Aanslag op Charlie Kirk

Het is eigenlijk heel normaal dat er na iemands dood vooral de goeie kanten in de verf gezet worden. Da’s geen complot of oogkleppen opzetten, da’s gewoon een kwestie van respect. Kritiek kan later nog genoeg, maar op zo’n moment ligt de nadruk eerst op het rouwen. Vooral voor de mensen dat hem kennen, maar ik kan mij goed voorstellen dat het voor mensen die hem volgden ook hard aankwam.

Dat er in de media en in de kringen waarin hij vertoefde respectvol over hem gepraat wordt, is inderdaad normaal. Op een Vlaams forum waar niemand hem persoonlijk kent en waar de meerderheid zelfs uberhaupt niet van hem gehoord had, is dat helemaal geen vereiste.

Ah, ik zie dat we na 28 pagina's nog altijd bezig zijn het proces te maken van de man die in zijn nek geschoten is omdat hij met een micro zijn mening verkondigde. Goed zo, jongens!
Redelijk speciaal hoeveel roering er wordt gemaakt in dit land over de, wat is het, ongeveer 30.000ste dode door een vuurwapen in de VS dit jaar alweer.

Het is eigenlijk heel normaal dat er na iemands dood vooral de goeie kanten in de verf gezet worden. Da’s geen complot of oogkleppen opzetten, da’s gewoon een kwestie van respect. Kritiek kan later nog genoeg, maar op zo’n moment ligt de nadruk eerst op het rouwen. Vooral voor de mensen dat hem kennen, maar ik kan mij goed voorstellen dat het voor mensen die hem volgden ook hard aankwam. Dat gij of de meerderheid hem niet kenden, wil niet zeggen dat hij onbelangrijk was. Er zijn zóveel mensen die een grote invloed hebben zonder dat Jan met de pet hun naam ooit gehoord heeft. Bekendheid en betekenis zijn twee heel andere dingen.

Die medaille van Trump gaat trouwens niet over “hoe bekend is iemand bij het volk”, maar over welke rol hij gespeeld heeft en welke waarden hij volgens de president belichaamde. Ge kunt het oneens zijn met Trump, maar dat is een ander verhaal. En ja, online vliegt het lof en de kritiek u altijd meteen om de oren. Maar dat zegt vooral iets over hoe sociale media werken: snel, polarisatie en vaak zwart-wit. Da’s niet per se een juiste weerspiegeling van wie die persoon was. Iemand wegzetten als “die met z’n niet-neutrale standpunten” is ook wel heel kort door de bocht. Mensen zijn nu eenmaal complex. Hij kan tegelijk controversieel geweest zijn én iets betekend hebben. En dat na een overlijden eerst de lof en de dankbaarheid primeren, da’s eigenlijk de normaalste zaak van de wereld.
Maar wanneer de dood van een persoon op politieke wijze onmiddellijk misbruikt wordt mag dit best aangekaart worden. Langs beide zijden. De lof mag gecounterd worden met de kritiek, en de kritiek mag gecounterd worden met lof. Maar men moet hier wel eerlijk en correct in blijven wat in mijn ogen in dit geval zeker niet het geval is.

Op een Vlaams forum waar niemand hem persoonlijk kent en waar de meerderheid zelfs uberhaupt niet van hem gehoord had, is dat helemaal geen vereiste.

Net omdat de meesten hem hier niet kennen, is respect net wél de basis. Ge kunt onmogelijk weten welke waarde of betekenis die mens had voor anderen, dus hem meteen neerhalen “omdat ge hem toch niet kent” slaat nergens op. Ik heb hier namelijk al wat gelezen... Respect tonen kost niks, en afbreken zonder kennis zegt meer over u dan over hem.

Maar wanneer de dood van een persoon op politieke wijze onmiddellijk misbruikt wordt mag dit best aangekaart worden. Langs beide zijden. De lof mag gecounterd worden met de kritiek, en de kritiek mag gecounterd worden met lof. Maar men moet hier wel eerlijk en correct in blijven wat in mijn ogen in dit geval zeker niet het geval is.

Dat klinkt schoon in theorie, maar in de praktijk wordt de timing compleet genegeerd. Iemand die nog maar net gestorven is, meteen gebruiken als kapstok om politieke vetes uit te vechten, getuigt vooral van weinig klasse. Lof en erkenning in de eerste dagen zijn geen “misbruik”, dat is gewoon de normale menselijke reflex bij een overlijden, voor mij toch. Kritische kanttekeningen kunnen perfect hoor, maar er is een verschil tussen een eerlijke analyse en een opportunistische steek onder water. En wie dan spreekt over “eerlijk en correct blijven”, moet die maatstaf ook op zichzelf toepassen.

