Elektrische wagens

Dat aanvallend taalgebruik mag nu wel ophouden. Discussieer op een volwassen manier, met argumenten en met respect voor de mening van een ander. Speel niet op de man.

Ik wil me niet echt mengen, maar als ik de bedragen lees waar het hier over gaat, dan valt mijn broek toch rond mijn enkels. Zeker als er dan gesproken wordt over een "koopje" . 😬

Verder is het een leuke discussie wel, maar dat neerkijken op mensen die met een 1.5je tuffen dat mag wel ophouden hoor. Meer kan mijnen bruine niet trekken (1.5 dieselrijders represent! :unsure: )

Ik wil me niet echt mengen, maar als ik de bedragen lees waar het hier over gaat, dan valt mijn broek toch rond mijn enkels. Zeker als er dan gesproken wordt over een "koopje" . 😬

Verder is het een leuke discussie wel, maar dat neerkijken op mensen die met een 1.5je tuffen dat mag wel ophouden hoor. Meer kan mijnen bruine niet trekken (1.5 dieselrijders represent! :unsure: )
Probleem is dat hier gewoon graag met grote bedragen gegoocheld wordt, en 69k is een koopje.
Maar enkel in een lease of zelfstandige context is zo een wagen haalbaar voor hen. Het is 2021 voor 30k heb je weinig wagen als je iets wilt. Maar de dedain die hier de laatste tijd hangt is toch ook wel erg. Voor mij sterkt dat enkel maar mijn overtuiging dat heel dat salariswagen concept niet snel genoeg afgeschaft kan worden. Het zou voor vele een pijnlijke check met de realiteit zijn.

Ik vraag me toch ook af wat er gaat gebeuren als ze dat ooit afschaffen en ze allemaal hun BMW of Audi zelf moeten betalen. Maar dat is een andere discussie

Ik vraag me toch ook af wat er gaat gebeuren als ze dat ooit afschaffen en ze allemaal hun BMW of Audi zelf moeten betalen. Maar dat is een andere discussie
Voor zelfstandigen is dat pijnlijk, maar valt dat ook nog wel mee (winst is ook weer niet zó zwaar belast). Voor werknemers, ja, die kopen dan zelf een wagen he. Die blijven niet zitten met die dure wagen...

Voor zelfstandigen is dat pijnlijk, maar valt dat ook nog wel mee (winst is ook weer niet zó zwaar belast). Voor werknemers, ja, die kopen dan zelf een wagen he. Die blijven niet zitten met die dure wagen...
Ik bedoel meer de 'lol je kunt toch niet in een crappy niet-premium merk rijden' attitude.

Bij "koopje" in deze context zou ik toch eerder aan de Peugeot 208 denken, of de Corsa variant. Of de Kia e-Niro / Hyundai Kona. Nissan Leaf. Dat zijn de bedragen waar de gewone particulier niet bleek van wegtrekt achter zijn oren.

Ik bedoel meer de 'lol je kunt toch niet in een crappy niet-premium merk rijden' attitude.
Dan krijg je dit: https://tvvisie.be/inhoud/belgie/rekening-in-het-rood-gloednieuw-bij-vt4_36950/

Nancy en Gilbert uit Bilzen
Nancy en Gilbert hebben de laatste 20 jaar alles op krediet gekocht. Momenteel hebben ze zoveel lopende kredieten die ze maandelijks moeten afbetalen dat er geen geld meer overblijft om te voorzien in hun basisbehoeften. Het gezin is virtueel failliet. En toch staat er een splinternieuwe Audi op de oprit. De deurwaarders kunnen elk moment alles komen weghalen. De kinderen, die al hun inkomsten van studentenjobs thuis afgeven om de put de delven, trekken dan ook aan de alarmbel.
Al gaan op termijn wss EV's beperktere range hebben (goedkoper) maar met betere infrastructuur / sneller laden / ..

