zwarten
Well-known member
AI heeft heel wat nuttige use cases, maar op P&A zien we het nog niet als volwaardige bron.
Kom nu, hij liet geen kans onbenut om minderheden te kleineren en demoniseren. Zelfs in dat zorgvuldig uitgekozen filmpje hierboven kan hij het niet laten om aan te halen dat hij als christen tegen homoseksualiteit is. En dan gaan jullie dat nog durven omschrijven alsof dat helende en verbindende woorden zijn? Zelfs deze is al op het randje en veegt toch nooit al zijn andere misselijkmakende uitspraken en gedachtegoed onder de mat.
Misschien ook de moeite om in het achterhoofd dat als hij uit zijn bijbel quoterend het doden van homos een perfecte wet van god noemt dat, waar de US al een probleem heeft met de scheiding van kerk en staat, hij juist ijverde voor het opheffen van die scheiding. Zijn ideaalbeeld was het KKK ideaal, een zo wit mogelijke christofascist nation. De bijbel had altijd al voorrang op het wetboek in zijn ogen. Vandaar ook dat hij de vrouw als ondergeschikt zag die onderdanig moest zijn tov haar man.
Uw post eens laten analyseren door Chatgpt.
De uitspraak die je citeert over Charlie Kirk bevat een aantal correcte elementen, maar ook duidelijke overdrijvingen en onjuiste claims.
Laten we dit even puntsgewijs ontleden:
Wat (gedeeltelijk) klopt
- Conservatieve en anti-LGBTQ+ standpunten
Kirk is een uitgesproken conservatief commentator en activist, oprichter van Turning Point USA.
Hij heeft herhaaldelijk gezegd dat hij homoseksualiteit als zondig beschouwt en zich verzet tegen gelijke rechten voor LGBTQ+ mensen (bijv. tegen het homohuwelijk en tegen Pride-initiatieven op scholen).
→ Dat hij zich als christen tegen homoseksualiteit uitspreekt is dus correct.- Kritiek op scheiding tussen kerk en staat
Kirk heeft kritiek geuit op het idee van een strikte scheiding tussen kerk en staat, en pleit voor meer religieuze (christelijke) invloed in het openbare leven en onderwijs.
→ Dat betekent echter niet dat hij officieel “de scheiding wil opheffen”, maar hij wil de scheiding wel losser interpreteren.
Wat niet klopt / sterk overdreven is
- “Het doden van homo’s een perfecte wet van God noemen”
Er is geen publiek bewijs dat Kirk ooit letterlijk heeft gezegd dat homo’s gedood moeten worden. Dit is een zwaar beschuldigende en feitelijk onjuiste bewering.
Hij baseert zijn kritiek op homoseksualiteit op zijn religieuze overtuiging, maar hij pleit niet voor geweld of doodstraf.- “Zijn ideaalbeeld was het Ku Klux Klan-ideaal”
Dit is ook onjuist en lasterlijk. Er zijn geen aanwijzingen dat Kirk zichzelf associeert met of steun betuigt aan de Ku Klux Klan. Hij is wel nationalistisch en spreekt vaak over “westerse” of “christelijke” waarden, maar dat is niet hetzelfde als het racistische en gewelddadige gedachtegoed van de KKK.- “De vrouw is ondergeschikt aan de man”
Kirk hanteert traditionele opvattingen over gezin en genderrollen (bv. tegen abortus en feminisme), maar hij heeft niet openlijk gezegd dat vrouwen wettelijk of structureel ondergeschikt moeten zijn aan mannen. Deze interpretatie is dus een overdrijving.
Samenvatting
De forumpost bevat een kern van waarheid (conservatief, anti-LGBTQ+, religieus) maar gaat vervolgens veel verder en bevat ongefundeerde beschuldigingen (oproepen tot moord, KKK-ideaal, vrouwen als bezit) die niet met bewijs gestaafd zijn.
Das feitelijk wel nog gemakkelijk. Moet ik dat allemaal niet gaan opzoeken en uitpluizen en mijn algoritme niet verklooien.. Maar zou het mogelijks misschien niet kunnen dat je heel klein beetje online in een echokamer zit?
Wat (gedeeltelijk) klopt
Wat niet klopt / sterk overdreven is
Samenvatting
.
het gaat je wel een beter beeld geven dan ChatGPT denk ik dan. Ik vind het gewoon een beetje onbeleefd om iemand's post in ChatGPT in te geven en dat dan als tegenargument te copy-pasten. Dan denk ik beter dat je aan