Net omdat de meesten hem hier niet kennen, is respect net wél de basis. Ge kunt onmogelijk weten welke waarde of betekenis die mens had voor anderen, dus hem meteen neerhalen “omdat ge hem toch niet kent” slaat nergens op. Ik heb hier namelijk al wat gelezen... Respect tonen kost niks, en afbreken zonder kennis zegt meer over u dan over hem.

Dat klinkt schoon in theorie, maar in de praktijk wordt de timing compleet genegeerd. Iemand die nog maar net gestorven is, meteen gebruiken als kapstok om politieke vetes uit te vechten, getuigt vooral van weinig klasse. Lof en erkenning in de eerste dagen zijn geen “misbruik”, dat is gewoon de normale menselijke reflex bij een overlijden, voor mij toch. Kritische kanttekeningen kunnen perfect hoor, maar er is een verschil tussen een eerlijke analyse en een opportunistische steek onder water. En wie dan spreekt over “eerlijk en correct blijven”, moet die maatstaf ook op zichzelf toepassen.
Wie haalt hem neer omdat ze hem niet kennen?
Waar ben ik niet eerlijk en correct? Eerlijk en correct blijven is net NIET enkel lof en erkenning geven na iemands overlijden, dat is net per definitie subjectief selecteren in de eigenschappen/waarden van die persoon om enkel de positieve eruit te halen omdat het te gevoelig zou liggen eerlijk te zijn. Respect moet verdient worden. Je verdient het niet door te sterven, wel door een goed leven te leiden. Wat Kirk in mijn mening dus absoluut niet deed gezien de walgelijke dingen die hij verkondigde en de laffe manier waarop hij debatten aanging.

En eerlijk, met zulk een walgelijk persoon kan het me echt niet schelen als er mensen gekwetst worden als ik mijn mening laat horen. Zelfs al is het Kirk's familie die dit forum zou lezen. Moest die familie wat kritischer geweest zijn tegenover de persoon Kirk toen hij nog leefde had hij misschien wat minder schadelijk geweest zijn voor Amerika.

Ok, de dader komt dus blijkbaar uit een republikeinse wapengekke familie. Tot zover de hele extreme left gekte van Trump & Co. Al benieuwd wat het volgende afleidingsmanoeuvre wordt…

Ok, de dader komt dus blijkbaar uit een republikeinse wapengekke familie. Tot zover de hele extreme left gekte van Trump & Co. Al benieuwd wat het volgende afleidingsmanoeuvre wordt…
Bron? Heb het op reddit ook zien passeren maar CNN en Fox zeggen hier precies nog niets over voor zover ik zie.

Hoe zegt de politieke strekking van zijn ouders iets over hem? Genoeg voorbeelden van mensen die hun ouders volgen maar ook genoeg voorbeelden dat ze de andere richting uitgaan.
Misschien beter wachten (iedereen, dus zowel jij als Trump & Co) om je uit te spreken over zo'n dingen tot ze effectief bekend en bevestigd zijn...

Bron? Heb het op reddit ook zien passeren maar CNN en Fox zeggen hier precies nog niets over voor zover ik zie.
Het "wapengekke" is toch op genoeg sites te vinden, staat zelfs in de Vlaamse kranten. Foto's hoe hij als kind al in contact kwam met wapens door zijn ouders. Is hier ook al gepost dachtek (wil sebiet wel eens zoeken).

Hij is verder geen actieve stemmer. Zegt daarom niks over zijn politieke geloven, maar is wat geweten is momenteel.
Van zijn ouders hun politieke strekking heb ik ook nog nergens iets gezien.

[edit]Zie in dit artikel bv de facebook post van zijn moeder uit 2021 over zijn broer, die ook met wapens in contact kwam van thuis uit:

En zo is de wapencultuur in de USA toch wel hèt thema bij deze moord. Het leest bijna als een bijbelse parabel over de waanzin van die wapen verafgoderij. En nog zal er niets veranderen.

