Zijn jullie bereikbaar tijdens verlof (voor het werk) of niet?

ben je bereikbaar

• ja

Stemmen: 67 39,9%
  • nee

Stemmen: 101 60,1%

• Totaal aantal stemmers
    168
Ik ben telefonisch bereikbaar tijdens mijn verlof, normaal bellen ze alleen bij productiekritische zaken en als de eerste lijnen niet kunnen helpen. Ik neem mijn werklaptop ook altijd mee op reis maar als ik op stap ben dan hebben ze pech en moeten ze wachten. Vroeger zat ik ook mijn mails te checken tijdens het verlof maar nu doe ik dat niet meer, scheelt toch al veel qua mentale rust.

het leuke aan buiten europa te gaan is natuurlijk wel dat je bijna verplicht bent een andere sim kaart te nemen (tourist sim of esim of whatever),
waardoor telefoongesprekken al niet meer mogelijk zijn, aangezien je gsm nr niet meer bereikbaar is.
(tenzij je die er via dual sim of andere phone laat aanstaan, maar dat zal een dure grap worden).

Maar ja, het zijn dus die apps hé. Ik vind het eigenlijk best wel rot dat een facebook of een instagram bijvoorbeeld, standaard een berichtenservice hebben (messenger, kan je die verwijderen zonder facebook te verwijderen?),

er zijn toch genoeg services hiervoor (signal, telegram, whatsapp....)

Ja.

Maar na al zeer lang meelezen op dit forum en alle shenanigans die hier worden beschreven weet ik dan ook dat ik gezegend ben met fenomenale collega's die mij nooit storen tenzij echt nodig. Het bereikbaar zijn tijdens vakanties geeft mij dan ook nihil stress.

Ja.

Maar na al zeer lang meelezen op dit forum en alle shenanigans die hier worden beschreven weet ik dan ook dat ik gezegend ben met fenomenale collega's die mij nooit storen tenzij echt nodig. Het bereikbaar zijn tijdens vakanties geeft mij dan ook nihil stress.
Dit toch ook wel, mensen schijnen hier nog wel te beseffen wat verlof betekent, en voor een of andere futiliteit gaan ze mij niet proberen te bereiken.

het leuke aan buiten europa te gaan is natuurlijk wel dat je bijna verplicht bent een andere sim kaart te nemen (tourist sim of esim of whatever),
waardoor telefoongesprekken al niet meer mogelijk zijn, aangezien je gsm nr niet meer bereikbaar is.
(tenzij je die er via dual sim of andere phone laat aanstaan, maar dat zal een dure grap worden).

Maar ja, het zijn dus die apps hé. Ik vind het eigenlijk best wel rot dat een facebook of een instagram bijvoorbeeld, standaard een berichtenservice hebben (messenger, kan je die verwijderen zonder facebook te verwijderen?),

er zijn toch genoeg services hiervoor (signal, telegram, whatsapp....)
Facebook, instagram, daar komen bij mij geen collega's, klanten of werkrelaties aan, tenzij het privé ook (echte) vrienden zijn, en die weten dan wel beter dan dat soort communicatie kanalen voor werk gerelateerde zaken te gebruiken.
Daar hou ik zeer strenge scheiding van werk en privé.

Whatsapp werkt sowieso niet wanneer de simkaart van het gekoppelde gsm nummer niet in het toestel in zit!

Ik heb bij velen die ik tegenkom (hier en in 't echt) toch het gevoel dat werkgevers graag smijten met die smartphones en simkaarten en dan verwachten dat je 24/7 bereikbaar bent.
Altijd vriendelijk nee tegen gezegd!

Nu zit ik in het andere kamp als werkgever, en probeer dezelfde regeltjes aan te houden naar mijn werknemers toe, zoals ik ze verwachte als werknemer! Tot nog toe geen problemen mee gehad.
Nog maar één keer midden in de nacht iemand uit zijn bed gebeld (en had hij niet opgenomen dan was het ook zo, had ik niet kwaad voor geweest), was wanneer een volledige HVAC regeling (koeling/verwarming/ventilatie) voor de afdeling intensieve zorgen in een ziekenhuis plat op zijn gat lag.
Zijn zo van die zeer uitzonderlijke gevallen dat nood de wet breekt!

Met ons team hebben we een Whatsapp groepje en daar kunnen we elkaar altijd bereiken, ook in de vakanties.
Mocht er iets dringends zijn kunnen ze me daar altijd bereiken. Als ik in de mogelijkheid ben om mijn collega's te helpen, zal ik dat doen. Ook tijdens mijn vakantie(s).

Ik zeg altijd: als er nu echt iets is wat echt dramatisch is, en het is echt een absoluut noodgeval, dan moogt ge altijd contactopnemen met mijn manager, laat mij vooral met rust.
Uw manager en enige kennis / expertise? --> Dat is toch nihil?

