De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik ben ermee akkoord dat we de dingen hier (te) veel door onze Europese bril zien, maar dat neemt niet weg dat er wel een pak beslissingen genomen zijn/worden die op zijn minst twijfelachtig zijn.

Die originele handelstarieven met zijn idiote pancartes, het constante geplooi voor Rusland, de binnenlandse heksenjacht op politieke tegenstanders, de openlijke druk op de Fed en nu heel die hetze rond Groenland zijn in de verste verte niet gebaseerd op rationeel beleid. Hij is te veel zaken tegelijkertijd aan het proberen bevechten waardoor àlles onder een vergrootglas komt te liggen (gelukkig maar).
En dat zorgt voor overreactie, maar laat ons nu ook niet beweren dat het allemaal rationeel gestoeld is.
Ik denk dat Trump dat wel ok vindt, zolang het zijn goede vriendschap met Jeffrey Epstein maar in de schaduw laat.

Waarom zouden ze zelfs een impeachment overwegen? Trump heeft de verkiezingen onlangs nog met glans gewonnen, er is niemand bij de Democraten die aan zijn populariteit kan tippen en bij de Republikeinen al evenmin. Hij gaat zijn legislatuur gewoon uitdoen en dan zullen we zien wie er dan in de spotlights komt te staan.

Ja, dat zie je hier ook bij de mainstream media, ze zien Trump als een soort gevaarlijke gek die niet goed weet wat hij doet. Dat is al lang niet meer gesynchroniseerd met de realiteit.
Met glans.. De volle 1,5% verschil. Hij verloor in 2020 van Biden met bijna 5% marge, dat is glans. :)

En kleine newflash, sinds zijn verkiezing zijn zijn ratings op basis van zijn waanzinnig beleid gewoon gekelderd. Los daarvan klopt wat @Général Zantas zegt ook natuurlijk, impeachment heeft niks met populariteit te maken. Wel met het feit dat grote delen van zijn beslissingen gewoon losweg illegaal zijn en dat er genoeg aanwijzingen zijn van corruptie (de hoeveelheid pardons na een toevallige donatie zijn ondertussen niet meer op twee handen te tellen volgens mij).

Ik ben ermee akkoord dat we de dingen hier (te) veel door onze Europese bril zien, maar dat neemt niet weg dat er wel een pak beslissingen genomen zijn/worden die op zijn minst twijfelachtig zijn.
De Europese bril sluit misschien meer aan bij de "liberal" of "democrat" insteek, maar...Ik zou toch ook het argument willen maken dat vanop enige afstand dit alles volgen ook wel voordelen heeft om het objectief te bekijken. Zeker omdat ter plekke je wordt bestookt door fake news dat bij je "eigen kamp" hoort.

Ik zie eigenlijk nog maar weinig verschil met het argument dat we Rusland te veel bekijken door onze Europese bril, terwijl je als Rus misschien wel sympathie kan opbrengen voor Putin en zijn bestuur. Wij zijn daar vet mee.

De Europese bril sluit misschien meer aan bij de "liberal" of "democrat" insteek, maar...Ik zou toch ook het argument willen maken dat vanop enige afstand dit alles volgen ook wel voordelen heeft om het objectief te bekijken. Zeker omdat ter plekke je wordt bestookt door fake news dat bij je "eigen kamp" hoort.

Ik zie eigenlijk nog maar weinig verschil met het argument dat we Rusland te veel bekijken door onze Europese bril, terwijl je als Rus misschien wel sympathie kan opbrengen voor Putin en zijn bestuur. Wij zijn daar vet mee.
Een interessante documentaire over hoe men het conservatisme daar ook met de paplepel wil ingeven door net zoals Trump het verspreiden van op zijn minst ongenuanceerde berichten tot botte leugens, op vrtmax:

Ik richt gewoon m'n eigen VN op, moest den Donald gedacht hebben toen hij op een ochtend wakker werd:

Trump creates his own UN: countries must pay US$1bn to join his "Board of Peace".

US President Donald Trump's administration has issued an ultimatum to countries seeking permanent membership in his new Board of Peace, requiring a cash contribution of at least US$1 billion.
The draft charter obtained by Bloomberg outlines a structure that effectively grants unlimited power to the chair, a position to be held by Trump himself.
Standard membership in the Board of Peace is limited to three years and depends on the will of the chairman. This restriction is lifted for states that contribute more than US$1 billion in cash to the fund within the first year.
Decisions would be taken by a majority, with each member state present getting one vote, but all would be subject to the chairman's approval.
Critics of the initiative are concerned that Trump is attempting to create an alternative or rival to the United Nations, which he has long criticised.

Ik richt gewoon m'n eigen VN op, moest den Donald gedacht hebben toen hij op een ochtend wakker werd:

Trump creates his own UN: countries must pay US$1bn to join his "Board of Peace".

