De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Nog even een kleine recap van wat Trump afgelopen week heeft gedaan en/of wil gedaan krijgen:

• Hij wil de filibuster regel (bestaat in zijn huidige vorm sinds 1917) afschaffen, zodat een eenvoudige meerderheid in de senaat voldoende is om iets erdoor te krijgen. Ze noemen dit de "nucleaire" optie, voor Trump belangrijk in zijn "absolute" macht streefdoel.
filibusteren is ook gewoon een nutteloos element in de Amerikaanse politiek. Er komt een stemming aan voor een wet waar je tegen bent, maar nog niet genoeg mensen aan je kant hebt om ze weg te stemmen? ach ja, gewoon de dag vol lullen, zodat de stemming niet door kan gaan.

da's niet hoe democatie zou mogen werken, imo, en er is ook goeie wetgeving die daardoor niet door kan gaan (in het verleden)
  • Trump geeft aan mogelijks terug nucleaire testen te starten.
nadat Rusland en China dat al gedaan zouden hebben
en, ok, dat is vooral Trump die dat claimt, maar als ze dat effectief doen, dan is het wel nodig dat de US en NATO niet achter blijven, tbh.
ik ben er zeker van dat een democratische president dit ook op tafel zou leggen als Rusland en China aan het testen zijn.

En IMO is je focus op het arbitraire "x aantal jaar tussen verkiezingen", de subjectieve links die je daarvoor legt, en je waardering van de EDI als enige metric hier al voldoende weerlegd.
Dit toch vooral. Wééral moet die termijn nog maar eens worden aangehaald.

Er is een hele hoop factoren die bepalen hoe democratisch een land is die hier ook al genoeg zijn aangehaald. Maar nee, in een volgende post zal nog maar eens die termijn worden opgerakeld.

Trump die openlijk schrijft dat de democraten alle verzet tegen het pokkeduur maken van health insurance moeten staken, of de hongerigen krijgen geen eten.

Nog liever mensen laten lijden dan achter een onderhandelde oplossing proberen te komen...

Screenshot-20251104-181544-Chrome.jpg

Was dat niet in respons op wat de Republikeinen in Texas willen doen? :thinking:
Idd. Toen moord en brand, maar nu dus niet, ook al zal deze prop (indien die wint) de balans serieus in het voordeel van de Democraten zou slingeren, in die mate dat ze quasi zeker het Huis gaan winnen in 2026. Het is nog maar de vraag hoe de Republikeinen en Trump daarop zullen reageren.

Er is een hele hoop factoren die bepalen hoe democratisch een land is die hier ook al genoeg zijn aangehaald.
Zoals de positie van gouverneur rechtstreeks verkiesbaar maken door de mensen (VS) of de politici die onder elkaar wel eens zullen beslissen wie dat krijgt (Belgie). En dat geldt evenzeer ook voor duizenden andere postjes.

We kunnen qua democratie veel meer leren van hen dan zij van ons.

Idd. Toen moord en brand, maar nu dus niet, ook al zal deze prop (indien die wint) de balans serieus in het voordeel van de Democraten zou slingeren, in die mate dat ze quasi zeker het Huis gaan winnen in 2026. Het is nog maar de vraag hoe de Republikeinen en Trump daarop zullen reageren.

Enige intellectuele eerlijkheid wel: bevat de gerrymandering in Texas een clausule dat men na 2030 terugkeert naar een onafhankelijk systeem?
Want het voorstel in California is een REACTIE op wat de Republikeinen o.a. in Texas uithalen.

If passed, the new districts would be used for the 2026 United States House of Representatives elections through the 2030 elections.[4] Following the 2030 census, congressional redistricting authority would return to the independent commission under the normal decennial process.
Het systeem (gerrymandering) is onevenwichtig in meerdere staten, en beide partijen zijn er schuldig aan, maar de Republikeinen zijn duidelijk de grootste schuldigen.