Er zou een nieuw extralegaal voordeel moeten komen: de bereikbaarheidspremie.

Voor 300€ netto per maand extra wil ik mijn werktelefoon/-sim wel op laten staan na m'n uren/in het weekend.
Ik heb zelfs geen werk gerelateerde sim. Ik heb maar 1 simkaart.

werk en privé telefoon. bestaat dit dan nog?
Anno 2024 is dat toch meestal gewoon 1 telefoon, en voordeel alle aard?
Dual Sim? Maar ik gebruik dat niet. Gewoon 1 telefoonnummer en klaar :)
Het zal ook wel van de functie afhangen zeker?

Niet met Proximus. Daar kost het 5,95 of 11,95€ per dag. Géén esim of tourist sim nodig.
Dat andere providers dit niet aanbieden begrijp ik niet goed.

Laatst bewerkt:
Wel telefonisch maar niet via mail of Teams, die twee bekijk ik absoluut niet. De facto ben ik dus enkel bereikbaar voor belangrijke dingen (doorgaans beslissingen) die mij hoogstens 5min kosten en waarvoor ik geen pc nodig heb.

Ik werk op transacties en dat brengt in verlofperiodes wel uitdagingen met zich mee. Timing is niet altijd voorspelbaar en afhankelijk van de situatie kan ik mijn taken ook niet overdragen.
Ik probeer bepaalde mijlpalen dan ook rond mijn verlof heen te plannen. Als dat niet helemaal lukt ga ik in de mate van het mogelijke mijn verlof wat herschikken.
0,5-1-2 dagen verschuiven om die dagen alsnog te werken om bepaalde dringende dingen er door te krijgen vind ik niet zo'n ramp.
Tijdens mijn verlof te pas en te onpas moeten werken, dingen lezen, calls doen etc etc, daar word ik wel pisnijdig van want (i) ik heb niks aan mijn verlof omdat ik met werk bezig ben en (ii) ik doe mijn werk niet deftig want ik ben half in verlof.
Doet me denken toen ik nog in investment banking actief was. Ooit een reis (3-weken rondtrekken in Thailand) moeten annuleren omdat er een IPO op tilt was, het meest geniale was dat die IPO toen op de lange baan is geschoven en niet is doorgegaan. Toen dacht ik ook nog dat ik 'da shit' was en dat het er allemaal bij hoorde naast alle 'wolf of wallstreet' toestanden met management/collega's. Nu enkele jaren later kijk ik daar natuurlijk hoofdschuddend op terug, hoe kon ik ooit zo naïef en lomp zijn om dat allemaal te slikken (de gigantische bonussen compenseerde gelukkig veel, maar toch).

Ik ben voor een aantal mensen bereikbaar (in de zin dat ze me wellicht binnen enkele uren te pakken kunnen krijgen). Voor een heel aantal mensen ben ik echter niet bereikbaar. Die zal ik compleet negeren totdat ik terug ben uit verlof.

De mensen op mijn afdeling zal ik ook slechts zéér uitzonderlijk trachten te contacteren tijdens hun verlof. Dan moet er al echt een halve ramp staan te gebeuren.

Absolutely fucking not.

Collega's hebben alleen het nummer van mijn werktelefoon, en die verdwijnt elk weekend en vakantie mooi uitgeschakeld in de schuif.
En de job waar ik ooit verwacht wordt om buiten m'n uren bereikbaar te zijn, daar neem ik de dag zelf nog ontslag.

Wat een drama :)

Je kan collega's ook gewoon opvoeden; en al zeker als ze aan je rapporteren...

Als je hen niet aanstuurt alsof ze kleine kinderen zijn, en je hen de ruimte geeft om zelf beslissingen te maken wanneer je er bent, dan zullen ze dat ook doen wanneer je er niet bent. Als je dus om de haverklap gebeld wordt tijdens je verlof, dan heeft dat meer te maken met jezelf dan met je collega's.

Het wordt absoluut niet van me verwacht, integendeel, maar ik ben wel altijd bereikbaar. Het is maar zéér zelden dat ik effectief (bewust) wordt gecontacteerd tijdens mijn verlof. Maar mijn mails zie ik gewoon binnenkomen op de gsm, Slack check ik ook af en toe. Ik heb ook liever dat ze mij bellen als er een probleem is, dan drie weken te wachten. Ik spendeer liever 5 minuten tijdens mijn verlof om een probleem op te lossen of een misverstand de wereld uit te helpen, dan drie weken later veel meer tijd te moeten investeren in het opkuisen van de shit.

Ik ben ambtenaar, ik ben nog niet eens bereikbaar tijdens mijn werkuren, laat staan tijdens mijn verlof.

Niemand wordt lastiggevallen tijdens zijn verlof. De regel is dat iedereen verlof nota's maakt zodat de rest verder kan.

