Elektrische wagens

Ik weet hoe VAA in elkaar zit hoor, vandaar dat ik over paar tientjes spreek ;). En een hoge verkoopprijs zetten zodat je kan tonen dat je veel korting geeft, zorgt gewoon voor een VAA die onnodig hoog is.
Dat vind ik gewoon zonde.

En ja ik ben me heel goed bewust dat een bedrijfswagen een voordeel is waar ik heel weinig voor betaal. Maar dat neemt niet weg dat het zonde is hé :).
En ik ben helemaal geen middenkader of management hoor om een iX3 te kunnen bestellen.
De TCO van een EV ligt gewoon momenteel heel erg laag tov een ICE.

Maar het is helemaal geen zonde, een enorm dure EV is belachelijk goedkoop in VAA. Dat is het punt net.
Zonder is dat bv een X3 makkelijk 100 EUR meer kost in VAA tov een 3 touring, gewoon omdat hij hoog op zijn poten staat.
Moest dat nu gaan over 100-150 EUR netto de maand, ik kon u nog volgen. Maar realistisch gezien is voor een wagen van dat kaliber een VAA tot pakweg 450-500 EUR acceptabel. 220 EUR is kado.

Op zich hebt ge dan ook wel chance met het beleid binnen uw firma, los van de TCO willen er genoeg geen premium van dat level toekennen aan "gewone" werknemers.
Nu bon, de iX3 vind ik persoonlijk ook geen aantrekkelijke EV. Hij ziet er tof uit omdat het gewoon een X3 elektrisch is, maar hij is relatief traag, de range is beperkt en de prijs ligt hoog.

Wat maakt dat nu uit als werknemer dat uw VAA laag is vergeleken met de catalogusprijs? Hoe lager de VAA hoe beter voor uw loon. Het is trouwens bij mij ook door de hoge VAA van een audi Q3 geweest dat ik pas echt naar EV ben gaan kijken. En dan spreken we hier ook niet over honderden euro's netto.

Het verschil tussen 185 en 220 EUR VAA is echt wel gerommel in de marge. Daar moet ge geen boterham minder voor eten hoor.
Ik kan goed verstaan dat mensen niet staan te springen voor VAA's van 4-500 EUR zoals gij dus omschrijft. Maar als ge valt over 20 EUR netto verschil, dan scheelt er toch gewoon iets met uw mindset.
EV's hebben een extreem voordeel op de VAA zoals je zelf al aanhaalt, ge moet het dan ook niet uithangen over van die mini-bedragen.

Om het nog eens in perspectief te stellen in het top level:

Een Taycan van 250.000 EUR heeft een VAA van 571 EUR
Een Panamera Turbo S van 250.000 EUR heeft een VAA van 2571 EUR

Moet die mens met zijn Taycan dan staan melken dat het te duur is?

Het gaat gewoon over het feit dat het zonde is om de prijs virtueel hoog te zetten zodat er met hoge kortingen kan gegooid worden. Wat een negatieve invloed heeft op VAA.
Niet meer niet minder.
Dat jij niet geeft om die 20 euro, maakt niet dat wij er niet om geven :).
We zijn er allemaal bewust van dat een bedrijfswagen een mooi voordeel is, dat hoef je niet elke keer te verduidelijken.

Dat verhaal is exact hetzelfde met de "gewone" wagens, maar daar kraait dan geen haan naar.
Het is ook een noodzakelijk kwaad he, bedrijven die honderden of duizenden autos afnemen verwachten daar ook iets terug voor.
Tis niet dat die wagen "virtueel duur" wordt gehouden, het is gewoon logica dat als bv Deloitte ineens 500 elektrische Mini's aankopen dat die ook wel een fatsoenlijke korting verwachten. Die gaan echt niet vrolijk worden dat Jan Piet die 1 auto koopt exact dezelfde prijs betaalt dan zij.

Het ging er net om dat ze die korting aan iedereen geven. Om toch maar te kunnen zeggen dat ze korting geven.
Geen enkele wagen wordt verkocht aan catalogusprijs. Nochtans is alles wel gebaseerd op de catalogusprijs. Bijvoorbeeld verzekering, premie is gebaseerd op de catalogusprijs.
Wij zijn omnium verzekerd als wij voor het werk verplaatsingen moeten doen. Maar wagens die meer dan 60k ex btw kosten catalogusprijs zijn niet meer gedekt. Collega rijdt met een Cayenne die hij tweedehands gekocht heeft, heeft glasschade tijdens een professionele verplaatsing maar is niet gedekt omdat de catalogusprijs nieuw de 60k ver overstijgt.