En zo is de wapencultuur in de USA toch wel hèt thema bij deze moord. Het leest bijna als een bijbelse parabel over de waanzin van die wapen verafgoderij. En nog zal er niets veranderen.
Natuurlijk niet, er moeten juist méér wapens komen voor iedereen zodat men zich kan verdedigen tegen zo'n zot als deze :sarcastic:
Letterlijk de oplossing die o.a. J.D. Vance voorstelt tegen al de school shootings: gewapende bewakers bij de scholen.

Ivm wapens ga ik trouwens wel akkoord met Kirk's statement dat hier al zo vaak herhaalt is: als je het 2nd amendement wil, moet je accepteren dat er jaarlijks doden vallen. Dat statement klopt gewoon. Dat statement an sich is geen ijveren pro 2nd amendement, wel dat de doden een gevolg zijn ervan. Dat is al een stap vooruit ten opzichte van de meeste republikeinen die vinden dat wapens los staan van het wapengeweld. Het is immers niet het wapen dat beslist te doden maar de gebruiker. Zij vinden niet dat je alle wapengebruikers mag straffen voor het misbruik van anderen. Wat ik ook wel begrijp en mee akkoord ga, enkel zie ik geen andere manier om het geweld te doen stoppen en dat is toch een pak belangrijker dan het recht om een wapen te dragen imo. Dus ik ben voorstander van wapens in te perken al dan niet volledig te verbieden. Maar wapens verbieden lost de grondoorzaak niet op: een te groot aantal mensen dat psychisch volledig doorslaat. Zullen die dan niet gewoon met messen beginnen aanvallen of met auto's in mensenmenigten beginnen inrijden?

Ah, ik zie dat we na 28 pagina's nog altijd bezig zijn het proces te maken van de man die in zijn nek geschoten is omdat hij met een micro zijn mening verkondigde. Goed zo, jongens!
ik vind het wel nuttig dat er een beeld geduid wordt van die man, die hier nauwelijks gekend is, en waarvan de politieke overtuiging en uitspraken waarschijnlijk wel een motief voor de moord geweest zijn.

Het theatrale vertoon van de Republikeinen rond deze moord is echt grotesk en hallucinant. Kirks lichaam wordt teruggevlogen op Air Force 2, begeleid door een militaire erewacht onder leiding van JD Vance. Republikeinen in het Huis dringen er op aan dat er een moment van stilte én gebed plaatsvindt. De vlaggen gaan halfstok. De absolute cringe van Patel zijn speech. En dat alles voor, op de keper beschouwd, een influencer.

Zeker vergeleken met de cynische reacties bij politiek geweld 'van de andere kant' is er plots een immense drang naar martelaarschap voor Kirk. Ze polariseren net zelf nog verder door te stellen dat hun jonge propagandist sneuvelde in een heroïsche strijd tegen de Linkse Vijand, in plaats van te zijn neergeschoten door een ontspoorde, geradicaliseerde tiener die waarschijnlijk exact het product zal blijken van de polarisatie en de vervreemding die hun eigen politiek voortbrengt. Ik kan bijna niet anders dan denken dat dit soort politieke recuperatie een vorm van accelerationisme wil bewerkstelligen. Walgelijk.

En ik zal er maar direct bij zetten dat jubelende reacties van links op deze moord voor mij onder dezelfde noemer vallen.

Laatst bewerkt:
Wapencultuur en online radicalisering is een zeer gevaarlijke cocktail. Die 16-jarige schutter die op dezelfde dag in Colorado op een school twee medestudenten neerschoot was ook volledig geradicaliseerd.

Ik vind dit moreel een zeer interessante discussie. Ik ben zelf ook voortdurend aan het flip floppen tussen 'zoiets doe je niet' en 'godja, misschien heeft ie het toch wat zelf gezocht'. En ik vroeg me af waarom.

Moest morgen in het nieuws staan dat Poetin of Netanyahu neergeschoten zijn, er zou waarschijnlijk niemand van wakker liggen en een significant deel van de bevolking zou iets denken in de richting van 'mja, opgeruimd staat netjes zeker?'. Niet echt moreel ok, maar menselijk veronderstel ik.

Maar hier, in deze discussie, is het iets lastiger. Uiteindelijk heeft Charlie geen oorlog gestart, geen mensen gedood. Daarentegen is hij ook geen onbesproken blad, zoals de quotes -al dan niet in/uit context- hierboven aangeven. Dus waarom wordt dit geweld dan toch niet zo streng veroordeeld, of voelen sommigen -ik inbegrepen- alsof het toch niet zo erg is. Uiteindelijk gaat dit wel over een mensenleven.