Heb al paar maal gecontacteerd geweest tijdens mijn verlof, vooral door klanten die mijn privé nummer bemachtigd hebben (tijdens corona periode aan wat mensen gegeven). Ook door secretaresse die telefoon van klant doorgeeft terwijl ik net vrije dag heb (neem ik toch wa kwalijk). Of collega's die geblokkeerd zitten...

1x werd ik letterlijk uit m'n bed gebeld (het was 9u of zo en ik was aant uitslapen v dag ervoor) door een klant die zelf z'n boekhouding doet en nu in paniek belde da er wat blokkeerde in zn programma... tja dan heb ik die geholpen, kan ook moeilijk anders.

Maar leuk vind ik dat niet, hoe ouder ik word hoe meer ik mijn vrije tijd koester.
TIjdens verlof probeer ik ook zo weinig mogelijk te kijken op whats app vh werk. Das vlug ne vakantiefoto v ne collega liken of happy bd wensen a iem, maar das het maximum. Anders ben je er nooit eens van verlost.

Ik doe mijn job zeer graag en ben voor dringende zaken tijdens vakanties gewoon bereikbaar. De collega's weten dat ik dat ook niet erg vind om tijdens mijn vakantie "gestoord" te worden als het dringend is...

Dat is op ons kantoor nu wel bij de meesten van ons, ook wel met het algemeen besef dat je een collega enkel stoort als het echt niet anders kan. Voor een scheet moeten we elkaar op de congé niet lastigvallen.

Vorig jaar berichten gehad als ik ziek was en in mijn verlof. Dingen die ze zelf konden oplossen als men nadenkt.

Van teamlead en mijn backup wordt verwacht dat ze mijn job kunnen. Denk dat ik dit jaar wel ga negeren. Wij moeten de teamlead ook niet sturen in zijn verlof...

Doet me denken toen ik nog in investment banking actief was. Ooit een reis (3-weken rondtrekken in Thailand) moeten annuleren omdat er een IPO op tilt was, het meest geniale was dat die IPO toen op de lange baan is geschoven en niet is doorgegaan. Toen dacht ik ook nog dat ik 'da shit' was en dat het er allemaal bij hoorde naast alle 'wolf of wallstreet' toestanden met management/collega's. Nu enkele jaren later kijk ik daar natuurlijk hoofdschuddend op terug, hoe kon ik ooit zo naïef en lomp zijn om dat allemaal te slikken (de gigantische bonussen compenseerde gelukkig veel, maar toch).
Dat is echt een vuiligheid bij veel transacties inderdaad, alles is altijd dringend en achteraf blijkt dat maar zelden zo te zijn.

Vroeger liet ik me daar ook zot door maken, nu ben ik ouder, wijzer en zelf eindverantwoordelijke en ga ik me dus enkel nog aanpassen voor dingen die écht gaan closen of bepalend zijn voor de transactie 😁
Het voordeel is ook dat ik nu zelf veel meer invloed heb op de planning, het nadeel dan weer dat ik bepaalde verantwoordelijkheden niet kan overdragen.

Voor mij geen probleem om bereikbaar te zijn tijdens mijn verlof, maar ik ben dan wel steeds op vakantie aan de andere kant van de planeet, zonder laptop en in de helft van de tijd ben ik tout court niet bereikbaar omwille van geen GSM-ontvangst. Nog nooit problemen gehad :giggle:

Gisteren heb ik weer een mail gekregen dat management vraagt om zorgvuldig met de verloven om te springen zodat de continuïteit gewaarborgd kan worden omdat er een supermegabelangrijk product wordt gelanceerd in september en in diezelfde maand vindt ook een transversale disaster recovery oefening plaats. Ik heb die mail onmiddellijk verticaal geklasseerd en ook niks gezegd aan collega's. Als management die dingen kan plannen in september (eigenlijk niet, want het is ook boven hun hoofden beslist) dan kunnen ze het zelf ook oplossen.

Neen. Collega's hebben alleen nummer van de werkgsm maar dan nog zouden ze mij tijdens verlof (of buiten de uren) niet bellen. Wij weten dat gewoon allemaal. Enkel mijn bazin heeft ook mijn privénummer voor moest er echt iets super dringends zijn. Maar dat is nog nooit gebeurd in de 9 jaar dat ik er al zit.

Ik ben eigenlijk continu bereikbaar. Buiten de officiële uren is het wel “ge moogt bellen / whatsapp / teams” maar er is geen garantie dat ik antwoord of meteen alles laat vallen. Maar ik zal vrijwel altijd wel oppakken of antwoorden. Enkel tussen 22u - 05u is het echt een no-go tenzij noodgevallen.

Nuja, het helpt wel als je toch single bent en je job graag doet.

Terug
Bovenaan