Om maar te zeggen, die “ik word gerold met die korting van mijn koets die ik vrijwel gratis krijg en rij. Nee 20€ meer in de maand betalen dat is erover voor mij” mentaliteit is dan niet terecht. Als je daarvan echt overtuigd bent bereken de TCO is van die iX3 of eender welke andere wagen voor iemand die zijn wagens volledig moet betalen van zijn loon. 20€ is de kostprijs per week om überhaupt zijn loon te kunnen verdienen.

Maar kortingen die je als particulier krijgt tellen toch mee?
Het is alleen om te vermijden dat iemand die bij firma werkt die slechts 5% korting hebben meer moet betalen dan iemand met exact zelfde auto maar aan 25% fleetkorting

Kortingen tellen nooit mee.
Allez pasop, bij een autoverzekering kan je ook verzekeren op factuurwaarde maar dat doen ze zelden.

Om maar te zeggen, die “ik word gerold met die korting van mijn koets die ik vrijwel gratis krijg en rij. Nee 20€ meer in de maand betalen dat is erover voor mij” mentaliteit is dan niet terecht. Als je daarvan echt overtuigd bent bereken de TCO is van die iX3 of eender welke andere wagen voor iemand die zijn wagens volledig moet betalen van zijn loon. 20€ is de kostprijs per week om überhaupt zijn loon te kunnen verdienen.
Zucht... ik heb al meermaals gezegd dat de bedrijfswagen een kado is waarvan ik zijn werkelijke kost niet betaal.
Het is alleen om te vermijden dat iemand die bij firma werkt die slechts 5% korting hebben meer moet betalen dan iemand met exact zelfde auto maar aan 25% fleetkorting
Idd normaal wel, maar in welke mate zou dat zijn? Enkel kortingen als in promo's? Of ook kortingen die letterlijk iedereen krijgt na 2 seconden onderhandelen?

Nu bon, de iX3 vind ik persoonlijk ook geen aantrekkelijke EV. Hij ziet er tof uit omdat het gewoon een X3 elektrisch is, maar hij is relatief traag, de range is beperkt en de prijs ligt hoog.
Trager dan de Tesla’s en Mercedes GQC en ETron, sneller dan quasi alle andere.

Range is minder dan de Teslas, meer dan de rest (meer dan GQC en Etron50)

Goedkoper dan alle andere “premium” merken.

Er is op de Tesla’s na geen enkele EV die meer value geeft als je het totaalplaatje in rekening brengt: looks, practicality, badge, range, performance, laadsnelheid, afwerking.

Enkel als het een catalogus-korting is, technisch gezien.
Dus als ze het ergens in een boekje publiceren ofzo. Gewoon onderhandelde korting voor particulieren (bvba autosalon) tellen niet mee.

Trager dan de Tesla’s en Mercedes GQC en ETron, sneller dan quasi alle andere.

Range is minder dan de Teslas, meer dan de rest (meer dan GQC en Etron50)

Goedkoper dan alle andere “premium” merken.

Er is op de Tesla’s na geen enkele EV die meer value geeft als je het totaalplaatje in rekening brengt: looks, practicality, badge, range, performance, laadsnelheid, afwerking.
Nen iX3 en Value? Dat ding kost bijna 80.000 EUR. Allez niet dat de gewone x3 goedkoop is he, maar dat is gewoon een dure auto. Ze hebben de chance dat er relatief weinig BEV SUV's op de markt zijn voor de moment.

Nen iX3 en Value? Dat ding kost bijna 80.000 EUR. Allez niet dat de gewone x3 goedkoop is he, maar dat is gewoon een dure auto. Ze hebben de chance dat er relatief weinig BEV SUV's op de markt zijn voor de moment.
Letterlijk de 3 grote concurrenten (Audi, Mercedes en Jaguar) hebben er 1?

