Aanslag op Charlie Kirk

Welja, ik (en veel anderen) noemen het leugens, haatspraak, en polarisatie. Als we het mogen noemen hoe we willen, waarom kom je dan al (voor de derde keer denk ik) verontwaardigd doen alsof zijn "tegenstanders" een gigantisch pak overdrijven?

Ik denk echt dat je de geest van mijn post niet verstaan hebt ofwel leg ik hem verkeerd uit, dat kan ook.
Mij draait het vooral over wat ik exact in die post zeg en dat is zowat het (minieme) weerwoord dat er hier te horen is in dit topic, dat mag ook.

Overdrijven tegenstanders, nee. Wat Kirk gezegd, heeft Kirk gezegd maar daarnaast zijn er dus 1000-den uren aan debatten die vaak het tegenovergestelde zeggen of daar haaks op staan. Maar ook dat is mijn punt niet.

Wat je zegt over meningen en feiten, daar kan ik me eigenlijk niet in vinden en daar draait het me meer om.
Voor mij is vrijheid van meningsuiting absoluut en mag je over de meeste belachelijke feiten een mening hebben én die verkondigen als feit.

Dat is toch net exact hoe we debatten aangaan? Hoe we al millenia de wereld anders zien.
Vroeger was het een feit dat de wereld plat was, tot iemand tegen die feiten inging en we geleerd hebben dat de wereld rond is.
En zélfs over dat feit zouden we mogen discussiëren.
Who knows: binnen 1000 jaar blijkt dat we in een een meta-universum leven en de wereld eigenlijk niet bestaat? Of leren we plots dat de aarde in een rechthoek verandert?

Debatten zijn er niet alleen om gelijk aan te tonen maar ook om de mensen aan het denken te zetten en dan is er, imo, geen enkele uitspraak te gek.
Dat is voor mij de essentie.

Dat is toch net exact hoe we debatten aangaan? Hoe we al millenia de wereld anders zien.
Vroeger was het een feit dat de wereld plat was, tot iemand tegen die feiten inging en we geleerd hebben dat de wereld rond is.
Who knows: binnen 1000 jaar blijkt dat we in een een meta-universum leven en de wereld eigenlijk niet bestaat? Of leren we plots dat de aarde in een rechthoek verandert?

Dat is niet hoe feiten werken hé. 🤔

Om bij dat ene voorbeeld te blijven: de aarde is altijd 'rond' (als je echt wilt focussen op details: een oblate sferoïde) geweest,
mensen die dachten dat die plat was hadden een fout model van de wereld, en degenen na hen met een 'rond' model een beter model, dat nadien (check oblate sferoïde versus perfecte bol) ook nog héél lichtjes bijgesteld kon worden door betere kennis.

Overigens weet de mensheid al héél lang dat de aarde rond was, maar kan je dat ook net als een goed voorbeeld beschouwen van wetenschapsfilosofie: filosofen die dachten dat de aarde rond was omdat de bol de 'perfecte vorm' is, zijn géén goede wetenschappers, de filosofen die met observeerbare argumenten afkwamen (gaande van schepen die achter de horizon verdwijnen tot wiskundigen die zelfs de straal/omtrek van de aarde bij benadering verbazend nauwkeurig konden berekenen) waren dat wél.

Who knows als de mensheid er over X aantal jaar achter komt dat ons geheel universum een 'meta-universum' is, een simulatie of projectie vanuit hogere niet te vatten dimensies (maar nu gaan we véél te hard de spirituele toer op), maar ook dan zal gelden: dan is hetgeen we nu denken géén feit, maar een foute opvatting van de werkelijkheid, en dan hebben we dan een 'betere' ...

