Elektrische wagens

Maar dat is het een beetje he. De Model S stond vanaf introductie al zo ver voor, dat ik bij een opfrissing ook zoiets had verwacht. Plots een immens veel betere autopilot bvb. Ze maken de aandrijflijn nog beter, maar dat is een beetje zoals BMW die zegt dat de "nieuwe M3 competition nu nóg sneller is". Leuk voor sportwagens, maar in praktijk maakt dat weinig uit.

Ze stonden vanaf 2012 (denk ik) gewoon helemaal op top qua innovatie, en nu blijf ik een beetje op mijn honger zitten. Komt ook wel door die "gaming" te benoemen, dat is zo'n feature die niemand echt vroeg en waarmee ze dan willen uitpakken. Maar dat schiet een beetje in eigen voet, volgens mij.

Pas op, ik denk dat Tesla nog vlot 5 á 10 jaar voorloopt qua aandrijflijn tov de concurrenten he.
Plots veel betere autopilot staat los van de auto die ze verkopen tenzij daar nieuwe hardware voor nodig is. Maar bij Tesla moeten ze daar ook geen nieuw model voor uit brengen tenzij ze echt meer cameras en sensoren willen, zie bijvoorbeeld naar HW2, HW2.5 en HW3. En FSD software zijn ze compleet aan het herschrijven trouwens en daar lopen al betas voor in Amerika.

Ja maar zoveel keuze hebben mensen toch niet, want vraag > aanbod. Mensen zullen daar over klagen en u er misschien op aanspreken, maar uiteindelijk gaat de keuze daar toch los van staan volgens mij.

Als ze daarop aanspreken zou ik toch antwoorden of ze bij de concurrenten ook vragen hoeveel er op de bankrekening staat :p

Ze gaan u daar uiteraard niet op aanspreken hé. Maar verkoop hangt echt af van veel factoren en vaak ook van details. En heel vaak weet je ook niet waarom mensen uiteindelijk niet voor u hebben gekozen, eens ze die beslissing hebben genomen krijg je quasi geen info meer, en uiteraard gaan ze niet zeggen "het was omdat gij met een Porsche rijdt en uw concurrent met een Tesla", maar dergelijke details kunnen wel meespelen. Kopen en verkopen is op dat gebied voor veel mensen ook emotie en dan kunnen dergelijke zaken meespelen.

Soit, het feit dat die Model S quasi evenveel kost als een Porsche Taycan weerhoudt er mij wellicht wel van om die te kopen. Gewoon het feit dat je voor die prijs ook de Porsche hebt wringt al bij mij. Ook al zal die Model S technisch, onderhuids (want qua afwerking vind ik het nog steeds beneden niveau in die prijsrange) mss zelfs beter zijn dan de Porsche.

Ze gaan u daar uiteraard niet op aanspreken hé. Maar verkoop hangt echt af van veel factoren en vaak ook van details. En heel vaak weet je ook niet waarom mensen uiteindelijk niet voor u hebben gekozen, eens ze die beslissing hebben genomen krijg je quasi geen info meer, en uiteraard gaan ze niet zeggen "het was omdat gij met een Porsche rijdt en uw concurrent met een Tesla", maar dergelijke details kunnen wel meespelen. Kopen en verkopen is op dat gebied voor veel mensen ook emotie en dan kunnen dergelijke zaken meespelen.

Soit, het feit dat die Model S quasi evenveel kost als een Porsche Taycan weerhoudt er mij wellicht wel van om die te kopen. Gewoon het feit dat je voor die prijs ook de Porsche hebt wringt al bij mij. Ook al zal die Model S technisch, onderhuids (want qua afwerking vind ik het nog steeds beneden niveau in die prijsrange) mss zelfs beter zijn dan de Porsche.
Ik zou voor hetzelfde geld ook liever een Taycan hebben met wat minder opties en mindere specs. Maar het klopt inderdaad wel dat voor velen met een Porsche of een Tesla afkomen compleet verschillend is. Veel mensen kennen ook de prijzen niet van auto's.

Bij een Tesla gaat men snel denken: "ha die rijdt elektrisch".
Bij een Porsche gaat men denken: "amaai, die rijdt met een dure Porsche".

Je mag echt niet onderschatten hoe mensen denken.

Is ook het verschil tussen pakweg een BMW en een Jaguar. Ook al is die BMW duurder, een leek gaat denken dat die Jaguar duurder is.
Dit had ik mij dus zelf niet gerealiseerd ook al rij ik laatste 10 jaar met BMWs.. gewoon omdat ik Jaguar prijzen inderdaad niet ken (interesseert mij eigenlijk ook totaal niet als wagen, is eerder voor de bompa )

Ik hoop dat ik toch nooit in die situatie kom dat mijn carrière kan gekraakt worden door een verkeerde auto keuze.
Zou jammer zijn dat je niet in een super mooie Jaguar of Porsche kan rijden.

