Aanslag op Charlie Kirk

En dat is wederom die foutieve framing die ik je verwijt. Het is overduidelijk dat both sides hierin niet gelijk zijn.
Waar beweer ik dat?
Waar beweer jij dat in je originele post waar ik op antwoordde?

Ik hou mij tot wat jij geschreven had. Ik zou het appreciëren dat jij dat ook doet voor mijn post. Geen woorden in mijn mond leggen.

Misschien dan volgende keer correct kaderen ipv trachten te minimaliseren door er een both side issue van te proberen maken.

Sinds ik tegen censuur ben in boeken, moet je dat toch correct kaderen.
Dit bekijk je met oogkleppen. De waarheid is echter dat dit voornamelijk een probleem is in de VS, en bij beide kampen een probleem is. Zowel rechts als links, afhankelijk wie "aan de macht" is (en dat mag je breed opvatten, kan zelfs een schooldirectie/board/scholengroep zijn die beslist over de boeken in hun bibliotheek) heeft al jaren banned books ingevoerd voor tal van redenen.

Het meest frappante is soms de reden van bannen. In de ene bibliotheek is 1984 gebanned omdat het pro communisme is, in een andere omdat het anti communisme is ^^
To kill a mockingbird is door conservatieve rechtsen gebanned omdat het te expliciet was; en dan weer door linksen omdat het in deze tijden als racistisch aanzien kan worden.

Boeken bannen is iets dat al veel te lang als normaal aanzien wordt ginder. Zie ook wikipedia die het uit de doeken doet:
Dat het censureren van boeken in de klas niet nieuw is klopt maar deze post mist toch ook wat nuance; de Wikipedia link maakt vrij duidelijk dat massale censuur van boeken een vrij recent fenomeen is. Dat botweg framen als "both-sides" negeert de redelijk eenzijdige dynamiek vandaag de dag.

Throughout the 20th and early 21st centuries there have been waves of attempts at widespread book censorship in the US. Since 2022, the country has seen a dramatic increase of attempted and successful censorship, with a 63% rise in reported cases between 2022 and 2023, including a substantial rise in challenges filed to hundreds of books at a time.[6][7] In recent years, about three-fourths of books subject to censorship in the US are for children, pre-teenagers, and teenagers.[8]
Since 2021, the rise in book challenges nationwide has had a "chilling effect," leading to increased self-censorship (Knox calls this "passive censorship") by many institutions, often at the level of school districts.[26][30] Additionally, as of 2024, there has been an increase in state and local legislation that normalizes removal, but also relocation and restriction, of books in libraries, schools, and other settings.[31]
A wave of book censorship has occurred since 2021. In 2022, a report by the American Library Association found that book censorship had increased to unprecedented levels. The report noted that much of the censorship was directed towards books featuring LGBT and racial minority perspectives, and described a growing trend of harassment and intimidation of librarians.[48]

In August 2023, restrictions have been placed on the teaching of Shakespearean plays and literature by Florida teachers in order to comply with state law.[49][50][51]
Novels which record stories of racism, are assumed to be teaching "Critical race theory", involve racial slurs, or are confusing about the story's position on race are often targeted for censorship.[81][82] A report by PEN that tracked 1586 book bans between July 2021 and March 2022 showed that 40% of the books banned included characters who are people of color and 21% of the books portrayed issues of race and racism.[83]

Op de website van de American Library Association lees ik ook dat het grote verschil met vroeger is dat vandaag de overgrote meerderheid van censuur aangevraagd wordt door lobbygroepen en de overheid, in tegenstelling tot individuele aanvragen door ouders of leraren vroeger.

Dat het censureren van boeken in de klas niet nieuw is klopt maar deze post mist toch ook wat nuance; de Wikipedia link maakt vrij duidelijk dat massale censuur van boeken een vrij recent fenomeen is. Dat botweg framen als "both-sides" negeert de redelijk eenzijdige dynamiek vandaag de dag.