Wat je zegt over meningen en feiten, daar kan ik me eigenlijk niet in vinden en daar draait het me meer om.
Voor mij is vrijheid van meningsuiting absoluut en mag je over de meeste belachelijke feiten een mening hebben én die verkondigen als feit.
Daar ben ik het dus niet mee eens, en ik vind dat die evolutie een van de schadelijkste zaken is voor onze maatschappij. Het klopt zeker dat wat een "feit" is kan veranderen doorheen de eeuwen. Maar als er bijvoorbeeld op dit moment absoluut geen aanwijzingen zijn dat de verkiezingen toen Biden president werd gestolen waren, dan vind ik het verwerpelijk dat je dat toch loopt te verkondigen voor miljoenen volgers. Zoals al eerder gezegd: het tast het vertrouwen in de democratie aan, het schept een vijandsbeeld (want "de tegenstand" doet het niet eerlijk), en dat heeft enorm kwalijke gevolgen.

En je gaat daar met je voorbeeld over die platte wereld wel aan 1 ding voorbij: die persoon die toen tegen de platte wereld is in gegaan, die greep dat niet zomaar uit de lucht. Wetenschappelijk debat en het challengen van wetenschappelijke feiten gebeurt wel op basis van onderzoek, aantoonbare bevindingen, en onderbouwing. Roepen dat de verkiezingen gestolen zijn, heeft geen basis in de werkelijkheid. En om het buiten Kirk te trekken: roepen dat (bijvoorbeeld) alle homo's kinderverkrachters zijn, ook niet. Daar zit dus al een verschil.

En verder: je bent tegen polarisatie, maar vind je dan ook niet dat die mening (dat werkelijk alles toegelaten is en dan "de meest belachelijke dingen mogen verkondigd worden als feit") enorm toedraagt aan de polarisatie? Als politieke commentatoren op hun kanalen (waar dus geen live weerwoord is van anderen) alles mogen verkondigen wat ze willen, waar eindigt dat dan?

Mag dan PVDA gaan zeggen dat alle Vlaams Belang stemmers smerige racisten zijn? Mag VB gaan zeggen dat iedereen die een bruine huidskleur heeft geen echte Belg is en er op uit is om onze samenleving te vernietigen? Mag ik dan gaan zeggen dat users X, Y, en Z gore racisten zijn? Je ziet toch hoe onwenselijk dat is?

Hoe zet het bijvoorbeeld "mensen aan het denken" als ik op een social mediakanaal met 200,000 volgers ga roepen dat Bart de Wever stiekem een Mossad-agent is? Het zet misschien een paar mensen aan het denken (die dan denken "wat een gore smeerlap!") maar toch enkel op een negatieve manier? Of we kunnen nog verder: is "Bart de Wever is een Mossad-agent en wil ons land laten overnemen door Joden. We moeten die man stoppen, op eender welke manier." Is dat nog steeds een toegelaten "mening"?

Nu goed, het is uiteindelijk een meningsverschil (lol) over de limieten van freedom of speech, dus ik zal je niet van mening kunnen doen veranderen, maar die mengeling van meningen en feiten die tegenwoordig meer en meer opkomt, ik vind dat absoluut geen goede evolutie. Ik ben voor freedom of speech, laat dat duidelijk zijn. Maar dat wil niet zeggen dat alles wat iedereen uitkraamt met hetzelfde respect moet behandeld worden. En dat wil ook niet zeggen dat mensen met miljoenen volgers niet moeten letten op hun verpletterende verantwoordelijkheid. En het toenemende weerwoord van "jamaar dat is mijn mening" wanneer het gaat over zaken die compleet valselijk zijn, ik vind dat enorm treurig.

Maar goed. Dank om het uit te leggen, nu begrijp ik al meer wat je bedoelt. En ik laat het hier dan verder bij, want off-topic.

Dat is niet hoe feiten werken hé. 🤔
Ik moet direct denken aan een onderzoek dat enkele maanden geleden de ronde deed over hoe er veel meer diversiteit in het denken was aan de rechterzijde vs de linkerzijde van het politieke spectrum, en hoe dat dan verkocht werd als dat links een cult was en aan groepsdenken deed.

