De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Maar die groep doorwinterde nazi's zitten er ook tussen, en dat is een opzettelijke strategie. Maar tot daar ga ik zeker nog -deels- mee. Alleen: moet er dan elke keer zo verontwaardigd gedaan worden als er wordt aangewezen dat iets lijkt op de ideologie die die edgy teenagers met zoveel leut opzettelijk kopiëren? Dan klopt dat toch?

Ja, de Trump administratie en de cirkel daarrond is een 'big tent' van opportunistische (centrum)rechtse figuren tot die hard nazi's. Dat ziet zelfs een blinde.
Ik ben niet verontwaardigd wanneer sommige mensen in alles direct de link leggen met de nazi's, maar diezelfde mensen moeten 'ons' dan ook "gerust" laten en niet verontwaardigd zijn als wij in tegenstelling tot hun niet (meer) constant verontwaardigd zijn. We will sit him out. Zo simpel is het.

We will sit him out. Zo simpel is het.
Maar will we? Is dat niet een beetje naief / passief?

Trump zelf misschien wel. Maar MAGA als politieke stijl? Die verdwijnt niet zomaar. De lat ligt daar intussen zo absurd laag dat alles bespreekbaar wordt, zolang je er maar “anti-woke”, “deep state” of “America First” op plakt.

Dat is net het enge: je moet niet meer elke dag verontwaardigd zijn om te zien dat er iets fundamenteel kapot is. Trump is misschien tijdelijk. De normalisering van die zever is dat volgens mij veel minder.

Maar will we? Is dat niet een beetje naief / passief?

Trump zelf misschien wel. Maar MAGA als politieke stijl? Die verdwijnt niet zomaar. De lat ligt daar intussen zo absurd laag dat alles bespreekbaar wordt, zolang je er maar “anti-woke”, “deep state” of “America First” op plakt.

Dat is net het enge: je moet niet meer elke dag verontwaardigd zijn om te zien dat er iets fundamenteel kapot is. Trump is misschien tijdelijk. De normalisering van die zever is dat volgens mij veel minder.

Denk dat mensen sterk onderschatten tot op welke hoogte Trump en MAGA synoniemen zijn. Rechts populisme zal er altijd zijn (en dat bestond voor Trump ook al), maar ik ben er sterk van overtuigd dat heel die beweging in elkaar stuikt, of tenminste sterk versplintert, wanneer Trump weg is (of gezien zijn leeftijd: de pijp aan Maarten geeft).
Die MAGA-clique bestaat allemaal uit grote ego's die alleen maar met elkaar samenwerken (met variërend succes) omdat Trump ze verbindt.

Al die Republikeinse beroepspolitici die voor Trump nog allemaal salonfähig waren, en sinds Trump hun opportunistische kar hebben gedraaid, zullen eens Trump weg is opnieuw hun kar draaien. All for the money.

Denk dat mensen sterk onderschatten tot op welke hoogte Trump en MAGA synoniemen zijn. Rechts populisme zal er altijd zijn (en dat bestond voor Trump ook al), maar ik ben er sterk van overtuigd dat heel die beweging in elkaar stuikt, of tenminste sterk versplintert, wanneer Trump weg is (of gezien zijn leeftijd: de pijp aan Maarten geeft).
Die MAGA-clique bestaat allemaal uit grote ego's die alleen maar met elkaar samenwerken (met variërend succes) omdat Trump ze verbindt.

