Aanslag op Charlie Kirk

Ik vind dit moreel een zeer interessante discussie. Ik ben zelf ook voortdurend aan het flip floppen tussen 'zoiets doe je niet' en 'godja, misschien heeft ie het toch wat zelf gezocht'. En ik vroeg me af waarom.

Moest morgen in het nieuws staan dat Poetin of Netanyahu neergeschoten zijn, er zou waarschijnlijk niemand van wakker liggen en een significant deel van de bevolking zou iets denken in de richting van 'mja, opgeruimd staat netjes zeker?'. Niet echt moreel ok, maar menselijk veronderstel ik.

Maar hier, in deze discussie, is het iets lastiger. Uiteindelijk heeft Charlie geen oorlog gestart, geen mensen gedood. Daarentegen is hij ook geen onbesproken blad, zoals de quotes -al dan niet in/uit context- hierboven aangeven. Dus waarom wordt dit geweld dan toch niet zo streng veroordeeld, of voelen sommigen -ik inbegrepen- alsof het toch niet zo erg is. Uiteindelijk gaat dit wel over een mensenleven.

Komt het door de vergelijking van de duizenden andere wapenslachtoffers? Ik denk het niet. Elk van die slachtoffers kan theoretisch een grote woede veroorzaken, maar onbekend is onbemind, helaas. Is het misschien het veredigen van het 2nd amendment, wat vaak omschreven wordt als 'gebruik wapens om je te beschermen tegen een dictatoriale staat', om dan vervolgens neergeschoten te worden omdat je, volgens sommigen, een dictator verdedigd? Ironie enzo. Misschien dat dit wat in de buurt komt.

In wat volgt ga ik ga er even van uit dat moest deze schutter de kans gehad hebben om Trump neer te schieten, dat ie die waarschijnlijk zou genomen hebben. Maar als Trump te goed afgeschermd wordt, is een belangrijke promo/propaganda medewerker die dan nog je eigen leeftijdsgenoten viseert, waarschijnlijk een aantrekkelijk alternatief. Daarbij komen we bij wat volgens mij de crux van de materie is: dat Charlie iemand verdedigde die de regels van het spel niet meer volgt. Die regels zijn tot stand gekomen als een compromis tussen verschillende kampen, met afwisselend winnaars en verliezers. Vaak met een zeer precaire balans. Als het systeem zelf eenzijdig afgebroken wordt, dan vervalt het morele argument ook snel, en lijkt het aanvaardbaarder om geweld boven te halen.

Een voorbeeld. Als Tom van Grieken of Filip de Winter campagne voeren om de grenzen te sluiten voor buitenlanders, of om moslims het land uit te zetten, dan denk ik 'niet mijn ding, maar kijk, ze doen maar'. Als deze personen dan verkozen worden, eventueel met een meerderheid en vervolgens wetten maken om dit uit te voeren, dan gaat mij dit triest maken, maar ik ga geen drang voelen om wapens boven te halen, of ergens opgelucht of blij zijn als die in Brussel neergeschoten worden. De regels van het spel worden gevolgd, en mijn visie zou aan de verliezende kant zijn. Jammer, erg jammer, maar het zij zo.

Moest het nu zo zijn dat deze personen verkozen raken, maar geen meerderheid hebben, enkele rechters omkopen en vervolgens hardhandig moslims beginnen te ontvoeren en te transporteren naar het midden oosten, dan zou dit totaal onacceptabel zijn. Dit omdat de regels van het spel genegeerd werden. Op zo'n moment is de democratie zelf in gevaar. Als dan iemand naar de wapens grijpt, dan zou ik dit wel begrijpen. En afhankelijk van hoe ver die hele situatie zich al uitgespreid heeft, zou ik heimelijk misschien even opgelucht of blij over zijn.