Komt het door de vergelijking van de duizenden andere wapenslachtoffers? Ik denk het niet. Elk van die slachtoffers kan theoretisch een grote woede veroorzaken, maar onbekend is onbemind, helaas. Is het misschien het veredigen van het 2nd amendment, wat vaak omschreven wordt als 'gebruik wapens om je te beschermen tegen een dictatoriale staat', om dan vervolgens neergeschoten te worden omdat je, volgens sommigen, een dictator verdedigd? Ironie enzo. Misschien dat dit wat in de buurt komt.

In wat volgt ga ik ga er even van uit dat moest deze schutter de kans gehad hebben om Trump neer te schieten, dat ie die waarschijnlijk zou genomen hebben. Maar als Trump te goed afgeschermd wordt, is een belangrijke promo/propaganda medewerker die dan nog je eigen leeftijdsgenoten viseert, waarschijnlijk een aantrekkelijk alternatief. Daarbij komen we bij wat volgens mij de crux van de materie is: dat Charlie iemand verdedigde die de regels van het spel niet meer volgt. Die regels zijn tot stand gekomen als een compromis tussen verschillende kampen, met afwisselend winnaars en verliezers. Vaak met een zeer precaire balans. Als het systeem zelf eenzijdig afgebroken wordt, dan vervalt het morele argument ook snel, en lijkt het aanvaardbaarder om geweld boven te halen.

Een voorbeeld. Als Tom van Grieken of Filip de Winter campagne voeren om de grenzen te sluiten voor buitenlanders, of om moslims het land uit te zetten, dan denk ik 'niet mijn ding, maar kijk, ze doen maar'. Als deze personen dan verkozen worden, eventueel met een meerderheid en vervolgens wetten maken om dit uit te voeren, dan gaat mij dit triest maken, maar ik ga geen drang voelen om wapens boven te halen, of ergens opgelucht of blij zijn als die in Brussel neergeschoten worden. De regels van het spel worden gevolgd, en mijn visie zou aan de verliezende kant zijn. Jammer, erg jammer, maar het zij zo.

Moest het nu zo zijn dat deze personen verkozen raken, maar geen meerderheid hebben, enkele rechters omkopen en vervolgens hardhandig moslims beginnen te ontvoeren en te transporteren naar het midden oosten, dan zou dit totaal onacceptabel zijn. Dit omdat de regels van het spel genegeerd werden. Op zo'n moment is de democratie zelf in gevaar. Als dan iemand naar de wapens grijpt, dan zou ik dit wel begrijpen. En afhankelijk van hoe ver die hele situatie zich al uitgespreid heeft, zou ik heimelijk misschien even opgelucht of blij over zijn.

Terug naar de situatie in de VS: we hebben een president die enorm veel legale, minder legale en compleet illegale truukjes toepast om zijn wil door te drijven. Daarbij regels gewoon negeren en de hele balans verstoren. Het systeem zelf komt hierdoor in gevaar. Als je een persoon hebt die de wetten zelf niet meer volgt, wat is dan het alternatief? Niets doen en hopen dat het stopt?

Trump moet beseffen dat de wetten die hij zelf zo haat, de meest efficiente barriere zijn tegen meer van zo'n acties. Telkens hij een wet negeert of aan de kant schuift, creeert hij extra wanhopige moegetergde mensen die uiteindelijk niets te verliezen hebben.

Ik moet terugdenken aan Brian Thompson, die gezondheisverzekerings CEO die enkele maanden geleden ook werd doodgeschoten. Daar waren ook heel wat mensen niet rouwig om. Omwille van dezelfde reden: hij volgde de regels van het spel niet. Mensen betalen veel geld voor gezondheidszorg, en als men dan ziek wordt, gaat de verzekering uiteindelijk toch niet betalen. Dat onrecht en gevoel van machtelloosheid wekt heel wat sympathie op voor de daders.

Dat Trump wetten negeert met andere miljonairs om elkaar een hak te zetten, dat kan een armere bevolking niet veel schelen. Maar als je die wetten misbruikt om de buren te deporteren of gezondheidszorg af te nemen, of een heleboel ambtenaren te ontslaan, dan val je het systeem aan, en ga je te ver. En dan kan je, ironisch genoeg, niet verbaasd zijn dat de Amerikanen dat 2nd amendment ook effectief beginnen te gebruiken.

Terug
Bovenaan