Al die Republikeinse beroepspolitici die voor Trump nog allemaal salonfähig waren, en sinds Trump hun opportunistische kar hebben gedraaid, zullen eens Trump weg is opnieuw hun kar draaien. All for the money.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar in heel de Trump historie kan je ook wel zien dat men hem / zijn effect over het algemeen continu onderschat.
'och die zot van dat TV programma denkt in de politiek te gaan, wat een idioot'
'och die zot die wat rare dingen roept in de republikeinse primaries, het is wel lachen maar die haalt het nooit van de normale republikeinse kandidaten'
'och die zot die de republikeinen als kandidaat hebben verkozen haalt het in de echte verkiezingen toch nooit van Clinton'
'dju die zot heeft gewonnen. Mja, hij kent niets van politiek, hij zal er toch niets van bakken en het systeem zal hem wel voldoende corrigeren'
'Ah die zot wil voor een 2e termijn? Dat haalt hij toch nooit, het volk heeft nu gezien wat voor een miserabel figuur hij is'
'dju nu heeft die zot weer gewonnen. Mja, zijn 1e termijn was al bij al zo'n ramp nog niet, het zal wel goedkomen. 4 jaar uitzweten en we zullen achteraf wel repareren wat hij kapot maakt'

Ondertussen glijd heel het land wel steeds verder de dieperik in. Er zijn een heleboel slechte precedenten geschept, zowel op politiek als juridisch als maatschapplijk vlak. Als Trump sterft verdwijnen die niet zomaar, en precedenten hebben macht, zéker in Amerika.
De gerrymandering die nu weer in hogere versnelling schakelt, de pers die weeral meer geconcentreerd geraakt in handen van enkelingen, het algemene niveau van respect en beleefdheid dat gewoonweg onbestaande is, het actief demoniseren van democraten bij ALLES dat verkeerd gaat - kijk naar die reflecting pool saga waar vele stemmen beweren dat dit sabotage is van links, ...

Ik heb weinig hoop dat dit maar van tijdelijke aard is hoor. Ik denk eerder dat dit de status quo wordt. Trump is momenteel een sleutelfiguur maar dat betekent niet dat er geen nieuwe sleutelfiguren kunnen opstaan eens Trump verdwijnt.
Je kan zeggen wat je wil over het MAGA publiek maar uiteindelijk zijn dat nog steeds gewoon mensen die allerhande dingen zien fout lopen in hun land en die in Trump het antwoord zien. De dingen die fout lopen zijn niet verdwenen dus als er straks een nieuw figuur opstaat die een mooi verhaal vertelt over wie de schuldige is aan al die dingen en hoe dit opgelost moet worden, dan zijn we weer vertrokken. Of daar nu een greintje waarheid of realiteitszin in zit doet er niet toe.

Verder is het maar te hopen dat hij zelf het loodje legt - als iemand er in slaagt hem neer te knallen zoals enkelen al geprobeerd hebben is het hek helemaal van de dam: dan wordt hij een martelaar voor de republikeinen, weer een nieuw symbool om hen rond te verenigen en als je denkt dat men nu al democraten viseert ...

We will sit him out. Zo simpel is het.

Het gevaar schuilt denk ik ook minder in een derde trump termijn want alhoewel hij duidelijk wel wilt en probeert is hij zelfs nu al te oud voor de functie. Het grotere gevaar schuilt denk ik in zijn uithollings en ondergraafwerken die de US aan het veranderen zijn in een schijndemocratie die de Trump clan en zijn project 2025 achterban zouden toelaten om familie en poppetjes alsmaar gemakkelijker in het zadel te houden.

Euh? Kwist niet dat het hier een verhoor was.
tenor.gif

Nee, ik vind die vergelijking met de naziretoriek die de perceptie van zo een beeld uitdraagt moeilijk te rijmen met de aanzienlijke invloed die pro-Israëlische en Joodse netwerken op verschillende niveaus in de VS hebben, gaande van donoren tot invloedrijke politieke figuren.
Nee, het is geen verhoor, maar een gesprek. Ik vind het heel onduidelijk wat je precies bedoelt, dus ik vraag wat verduidelijking. Bedoel je dat het gedweep met fascisme en neonazisme binnen het Trump-kabinet niet bestaat en in de hoofden zit van zijn tegenstanders? Of weet je niet hoe ze dat intern kunnen rijmen met pro-Israëlitische standpunten en hooggeplaatste Joden in de VS? Want dat is me nog altijd niet duidelijk, namelijk.

Terug
Bovenaan