Bij "koopje" in deze context zou ik toch eerder aan de Peugeot 208 denken, of de Corsa variant. Of de Kia e-Niro / Hyundai Kona. Nissan Leaf. Dat zijn de bedragen waar de gewone particulier niet bleek van wegtrekt achter zijn oren.
Zelfs voor die bedragen moeten veel particulieren al eens achter hun oren krabben. Ik ben me er zelf wel van bewust dat ik in een luxe situatie zit, en gewoon optimaal profiteer van de fiscale mogelijkheden. Ik betaal momenteel begot meer af aan mijne auto dan aan mijn huis 🤪 . En mijne vorige bedrijfswagen was meer dan 3x zo goedkoop als mijne huidige. Maar voor het beperkte verschil in wat ik er uiteindelijk na al die jaren voor moet betalen kon ik gerust eens zot doen.

Daarvoor hebben ze een warmtepomp er in gestoken om die batterij te verwarmen.

Maar is ev-database.nl nu eigenlijk een goede bron of niet? Want zij spreken van 360km bereik voor de iX3.
Als ik binnenkort moet kiezen zou ik toch wel graag weten of de iX3 nu effectief dat bereik kan halen of niet.
Ik heb hier ooit gezegd dat ev-database op zijn minst niet gewoon de cijfers uit de catalogus neemt, en dat het voor mijn e-tron goed overeenkomt met de praktijk. Bij een model wat nog niet of maar amper rondrijdt weet ik niet of ze met goede cijfers kunnen komen. Met hun 410km bereik hebben ze in elk geval niet de cataloguswaarde genomen. Of in de winter 360km, maar dat is de gemengde cyclus. Dat is misschien interessant voor vertegenwoordigers die vaak op secundaire wegen rijden, maar voor vele mensen is het bereik op de snelweg interessanter (als je ver rijdt, pak je meestal de autostrade). Als je dan worst case gaat rekenen kan je het winterverbruik van de e-tron pakken: zo'n 300Wh/km, en met de batterij van 74kWh zou de iX3 dan 247km ver geraken. Ik vermoed dat de iX3 wel zuiniger gaat zijn dan een e-tron (lager gewicht), wat de WLTP waarde ook al suggereert. Het bereik van de iX3 zal in de winter op de snelweg dus allicht een stuk boven de 250km uitkomen. Dus die cijfers van ev-database zouden wel eens een goede schatting kunnen zijn, misschien dat je zelfs verder geraakt dan zij schrijven.

Niet vergeten, de Zoë en de ID.3 (die eigenlijk amper duurder is in basislivrei en een volwaardige familie-wagen is met de interieurruimte van een Passat).
Toch wel gek hoe sterk autoprijzen zijn gestegen. Mijn vader kreeg in 1989 een directiewagen (toen sprak men nog niet van een leasewagen :crazy:), een Audi 100 diesel (100 pk !!!). Ik meen me te herinneren dat die toen een catalogusprijs van 910 000 BEF had= 23000 EUR dus...

Dan krijg je dit: https://tvvisie.be/inhoud/belgie/rekening-in-het-rood-gloednieuw-bij-vt4_36950/

Al gaan op termijn wss EV's beperktere range hebben (goedkoper) maar met betere infrastructuur / sneller laden / ..
Dat is wat ze bij audi inderdaad ook gezegd hebben. Vanaf mensen EV gewoon worden en niet meer die vergelijking maken met een ICE, de betere laadinfrastructuur er is, kunnen er meer auto's komen met een kleinere range en dus kleinere batterij wat gunstig gaat zijn voor de prijs.

Niet vergeten, de Zoë en de ID.3 (die eigenlijk amper duurder is in basislivrei en een volwaardige familie-wagen is met de interieurruimte van een Passat).
Toch wel gek hoe sterk autoprijzen zijn gestegen. Mijn vader kreeg in 1989 een directiewagen (toen sprak men nog niet van een leasewagen :crazy:), een Audi 100 diesel (100 pk !!!). Ik meen me te herinneren dat die toen een catalogusprijs van 910 000 BEF had= 23000 EUR dus...
Audi was toen ook helemaal geen premium merk. Wij hebben thuis nog een Audi 80 gehad, ook zo een platte diesel. De Renault Grande Espace die erna kwam kostte net niet het dubbel.

Mijn vader kreeg in 1989 een directiewagen (toen sprak men nog niet van een leasewagen :crazy:), een Audi 100 diesel (100 pk !!!). Ik meen me te herinneren dat die toen een catalogusprijs van 910 000 BEF had= 23000 EUR dus...