US President Donald Trump's administration has issued an ultimatum to countries seeking permanent membership in his new Board of Peace, requiring a cash contribution of at least US$1 billion.
The draft charter obtained by Bloomberg outlines a structure that effectively grants unlimited power to the chair, a position to be held by Trump himself.
Standard membership in the Board of Peace is limited to three years and depends on the will of the chairman. This restriction is lifted for states that contribute more than US$1 billion in cash to the fund within the first year.
Decisions would be taken by a majority, with each member state present getting one vote, but all would be subject to the chairman's approval.
Critics of the initiative are concerned that Trump is attempting to create an alternative or rival to the United Nations, which he has long criticised.
Ging dat niet over Gaza?
https://en.wikipedia.org/wiki/Board_of_Peace
The Board of Peace[a] is an international oversight body mandated by United Nations Security Council Resolution 2803, drafted by the United States and passed in November 2025, to support the administration, reconstruction and economic recovery of the Gaza Strip in the aftermath of the Gaza War. The formal establishment of the board was announced on 15 January 2026 by US president Donald Trump via a post on social media.[1]

Europa zou maatregelen voorbereiden tegen de VS ten waarde van 93 miljard euro: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/livebl...n-maatregelen-tegen-vs-voorber~1768395068931/

Ligt wat in de lijn van Macron die riep om het zogenaamde "antidwanginstrument" te activeren? Ben eens benieuwd wat er van gaat komen, maar ik heb wel de indruk dat dit een kantelpunt is voor Europa. Om eens te durven wat tanden te tonen, en terug ons zelfrespect te herontdekken ipv ons steeds maar opnieuw en opnieuw te laten vernederen. Nuja, uiteindelijk zit er ook niks anders op, want ik veronderstel niet dat Groenland afgeven een optie is.

Dus 1 miljard betalen om uw mening te mogen geven en daarna beslist Trump alsnog soloslim over de gehele wereldproblematiek. Wat een megalomane onzin staat daar nu?

Zo begonnen en een deel ervan houdt zich bezig met Gaza, maar bedoeling is om ruimer te gaan en de VN en landen als China buitenspel te zetten bij confliten.

Alleen, de opstart is moeizaam want niemand heeft zin om Trump en co zomaar te gaan betalen hiervoor. Eergisteren kwam er op de site van het Witte Huis iets dat het officieel van start ging omdat ze al met 3 landen waren. Maar er waren indertijd een 60-tal landen die effectief uitgenodigd zijn (ook Frankrijk, Duitsland,...). De meesten hebben dat genegeerd. Canada liet weten mee te willen doen om Gaza te helpen maar over het geld moest nog gesproken worden.

Ach ja, een clubje voor de vrede met Orban. Mooi toch.

Eigenlijk zou de EU als reactie op dergelijke "uitnodigingen" die bedoeld zijn om Europa uit elkaar te spelen moeten:
  • werk maken van Hongarije nog meer buitenspel te zetten uit de unie (vergissing die er ooit bij te laten)
  • maatregelen nemen die specifiek gericht zijn tegen "Red States" in de V.S. alsof dat niet één land is, maar een federatie van 50 onafhankelijke staten, sommigen merkbaar minder democratisch (pun intended) dan andere.

De wereld op zijn kop jongens: 'Poetin uitgenodigd om te zetelen in de ‘Vredesraad’ van Trump'. Een dictator die momenteel de grootste oorlog in Europa voert uitnodigen voor een vredesraad.

F*cking hell, een Biden van 83 jaar heeft nog hopen meer gezond verstand.

De wereld op zijn kop jongens: 'Poetin uitgenodigd om te zetelen in de ‘Vredesraad’ van Trump'. Een dictator die momenteel de grootste oorlog in Europa voert uitnodigen voor een vredesraad.

F*cking hell, een Biden van 83 jaar heeft nog hopen meer gezond verstand.
Dus de Russen in Oekraïne proberen terugdrijven naar Rusland gaat dan een oorlogsdaad zijn.
Want een lid van de Vredesraad 'aanvallen' (zelfs verbaal het oneens zijn) gaat dan zoiets zijn als een NAVO-artikel 5 vandaag? Met die verandering dat ze niet talmen of 100x vergaderen maar direct militair ingrijpen.

Europa gaat moeten kiezen: Oekraïne verder verdedigen/verliezen of Groenland verdedigen/verliezen. In beide gevallen verliezen we Europees grondgebied, al dan niet van een EU-lidstaat.
Putin zet ons schaakmat (als dit allemaal een strategie is dat van die kant komt).

Als dit allemaal werkelijkheid wordt natuurlijk, want de soep...

Terug
Bovenaan