Terwijl ik zoiets heb van: misschien convergeert de linkerzijde zich gewoon rond de waarheid en een consequent ethisch streven naar inclusie van iedereen terwijl de rechterzijde er nog niet uit is welke migranten ze het minst graag hebben, welke conspiracy-theorien ze moeten geloven, en welke mening over het klimaat ze vandaag willen verkondigen ('is een hoax' vs 'geen hoax maar niet door mens veroorzaakt' vs 'wel door mens maar niet zo erg' vs 'wel zo erg maar we kunnen er niets aan doen' vs 'we kunnen er wel iets aan doen maar het kost te veel')

En ik zeg eigenlijk 'links' terwijl ik gewoon gematigd discours bedoel dat zowat alle belgische partijen behalve VB en PVDA omvat. Soms haat ik het dat ik me laat meeslepen in het praten over die tweedeling onder invloed van hoe genormaliseerd extreemrechts in de VS geworden is.

Laatst bewerkt:
Debatten zijn er niet alleen om gelijk aan te tonen maar ook om de mensen aan het denken te zetten en dan is er, imo, geen enkele uitspraak te gek.

Ik snap wat je wil zeggen maar de "debatten", eerder een vorm van manipulatieve propaganda, die kirk en andere misiniformatie en haatverspreiders in de algoritmische machine gooien overtuigen alsmaar meer mensen dat de aarde plat is terwijl we al meer dan 1000 jaar weten dat ze rond is.

In de setting van het oude griekenland waarin intellectuelen op een beschaafde manier met elkaar in discussie gingen om belangrijke onderwerpen uit te klaren werkte dat perfect maar van dat ideaalbeeld begeven we ons alsmaar verder weg. In deze tijden waarin vijandige actoren zelfs ai bot farms memes laten zaaien die als doel hebben om onze maatschappij te destabiliseren door ons tegen elkaar op te zetten is het debat rond wat een debat is toch al een heel stuk moeilijker.

Ik ben ook voor open en vrij debat maar mensen als Kirk hebben dat wel serieus verziekt, zelfs zodanig dat het beschaafd debat net alsmaar onmogelijker maakt.

Ik wil wel even verduidelijken:

Ik vind "ik wil geen homo's in mijn buurt hebben" een verwerpelijke uitspraak en ik sta daar niet achter. Maar ik gebruikte ze maar om te duiden dat dat wel een mening is, want het is immers gewoon gebaseerd op eigen goedkeuringen en er staat niets bij wat lijkt op feitelijke of misleidende zaken.

Iemand die een ander voorbeeld wil:

"Ik wil geen bruine mensen in mijn straat": verwerpelijk en racistisch, maar wel een mening.
vs.
"Alle bruine mensen zijn dieven en criminelen": verwerpelijk, racistisch en geen mening want feitelijk gewoon fout.

Ik wilde maar duiden dat ik persoonlijk geen probleem heb met walgelijke meningen die uitgesproken worden, hoezeer ik het er ook niet mee eens ben, maar wel degelijk een probleem heb met leugens of onwaarheden die als feit worden verpakt (en dan als mening worden verstuurd).

Ja dit. Laat dit even doorzinken:

Col. Scott Stephens: '...We moeten verder. We mogen hier geen politieke zaak van maken'.
Ontheven van zijn functies.

Politiek analist Matthew Dowd: 'Haatdragende gedachten leiden tot haatdragende woorden, die dan leiden tot haatdragende acties. Dit is de omgeving waarin we verzeild zijn geraakt'.
Ontslagen door MSNBC. Trump: 'Een vreselijke kerel, een vreselijk mens...'

Prof. Tamar Shirinian: 'Zijn boodschap stond bol van haat, ontkenning van de genocide en onverdraagzaamheid'.
Ontslagen.

Kristen Eve, onderwijzer: 'Kirk zei onlangs de slachtoffers van wapengeweld en mass shootings de prijs waard zijn voor het 2de amandement. Ironisch niet?
Ontslagen.

