De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

Wel maar een redelijk nipte meerderheid voor N-VA, CD&V en Vooruit: 64/124 zetels. De vorige twee coalities hadden er 70 en 89.

En er is eigenlijk geen echt alternatieve coalitie mogelijk.
Een kwartiertje geleden waren het er nog maar 63. (CD&V eentje minder) Het kan nog wel wat op en af gaan. Ik ben alvast curieus waar het op gaat stranden.

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk wel kan leven met de verkiezingsuitslag. En waar ik vooral heel blij mee ben is hoe er gestemd is in Wallonië. Voor ons Vlamingen is dat toch echt een zeer goeie zaak. Wat ik dan weer minder vind is dat Vooruit zo goed scoort en dat Connerke weer verkozen is geraakt... Maja, men kan niet alles hebben zeker :') Die nipte meerderheid van NVA en VB, hoho. Maar die coalitie zal er wel niet door komen.

Ik vermoed dat het bij Groen er om gaat dat ze het wel degelijk beter doen dan de peilingen : https://www.hln.be/binnenland/de-laatste-peiling-vlaams-belang-blijft-de-grootste-voor-n-va-en-vooruit~a9e4af51/?referrer=https://www.google.com/

Ze doen het beter dan de laatste peiling en de peiling van mei.

Zoals daarstraks ook al besproken op vrt, met de gemeenteraadsverkiezingen in het zicht wil geen enkele partij als verliezer gezien worden.
Dankzij De Sutter de laatste maand.

Faut le faire PVDA, 10 zetels Vlaams met een programma dat zo mogelijk nog meer onrealistisch en onuitvoerbaar is dan dat van het VB.

Wat is dat eigenlijk met die voorkeursstemmen? Dat heb ik precies gemist.

Allez Melissa zegt al duidelijk dat het voor haar geen besparingsregering mag worden. Dat de zorg, het onderwijs en de koopkracht moet beschermd en verbeterd worden.

Dat wil dus zeggen dat NVA zo goed als een groot stuk van hun begrotingsplan dan de vuilbak mag ingooien. Pijnlijk lijkt het mij.
Kan wel hoor. Er zijn veel investeringen in de zorg gekomen die meer waren dan de index. BDW wilde dat rechttrekken door 5 (?) indexsprongen te doen. Vooruit wil dat niet. Kan perfect in het midden geland worden door niet meer te doen dan de index, maar de indexsprongen te laten vallen.

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk wel kan leven met de verkiezingsuitslag. En waar ik vooral heel blij mee ben is hoe er gestemd is in Wallonië. Voor ons Vlamingen is dat toch echt een zeer goeie zaak. Wat ik dan weer minder vind is dat Vooruit zo goed scoort en dat Connerke weer verkozen is geraakt... Maja, men kan niet alles hebben zeker :') Die nipte meerderheid van NVA en VB, hoho. Maar die coalitie zal er wel niet door komen.
Blij dat de PS is afgestraft en dat Les Engages erop vooruitgaan maar de MR in de regering zie ik niet echt als goed nieuws. Leverden in Vivaldi ook bijna alle zwakste ministers af, voerden intern constant oppositie en blokkeerden de belastingshervorming van Van Peteghem. Ik denk niet dat er met zo'n brulaap als Bouchez goed samen te werken valt.

Wat ik dan weer minder vind is dat Vooruit zo goed scoort en dat Connerke weer verkozen is geraakt...
Verbaast mij alvast niks want heel die saga van aftreden en comeback was toch enkel maar voor de vorm want een ruime meerderheid van zijn aanhang heeft van zijn zattemansklap nooit een breekpunt gemaakt.

De Brusselse Vlamingen zijn toch precies een andere soort Vlaming dan elders in het land.
Uiteraard. Ik ben een Brusselse Vlaming, en het kan zijn dat ik in een bubbel leef, maar iedereen in mijn directe sociale kring is zeer tevreden van het werk van Groen in de Brusselse regering. Als je in een grootstedelijke context leeft, die uniek is in Brussel op dat vlak in België, kies je wel vaker voor een autoloos bestaan, samenleven met andere culturen, openminded en progressief zijn. De meeste Vlamingen die in Brussel komen wonen zijn ook gewoon jong en progressief. Als conservatief maak je niet zo snel die beweging denk ik dan.

Beetje uitgesteld ah zien en persconferentie van Groen..wat een bende knuppels.

Overwinningsnederlaag??

Als petra een beetje snugger is stapt ze over naar Vooruit.

Faut le faire PVDA, 10 zetels Vlaams met een programma dat zo mogelijk nog meer onrealistisch en onuitvoerbaar is dan dat van het VB.
Iemand zei het hier nog in het debat topic: hoe kan iemand naar zo'n debat kijken en denken "awel, diej Raoul, da wordt mijne man"

Waarom groeit les Engages zo ferm in Wallonië?

Dat is toch de verrassing van deze verkiezingen. Een rechtser Wallonië.

Iemand zei het hier nog in het debat topic: hoe kan iemand naar zo'n debat kijken en denken "awel, diej Raoul, da wordt mijne man"
Niet iedereen kijkt daar naar, maar wel naar lollige programma's zoals de slimste mens. Zeker niet onderschatten wat dat doet bij sommige mensen.

De Brusselse Vlamingen zijn toch precies een andere soort Vlaming dan elders in het land.
De Groenen hebben in Brussel niets woke verkondigd. De afgelopen bestuursperiode hebben ze veel fietspaden aangelegd en geprobeerd om de stad leefbaarder te maken. Daar worden ze terecht voor beloond.

Waarom groeit les Engages zo ferm in Wallonië?

Dat is toch de verrassing van deze verkiezingen. Een rechtser Wallonië.
MR en Les Engagés halen, voorlopig, samen 51% van de stemmen voor het Waals Parlement. Kan het fabeltje dat Vlamingen en Walen fundamenteel ideologisch verschillen ook weer meteen de vuilbak in.

Terug
Bovenaan