Terug naar de situatie in de VS: we hebben een president die enorm veel legale, minder legale en compleet illegale truukjes toepast om zijn wil door te drijven. Daarbij regels gewoon negeren en de hele balans verstoren. Het systeem zelf komt hierdoor in gevaar. Als je een persoon hebt die de wetten zelf niet meer volgt, wat is dan het alternatief? Niets doen en hopen dat het stopt?

Trump moet beseffen dat de wetten die hij zelf zo haat, de meest efficiente barriere zijn tegen meer van zo'n acties. Telkens hij een wet negeert of aan de kant schuift, creeert hij extra wanhopige moegetergde mensen die uiteindelijk niets te verliezen hebben.

Ik moet terugdenken aan Brian Thompson, die gezondheisverzekerings CEO die enkele maanden geleden ook werd doodgeschoten. Daar waren ook heel wat mensen niet rouwig om. Omwille van dezelfde reden: hij volgde de regels van het spel niet. Mensen betalen veel geld voor gezondheidszorg, en als men dan ziek wordt, gaat de verzekering uiteindelijk toch niet betalen. Dat onrecht en gevoel van machtelloosheid wekt heel wat sympathie op voor de daders.

Dat Trump wetten negeert met andere miljonairs om elkaar een hak te zetten, dat kan een armere bevolking niet veel schelen. Maar als je die wetten misbruikt om de buren te deporteren of gezondheidszorg af te nemen, of een heleboel ambtenaren te ontslaan, dan val je het systeem aan, en ga je te ver. En dan kan je, ironisch genoeg, niet verbaasd zijn dat de Amerikanen dat 2nd amendment ook effectief beginnen te gebruiken.
Dit is uiteraard een gevaarlijke gedachtegang omdat het geweld legitimeert.

En waar ligt de grens?

Heel veel politici volgen de regels niet.

Zie bv. de truken van De Crem in Aalter. Zou hij het verdiend hebben om neergeschoten te worden?

Laatst bewerkt:
Dit is uiteraard een gevaarlijke gedachtegang omdat het geweld legitimiseert.

En waar ligt de grens?

Zie bv. de truken van De Crem in Aalter. Zou hij het verdiend hebben om neergeschoten te worden?
Enkele grote verschillen:
1) Hij krijgt tegenwind van de leiders van onze gemeenschap
2) Hij is al gedeeltelijk gestraft: niet langer burgemeester
3) Het gebeurt niet op nationale schaal

Denk je dat er geen rellen zouden zijn als dit in elke gemeente zou gebeuren en als de regering zegt 'het is allemaal illegaal, maar 't kan ons niet schelen, doe maar'? Of moest Bart De Wever dit op nationale schaal opzetten? Tuurlijk zouden dat schermutselingen veroorzaken. En moest dit dan nog in 10 andere dossiers gebeuren op grote schaal met flagrante legale schendingen? Dan misschien wel, want dan zit je in een situatie waar de democratie zelf aangevallen wordt.

Wat opnieuw een groot verschil zou zijn dan als men dit in de regering eerst bespreekt en dan wettelijk met een meerderheid besluit om groep A, B of C voorrang te geven of uit te sluiten. Wat vandaag ook al gebeurt op basis van inkomen en gezinssituatie etc.

Of bekijk het nog even anders: zolang er een democratische weg beschikbaar is om van je tegenstander af te geraken, dan kan je zeggen, dan is geweld niet geoorloofd. Maar als je denkt dat die weg er niet meer is omdat de regels simpelweg genegeerd worden, dan open je de deur naar geweld om het systeem zelf te beschermen. En dan wordt het moeilijk om te bepalen wanneer je moet ingrijpen. Doe je het te snel, dan ben je een terrorist, doe je het te laat, dan ben je in het beste geval een martelaar omdat het systeem zo beschadigd is dat het niet meer te redden valt.

Ik ben oprecht benieuwd hoeveel volk van extreem rechts er op de barricades zou staan als er morgen een imam neergekogeld wordt die exact dezelfde boodschap bracht als die kerel, maar dan vanuit een moslimstandpunt..

