Zorgen voor mama

Wat kan "het systeem" eraan doen als zij niet komt opdagen op haar afspraak bij het ocwm en dan niks meer van zich laat horen?

Opsporen, arresteren en haar naar daar sleuren?
Amber is iemand die tijdens haar jeugd in meerdere (gesloten) instellingen heeft gezeten. Zodra ze 18werd en dus minderjarig werd is ze gewoon losgelaten in de samenleving. Geen enkel netwerk om op terug te vallen whatsoever. Lijkt mij niet zo onredelijk te denken dat alle systemen die er vandaag zijn dan toch wel een behoorlijke blinde vlek hebben. Hoezo is die dan niet gemonitord/begeleid of iets in het begin? Hoe kan het dat zo iemand totaal geen referentieadres heeft of iets? Nee, ge zijt 18, we hebben kindergeld vor u gespaard, ge hebt geen adres thuis of iets, bonne chance! Dat kan toch niet, dat moet ge zelf toch ook inzien. Dat die *nu* ook niet opdraagt bij OCMW e.d. is uiteraard niet oké, maar de problemen stellen zich toch wel al veel eerder.

Het probleem is vooral die haar combinatie van aandoeningen, ADHD, ADD, en ODD als ik me niet vergis. Die laatste kende ik niet maar is veelzeggend natuurlijk: https://en.wikipedia.org/wiki/Oppositional_defiant_disorder

Hier hebben al mensen hun ervaringen met ADHD gedeeld, en ik heb zelf ook zo iemand in de familie. Kort door de bocht maar vaak toch problemen met impulscontrole en langetermijndenken. Dat die haar vervangingsinkomen helemaal opdoet om halverwege de maand zich te realiseren dat ze geen eten kan kopen is exact wat ik zelf ook heb gezien. Pak er dan die ODD bij waardoor die haar stekels opzet tegenover iedereen die haar goedbedoelde raad geeft of zegt dat ze afspraken moet volgens, en je hebt volgens mij een beetje the perfect storm om in dit land op straat te belanden. Het is zoals die Fatih in een van de afleveringen zegt: in dit land kan je hulp krijgen, maar je moet je dan wel aan afspraken houden en in orde zijn.
Absoluut en het is dan ook gewoon schrijnend dat zo iemand gewoon aan haar lot word overgelaten zodra ze 18 is geworden. Uiteindelijk zijn dat ook mensen en hebben die op zich potentieel en kansen genoeg om een relatief normaal leven op te bouwen, maar daar inderdaad meer werk aan. Waarom zo iemand dan echt een jaar op straat moet leven zonder enige begeleiding of iets, daar kan ik met mijn verstand gewoon niet bij. Dan zijt ge toch gewoon actief problemen aan het creëren. Ik vind het op zich al een overwinning op zich dat zo iemand (schijnbaar) niet verslaafd is, of op illegale manieren aan geld probeert te geraken.

Waarom zijn er in die (gesloten) instellingen dan geen infosessies over waar men terecht kan, wie de verschillende instanties zijn etc. voor ze iemand op straat zetten? Wat zitten die daar anders te doen voor hun 18de? Zo iemand 'loslaten' is een recipe for disaster.

M.b.t. Amber - Akkoord dat er een ander soort van hulp moet komen - maar hoe moet dat er dan uitzien vraag ik me af?

m.b.t. dat loslaten - stel nu dat er wel begeleiding voor handen zou zijn, zou ze dit dan wel volgen gezien de diagnose? Kans lijkt me bijna 0 te zijn. Welk soort begeleiding moet dat dan zijn en kan deze verplichtend zijn?

Voor mij, als complete buitenstaander met 0 affiniteit met dergelijke problematiek lijkt het me een zeer lastige noot om te kraken.

Waarom zijn er in die (gesloten) instellingen dan geen infosessies over waar men terecht kan
Omdat er een schrijnend tekort aan centen is.

En waarom mensen niet opdagen op OCMW afspraken en dergelijke: Vaak omdat ze een wantrouwen hebben tegenover alles wat wat officiële instanties zijn, wat gezien de geschiedenis van velen echt wel begrijpbaar is. Het is een heel moeilijke groep om te bereiken.

Dat gezin van Wendy en David dat daar minstens een container vol rommel kon vullen, waar dat allemaal vandaan kwam. Oude zetels, restanten van kasten, ze hadden daar zelfs een hok van tralies. Zo'n zicht is zelfs niet uitzonderlijk, het komt bij een aantal woningen voor, meestal idd bij kansarmen. Dat zal wss niet van een jaar "verzamelen" gaan maar decennia. Een groeiende berg waar de moed steeds meer begint te zinken, dat weegt.

Terug
Bovenaan