Glen Turf, schooldirecteur: 'Hij stierf. Ironisch genoeg promootte hij het gebruik van wapens. Karma.'
Ontslagen.

Michael Kilbane, voorzitter van gemeenteraad in Ohio: 'Er stierven vandaag heel wat goed mensen, Kirk was er geen van'.
Ontslagen.

Kanalen op internet worden uitgepluisd door de achterban van Trump op zoek naar iedereen die een 'ongepaste' opmerking maakte over Kirk. Vinden ze dat, dan worden naam en zelfs adres en telefoonnummer te grabbel gegooid. Er zouden op een bepaalde site al 30.000 meldingen gemaakt zijn en er komt zelfs een zoekfunctie op locatie en beroep.

Een stuk uit het Nieuwsblad.

De VS anno 2025. Bah.
Ik ben er zeker van dat er echt wel een gevoel van payback heerst momenteel langs conservatieve kant.
Als je zoekt op google (periode 2019-2022) wie er allemaal ontslaan is na de george floyd moord en wie commentaar had op de rellen.
https://fama.io/post/fired-racist-comments-george-floyd-protests
Je kan wat doorklikken op individuele cases op die site. Vaak wel racistische opmerkingen maar ook heel wat meningen.
Dat zijn nu mensen die anti rellen zijn maar dat was ook voldoende om hun job kwijt te geraken toen. De huidige tweespalt gaat echt al veel langer terug als je retrospectief de teloorgang van de amerikaanse maatschappij bekijkt.
Covid is trouwens ook nog zo een 'kampverdelend' iets geweest.

The decision comes only hours after the insensitive posts by Core, a writer-producer on the upcoming Law & Order: SVU offshoot headlined by Christopher Meloni, were met with backlash. Gore posted a photo of himself brandishing a rifle in front of his home with a caption, “curfew”, after threatening to “light motherf***ers up who try to f*** w/my property” in reference to looting nearby.

Tracy Davis said on Facebook that she was getting a good look at protesters faces and they shouldn't come to her hospital wanting help if they got hurt.

Longtime Sacramento Kings TV broadcaster Grant Napear resigned Tuesday after he tweeted "ALL LIVES MATTER" when asked by DeMarcus Cousins for his opinion on the Black Lives Matter movement.

Ik denk nu niet dat het de bedoeling is om een discussie rond homoseksualiteit op te starten?

Lijkt me dat @Frewi enkel het verschil dus een mening en het valselijk voorstellen van iets als feit wilde toelichten, en het gevaar van het laatste.
Waar ik het overigens volledig mee eens ben. Iets dat jammerlijk genoeg steeds meer ingang vindt, zie ook de zogenaamde "alternatieve feiten".

De vraag is echter, kun je zulke zaken verbieden rekening houdend met de vrije meningsuiting? Zeker vanuit officiële instanties of mensen in functie vind ik van wel. Al zal de praktijk heel veel grijze zone opleveren.

...
Ik ben voor freedom of speech, laat dat duidelijk zijn. Maar dat wil niet zeggen dat alles wat iedereen uitkraamt met hetzelfde respect moet behandeld worden. En dat wil ook niet zeggen dat mensen met miljoenen volgers niet moeten letten op hun verpletterende verantwoordelijkheid. En het toenemende weerwoord van "jamaar dat is mijn mening" wanneer het gaat over zaken die compleet valselijk zijn, ik vind dat enorm treurig.
Dit is eigenlijk de beste samenvatting over dit topic.
Maar dat is mijn mening natuurlijk.

Ik denk echt dat je de geest van mijn post niet verstaan hebt ofwel leg ik hem verkeerd uit, dat kan ook.
Mij draait het vooral over wat ik exact in die post zeg en dat is zowat het (minieme) weerwoord dat er hier te horen is in dit topic, dat mag ook.