Maar het valt me wel op dat tegenwoordig toch énorm veel mensen met een Panamera, BMW X5, BMW 7, Audi Q7, Cayenne, ... rondrijden.
Waar vroeger een BMW 5 of Audi A6 toch al de hogere klasse was.
Zou het dan nog zo hard uitmaken eigenlijk? Of misschien is het mijn leefwereld die een wat fout beeld schept (en dit forum helpt daar ook wel aan mee uiteindelijk).

Ik hoop dat ik toch nooit in die situatie kom dat mijn carrière kan gekraakt worden door een verkeerde auto keuze.
Zou jammer zijn dat je niet in een super mooie Jaguar of Porsche kan rijden.

Maar het valt me wel op dat tegenwoordig toch énorm veel mensen met een Panamera, BMW X5, BMW 7, Audi Q7, Cayenne, ... rondrijden.
Waar vroeger een BMW 5 of Audi A6 toch al de hogere klasse was.
Zou het dan nog zo hard uitmaken eigenlijk? Of misschien is het mijn leefwereld die een wat fout beeld schept (en dit forum helpt daar ook wel aan mee uiteindelijk).
Goh ... ik heb dat sentiment toch nog horen terug komen hoor. Niet enkel voor vertegenwoordigers van bouwfirma's, maar bv. ook in context van bepaalde consultants bv.

Of er echt iets van aan is voor pakweg een consultant is weer iets anders. Heb er al genoeg geweten die zelfstandig geworden zijn en dan ineens een 5/E/A6 aanschaffen. Nuja ... dat zijn nog geen Porsches van 100+K, but still.
Mijne pa zijnen boekhouder bolde zo bv. met een RS6. Ge zou ook kunnen zeggen van 'jah, da moet nen dure zijn ze'. Maar die trok hem dat dus eigenlijk niet aan. Ding was ook ingeschreven als lichte vracht. :ROFLMAO:

Heb het ook wel al net omgekeerd geweten. Sales mensen die expliciet een wagen kregen van hogere klasse om meer 'présence' te hebben als men 'den toer' doet.
Heb zelfs nog van mensen gehoord die aangaven dan een minder basisloon te hebben (vooral commission based dan wss), maar wel verplicht waren om er een kast van een wagen bij te nemen. (ale soit ... niet dat men echt klaagde dat men met een 5 reeks of E klasse mocht rond bollen natuurlijk)

Heb ooit wel eens geweten, dat was bij de BMW dealer zelf, iemand die een bedrijfswagen kreeg ... ding was net geleverd, splinternieuw.
Nu bleek dat die, voor gelijk welke reden het ook mochte zijn, niet direct wist hoeveel VAA dat privé ging kosten tot op 't moment van afhaling zeker.
Dus die heeft die wagen gewoon geweigerd & laten staan.

Laat ons zeggen dat dit niet ging over een 3 reeks. :sneaky:
Dus die kreeg wel een top wagen, maar wou er dan privé niet voor opdraaien.
Was een of andere manager van lord knows what.

"Amai, die is precies niet goed genoeg om deftig te verdienen."
Of die gooit zijn geld tenminste niet door deuren en ramen.
Het punt dat ik wenste te maken is dat al die redeneringen tussen uw 2 oren zitten. Want voor die groep van mensen is als je afkomt met zo'n shiny nieuwe bak dat evengoed belachelijk.

En als je goed geprijsd bent of overtuigend dan gaan ze echt niet enkel omdat jij met een porsche rijdt u niet nemen hé. Als het minder kost om met een uitgeruste porsche te rijden ipv met dieje tesla... dan zou je zot zijn om een tesla te kiezen enkel om wat er iemand eventueel over zouden kunnen denken.

Of die gooit zijn geld tenminste niet door deuren en ramen.
Het punt dat ik wenste te maken is dat al die redeneringen tussen uw 2 oren zitten. Want voor die groep van mensen is als je afkomt met zo'n shiny nieuwe bak dat evengoed belachelijk.

En als je goed geprijsd bent of overtuigend dan gaan ze echt niet enkel omdat jij met een porsche rijdt u niet nemen hé. Als het minder kost om met een uitgeruste porsche te rijden ipv met dieje tesla... dan zou je zot zijn om een tesla te kiezen enkel om wat er iemand eventueel over zouden kunnen denken.
Dat is ook zoiets dat vooral door autoliefhebbers overdreven wordt. De meerderheid van de mensen ziet geen verschil tussen die Taycan en Model S...