~tal van quotes uit het wiki artikel die ik aangeleverd heb~
Ontken ik allemaal ook nergens. Maar het afdoen als een extreem-rechts probleem en enkel van de afgelopen jaren is evengoed een nuance-probleem en framing.

Al die info haal je lettelijk uit de link die ik zelf aangeleverd heb dus je kan moeilijk zeggen dat ik die nuance niet geef...

Het is afgelopen jaren wel degelijk een voornamelijk extreem rechts probleem en niet both sides. Dat is geen framing maar de realiteit. De link bevat de nuance die in je eigen post ontbreekt. Het minimaliseren door te stellen dat dit van alle tijden is en beide kampen zich eraan zondigen is een vorm van framing die de realiteit vandaag oneer aandoet gezien de recente toename in het aantal gecensureerde boeken en bibliotheken en de gecoordineerde acties van extreem rechtse organisaties om dat te verwezenlijken.

Het is afgelopen jaren wel degelijk een voornamelijk extreem rechts probleem en niet both sides. Dat is geen framing maar de realiteit. De link bevat de nuance die in je eigen post ontbreekt. Het minimaliseren door te stellen dat dit van alle tijden is en beide kampen zich eraan zondigen is een vorm van framing die de realiteit vandaag oneer aandoet gezien de recente toename in het aantal gecensureerde boeken en bibliotheken en de gecoordineerde acties van extreem rechtse organisaties om dat te verwezenlijken.
Voornaamlijk <> enkel.
De link was een deel van mijn post. Niet mijn fout als mensen het niet gelezen hebben. Ik heb de nuance erbij gezet. Ik ga hier niet gans dat wikipedia-artikel overtypen...
Ik minimaliseer net niks, ik geef context. En nergens ontken ik iets.
Jouw originele post had het enkel over extreem rechts, dat is evengoed framing. En niet correct. Want er is een historisch precedent van beide kanten van het politiek spectrum dat het mogelijk gemaakt heeft dat extreem rechts die gecoordineerde acties kon uitvoeren.

Extreem rechtse organisaties zijn op grote schaal bibliotheken aan het dwingen boeken te censureren. Ik had het enkel over extreem rechts omdat dat probleem effectief daar ligt. Ik had het niet over extreem links net omdat met een whataboutism extreem links er proberen bij te sleuren zoals jij doet om er toch maar een both sides verhaal van te proberen maken juist het tegenovergestelde is van nuancering. Dat is framing.

Ik ga toch even onderstaande link meegeven want het meeste politieke geweld in de V.S. wordt al jarenlang toegeschreven aan extreem-rechts.

Rapport van het ADL (2022)

Over een periode van 10 jaar gezien:

GFooVn6.png

Dat media en politici nu een verhaal trachten te verkopen dat links het grote probleem is inzake politiek geweld, is alleszins niet gebaseerd op de realiteit.
Ik snap niet echt de link met mijn post. Die meme heeft het toch eerder over het politiek spectrum en niet specifiek over geweld, of zie ik dat verkeerd?

In a rant on Fox News, Miller—the architect of Trump’s mass roundups and deportations of immigrants—shouted that the best way to honor Kirk’s memory was to carry out a political purge against the left, which he called a “domestic terrorism movement in this country.”
He also spoke of those “spreading this evil hate,” telling them, “You will live in exile. Because the power of law enforcement under President Trump’s leadership will be used to find you, will be used to take away your money, to take away your power, and if you’ve broken the law, to take away your freedom.”

‘t heeft nog lang geduurd vind ik… en een account van het Witte Huis heeft die video gerepost.

Dit is wel verontrustend: used to find you, will be used to take away your money, to take away your power, and if you’ve broken the law, to take away your freedom.

Zie hoe die twee eerdere sancties staan vóór de overtreding van de wet. Dus ze zeggen: “free for all, het jachtseizoen is geopend”. Welke democraten zijn de grootste doorn in de zij van MAGA?

En niemand die nog praat over Epstein.

