Aanslag op Charlie Kirk

De vraag is dan ook helemaal niet in welke mate Charlie Kirk het verdiende om dood geschoten te worden. De vraag is hoe geraakt de USA uit het zelf gecreëerde moeras van haat, leugens en onbegrip?

Niet waarschijnlijk tot het op den duur tot een waarlijk cataclysmische gebeurtenis komt.

Laatst bewerkt:
Ik tover niets hé, jij maakt van wat Kirk deed:

Dat is minimaliseren bij uitstek.
Ik geef een semantisch voorbeeld waarom we best niet zo maar beginnen knallen op politici waar we het niet mee eens zijn... ook al zijn ze extreem in hun denken. Ik ontken absoluut niet dat Trump en co extreem kunnen zijn hoor. Oa dedat gewijs en op vlak van huidig bestuur. Maar moorden is nog een stap verder.

Mijn mening blijft, jij legt mij hier woorden in de mond omwille persoonlijke mening en interpretatie.

Natuurlijk mag je eens of oneens zijn. Maar het is gewoon opmerkelijk dat de karakterstudie die hier gemaakt wordt gewoon omgekeerd evenredig is met waar de ideologie van de forumganger ligt.
Is die mens effectief zo of krijgen mensen positieve of negatieve soundbites/clips over die mens afhankelijk in welke echokamer ze zitten?
Als iemand die een heel klein beetje van z'n content heeft gezien, hij is ideologisch omgekeerd van mij, maar 'k zou dat eerlijk gezegd niet erg vinden moest ge niet de onoprechtheid zien in hem. Maakt niet uit welk standpunt mensen hebben, maar als ze gewezen worden op fouten of tegenstrijdigheden of ... in hun overtuiging, en daar gewoon niks mee doen, en ze in't volgend debat met evenveel overtuiging weer verkopen... ongeacht hun overtuiging krijg ik het van zo'n mensen.

Heb ook al mensen gezien met standpunten waar ik mij in kan vinden die zo'n tactieken toepassen, en daar knap ik even goed af. En als ge dat dan combineert met bewust haat opwekken, polarisatie, ... Dan kan ik mij ook wel vinden dat mensen iemand als hem als vergif van de maatschappij beschouwen (en moest iemand rond punten waar ik wel achtersta zich even toxisch gedragen, ga ik ook wel begrijpen waarom ze die persoon ook vergif van de maatschappij noemen...)

En omgekeerd, mensen die mijn opinies niet delen, maar écht oprecht lijken te communiceren, dat is super interessant om naar te luisteren. Als die dan in debat gaan, zijn dat ook interessante debatten, dan hebt ge mensen die echt luisteren, fouten in hun redeneringen durven erkennen, en samen werken om dichter bij een gemeenschappelijke waarheid te komen. Maar een Charlie Kirk is duidelijk het tegenovergestelde van dat.

Zijn concept was ook wel gewoon 'prove me wrong!' , waarbij de student dan probeert Kirk om te praten. Wat nooit lukt. Het is een succesvol concept gebleken, gemikt op jongeren. Uiteraard doorzichtig, maar niet in die mate dat die afgeknalt moest worden. En imo ook niet als monster of vergif moet worden bestempeld.
Dat is natuurlijk niet gek. Als je met Carine Knapen gaat discussiëren over coronavaccins, ga je wss de discussie ook niet "winnen". Dat zegt nog altijd weinig natuurlijk. Maar het werkt idd wel, want mensen die zo denken, die zitten in dezelfde echokamer.

De vraag is dan ook helemaal niet in welke mate Charlie Kirk het verdiende om dood geschoten te worden. De vraag is hoe geraakt de USA uit het zelf gecreëerde moeras van haat, leugens en onbegrip?

Niet waarschijnlijk tot het op den duur tot een waarlijk katalytische gebeurtenis komt.
Ik vraag me soms af, is politiek niet te alomtegenwoordig in de westerse wereld? Op elk sociaal media kanaal zit het vol met politici die hun grote gelijk willen halen.

Ik geef een semantisch voorbeeld waarom we best niet zo maar beginnen knallen op politici waar we het niet mee eens zijn... ook al zijn ze extreem in hun denken. Ik ontken absoluut niet dat Trump en co extreem kunnen zijn hoor oa dedat gewijs en op vlak van huidig bestuur, maar moorden is nog een stap verder.

Mijn mening blijft, jij legt mij hier woorden in de mond omwille UW persoonlijke mening en interpretatie.
Ik leg je niets in je mond, je post minimaliseerde heel erg duidelijk het gedrag van Kirk. Daar viel weinig te interpreteren aan. Het enige wat ik heb gedaan, is dat benoemen.

Ik zal het nog eens citeren hé:
As je elk politicus in de VS die

-een debat wat manipuleert of naar zijn hand wil zetten voor electoraal voordeel
-anderen hun vuile was graag buiten hangt
-zelfs durft polariseren!

gaat afschieten, zullen er niet veel over blijven!
Je minimaliseert hier volledig de manier waarop Kirk aan politiek deed, en doet op de kop toe alsof dat de modus operandi is van quasi elke politicus.

