Zijn jullie bereikbaar tijdens verlof (voor het werk) of niet?

ben je bereikbaar

• ja

Stemmen: 67 39,9%
  • nee

Stemmen: 101 60,1%

• Totaal aantal stemmers
    168
Ik denk toch dat er redelijk duidelijk naar voor komt, dat die beslissing ten eerste afhangt van je functie, uitvoerend personeel, heel eenvoudig, die zijn er niet tijdens hun vakantie en die moet je ook niet lastig vallen en/of verwachten dat die bereikbaar zijn.

Ten tweede, voor degenen die in hogere, aansturende functies zitten zie je bijna altijd hetzelfde terugkomen, namelijk in bedrijven waar efficiënt gecommuniceerd wordt, en je niet voor het minste wordt lastiggevallen, men er ook geen probleem mee heeft om binnen bepaalde grenzen bereikbaar te zijn.
Men weet dat men er alles gaat aan doen om je gerust te laten, en als je toch een berichtje ziet binnenkomen, dan wil dat zeggen dat er toch wel iets heel ergs dringend is, en je hulp dan sowieso geapprecieerd gaat worden.

Maar ik lees in de "ergernissen op het werk" toch wel héél veel dat die communicatie "etiquette" bij heel veel bedrijven volledig zoek is, waar constant op de allergekste momenten voor de grootste onbenulligheden wordt lastiggevallen.
Moest ik in zo een omgeving werken, dan zou de telefoon gewoonweg zelfs niet mee gaan op vakantie!

Er zou een nieuw extralegaal voordeel moeten komen: de bereikbaarheidspremie.
Dan gaan ze daar ook wel weer "uitzonderingen" op vinden hoor.

Herinner u die "disconnectie van het werk" verplichting, enkele maanden terug ingevoerd.
Tja, enkel voor bedrijven van +50 werknemers....

Moest ik in zo een omgeving werken, dan zou de telefoon gewoonweg zelfs niet mee gaan op vakantie!

werk en privé telefoon. bestaat dit dan nog?
Anno 2024 is dat toch meestal gewoon 1 telefoon, en voordeel alle aard?

10 jaar terug had ik ook 2 telefoons, maar dat is allesbehalve handig vind ik. zit je met 2 nummers, 2 abonnementen, apps op verschillende telefoons, telkens 2 telefoons mee zeulen....

Bovendien, 1 keer dat ze uw privé gsm nr hebben, is het bij de meeste een automatisme, dat als je op je werk gsm niet opneemt, ze meteen naar je privé nr bellen, toch?

Er zou een nieuw extralegaal voordeel moeten komen: de bereikbaarheidspremie.

Voor 300€ netto per maand extra wil ik mijn werktelefoon/-sim wel op laten staan na m'n uren/in het weekend.
Voor uitvoerend personeel is dat denk ik reeds een verplichting, als je in het weekend of zo stand-by moet zijn, dan moet je daar voor vergoed worden, niet meer dan normaal!

Ik weet dat ik weer ga stereotyperend zijn, maar mijn buikgevoel zegt me dat in de gemiddelde kleine West Vlaamse KMO/familie bedrijfje daar nogal heel snel losjes over gegaan wordt...

werk en privé telefoon. bestaat dit dan nog?

10 jaar terug had ik ook 2 telefoons, maar dat is allesbehalve handig vind ik. zit je met 2 nummers, 2 abonnementen, apps op verschillende telefoons, telkens 2 telefoons mee zeulen....

Bovendien, 1 keer dat ze uw privé gsm nr hebben, is het bij de meeste een automatisme, dat als je op je werk gsm niet opneemt, ze meteen naar je privé nr bellen, toch?
Ik heb daar altijd aan vastgehouden, werknummer en privé nummer NOOIT hetzelfde.
Ik betaal mijn eigen abonnement wel!

Hoe lang hebben smartphones al dual simkaart functionaliteit?
Trouwens lang een dealbreker geweest voor mij om een iPhone te gebruiken!!!!

Dus voor mij zou dat gewoon werk simkaartje eruit flippen zijn en hoppa!