Respectvol allemaal goed en wel, maar we gaan die standpunten toch niet normaliseren? Zo dwepen met religie is gewoon debiel, of het nu katholiek, islamitisch of whatever is. En nee, daarom verdiende ie het niet, maar "vredevol en respectvol zijn mening" is ook wat kort door de bocht imo.

Compleet van het padje!

Ze hebben Charlie vermoord omdat hij een boodschap van patriottisme, geloof en Gods barmhartige liefde predikte. Jullie hebben geen idee welk vuur jullie in deze vrouw hebben aangewakkerd; de kreten van deze weduwe zullen als een strijdkreet over de hele wereld weerklinken.”
Gods barmhartige liefde… serieus?!?

Dit is uiteraard een gevaarlijke gedachtegang omdat het geweld legitimeert.

En waar ligt de grens?

Het is een gevaarlijke gedachtegang maar er zijn ook gewoon scenario's waarin politiek geweld mij wel legitiem lijkt, omdat het alternatief de totale ondergang van het democratische systeem betekent.

Stel dat de Democraten de volgende presidentsverkiezing winnen maar Trump erkent deze niet, weigert de machtsoverdracht en wordt hierin gesteund door zijn partij. Verschillende Republikeinse staten weigeren de uitslag te certifiëren. Lijkt me niet eens zo'n heel vergezocht scenario. Wat dan?

De sprong naar terrorisme is er eentje te ver in deze context.
Ik ben oprecht benieuwd hoeveel volk van extreem rechts er op de barricades zou staan als er morgen een imam neergekogeld wordt die exact dezelfde boodschap bracht als die kerel, maar dan vanuit een moslimstandpunt..

Uiteraard gaat er dan ook (moreel superieure) verontwaardiging uitbreken want bv. een radicale Islamprediker doet indd. ook niet meer dan slechts "een mening verkondigen met een micro":

Ah, ik zie dat we na 28 pagina's nog altijd bezig zijn het proces te maken van de man die in zijn nek geschoten is omdat hij met een micro zijn mening verkondigde. Goed zo, jongens!

Wat ik ook zeker meeneem uit deze draad, is de nogal merkwaardige opvatting van sommigen dat er bij iemands overlijden de eerste dagen vooral plaats moet zijn voor lof en erkenning:

Iemand die nog maar net gestorven is, meteen gebruiken als kapstok om politieke vetes uit te vechten, getuigt vooral van weinig klasse. Lof en erkenning in de eerste dagen zijn geen “misbruik”, dat is gewoon de normale menselijke reflex bij een overlijden, voor mij toch.

Ik kijk alvast reikhalzend uit naar lovende In Memoriams bij het (god verhoede het) overlijden van de Salah Abdeslams van deze wereld bv.

Compleet van het padje!

Gods barmhartige liefde… serieus?!?

Oh nee, zijn vrouw spreekt lovende woorden over haar man en baseert zich op al de 1000den uren debat die ze van hem live gezien heeft en de jaren die ze privé met hem doorgebracht heeft ipv wat quotes die van het internet geplukt zijn.

Hoe durft ze zoiets in tranen te zeggen, twee dagen nadat ze de vader van haar kinderen verloren heeft.
Ze moet hem veroordelen en al die internet quotes erbij halen!

Interessant interview journaliste Kyle Spencer : https://www.standaard.be/buitenland...ogiseerd-en-verheerlijkt-worden/90086299.html

Dit vond ik overigens wel belangrijk voor al wie Kirk bewondert voor zijn debatten :

“Zijn debatstrategie werkte als volgt: hij was meer dan tien jaar ouder dan de mensen met wie hij op campussen de discussie aanging en hij verscheen gewapend met een arsenaal aan gevatte argumenten. Jonge mensen die met hem wilden debatteren, werden gefilmd door Turning Point USA, dat een enorme operatie runde op sociale media. Het doel daarvan was vaak om progressieve stemmen idioot te laten klinken in goed bewerkte video’s. Dat komt op mij niet over als een open debat, wel als manipulatie.”