Laatst bewerkt:
Ik snap niet echt de link met mijn post. Die meme heeft het toch eerder over het politiek spectrum en niet specifiek over geweld, of zie ik dat verkeerd?
Dat de meme omgekeerd correcter zou zijn zowel in zake geweld als de rechter flank die jammer genoeg niet enkel wegrent van het centrum maar het ook mee naar rechts aan het versleuren is door via normvervaging en alsmaar boertiger gedrag de grens van aanvaardbaar debat te verleggen. Eén van fox hun presentatoren stelde woensdag zonder schroom live on air voor om daklozen en mentaal zwakkeren te vermoorden. Jones was al vrij hard in zijn woorden gezien er geen resources zijn en hij ze dus eigenlijk allemaal de gevangenis in wil; “You can’t give them a choice,” Jones continued. “Either you take the resources that we’re going to give you or you decide that you are going to be locked up in jail. That’s the way it has to be now.” waarna Killmeade er doodleuk aan toevoegde “Or involuntary lethal injection or something. Just kill ‘em.

Heeft onder zware druk van buitenaf enkele uren geleden wel verontschuldigingen de wereld ingestuurd maar werd door Fox niet ontslagen. Denk dan terug aan dat nieuwsanker van NBC dat zonet ontslagen werd omdat hij wanneer gevraagd werd hoe Amerika in dit politieke klimaat verzeild geraakt is durfde te opperen dat; "hateful thoughts lead to hateful words lead to hateful actions". Rechts geraakt met alles weg terwijl links zijn mond niet mag open doen of ze worden erop gepakt.

Dit alles gezegd zijnde, laat ons hier alsjeblieft niet die polariserende memes van Musk en Trump beginnen delen alsof ze enige waarde hebben. Die zijn allerminst grafisch straf en verzieken het debat. De lat is dankzij Trump al zoveel lager komen te liggen, ook bij ons. Als we niet oppassen en hier verder in meegaan komen we hier ook in 4chan politiek terecht.

Gelieve meer te stofferen zodat het duidelijk is welk punt je wil maken en er eerlijk over kan worden gediscussieerd

Komt ook weer mooi uit! Hij kent een trans-persoon, en heeft “linkse gedachten”. En als men dan gouverneur Utah vraagt om meer uitleg, wil hij er niet op ingaan.

Reichstag, ziehier een aansteker.

Komt ook weer mooi uit! Hij kent een trans-persoon, en heeft “linkse gedachten”. En als men dan gouverneur Utah vraagt om meer uitleg, wil hij er niet op ingaan.

Klassiek: het narratief ombuigen zodanig blijven herhalen dat het waarheid wordt. In een gepolariseerd landschap heeft de echte waarheid geen zeggenschap en is nuance verdacht. Alleen het Groot Gelijk telt.

Als Robinson effectief een relatie had met een trans persoon, lijkt het motief dan toch duidelijk NIET extreem-links, maar volkomen persoonlijk?
Soit, we zullen wel zien, maar ik maak me geeen illusies, ook dat gegeven gaat weer volop door MAGA misbruikt worden. RIP trans community in de US.

Wat die Cox hier beweert kan ook wel gewoon kloppen natuurlijk. Kirk was extreem anti-trans en LGBTQ dus best mogelijk dat als de schutter samen was met iemand trans dat dat zijn stoppen heeft doen doorslagen. En ok er zijn extreem rechtse trans individuen en transpersonen geregistreerd als republikein maar die zijn logischerwijs wel in de minderheid dus dan is het best mogelijk dat de schutter linkse sympathie had. Ik zou blijven afwachten tot er meer duidelijkheid is.

Of dat dan inderdaad politiek de doorslag gaf of eerder de persoonlijke kwelling zal zijn online geschiedenis vermoedelijk wel kunnen uitwijzen. Als het klopt dat er ook anti fascistische boodschappen op de kogels geschreven waren lijkt het mij toch om meer te gaan dan enkel dat persoonlijke en ook om politiek te draaien.