Die 910.000 frank was toen ook echt wel een hele knots geld he. Het heeft weinig nut om een prijs in frank om te rekenen in euro en doen alsof dat vergelijkbaar is met 23K van vandaag de dag. Inflatie inrekenen en je zal wel zowat op het dubbele zitten, en voor 46K heb je vandaag de dag ook een A6 die een pak luxueuzer is.

EV's worden op dit moment met een flinke marge verkocht. Bovendien zijn ze nog redelijk duur omdat de volumes laag zijn
Een Model 3 zou ongeveer $30 000 kosten om te maken vandaag de dag...

Volkswagen lijkt de enige klassieke producent die en masse EV's begint te maken op een nieuw platform. Je ziet dat ook aan hun prijszetting...

Maar gastjes, uiteraard is 70k veel geld. Dat bedoelde ik net met mijn voorbeeld van de fietsen.
Een huis van 1.000.000 kan toch ook een koopje zijn? Als vergelijkbare huizen voor 1.500.000 verkocht worden, ook al zou ik dat nooit zelf kunnen betalen.

Die 910.000 frank was toen ook echt wel een hele knots geld he. Het heeft weinig nut om een prijs in frank om te rekenen in euro en doen alsof dat vergelijkbaar is met 23K van vandaag de dag. Inflatie inrekenen en je zal wel zowat op het dubbele zitten, en voor 46K heb je vandaag de dag ook een A6 die een pak luxueuzer is.
Voor 46k hebt ge een A4, maar verre van een A6 :)

Denk dat het wel moet lukken, ik heb mijn A6 voor 52K gekocht en dat is een 40 TDI die nog wel goed wat opties en packs heeft meegekregen.

Al zie ik wel dat ugar het over catalogusprijs heeft, dus in dat geval inderdaad niet goed vergelijkbaar want ik spreek over de onderhandelde prijs. In elk geval, catalogusprijs start een A6 tegenwoordig op 52K en die is voor dat geld sowieso een pak meer luxe dan die 100 van 30 jaar geleden. Dus ik zou niet zomaar zeggen dat het zoveel duurder is geworden.

Maar gastjes, uiteraard is 70k veel geld. Dat bedoelde ik net met mijn voorbeeld van de fietsen.
Een huis van 1.000.000 kan toch ook een koopje zijn? Als vergelijkbare huizen voor 1.500.000 verkocht worden, ook al zou ik dat nooit zelf kunnen betalen.
Ik denk dat de originele comment vooral was op "als je met een Tesla kan rijden, ga je toch niet met een Skoda rijden" (niet van jou dus). En dat vind ik inderdaad wel een absurd statement, aangezien die Skoda een héél pak goedkoper gaat zijn.

Maar de huidige A4 kan zich absoluut wel meten naar formaat (3 cm korter, maar véél breder en veel meer wielbasis) dan een A6 (= 100) van toen. En we zijn niet allemaal 10cm langer geworden.

Nog maar te zwijgen over luxe, veiligheid, prestaties, ... En uiteraard inflatie.

Auto's zijn absoluut niet duurder geworden volgens mij, integendeel.

De huidige X3 is het formaat van de eerste X5, maar is veel beter uitgerust standaard en kost gewoon minder.

Een Polo van vandaag is de Golf van gisteren. Mijn Golf 3 (Bon Jovi, witte wijzerplaten :cool:) had gewoon zwengelramen en ik moest zelf een radio voorzien. De sportstoelen waren al doorzeten als ze uit de fabriek kwamen en de wegligging was die van een vod. Een Polo is absoluut niet het toonbeeld van bang for buck, maar je krijgt meer auto per Bfr. 40,3399 dan in 1996.

Maar de huidige A4 kan zich absoluut wel meten naar formaat (3 cm korter, maar véél breder en veel meer wielbasis) dan een A6 (= 100) van toen. En we zijn niet allemaal 10cm langer geworden.
Maar de reuzen van BG wel! Al blijft een SUV model eigenlijk beter qua zit als je ergonomisch bekijkt maarja dat straffen ze af door hogere C02

Terug
Bovenaan