Doet me een beetje denken aan de straat-interviews over bvb aardrijkskunde waar de Amerikaanse jeugd als idioot of wereldvreemd afgeschilderd wordt, gewoon door de domste antwoorden eruit te pikken.

Interessant interview journaliste Kyle Spencer : https://www.standaard.be/buitenland...ogiseerd-en-verheerlijkt-worden/90086299.html

Dit vond ik overigens wel belangrijk voor al wie Kirk bewondert voor zijn debatten :

“Zijn debatstrategie werkte als volgt: hij was meer dan tien jaar ouder dan de mensen met wie hij op campussen de discussie aanging en hij verscheen gewapend met een arsenaal aan gevatte argumenten. Jonge mensen die met hem wilden debatteren, werden gefilmd door Turning Point USA, dat een enorme operatie runde op sociale media. Het doel daarvan was vaak om progressieve stemmen idioot te laten klinken in goed bewerkte video’s. Dat komt op mij niet over als een open debat, wel als manipulatie.”

Doet me een beetje denken aan de straat-interviews over bvb aardrijkskunde waar de Amerikaanse jeugd als idioot of wereldvreemd afgeschilderd wordt, gewoon door de domste antwoorden eruit te pikken.

Dat is inderdaad de stijl die helaas op social media scoort en gretig gedeeld wordt.
Alles moet in korte reels, quotes of TikTok videos passen om het publiek te bereiken waarbij ineens alle nuance wegvalt.

Volledig akkoord met je. Mijn ogen draaien wel een beetje bij al dat christelijke gelul, maar ja, elk zijn geloof, I guess.

Waar ik wel een probleem mee heb is hoe ze over ‘you’ en ‘they’ spreekt en dus duidelijk ook meegaat in de rethoriek dat links dit veroorzaakt heeft.

Oh nee, zijn vrouw spreekt lovende woorden over haar man en baseert zich op al de 1000den uren debat die ze van hem live gezien heeft en de jaren die ze privé met hem doorgebracht heeft ipv wat quotes die van het internet geplukt zijn.
Ge negeert dan wel het dreigende bijna bijbels apocalyptische deel aan het einde dat ze er aan vasthangt, maar soit, voor de rest lijkt het mij idd ook niet echt nuttig om die vrouw nu mega hard op de korrel te gaan nemen.

Die vrouw en haar twee kleine kinderen zijn juist hun echtgenoot en vader kwijt. Cut her some slack.
Het is natuurlijk het spanningsveld tussen enerzijds zo een persoon de rust en vrijheid te gunnen, maar anderzijds ook gewoon de persoon die de spotlights opzoekt en een resem politiek geïnspireerde uitspraken doet. Op die uitspraken mag je gerust reageren IMO.

Lovende woorden spreken over je man is één ding, maar je man een martelaar noemen, iemand die gedood is door de evil-doers is toch nog een ander paar mouwen. Da's allemaal zo weloverwogen en verre van neutraal, kan je imo moeilijk kwalijk nemen dat mensen daar op reageren.

Het is natuurlijk het spanningsveld tussen enerzijds zo een persoon de rust en vrijheid te gunnen, maar anderzijds ook gewoon de persoon die de spotlights opzoekt en een resem politiek geïnspireerde uitspraken doet. Op die uitspraken mag je gerust reageren IMO.

Lovende woorden spreken over je man is één ding, maar je man een martelaar noemen, iemand die gedood is door de evil-doers is toch nog een ander paar mouwen. Da's allemaal zo weloverwogen en verre van neutraal, kan je imo moeilijk kwalijk nemen dat mensen daar op reageren.
Als iemand mijn geliefde zou vermoorden zou ik me toch moeilijk kunnen inhouden.

Ik vind het beangstigend hoe sommige politiek geweld al te verantwoorden vinden. Uiteraard is deze laffe moord in geen enkele mogelijke manier toe te juichen en enkel maar sterk te veroordelen.

Terug
Bovenaan