Laatst bewerkt:
Dat de meme omgekeerd correcter zou zijn zowel in zake geweld als de rechter flank die jammer genoeg niet enkel wegrent van het centrum maar het ook mee naar rechts aan het versleuren is door via normvervaging en alsmaar boertiger gedrag de grens van aanvaardbaar debat te verleggen. Eén van fox hun presentatoren stelde woensdag zonder schroom live on air voor om daklozen en mentaal zwakkeren te vermoorden. Jones was al vrij hard in zijn woorden gezien er geen resources zijn en hij ze dus eigenlijk allemaal de gevangenis in wil; “You can’t give them a choice,” Jones continued. “Either you take the resources that we’re going to give you or you decide that you are going to be locked up in jail. That’s the way it has to be now.” waarna Killmeade er doodleuk aan toevoegde “Or involuntary lethal injection or something. Just kill ‘em.

Heeft onder zware druk van buitenaf enkele uren geleden wel verontschuldigingen de wereld ingestuurd maar werd door Fox niet ontslagen. Denk dan terug aan dat nieuwsanker van NBC dat zonet ontslagen werd omdat hij wanneer gevraagd werd hoe Amerika in dit politieke klimaat verzeild geraakt is durfde te opperen dat; "hateful thoughts lead to hateful words lead to hateful actions". Rechts geraakt met alles weg terwijl links zijn mond niet mag open doen of ze worden erop gepakt.

Dit alles gezegd zijnde, laat ons hier alsjeblieft niet die polariserende memes van Musk en Trump beginnen delen alsof ze enige waarde hebben. Die zijn allerminst grafisch straf en verzieken het debat. De lat is dankzij Trump al zoveel lager komen te liggen, ook bij ons. Als we niet oppassen en hier verder in meegaan komen we hier ook in 4chan politiek terecht.
Of de voorstelling al dan niet klopte liet ik al in het midden bij het posten van de meme, daar gaat het niet over. Jij hebt het ook meer over het politiek spectrum, en zo las ik de meme ook.
Verder vind ik dat af en toe zo n meme moet kunnen als ze goed gevonden zijn, daarvoor hoeven ze niet politiek accuraat zijn hetgeen ik duidelijk vermeldde.

Dus als iemand vraagt achter details die nog niet gekend zijn in een lopend onderzoek en die niet krijgt omdat men geen glazen bol heeft is dat voor jou het equivalent van een aansteker aan Reichstag?

Dat was een vrij normaal interview, en dat artikel wil vooral van niets iets trachten te maken als clickbait als je het mij vraagt, en ook dat draagt bij aan polarisering. Alsook het reposten ervan en bij de veroordeling nog een stapje verder gaan…

Kirk heeft nooit zo’n uitspraken gedaan of aangezet tot geweld, laat staan een moord toegejuicht. Vrije mening ok, maar wansmakelijke uitspraken is toch wat anders.
Wel, vrije meningsuiting in de VS wil zeggen dat er geen wetten mogen gestemd worden die je de mond snoeren.

Congress shall make no law respecting an establishment ...

Dat wil niet zeggen dat wat je zegt OK is, dat er mensen moeten luisteren of dat mensen er geen aanstoot aan mogen nemen. Het wil gewoon zeggen dat er geen wetten mogen tegenstaan die je de mond mogen snoeren. Je boodschappen die worden verwijdert op sociale media zijn absoluut niet beschermd door de vrijheid van meningsuiting. Inclusief hier op BG. Moderators hier (en op elk platform trouwens) mogen uw berichten weggooien zonder enige motivatie or reden. "het is maandag" is een geldige reden. Hun platform, hun regels.

Als je hier verder over nadenkt, zit de contradictie hier zit hem dan in de vraag "waar ligt de grens met oproepen tot geweld?".