Natuurlijk mag je eens of oneens zijn. Maar het is gewoon opmerkelijk dat de karakterstudie die hier gemaakt wordt gewoon omgekeerd evenredig is met waar de ideologie van de forumganger ligt.
Is die mens effectief zo of krijgen mensen positieve of negatieve soundbites/clips over die mens afhankelijk in welke echokamer ze zitten?
Het gaat me niet over oneens of eens mogen zijn hé. Jij lijkt te suggereren dat we niet kunnen weten of die mens radicale uitspraken deed want misschien zijn zowel voor- als tegenstanders beïnvloed. Als die mens de "jongerenstem" of weet ik veel van MAGA is, wat nog altijd radicaal rechts is volgens gangbare normen, dan wordt het toch moeilijk om vol te houden dat het iemand was met gematigde standpunten uit het centrum?

Het is niet alsof we het nooit zullen weten hé, die mens zijn video's bestaan nog altijd, alsook hopen andere documentatie: https://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_Kirk

Ik vraag me soms af, is politiek niet te alomtegenwoordig in de westerse wereld? Op elk sociaal media kanaal zit het vol met politici die hun grote gelijk willen halen.
Ja, een vriend van me zei me onlangs dan hij gestopt is met nieuws te kijken, gazetten te lezen en van internetfora wegblijft. Hij stapt sindsdien gelukkiger door het leven. Misschien worden we inderdaad te veel geconfronteerd met meningen allerhande (en geven we die zelf ook te graag).

Er is ook wel een groot verschil tussen zeggen "het is goed dat die mens neergeknald is" en "het is ironisch dat de mens die neergeknald is dat volgens zijn eigen logica zou toejuichen"

Dat is goed mogelijk. En? Moet ik daarom minder erg vinden dat het nu gebeurt met Kirk?
Beiden zijn even verwerpelijk.
Het maakt het niet minder erg, het is gewoon zo dat er zowel in het linkse als rechtse kamp verwerpelijke figuren zitten die zouden vieren als iemand van de tegenpartij wordt doodgeschoten.

Er is ook wel een groot verschil tussen zeggen "het is goed dat die mens neergeknald is" en "het is ironisch dat de mens die neergeknald is dat volgens zijn eigen logica zou toejuichen"

Je kan het ironisch vinden dat iemand die voor vrije wapenbezit zelf wordt doodgeschoten, maar dat hij dat zou 'toejuichen' is echt gewoon onzin.

Het 2A houdt het toejuichen van het doodschieten van onschuldige mensen in?
Het houdt in dat mensen wapens mogen hebben om een vrije staat te verdedigen. Er valt wel wat te zeggen dat Trump richting dictator gaat, en dat Kirk een van z'n pionnen is, dus... kan ik me zeker inbeelden dat mensen dit onder het 2nd amendment verstaan.

Het houdt in dat mensen wapens mogen hebben om een vrije staat te verdedigen. Er valt wel wat te zeggen dat Trump richting dictator gaat, en dat Kirk een van z'n pionnen is, dus... kan ik me zeker inbeelden dat mensen dit onder het 2nd amendment verstaan.
Dit valt er inderdaad meer onder dan een tiener die belletje trek doet neerknallen.
Al toont het vooral de waanzin van het wapenbeleid in de USA aan.

Zijn businessmodel was om met omvoorbereide en onervaren campusstudenten te debatteren en hen vast te strikken op technische details, daar virale videos van te maken en op youtube te zetten voor een rechts publiek dat zichzelf bevestigd kon zien in hun meningen 'want hun man walste over die linkse studenten'.

Het idee dat hij debatteren als iets waardevols zag vind ik lachwekkend. Dan debatteer je met mensen met kennis van zaken, niet met een hoop jonge studenten. Het is exact hetzelfde verdienmodel als waar Ben Shapiro indertijd zijn centen mee verdiende.
Ik moest spontaan hier aan denken:

Rond minuut 18 gaat het over Rogan en Sanders. Rogan trekt z'n klep open, spuwt wat onzin en Sanders houdt in.

Wat volgt: een circle jerk van content makers over : "How Rogan shuts Sanders down".
En al die mannen zijn in het zelfde bedje ziek.
Terecht dat daar kritiek op is. Idem met kritiek op Kirk want ook die was daar schuldig aan (toch alleszins hetgeen ik er van hen gezien).

Hoe ver van het padje moet je eigenlijk al zijn als je mensen neerschiet, aanvalt, wil doden omdat zijn/haar mening niet overeenkomt met de jouwe?

#jesuischarlie al terug trending?

Soms wel, als het is om te voorkomen dat dat een loslopende moordenaar of terrorist verdere slachtoffers zou maken. Dan is die beter dood of alleszins geneutraliseerd dan dat hij meer onschuldige slachtoffers maakt. Omdat iemand een speech geeft die u niet aanstaat is dat uiteraard geen reden om die neer te schieten.

Ja ik bedoel in normale omstandigheden he, lol.

Ik vond het wel frappant dat ik gisteren op Tiktok zonder dat ik wist dat er iets dergelijks gebeurd was gewoon na enkele swipes ongevraagd de beelden zag hoe hij neergeschoten werd inclusief spuitend bloed. Wetende dat deze app vol zit met kinderen is dat echt niet ok.

Terug
Bovenaan