Dat is ook zoiets dat vooral door autoliefhebbers overdreven wordt. De meerderheid van de mensen ziet geen verschil tussen die Taycan en Model S...
Het punt is net dat mensen die ze niks van kennen er ook echt niks van kennen.
Maar iedereen kent Porsche en het logo. En weten ook dat Porsche duur en onhaalbaar is voor velen. Dus zeker mensen die er niks van kennen gaan enkel een dure wagen zien.

Perceptie van mensen mag je echt niet onderschatten. Zeker als je wat meer geld hebt kan dat de mensen hun ogen uitsteken. Ik woon nu wel op een dorp, maar je wilt niet weten hoeveel er gezeverd is toen de bakker hier een panamera kocht. Werkelijk mensen die daar dus niet meer om brood gaan puur daarvoor eh.

Mensen kunnen m'n rug op als ze op basis van m'n auto wel of niet voor mijn diensten kiezen. Een succesvolle aannemer die z'n werk goed doet mag van mij veel centjes verdienen en een dikke bak kopen, ik betaal met plezier meer voor wat kwaliteit of vakmanschap.. iets dat de dag van vandaag nogal schaars is geworden.

In veel jobs maakt het dan ook geen hol uit. Maar verhalen zoals MrKend54l komen wel degelijk voor.
Ook zo eens op een Ferrari forum zoiets gelezen van een bakker die een spotgoedkope Ferrari had gekocht (goedkoper dan een nieuwe Golf) en sindsdien enorm veel cliënteel verloor.
Dat zijn natuurlijk wel de extremere verhalen, als het al een invloed zal hebben is het eerder gewoon een kleine druppel die al dan niet in hun voordeel speelt maar geen factor die het hele verhaal bepaalt.

Nieuwe CEO van Audi (Duesmann) geeft aan dat het einde van de brandstofmotor in zicht is. Zelfs de plug-in hybride, na 2021 zou de steun daarvoor wegvallen in Duitsland, waardoor de interesse van de consument zou verdwijnen
2023 laatste nieuwe A4 + A6, waarschijnlijk voor 2030 volledig opgedoekt
Eind dit jaar is er een nog een facelift van de A8, en er zou geen nieuwe meer volgen

Het punt is net dat mensen die ze niks van kennen er ook echt niks van kennen.
Maar iedereen kent Porsche en het logo. En weten ook dat Porsche duur en onhaalbaar is voor velen. Dus zeker mensen die er niks van kennen gaan enkel een dure wagen zien.

Perceptie van mensen mag je echt niet onderschatten. Zeker als je wat meer geld hebt kan dat de mensen hun ogen uitsteken. Ik woon nu wel op een dorp, maar je wilt niet weten hoeveel er gezeverd is toen de bakker hier een panamera kocht. Werkelijk mensen die daar dus niet meer om brood gaan puur daarvoor eh.
Klopt. Een Ghibli bv kost niet meer of minder dan een E-klasse, 5-reeks of A6 met wat uitrusting en een fatsoenlijke motor. Maar de perceptie naar buiten toe is dag en nacht verschil.

Klopt. Een Ghibli bv kost niet meer of minder dan een E-klasse, 5-reeks of A6 met wat uitrusting en een fatsoenlijke motor. Maar de perceptie naar buiten toe is dag en nacht verschil.
Een Ghibli is daarin idd ook een goed voorbeeld.

Het is toch echt net omgekeerd hoor. Zelfs mensen die weinig van auto's kennen of er weinig mee hebben, kennen wel de merken Porsche en Maserati hé.

Zij zien een Porsche, niet meer of minder. En ze weten dat dat duur is. Van een Tesla weten ze enkel maar dat het elektrisch is.

Het hangt er ook echt wel vanaf in welke job. Een zaakvoerder/stichter van pakweg een succesvolle projectontwikkelaar, niemand gaat daar iets van zeggen dat die met een Posrche rijdt. Maar van een bouwadviseur die bij hen thuis hun bouwplannen komt bespreken, verwachten ze niet dat die genoeg verdiend om een Porsche te kunnen kopen hé. Meeste mensen weten ook niet dat ik zelfstandig ben en denken dat ik als bediende een firmawagen krijg hé.

Want een bakker is ook pas zelfstandig vanaf hij personeel heeft?
Die heeft een eigen bakkerij en is zaakvoerder.
Als jij als zelstandige maar één klant hebt en daar een relatie als werkgever en werknemer mee hebt, dan is dat een ander verhaal.
Ja je kan af en toe van klant veranderen, maar dat is in feite hetzelfde zoals een gewone werknemer die van werkgever verandert.

Laat ons een kat een kat noemen, het is vooral te doen om het fiscale aspect. Veel problemen die een “echte zelfstandige” heeft heb je in zo een systeem niet.

Terug
Bovenaan