natuurlijk nog iets anders..... :)

Overrun, wat de pops en bangs veroorzaakt heeft wel degelijk een functie in auto's met automatische bakken. Als ik goed ben ingelicht is dat een gevolg van het kortstondig verlaten van de ignition timing door de ECU, zodat de mechanische belasting op de bak net tijdens het schakelmoment wat geminderd wordt (zoals je gas zou lossen bij een MT wanneer je de koppeling intrapt). Een gevolg van die latere timing is dat OF de exhaust valve al open is als de ontbranding nog niet afgelopen is OF omdat er onverbrand brandstof in de uitlaat komt die daar dan ontploft. Van zodra de schakeling gebeurd is kan de timing terug strakker en heb je direct terug vol vermogen. Als je brandstof zou knijpen, loopt de motor het risico te "lean" te lopen en dan heb je grotere problemen. Het is dus in weze een manier om snellere schakeltijden toe te laten met AT's zonder die te beschadigen.

Dat gezegd zijnde is het toch ook het geluid dat mij overhaald heeft om een i6 te nemen, nadat ik enkele i4 blokken heb getest. Niet noodzakelijk sneller (rechtdoor of in bochten), maar de beleving van in mijn geval een B58 blok is de hoofdreden waarom ik die auto gekocht heb. Zelfs met een OPF erop is dat elke dag genieten. Ik zou ook eens een cold start video moeten maken.

Overrun, wat de pops en bangs veroorzaakt heeft wel degelijk een functie in auto's met automatische bakken. Als ik goed ben ingelicht is dat een gevolg van het kortstondig verlaten van de ignition timing door de ECU, zodat de mechanische belasting op de bak net tijdens het schakelmoment wat geminderd wordt (zoals je gas zou lossen bij een MT wanneer je de koppeling intrapt). Een gevolg van die latere timing is dat OF de exhaust valve al open is als de ontbranding nog niet afgelopen is OF omdat er onverbrand brandstof in de uitlaat komt die daar dan ontploft. Van zodra de schakeling gebeurd is kan de timing terug strakker en heb je direct terug vol vermogen. Als je brandstof zou knijpen, loopt de motor het risico te "lean" te lopen en dan heb je grotere problemen. Het is dus in weze een manier om snellere schakeltijden toe te laten met AT's zonder die te beschadigen.

Dat gezegd zijnde is het toch ook het geluid dat mij overhaald heeft om een i6 te nemen, nadat ik enkele i4 blokken heb getest. Niet noodzakelijk sneller (rechtdoor of in bochten), maar de beleving van in mijn geval een B58 blok is de hoofdreden waarom ik die auto gekocht heb. Zelfs met een OPF erop is dat elke dag genieten. Ik zou ook eens een cold start video moeten maken.
De grote "reden" voor pops & bangs is dat er een ontsteking is terwijl je van de gas bent, en uw uitlaatklep (van het motorblok) open staan. Hierdoor blijft uw turbo op toeren waardoor je minder turbo-lag hebt). Dat geldt ook voor manuele motoren. Maar in praktijk zou je dat véél langer moeten blijven duren dan de standaard 3 "pops" die je krijgt. Dat zou namelijk moeten duren vanaf de moment dat je gas lost voor een bocht, tot je er terug op gaat. Maar een normale straat-motor (en turbo) kunnen dat niet aan en vandaar dat het in praktijk geen nut heeft...

Ik ben trouwens absoluut geen fan van de overdreven geprogrammeerde pops & bangs die je vaak bij Golf GTI's en RS3's lijkt te zien. Ik hoor veel liever een diepere roffel dan dat je elke keer als je gas lost (onafhankelijk van het toerental) er nog een halve minuut geknald wordt.

De grote "reden" voor pops & bangs is dat er een ontsteking is terwijl je van de gas bent, en uw uitlaatklep (van het motorblok) open staan. Hierdoor blijft uw turbo op toeren waardoor je minder turbo-lag hebt). Dat geldt ook voor manuele motoren. Maar in praktijk zou je dat véél langer moeten blijven duren dan de standaard 3 "pops" die je krijgt. Dat zou namelijk moeten duren vanaf de moment dat je gas lost voor een bocht, tot je er terug op gaat. Maar een normale straat-motor (en turbo) kunnen dat niet aan en vandaar dat het in praktijk geen nut heeft...

Ik ben trouwens absoluut geen fan van de overdreven geprogrammeerde pops & bangs die je vaak bij Golf GTI's en RS3's lijkt te zien. Ik hoor veel liever een diepere roffel dan dat je elke keer als je gas lost (onafhankelijk van het toerental) er nog een halve minuut geknald wordt.
Jij bedoelt een volledige anti-lag setup zoals in rally wagens? Iemand die ik ken had dat vroeger in zijn STi, was achteraf in te bouwen en daar kwam ook hardware aan te pas, maar ik weet niet meer wat precies. Die man reed ook wel rally. Ik zag dat MHD nu antilag als software-optie aanbiedt voor N54 en N55 blokken... Geen idee of dat effectief werkt.