Doorgaans is verlof verlof en moeten ze hun plan maar trekken. Echter kan ik mij wel enkele (uitzonderlijke) situaties voorstellen waar ik wel even zou bijspringen maar dat is uiterst zeldzaam.

Ik word niet betaald in mijn verlof om te werken, dus nee, in principe niet. Maar de realiteit is wat genuanceerder.

De opgeleverde systemen hebben allemaal level 1 en 2 support. Ikzelf ben dan level 3, maar dan is het al echt serieus, dat komt niet heel vaak voor. Maar als het voorkomt, dan is een tussenkomst onvermijdelijk en ook niet erg, part of the job waar we behoorlijk voor betaald worden.

Mijn product owner (of zijn vervanger) is de ENIGE die toegelaten is om mij te bellen (afspraken binnen het team) en die is/zijn wel nuchter genoeg om een onderscheid tussen niet dringend, dringend en extreem dringend te maken. Alleen in de laatste categorie zal die contact zoeken.
Het verlof verlengen is in dat geval ook geen probleem.

Voor uitvoerend personeel is dat denk ik reeds een verplichting, als je in het weekend of zo satnd-by moet zijn, dan moet je daar voor vergoed worden, niet meer dan normaal!

Ik weet dat ik weer ga stereotyperend zijn, maar mijn buikgevoel zegt ma dat in de gemiddelde kleine West Vlaamse KMO/familie bedrijfje daar nogal heel snel losjes over gegaan wordt...

Ghoh, of je nu 5K + 500 wachtvergoeding krijgt, of gewoon 5.5K, who cares?
Mijn verloning is royaal genoeg dat ik mij niet uitgebuit voel als ik op vakantie 5 minuten zou moeten bellen om een noodsituatie te blussen. Net zomin als ik er een probleem van maak om is 's avonds laat door te werken om iets af te werken. Straks om 17 uur kuis ik hier mijn schup af, ik was maar om 10 uur op kantoor. Zolang die flexibiliteit van twee kanten komt en zolang de verloning in verhouding staat met de verwachte prestaties is alles toch ok?

1x op de camping in Zuid-Frankrijk via een fokking tablet de server van het bedrijf moeten redden. Dat was de laatste keer dat ik op vakantie bereikbaar was. Sinds dien kan men het op hun buik schrijven.

Twee telefoons hier. Die werkgsm staat af tijdens mijn verlof. Als de boel afbrand tijdens mijn verlof zal ik na mijn verlof wel mee komen puin ruimen.

* Ik ben bereikbaar als ik 24/7 standby ben. Hiervoor wordt ik ook betaald.
* Ik ben niet bereikbaar als ik op vakantie ben, hiermee bedoel ik effectief op verlof en niet gewoon thuis in de zetel zit.
* Ik ben mogelijks bereikbaar ALS ik thuis ben tijdens men verlof. Mijn baas & Collega's weten dat iedereen in zijn verlof gerust wordt gelaten. We zoeken eerst intern oplossingen, als we er niet uitkomen, wordt er hoogstens mogelijk een whatsapp gestuurd met de vraag of je mogelijks tijd hebt. Je mag altijd nee antwoorden of niet antwoorden. Als ik tijd heb en ik heb men laptop bij de hand, dan kijk ik wel eens.

* Ik ben niet bereikbaar als ik op vakantie ben, hiermee bedoel ik effectief op verlof en niet gewoon thuis in de zetel zit.
* Ik ben mogelijks bereikbaar ALS ik thuis ben tijdens men verlof. Mijn baas & Collega's weten dat iedereen in zijn verlof gerust wordt gelaten. We zoeken eerst intern oplossingen, als we er niet uitkomen, wordt er hoogstens mogelijk een whatsapp gestuurd met de vraag of je mogelijks tijd hebt. Je mag altijd nee antwoorden of niet antwoorden. Als ik tijd heb en ik heb men laptop bij de hand, dan kijk ik wel eens.
Exact dit hier ook.
Natuurlijk ook dual sim.