Overdrijven tegenstanders, nee. Wat Kirk gezegd, heeft Kirk gezegd maar daarnaast zijn er dus 1000-den uren aan debatten die vaak het tegenovergestelde zeggen of daar haaks op staan. Maar ook dat is mijn punt niet.

2 quotes van veel welbespraaktere personen die dit al sinds de jaren '80 weerleggen:

Isaac Asimov zei:
"There is a cult of ignorance in the United States, and there has always been. The strain of anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge"

Bertand Russell zei:
"The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence. The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."

Kortom: nee, niet elke stem binnen een debat is gelijk en heeft evenveel recht van spreken. Een debat heeft regels en volgt rationele principes. Verval je in fanatisme en blind geloof, dan ben je niet meer aan het debatteren, maar propaganda aan het voeren.

Ik ben er zeker van dat er echt wel een gevoel van payback heerst momenteel langs conservatieve kant.
Als je zoekt op google (periode 2019-2022) wie er allemaal ontslaan is na de george floyd moord en wie commentaar had op de rellen.
https://fama.io/post/fired-racist-comments-george-floyd-protests
Je kan wat doorklikken op individuele cases op die site. Vaak wel racistische opmerkingen maar ook heel wat meningen.
Dat zijn nu mensen die anti rellen zijn maar dat was ook voldoende om hun job kwijt te geraken toen. De huidige tweespalt gaat echt al veel langer terug als je retrospectief de teloorgang van de amerikaanse maatschappij bekijkt.
Covid is trouwens ook nog zo een 'kampverdelend' iets geweest.
Net even wat doorgeklikt en dat gaat toch over heel wat andere zaken dan nu. Het gaat over delen/maken van posts die racistisch zijn of die het geweld tegen protesters aanmoedigen of waar verpleegkundigen zeggen dat ze weigeren protesters te verzorgen. Dat kan je helemaal niet vergelijken met de zaken die hierboven werden aangehaald want daar is nergens racisme of aanzet tot haat/geweld of dergelijke vinden. Dus om dit nu te framen als payback slaat nergens op

Net even wat doorgeklikt en dat gaat toch over heel wat andere zaken dan nu. Het gaat over delen/maken van posts die racistisch zijn of die het geweld tegen protesters aanmoedigen of waar verpleegkundigen zeggen dat ze weigeren protesters te verzorgen. Dat kan je helemaal niet vergelijken met de zaken die hierboven werden aangehaald want daar is nergens racisme of aanzet tot haat/geweld of dergelijke vinden. Dus om dit nu te framen als payback slaat nergens op
Of het al dan niet terecht is, is een rationeel argument, terwijl heel de MAGA beweging en bij extensie rechts conservatief puur draait op emotionaliteit en (religieus) fanatisme. Lees het dus eerder als een 'you fucked with us, so we fuck with you' mentaliteit, waarbij de reden eerder een excuus is om hun driften te kunnen botvieren. Tegenargumenten zijn in dan ook nutteloos, want het is geen debat of discussie, enkel blinde 'mob' justice.

Omdat reageren met de unsure smiley niet toegestaan is in pol & actua zal ik het op deze manier doen: surely you can't be serious?

Dat vetgedrukte... knock yourself out. Hoewel... ik denk vaak dat mensen beter eens wat minder over een alles een mening zouden moeten willen hebben. Je kan niet over álles ten gronde geïnformeerd zijn, waarom zou je dan over álles een mening moeten willen hebben? Het is echt ok van over bepaalde thema's geen mening te hebben, het zou de wereld meteen een pak minder gepolariseerd maken.

Maar een mening hebben én die verkondigen als feit??? Meningen zijn meningen, feiten zijn feiten. Het moment dat men mening als feiten begint te verkondigen stopt het gewoon.