Verder ben ik het wel eens dat het democratischer zou zijn mochten we ook in België iets vergelijkbaar aan tussentijdse verkiezingen hebben, en dat het uitbreiden van de federale legislatuur van 4 naar 5 jaar en het gelijk laten vallen van federale en regionale verkiezingen ook z'n nadelen heeft. Zou liever een systeem van elke 3 jaar de helft van het parlement verkiezen zien. De regering kan dan in het zadel blijven als ze haar meerderheid behoudt. Of een tweekamersysteem waar beide kamers ertoe doen (à la Nederland). Elke 2 jaar in de V.S. is er dan ook weer over.

Zoals de positie van gouverneur rechtstreeks verkiesbaar maken door de mensen (VS) of de politici die onder elkaar wel eens zullen beslissen wie dat krijgt (Belgie). En dat geldt evenzeer ook voor duizenden andere postjes.

We kunnen qua democratie veel meer leren van hen dan zij van ons.
Wat een voorbeeld ook. Gouverneur hier is dan ook een veredeld ambtenaar en iets compleet anders dan gouverneur in de VS.

Enige intellectuele eerlijkheid wel: bevat de gerrymandering in Texas een clausule dat men na 2030 terugkeert naar een onafhankelijk systeem?
Want het voorstel in California is een REACTIE op wat de Republikeinen o.a. in Texas uithalen.
Neen, en het is naief om nu te denken dat de Democraten dit straks niet permanent zullen maken. Qua reactie is het ook wel sterk, deze prop is in principe genoeg om de verkiezingen van 2026 te beslissen (mits de Republikeinen nu niet zouden reageren hierop, wat ze natuurlijk wel zullen doen). Dat was wat ze in Texas deden dan toch nog niet.

Wat een voorbeeld ook. Gouverneur hier is dan ook een veredeld ambtenaar en iets compleet anders dan gouverneur in de VS.
De verloning is wel niet die van een veredeld ambtenaar…

Neen, en het is naief om nu te denken dat de Democraten dit straks niet permanent zullen maken. Qua reactie is het ook wel sterk, deze prop is in principe genoeg om de verkiezingen van 2026 te beslissen (mits de Republikeinen nu niet zouden reageren hierop, wat ze natuurlijk wel zullen doen). Dat was wat ze in Texas deden dan toch nog niet.

Dat is waar, het is een pak minder.

Op basis waarvan maak je deze claim ?

Provinciegouverneur: Het jaarsalaris van de gouverneurs van de provincies is vastgesteld op €72.400, aldus het Vlaams Parlement. Dit betreft een vast bedrag, maar de precieze verloning kan per regio verschillen.

72400 -> 6033,33€ bruto.
Zo overdreven is dat toch niet ?
Ik als ambtenaar verdien tgv anciënniteit meer.

Persoonlijk vind ik het tekenend voor de erbarmelijke toestand waarin de Amerikaanse democratie zich bevindt maar als je tegenstander gebruikt maakt van alle truken van de foor, kan je dat zelf maar beter ook doen als je ooit nog een verkiezing wil winnen. Iets wat eindelijk een beetje begint door te dringen bij de Democraten.

Sorry, maar als ze het permanent zouden willen maken, zouden ze het nu doen.
Het zijn de Republikeinen die zelfs nu verder gaan door niet langer de 10-jaarlijkse census af te wachten.

Dat het effect 'sterker' is in California, is iets wat de Republikeinen aan zichzelf te danken hebben, er steevast van uit gaan dat ze zelf smerige truuken kunnen uithalen en dan wenen als er eindelijk een Democratische gouverneur de ballen heeft om te reageren.
Check ook de parodie-Twitter/X-account van Gavin Newson eens... zalig denk ik dan, zo zie je eens hoe het schabouwelijk lage tot zelfs achterlijke geluid van Trump eruit ziet als het uit een andere hoek komt...

72400 -> 6033,33€ bruto.
Niet-geïndexeerd é. Maar ik denk ook dat guglielmo er een verkeerd beeld van heeft. Het gouverneurschap in de VS is totaal niet te vergelijken met een provinciegouverneur bij ons. Dat is eerder een soort minister-president.

