Ik ontken de feiten niet, maar ik vraag me dus af: is dit ook
echt een autocratie? Ik zie ook heel veel zaken die tonen van niet: rechtbanken kunnen Trump terugfluiten en doen dat ook, protesten zijn perfect mogelijk en worden niet in de ban geslagen (maar komen gewoon weinig voor omdat de mensen het veel te goed hebben), er zullen in november van dit jaar speciale verkiezingen georganiseerd worden en in november van volgend jaar algemene verkiezingen en ik heb geen reden om te geloven dat die niet correct democratisch zouden verlopen, we zien niet de massale emigratie van de intellectuele elite die je normaal bij een beginnende autocratie ziet (integendeel, de elite wil net naar de VS verhuizen), Trump heeft een vaste vertrekdatum uit het Witte Huis die hij
echt niet kan veranderen, etc.
Ik denk echt niet dat je kan beweren dat de definitie van een autocratie vervuld is. Wat je wel kan argumenteren denk ik is dat de VS wat meer richting een autocratie schuift (maar nog steeds een solide democratie blijft) en dat Trump bepaalde autoritaire trekjes heeft in z'n tweede termijn - maar tegelijk doet hij toch ook maar weer grotendeels dingen die z'n recente voorgangers ook wel gewoon deden, alleen doet hij het dan voor een agenda die gewoon minder favorabel ligt in Europa en door de media steeds weer in een negatief daglicht gesteld wordt, en misschien is het ook wel daarom dat ze hier nu "autocratie" zeggen terwijl ze dat vroeger niet deden.
Wanneer zal ik wel met jou akkoord gaan dat er een autocratie is in de VS? Als Trump (of opvolger JD Vance - zonder rechtsgeldig herkozen te zijn als President) op 21 januari 2029 nog steeds over volledige presidentiële macht beschikt. Dat zou betekenen dat de Grondwet herschreven werd of naast zich neer gelegd werd. Dan zal ik 100% akkoord gaan dat er een autocratie is, no matter hoe dat gebeurd is.
Om maar 1 voorbeeld te geven van wat Biden ook wel deed: drie maanden voor de midterms van 2022 gebruikte hij z'n EO macht om het uitstel van betaling van studentenleningen (nav COVID) opnieuw te verlengen tot na de midterms, hoewel er geen wettelijke basis meer voor was. Biden wist dat dat niet mocht, maar het diende vooral om de Democraten goed te laten scoren op de midterms (want jongeren = kiespubliek). Na de midterms werd het vernietigd door de rechtbank, met het dus wel zeer voorspelbare argument dat Biden helemaal niet bevoegd was om dat te beslissen. Je kan dan argumenteren dat dat misschien "vriendelijker" is dan wat Trump doet, maar dat is relatief: voor de schuldeisers was het allesbehalve vriendelijk dat Biden illegale zaken deed om beter te scoren op de verkiezingen. Uiteindelijk pleegde Biden daar dezelfde vorm van machtsoverschrijding die Trump pleegt, alleen is de agenda natuurlijk compleet anders, en het is wellicht daarom dat sommigen nu "autocratie" zeggen terwijl datzelfde woord dan weer niet gebruikt werd bij Biden.