En debatteren dient inderdaad in essentie niet om u grote gelijk halen maar vooral om TE LUISTEREN naar andere meningen en daar misschien wel over te reflecteren. Helaas is net dat iets wat hoe langer hoe minder gebeurt. Als je een debat in gaat met het idee van "ik zal ze hier eens allemaal uitleggen hoe het exact ineen zit" dan kan je beter iets anders gaan doen, dan is de meerwaarde van dat debat exact 0.
Voor mij mogen er in debatten gerust zaken een beetje op de spits gedreven worden om een bepaald punt door te drijven of om mensen aan het denken te krijgen maar ook daar: "geen enkele uitspraak te gek" zolang het meningen zijn, sure. Maar als we in een debat feiten gaan verdraaien en meningen vermomd als feiten erin gaan vermengen ook dan heeft een debat opnieuw weinig zin.

Ik frame toch niets? Ik zeg dat dat gewoon speelt bij de andere partij? Allez dat lees je wel op meer conservatievere sociale mediakanalen.

Reddit, Steam, Twitch en Discord moeten voor het congres verschijnen om zich te verantwoorden voor radicalisatie op hun platformen. De echt gortige platformen zoals Truth Social, X, Facebook, Insta, tiktok, ... blijven volledig buiten schot. Heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat die CEOs allemaal miljoenen aan Trump gegeven hebben en al meermaals bij hem op de koffie geweest zijn om zijn ring te kussen. Of dat die platformen onder Trump's druk hun fact checkers de deur gewezen hebben en hun content moderatie policies zodanig versoepeld dat ze nu juist meer polariserende of opruiende taal toelaten ipv minder.

Stephen Colbert was kritisch voor Trump en moest er eerder al aan geloven maar nu wordt ook Jimmy Kimmel geaxed specifiek omdat die kritiek durfde uiten op hoe MAGA Kirk's dood misbruikt voor hun eigen agenda. Hij wordt er nu jammer genoeg zelf slachtoffer want ze misbruiken Kirk's dood nogmaals nu om Kimmel "indefintely" off the air te halen.

Ondertussen mag FOX natuurlijk alles dat links of liberaal is verder blijven demoniseren en zelfs suggereren dat daklozen en mentaal zwakkeren gewoon vermoord moeten worden. Niets mis mee natuurlijk. Waanzin hoe snel het daar aan't gaan is. Op dit tempo gaan er tegen de midterms geen stemmen meer over zijn die het MAGA narratief nog gaan durven tegenspreken.

Laatst bewerkt:
Ik ben voor free-speach, maar ja de repubikleinen(MAGA) zijn hier bijzonder hypocriet. Oproepen om mensen te ontslaan die juichen omwille van Kirk zijn dood, dat is er zo over. Uiteraard is juichen om iemand zijn dood ook er compleet over(tenzij het een crimineel is/oorlogsmisdadiger). Maar het mag wel.

"[W]e do not believe they reflect the spectrum of opinions, views, or values of the local communities in which we are located," said Andrew Alford, president of Nexstar's broadcasting division.
"Continuing to give Mr Kimmel a broadcast platform in the communities we serve is simply not in the public interest at the current time, and we have made the difficult decision to preempt his show in an effort to let cooler heads prevail as we move toward the resumption of respectful, constructive dialogue."

Ik heb net het bewuste stuk van Kimmel geluisterd. Dat is nu toch niet speciaal erger dan wat een gemiddelde Fox talkshow host er het voorbije decennium uitgooit. Of Kirk zelf.

Enige ironie dat Kimmel nu gecancelled wordt vanwege uitspraken die Kirk zelf evengoed zou doen (en erger), en dan namens Kirk die zoals hier pas aangegeven zelf hoegenaamd voor de volledige vrijheid van meningsuiting stond.