Persoonlijk vind ik het tekenend voor de erbarmelijke toestand waarin de Amerikaanse democratie zich bevindt maar als je tegenstander gebruikt maakt van alle truken van de foor, kan je dat zelf maar beter ook doen als je ooit nog een verkiezing wil winnen. Iets wat eindelijk een beetje begint door te dringen bij de Democraten.

Race to the bottom.

72400 -> 6033,33€ bruto.

Euhm, die € 72 400 is het niet geïndexeerde bedrag...
Zelfs een hele hoge ambtenaar (A5 met max. anciënniteit) zit 'slechts' aan € 66 780 niet-geïndexeerd (en dan ben je administrateur-generaal van een overheidsdienst ofzo, en heb je een pak meer verantwoordelijkheid dan een provinciegouverneur denk ik dan, ik zou die job niet eens willen).

Even indexeren en omzetten naar behapbare maandbedragen:
€ 72 400 niet-geïndexeerd is anno 2025 ongeveer € 6 158,5 netto per maand (€ 12 804,5 bruto).

EDIT: ik gun het jou van harte dat je meer zou verdienen natuurlijk, maar ik betwijfel het ;-) en @Polle32 was me voor.

Niet-geïndexeerd é. Maar ik denk ook dat guglielmo er een verkeerd beeld van heeft. Het gouverneurschap in de VS is totaal niet te vergelijken met een provinciegouverneur bij ons. Dat is eerder een soort minister-president.
Ah dat vond ik niet terug.
Maar dan nog valt dit wel mee als je dit vergelijkt met de verloning van een burgemeester.

Euhm, die € 72 400 is het niet geïndexeerde bedrag...
Zelfs een hele hoge ambtenaar (A5 met max. anciënniteit) zit 'slechts' aan € 66 780.

Even indexeren en omzetten naar behapbare maandbedragen:
€ 72 400 niet-geïndexeerd is anno 2025 ongeveer € 6 158,5 netto per maand (€ 12 804,5 bruto).
En de verantwoordelijkheid is nu ook eenmaal groter dan die van een burgemeester. Zelfs de burgemeester van een grote stad tussen de 80 en 150k inwoners.

Ah dat vond ik niet terug.
Maar dan nog valt dit wel mee als je dit vergelijkt met de verloning van een burgemeester.

En de verantwoordelijkheid is nu ook eenmaal groter dan die van een burgemeester.

In de praktijk halen maar 2 burgemeesters in Vlaanderen die hoogste categorie, en ik ben het er toch niet mee eens dat een provinciegouverneur een zwaardere verantwoordelijkheid draagt dan de gemiddelde burgemeester. Een provinciegouverneur is 2 dingen: een 'dankuwel voor bewezen diensten' voor afgedankte (top)politici en een veredeld rampencoördinator. Zelfs in een middelgrote stad heb je meer verantwoordelijkheden en zorgen aan je hoofd.

In de praktijk halen maar 2 burgemeesters in Vlaanderen die hoogste categorie, en ik ben het er toch niet mee eens dat een provinciegouverneur een zwaardere verantwoordelijkheid draagt dan de gemiddelde burgemeester. Een provinciegouverneur is 2 dingen: een 'dankuwel voor bewezen diensten' voor afgedankte (top)politici en een veredeld rampencoördinator. Zelfs in een middelgrote stad heb je meer verantwoordelijkheden en zorgen aan je hoofd.
Meer ;). Ook als je enkel vlaams kijkt. Dit was niet de hoogste categorie.

Als je bekijkt hoe dit voorzien is, dan is dit een hoge ambtenaar. Al is de functie uitgekleed tov de intentie ervan in het verre verleden. Maar het is wel meer dan een dankuwel voor bewezen diensten en veredeld rampencoördinator. Ik zou het niet willen doen. Ook niet voor dat loon.

Ongelooflijk en verontrustend. De democratie daar wordt dagelijks ondermijnd, en toch zouden wij daar iets van moeten leren? Bizar. Ik vraag me echt af op welk vlak precies?
ik snap Guglielmo ook niet altijd. Ja, de Belgische democxratie heeft ook mindere punten, maar dat is het punt nu niet. Vergelijken tussen BE en de VS is sowieso moeilijk (nogal verschillende grootte)

Terug
Bovenaan