"dan ga je toch geen skoda kopen" dat toontje.. eerlijk zo een enyaq in een dikke spec ziet er toch velen malen beter uit dan een saaie VW iD4. En ja iedereen zegt wel van 'Tesla dit, Tesla dat..' maar sommigen willen ook wat meer personalisatie en i.p.v. zwart/wit interieur, 5 kleuren en 2 soorten velgen.
Je vergeet alleen dat de model Y aanzienlijk duurder is dan pakweg de iX3...
@TheBelgianStone is zeker niet zo bedoeld. Maar denk dat er nog steeds veel mensen een tesla y voor dezelfde prijs verkiezen boven een enyaq. Al is het maar voor de superchargers, proven track record en de range.
@anders. De IX3 is duurder lijkt me? Model inspring start van 68.5K uiteraard voor korting. De impressive start van net geen 75K. Tesla model y is fixed price van 63K.
werkelijke range van de IX3 ligt rond de 300KM terwijl de model y rond 440 ligt (volgens insideevs). Gecombineerd met het supercharger network zou mijn keuze toch bij de model y liggen.

Bijna 80? Jongens toch, ja, als je zo goochelt met 10k is het niet moeilijk.

Dat “ding” heeft een vanafprijs van 69k, maar in die “vanafprijs” zitten al voor +15K aan opties die gangbaar zijn op dergelijke modellen. Dat is een bijzonder scherp geprijsde kar.
Als ik zie dat de Tiguan van mijn vrouw met een kut 1.5 nafte, stoffen stoelen, een sleutel die je nog moet omdraaien in het contact, een spraakbediening die niet werkt (want niet als optie, maar wel het knopje), en een overall user experience van -10 meer dan 40.000 euro kost, dan is een volgeladen Full-EV met 285pk van BMW met alle nieuwste tech aan boord een KOOPJE.

Bijna 80? Jongens toch, ja, als je zo goochelt met 10k is het niet moeilijk.

Dat “ding” heeft een vanafprijs van 69k, maar in die “vanafprijs” zitten al voor +15K aan opties die gangbaar zijn op dergelijke modellen. Dat is een bijzonder scherp geprijsde kar.
Als ik zie dat de Tiguan van mijn vrouw met een kut 1.5 nafte, stoffen stoelen, een sleutel die je nog moet omdraaien in het contact, een spraakbediening die niet werkt (want niet als optie, maar wel het knopje), en een overall user experience van -10 meer dan 40.000 euro kost, dan is een volgeladen Full-EV met 285pk van BMW met alle nieuwste tech aan boord een KOOPJE.
Toch een koopje dat ik praktisch geen enkele particulier zie betalen..

Letterlijk de 3 grote concurrenten (Audi, Mercedes en Jaguar) hebben er 1?
En zowel de Audi als de Mercedes hebben zedezelfde handicap: het is geen BEV platform, maar een elektrified versie van een oud hok. Granted, de iX3 en de E-tron zijn dan veruit de beste. De Shaguar zijn bereik is belachelijk en het laden is traag, dus dat is ook geen fantastische keuze.
De EQC vond ik ook niet fantastisch, de stijlen zijn zo gigantisch en de ruiten zo klein dat het zicht lastig is. De luchtvering kan het gewicht ook maar amper aan.
De VMAX van 180 bij de iX3 en EQC is ook ronduit belachelijk.

Er is hier net nog gezegd dat de iX3 77.000 EUR catalogus staat, dat categoriseer ik als "een auto van 80k" ja.
Nen Tiguan is ook echt de slechtste keuze die ge kunt maken voor een SUV. Als je toch bagger rijkwaliteit en matige afwerking wil, een Skoda is een stuk goedkoper en basically hetzelfde. VW geeft enorme kortingen in fleet waardoor ze in lease of renting spotgoedkoop zijn, maar dat als particulier kopen is echt debiel eerste klas.

werkelijke range van de IX3 ligt rond de 300KM terwijl de model y rond 440 ligt (volgens insideevs). Gecombineerd met het supercharger network zou mijn keuze toch bij de model y liggen.
De press release van de iX3 is gebeurd in de winter. Er zijn voldoende filmpjes (Sander zijn posts een paar dagen terug oa.) waarin aangetoond wordt dat 400-450km mogelijk is in gemengd traject. Ook de test van Autoweek spreekt over 18,5kwh/100km. Dat is een range van +400km tijdens een rijtest, waarbij veel belastender wordt gereden dan in werkelijkheid.

de iX3 is gewoon efficiënt. Niet zo efficiënt als een Tesla, maar verdorie wel écht efficiënt

Terug
Bovenaan