Maar goed, als je dan dit soort uitspraken hebt van de FCC:

Also on Wednesday, the chair of the Federal Communications Commission (FCC), Brendan Carr, said on a podcast that Kimmel's remarks showed "the sickest conduct possible" as he urged Disney to take action.
"[Broadcasters] have a license granted by us at the FCC, and that comes with it an obligation to operate in the public interest," said Carr, a Trump-appointee.
"Look, we can do this the easy way or the hard way. These companies can find ways to change conduct, to take action, frankly, on Kimmel, or, you know, there's going to be additional work for the FCC ahead," Carr told the Benny Show.

https://www.bbc.com/news/articles/c203n52x1y9o.amp

Ik heb net het bewuste stuk van Kimmel geluisterd. Dat is nu toch niet speciaal erger dan wat een gemiddelde Fox talkshow host er het voorbije decennium uitgooit. Of Kirk zelf.

Enige ironie dat Kimmel nu gecancelled wordt vanwege uitspraken die Kirk zelf evengoed zou doen (en erger), en dan namens Kirk die zoals hier pas aangegeven zelf hoegenaamd voor de volledige vrijheid van meningsuiting stond.

Maar goed, als je dan dit soort uitspraken hebt van de FCC:

https://www.bbc.com/news/articles/c203n52x1y9o.amp
Hoja ergens kan je wel redeneren van : Het is nu niet de moment om nog meer olie op het vuur te gooien, er is al polarisatie genoeg.

Maar dan nog , ik vind die ontslagen er ook wel over.

Republikeinen schermden jarenlang valselijk met het eerste amendement omdat ze op sommige online platformen geen racistsische opmerkingen mochten maken. Het 1ste amendement beschermd immers enkel tegen de overheid.... Wat we nu zien is de door Trump aangestuurde FEDERAL communications commission die wil bepalen wat er op tv, radio, online, ... wel en niet kan gezegd worden. Maw een echte aanval op het eerste amandement. Aangezien MAGA online hun eigen heksenjacht orkestreert tegen alles en iedereen die iets slecht durft zeggen over Kirk vermoed ik dat nu vrije meningsuiting echt door de overheid aangevallen wordt we daar niet al te veel kritiek van moeten verwachten.

@{BK}Black Devil Als er iemand momenteel olie op het vuur gooit is dat wel Trump en de mensen rond hem zelf. Dat was ook waar Kimmel op aanstuurde. Dat Trump en de rest van MAGA beter verzoenende taal zou spreken ipv dit politiek te willen recupereren door nog meer olie op het vuur te gooien en alles links, liberaal, woke, ... oftewel; "everything but them", nog verder te demoniseren en op te kloppen als grote vijand. Waar denk je dat al dat theatrale vandaan komt zoals dat overvliegen van zijn lijk met Air Force 2 of de vlaggen die langer halfstok moeten dan voor 9/11? Vance heeft ffs zonet de charlie kirk show gepresenteerd vanuit het witte huis waarin ook hij alles behalve verzoende taal sprak en zijn achterban ook opriep om mensen te laten ontslaan. De voortzetting van Kirk's show onder Vance was in lijn met Kirk's eigen discours en dus alles behalve één van helende woorden of toenadering. Iets wat Amerika momenteel broodnodig heeft maar noch Trump, noch de bende die hij rond zich verzameld heeft dat in zich.

Moest ik dit in de US durven zeggen, ik stond al op een watchlist terwijl een MAGA meute mijn baas aan het bellen was om hem onder druk te zetten mij te ontslaan.

Laatst bewerkt:
Kirk is wss een persoonlijke vriend van JDVance , en zit in de inner circle van Trump. Kritiek komt dus persoonlijk aan, en de reacties zijn dus ook emotioneel beladen.

Ik probeer er gewoon wat nuance aan te geven, maar ik vind dat je wel gelijk hebt in deze, kritiek moet altijd kunnen. Mensen ontslaan omwille van kritiek is gewoon not done. Dit is oppositie de mond snoeren. Mss had Kimmel kunnen wachten met kritiek, maar dat wringt toch ook bij mij.

Waar zijn de grenzen van free speach, racisme is er 1 van, maar what about wansmakelijkheid. Conspiracies, polarisering. Ik vind dat ook wel moeilijk.

Terug
Bovenaan