Ik probeer te minderen in het bereikbaar te zijn tijdens vakantie, maar het lukt me niet altijd moet ik zeggen.
Telefonisch:
ik heb 2 gsm-nummers. Intern hebben degene die het moeten hebben gewoon mijn privénummer, ik weet ook dat als zij contact opnemen, het kot (net niet) in de fik staat. Klanten enkel mijn werknummer.

Waar ik niet in slaag is geen mails lezen. Ik trek wel de grens bij "moet ik er mijn laptop voor openklappen?". Indien ja --> het kan wachten, indien nee --> een antwoord van 2 minuten en gedaan.

Hier speelt ook wel mee dat ik tijdens mijn dagdagelijkse job geen uren of verwachtingen heb, dus totale flexibiliteit. Dat werkt dus ook omgekeerd.

Daarnaast heb ik geen directe backup (ik doe sales), dus 2-3 weken compleet niet antwoorden is soms wat moeilijk. Maar het lukt wel beter en beter om alles deftig te plannen zodat ik quasi niet gestoord hoef te worden.

Dit. Dus eigenlijk neen komende periode want ik zit 7 tijdszones achter.
Als externe voel ik me er ook niet echt toe verplicht behalve als ik on call zou zijn wat wel in mijn overeenkomst met de klant staat, maar dat wordt ingepland.

ik heb ondertussen al gigantisch veel contactgegevens opgeslagen, dus meestal zie ik wel wie er belt.
Staat me dat aan dan neem ik af in de vakantie, maar vaak is het antwoorden met SMS dat onze diensten bereikbaar zijn op bijhorende contactgegevens.

Directe collega's weten an sich wel dat ik bereikbaar ben.. ik kom daar ook goe mee overeen, dus als die mij sturen als ik op het strand zit dan zullen ze eerst ne strandfoto en dan een antwoord op hun vraag..

Ik werk hier nog maar een aantal weken, en ze hebben mij een iPhone 15 en een gsm-abonnement gegeven. Dat is de standaard hier.
Maar ik had al een (dezelfde) iPhone en een abonnement.

Ik zou in principe de beide simkaarten in mijn eigen iPhone kunnen steken, en dan de iPhone van het werk verkopen (aangezien ik hier toch wel een tijd ga werken), maar geen idee of ik dat risico zou nemen. 😂

Wel telefonisch maar niet via mail of Teams, die twee bekijk ik absoluut niet. De facto ben ik dus enkel bereikbaar voor belangrijke dingen (doorgaans beslissingen) die mij hoogstens 5min kosten en waarvoor ik geen pc nodig heb.

Ik werk op transacties en dat brengt in verlofperiodes wel uitdagingen met zich mee. Timing is niet altijd voorspelbaar en afhankelijk van de situatie kan ik mijn taken ook niet overdragen.
Ik probeer bepaalde mijlpalen dan ook rond mijn verlof heen te plannen. Als dat niet helemaal lukt ga ik in de mate van het mogelijke mijn verlof wat herschikken.
0,5-1-2 dagen verschuiven om die dagen alsnog te werken om bepaalde dringende dingen er door te krijgen vind ik niet zo'n ramp.
Tijdens mijn verlof te pas en te onpas moeten werken, dingen lezen, calls doen etc etc, daar word ik wel pisnijdig van want (i) ik heb niks aan mijn verlof omdat ik met werk bezig ben en (ii) ik doe mijn werk niet deftig want ik ben half in verlof.

Ik ben 1 van de twee technische mensen hier, we hebben een hoop "as a Service" toestanden, dus in realiteit is er niet zoiets als niet bereikbaar zijn. In praktijk valt het niet vaak voor, maar we worden allemaal verwacht op zijn minst in dezelfde stad als de laptop te zijn ten alle tijden.

Ik ben in principe bereikbaar, temeer omdat ik Teams en Outlook op mijn telefoon heb staan. Dit wordt echter totaal niet verwacht. Integendeel, ik heb tijdens een verlofdag eens geantwoord op een bericht en kreeg als reactie dat ik verlof had, en dat het kon wachten.

Ik ben altijd bereikbaar, maar iedereen weet voor welke gevallen ze mogen contacteren en voor wat niet.

Terug
Bovenaan