Gonzo the Great
Active member
Veralgemenen is gevaarlijk...De ene mening is gebaseerd op liefde (inclusie, diversiteit, empathie,...) en de andere op haat (exclusie, xenofobie, egoisme,...) IMO.
Ik zie het onderscheid ook eerder als MAGA/extreem rechts vs het gehele spectrum van traditioneel links tot traditioneel rechts.
Mensen die rechts stemmen in Belgie doen dat oa uit liefde voor hun kinderen, bvb omdat ze vrezen dat die tussen teveel anderstaligen minder goed opgeleid hun volwassen leven zullen moeten beginnen. In landen waar je voor kwalitatief onderwijs toch naar een priveschool moet omdat de public schools per definitie slecht zijn verandert dat niet zo veel, maar hier wel.
Of als ze in het Brusselse wonen omdat ze vrezen dat er vrijheden kunnen op het spel staan voor hun kinderen of kleinkinderen oiv de islamisering daar. Dat is in feite ook uit liefde, enkel meer tribal.
Zelfs inclusiviteit heeft nadelen soms, deze Italiaanse werd er ook niet zo blij van blijkbaar.
Ik vind de uitspraak dus iets te simplistisch, het draait volgens mij vooral om een eerlijke en goeie balans te vinden waar zoveel mogelijk mensen zich in kunnen vinden, en de enige manier om dat te bereiken is een werkende democratie. Spijtig genoeg slagen we daar zelfs in een welvarend en relatief hoog opgeleid land als Belgie slechts matig in door onze complexe staatsstructuur: jarenlange communautaire blokades, een cordon, een hoofddstad nog steeds zonder regering, enz... Dat bewijst dat een democratie goed laten werken niet zo eenvoudig is. In sommige landen werkt het denk ik beter dan bij ons, in veel andere landen nog vele slechter. Velen zijn van mening dat opleidingsgraad key is, spijtig dus dat wij op dat vlak wat achteruit aan het boeren zijn.
Laatst bewerkt: