Aanslag op Charlie Kirk

Ik kende hem niet, maar zover ik begrijp uit deze thread is het meer dan "een mening". Haatspraak is wel degelijk strafbaar bijvoorbeeld. En haatspraak beschouwen we als maatschappij dus ook als "vergif"/ongewenst.
Waar is de haatspraak dan? We zitten ook wel in de VS, waar de norm wellicht iets anders is. Akkoord dat het een Trump-propagandist is. Maar de dood had hij nooit verdient.

Het is duidelijk dat vele mensen zijn mening wél konden apprecieren.

Wat een zever. Dus omdat zijn mening u niet zint is het 'vergif' ?

Hij kwam er zelf eerlijk voor uit dat empathie iets negatiefs was. Die gast was toch echt wel een half monster. Stond in zowat elk thema dat je kan bedenken lijnrecht tegenover wat jezus zou zeggen maar noemde zichzelf wel een hardcore conservative christian. Als je politiek geweld zelf verheerlijkt en geen kans onbenut laat om minderheden te viseren en kleineren, als je Trump steunt in zijn ontmanteling van democratie, als je hopen misinformatie en conspiracy theories de wereld inpompt naar miljoenen volgelingen... ja dat is vergif.

Denk vooral ook omdat Kirk een stuk bekender is?
Zelfs collega's op het werk kennen die van instagram etc... ook al zijn ze zelf totaal niet met politiek bezig.
Is het probleem dan een politiek gemotiveerde moord, of iemand bekend vermoorden?

Het lijkt me eerder het 2e te zijn, want de andere recente politieke moord is gewoon stil voorbij gegaan, maar zodra het iemand echt bekend is, dat is wel een probleem blijkbaar? Al gaan de we dan wel doen of de potentiele politieke insteek het probleem is, maar dat is het dus duidelijk niet.

Ik heb zelf tientallen, misschien wel 100’en filmpjes gezien van hem en nooit heb ik hem zien vervallen in bv. schreeuwen of schelden in tegenstelling tot zijn tegenstanders waarmee hij in debat ging dus hoezo ‘haat de wereld insturen en de wereld onaangenamer maken’? 🤨

Hij deed wel net iets meer dan gewoon een mening verkondigen. Miljoenen mensen over heel de wereld werden zijn vergif toegediend en radicaliseerden onder zijn gedachtegoed. Hij was zelf één van de grootste polarisators van onze tijd die bakken haat de wereld in stuurde en de samenleving veel onaangenamer maakte. Wil niet zeggen dat hij dit daarom verdiende maar hij heeft wel dit klimaat helpen creëren en was zelf ook niet vies van het verheerlijken van politiek geweld. Hij heeft de zaden mee gepland en nu jammer genoeg dus ook kunnen oogsten.

Wat deed Charlie Kirk volgens jou dan nog buiten zijn mening verkondigen? Ook één voorbeeld van Charlie Kirk die politiek geweld verheerlijkt graag.

Ongelooflijk hoe Charlie Kirk hier wordt omschreven door sommigen als een liefdevolle man met een andere mening die enkel maar in debat wou gaan.

Kerel was een pak erger dan dat hoor.

Trump heeft al het bevel gegeven om de vlag halft te laten hangen voor Kirk. Toen de verkozenen van de democraten werden vermoord was het een totaal ander verhaal bij hem. Walgelijk persoon.

Voor mij wel. Moest het allemaal zo radicaal en extreem zijn had hij wellicht minder volgers?

En dan nog , dat heeft niet het recht om iemand af te knallen.
Maar @DaFreak zijn mening was dat de mening van Kirk vergif was, dat vond jij zever want...? Zei hij dan dat die kerel de dood verdiende ofzo? Zeg ik dat?

Allez ik vind het evengoed zever dat jouw maatstaf voor "het kan ermee door" kennelijk is dat hij veel volgers had. De wereld is werkelijk naar de kloten.

Hij kwam er zelf eerlijk voor uit dat empathie iets negatiefs was. Die gast was toch echt wel een half monster. Stond in zowat elk thema dat je kan bedenken lijnrecht tegenover wat jezus zou zeggen maar noemde zichzelf wel een hardcore conservative christian. Als je politiek geweld zelf verheerlijkt en geen kans onbenut laat om minderheden te viseren en kleineren, als je Trump steunt in zijn ontmanteling van democratie, als je hopen misinformatie en conspiracy theories de wereld inpompt naar miljoenen volgelingen... ja dat is vergif.
Wat zijn die miljoenen volgelingen dan voor jou ?

Meningen zijn niet hoog- of laagwaardig zoals een edelmetaal. Ze zijn er en ze hebben een impact. Woorden hebben gewicht en kunnen zalven, kwetsen, voor oproer veroorzaken of net verbinden.
Gohja, te filosofisch voor mij hoor. Ja, hij had een grote impact. Is die impact goed volgens ons waardenkader? Is een mening automatisch ok omdat veel mensen akkoord gaan?

Ik pas toch wel voor het idee dat niets mag veroordeeld worden omdat veel mensen akkoord gingen. Net zoals ik het zeer kwalijk vind dat kritiek op uitspraken hier te pas en te onpas wordt gelijkgesteld aan zeggen dat die man de dood verdiende of het toejuichen.

Alles blijkt nu te vallen onder 'vrije meningsuiting' terwijl het vaak niets minder is dan provocatie.
Maar die laatste term valt dezer dagen blijkbaar onder het label 'woke'.

Heb jij ooit zelfs maar één filmpje van Charlie Kirk gezien? Serieuse vraag.

Ik ken denk ik niemand die met zo'n breed publiek en met zoveel wederzijds respect het debat voerde als Charlie Kirk.

Termen als 'polariserend' en 'provocatie' zijn imo gewoon het linke equivalent van wat 'woke' is bij rechts. Stopwoorden om het debat te vermijden.

Termen als 'polariserend' en 'provocatie' zijn imo gewoon het linke equivalent van wat 'woke' is bij rechts. Stopwoorden om het debat te vermijden.
Tot er iemand één sarcastische opmerking maakt bij de schietpartij en dan sta je er maar al te graag bij vol verontwaardiging.

Voor mij wel. Moest het allemaal zo radicaal en extreem zijn had hij wellicht minder volgers?

En dan nog , dat heeft niet het recht om iemand af te knallen.
Osama Bin Laden en Hitler hadden ook veel volgers ... je kan je wel de vraag stellen vanaf wanneer een extremistisch en radicaal standpunt mainstream wordt en dus niet meer radicaal en extremistisch, maar dan nog.

Denk vooral ook omdat Kirk een stuk bekender is?
Zelfs collega's op het werk kennen die van instagram etc... ook al zijn ze zelf totaal niet met politiek bezig.
daar zeg je zoiets, vooral dan voor mensen die actief zijn op allerhande sociale media (en dan nog). Ik zit op X, Facebook maar heb had er nog nooit van gehoord, nochtans volg ik de politiek WEL via verschillende kanalen. De binnelandse politiek van de VS, heeft me wel nooit echt geboeid, maar goed waarom zouden we dat hier wel doen.

Terug
Bovenaan