Wel, dan wordt het dubbel, op zijn best. Is een suggestief iemand een moord doen plegen niet meer dan "Ik heb alleen maar woorden gebruikt!"? Is een massa mensen opjutten om in opstand te komen en de regering omver te werpen een daad van vrijheids-expressie of verraad? Niemand heeft wetten gestemd die zijn woorden verbieden, maar dat wil zeker ook niet zeggen dat je woorden geen gevolgen of straf mogen hebben.

Als je een land wil zien waar de slinger dan weer veel te ver doorgeslaan is op dat vlak: kijk naar het verenigd koninkrijk. Daar worden mensen gearresteerd omdat ze een hond leren hitler-groet doen voor de lol. Goe bezig, mannen...

Is iemand neerschieten die je niet mee akkoord gaat technisch gezien onderdrukken van speech? Ja, kinda. Maar het is in de eerste plaats moord...

Niemand zijn eerste amendement van de Grondwet van de Verenigde Staten is hier beknot geweest. Maar het eerste amendement garandeert ook echter niet dat je wordt beschermd van de acties veroorzaakt door je woorden/boodschap.

En veel Amerikanen zelf ook (vooral MAGA, met alle respect) lijken die nuance niet te begrijpen.

En als je uw 1ste amendement uitoefent in een land die prat gaat op zijn 2de amendement, zijn daar gevolgen aan.

Laatst bewerkt:
Dus als iemand vraagt achter details die nog niet gekend zijn in een lopend onderzoek en die niet krijgt omdat men geen glazen bol heeft is dat voor jou het equivalent van een aansteker aan Reichstag?

Dat was een vrij normaal interview, en dat artikel wil vooral van niets iets trachten te maken als clickbait als je het mij vraagt, en ook dat draagt bij aan polarisering. Alsook het reposten ervan en bij de veroordeling nog een stapje verder gaan…
Persoonlijk vind ik de ideologie van de schieter een kwestie die volledig nutteloos is.

Het feit dat er zo een belang aan wordt gehecht is vooral een symptoom dat je met 2 kampen zit die elkaar gewoon constant naar elkaars keel aan het grijpen zijn. Wat het ook wordt, mij kan het niet meer schelen.

In een normale wereld, zou elke vorm van geweld zoals deze door iedereen worden veroordeelt en zou iedereen het volmondig akkoord zijn met "dit kan niet"

Helaas, dat punt zijn we voorbij. En vanuit beide kanten, blijkbaar.

Verder is amper 12 weken geleden Melissa Hortman neergeschoten ook, een verkozen volksvertegenwoordig. En het heeft amper het nieuws gehaald vergeleken met dit. En daarom dat ik deze hele heisa best wel hypocriet vind.

Laatst bewerkt:
Ik kan oprecht niet meer bedenken wat te schrijven over wat daar gaande is in de VS. Lees zelf maar:

J.D. Vance presenteert maandag The Charlie Kirk Show vanuit het Witte Huis. Dat meldt de Amerikaanse vicepresident op X. De aankondiging komt enkele dagen na de moord op de 31-jarige conservatieve influencer. "Sluit je alsjeblieft bij me aan terwijl ik een eerbetoon breng aan mijn vriend", schrijft Vance op X.
--------
De Amerikaanse president Donald Trump waarschuwt dat hij een nationale noodtoestand kan uitroepen als Washington D.C. niet meewerkt met het verwijderen van "gevaarlijke" ongedocumenteerde migranten. Hij schrijft op zijn platform Truth Social dat burgemeester Muriel Bowser heeft laten weten dat de hoofdstedelijke politie daarin niet langer wil samenwerken met immigratiedienst ICE.

Trump noemt dat onacceptabel en claimt dat de criminaliteit in de stad dan fors zal toenemen. Hij schrijft desnoods te zullen overgaan tot het "uitroepen van een landelijke noodtoestand en federalisering", zonder verder in detail te treden over die mogelijke maatregelen. Trump heeft in de hoofdstad al troepen van de Nationale Garde de straat op gestuurd

Terug
Bovenaan