Ik ben ook geen fan van te veel pops en bangs. Een B58 met een decat en zonder resonator, moet je maar eens googlen, is even erg...

Mijn oude Crx Vtec klonk anders ook wel lekker feitelijk.
Het geluid van de Vtec en het hoog in toeren gaan was wel een leuke ervaring.
Het probleem was dat iedereen je zot verklaarde als je eens op het gas ging en je nogal asociaal overkwam :)
Heb hem ook niet al te lang in bezit gehad.

Iemand in mijn straat heeft nog een originele CRx Vtec in topstaat. In de zomer komt hij wel enkele keren per dag langs gereden en blijft toch nog een leuke verschijning, na 30 jaar nog steeds iets 'speciaals'.

Pops and bangs, laat de marginalen ook hun pleziertje hebben eh :P
Het is nutteloos en storend. Meer kan je er niet over zeggen.

Geluid van een 6 cilinder is logischerwijs mooier dan een 4 cilinder. Maar bon zelf heb je toch niet veel aan het geluid. In veel gevallen is minder geluid net wenselijker.

Pops and bangs, laat de marginalen ook hun pleziertje hebben eh :p
Het is nutteloos en storend. Meer kan je er niet over zeggen.

Geluid van een 6 cilinder is logischerwijs mooier dan een 4 cilinder. Maar bon zelf heb je toch niet veel aan het geluid. In veel gevallen is minder geluid net wenselijker.
Zephir zijn uitleg klopt nochtans. In veel te veel auto's is het gewoon nutteloos overdreven.

Ontsteking en ook inspuiting van benzine he. Om echt te werken bij auto's met mechanische gasklep wordt ook een solenoid bijgeplaatst die de gasklep wat open zet ook, natuurlijk bij huidige auto's is dat allemaal elektronisch mogelijk.

Zephir zijn uitleg klopt nochtans. In veel te veel auto's is het gewoon nutteloos overdreven.
Ik weet dat het wel een nut heeft als anti-lag. Maar dat is niet het geval in uw GTI hoor :P

Het grootste probleem heb ik nog met mensen die het laten programmeren. Wat bezielt u vraag ik mij af. Het heeft geen nut en is enkel maar belastend voor uw motor. Een wagen die het standaard heeft daar zal het uitlaattraject er wel min of meer geschikt voor zijn. Maar iemand met een B48 uitlaatlijn? Ik durf mijn hand daarvoor niet in het vuur steken. Ik zou het eerder laten wegprogrammeren om extra schade net te vermijden.

Onlangs hadden we nog de discussie over het start/ stop systeem. De eventuele extra slijtage die je daar mogelijks van hebt is niks vergeleken met wat pops en bangs kan doen.

Ik weet dat het wel een nut heeft als anti-lag. Maar dat is niet het geval in uw GTI hoor :p

Het grootste probleem heb ik nog met mensen die het laten programmeren. Wat bezielt u vraag ik mij af. Het heeft geen nut en is enkel maar belastend voor uw motor. Een wagen die het standaard heeft daar zal het uitlaattraject er wel min of meer geschikt voor zijn. Maar iemand met een B48 uitlaatlijn? Ik durf mijn hand daarvoor niet in het vuur steken. Ik zou het eerder laten wegprogrammeren om extra schade net te vermijden.

Onlangs hadden we nog de discussie over het start/ stop systeem. De eventuele extra slijtage die je daar mogelijks van hebt is niks vergeleken met wat pops en bangs kan doen.
Ik vind het ook belachelijk hoor. Maar bv die mottige dsg farts zijn er wel degelijk omdat de ontsteking even 'onderbroken' wordt. Dat is toch gewoon zo?

Ik merk ze trouwens zelden in de mijne. Hoor ze enkel in specifieke situaties. Een R heeft dat bv veel meer.

Straks trouwens een testrit met een M340i. Eens kijken of die het ook heeft 😬

Laatst bewerkt:
Ik vind het ook belachelijk hoor. Maar bv die mottige dsg farts zijn er wel degelijk omdat de ontsteking even 'onderbroken' wordt. Dat is toch gewoon zo?

Ik merk de ze trouwens zelden in de mijne. Hoor ze enkel in specifieke situaties. Een R heeft dat bv veel meer.

Net op een dag dat ze 10cm sneeuw voorspellen. Driften!!!!!

Ik merk ze trouwens zelden in de mijne. Hoor ze enkel in specifieke situaties. Een R heeft dat bv veel meer.

Een B58 motor uit een 40i heb je met en zonder OPF. Die zonder (voor 2018 geleverd) zijn een stuk luider dan die met, ook de burbles. Je hebt geen DSG farts met de ZF8AT, maar wel overrun als je gas lost bij 3000+ rpm, vooral in sport+. Als je niets aan de uitlaat doet, heb je niet echt knallen, maar wel wat geroffel... Ik vind het zeker binnen de grenzen van fatsoen. Mensen die hun cat en de middelste resonator eruit halen, die ga je wel gemeen horen knallen, een irritant geluid volgens mij.

Ik ga straks ook eens een skid pad opzoeken denk ik...

Terug
Bovenaan