Elektrische wagens

Dat ze met duizenden op de parking hebben gestaan waarbij elke auto een handmatige update nodig had wist ik, was niet op de hoogte dat ze deze terugroepactie al hadden ingecalculeerd, ik dacht dat ze ervan uit gingen de software op afstand verder te kunnen ontwikkelen.
Zal niet de laatste fabrikant zijn in het EV verhaal die zoiets moet doen, alles moet te hard worden gerusht.
Is voor mij de reden dat ik niet zo snel voor de eerste generatie wil gaan. En al zeker niet voor een van de eerste die van de band komen.

Raar dat Audi het dan wel beter kan.
De multimediasoftware van de e-tron (waar volgens mij ook de laadplanning en dergelijke in zitten) is gebaseerd op de software van hun andere wagens. Ik dacht dat die ook door een externe partij ontwikkeld was (al weet ik niet in hoeverre ze daar zelf stukjes bijmaken).

Volkswagen heeft voor hun toekomstige auto's (ongetwijfeld horen de Audi's, Skoda's en Seats daar ook bij ergens in de toekomst) een volledig nieuw softwareplatform ontwikkeld. Je zit dus niet alleen met een splinternieuw softwareplatform, het is ook nog eens gemaakt door een bedrijf wat er nog maar weinig of geen ervaring mee heeft. Het moet daarom niet meteen slecht zijn, maar het vergroot natuurlijk wel fameus de kans op kinderziektes. Ik veronderstel dat dat nog wel enkele jaren aan kan houden in het slechtste geval, al hebben ze de grote problemen er hopelijk vlug uit.

De mensen die dom genoeg waren om een ID3 te kopen
Waar slaat dan nu weer op. Omdat er achteraf problemen mee zijn zijn die mensen opeens allemaal dom?

Waar slaat dan nu weer op. Omdat er achteraf problemen mee zijn zijn die mensen opeens allemaal dom?
Ja want ge zag het van kilometers ver aankomen. Dezelfde soort miserie was er met de Golf 8 en die was al op de markt.

Softwareproblemen met het infotainment en opties ala achteruitrijcamera, headsup, drive assits. Ook de e-Call functie glitchte voor zot in het begint.

En ja @Xcessive- zo kunt ge denken, maar de ID3 zijn market launch was al maanden uitgesteld door software problemen. Combineer dat met de Golf 8 die al op de markt was en eveneens zo een fratsen voor had waar het VW maanden duurde om een patch te bouwen en ge kon wel rieken dat een ID3 in de eerste wave kopen echt geen briljant plan was.

Ik denk dat je overschat hoezeer de gemiddelde koper op de hoogte is van het autonieuws. Op dit forum hadden misschien wat mensen dat zien aankomen, maar de gemiddelde koper weet niks van auto's en stapt gewoon naar enkele garages als ze een auto nodig hebben. Of ze vragen het aan nonkel Jos die weet dat een VW Duits is, en de Duitsers goei staal hebben :).

Maar de huidige A4 kan zich absoluut wel meten naar formaat (3 cm korter, maar véél breder en veel meer wielbasis) dan een A6 (= 100) van toen. En we zijn niet allemaal 10cm langer geworden.

Nog maar te zwijgen over luxe, veiligheid, prestaties, ... En uiteraard inflatie.

Auto's zijn absoluut niet duurder geworden volgens mij, integendeel.

De huidige X3 is het formaat van de eerste X5, maar is veel beter uitgerust standaard en kost gewoon minder.

Een Polo van vandaag is de Golf van gisteren. Mijn Golf 3 (Bon Jovi, witte wijzerplaten :cool:) had gewoon zwengelramen en ik moest zelf een radio voorzien. De sportstoelen waren al doorzeten als ze uit de fabriek kwamen en de wegligging was die van een vod. Een Polo is absoluut niet het toonbeeld van bang for buck, maar je krijgt meer auto per Bfr. 40,3399 dan in 1996.
Maar dat is gewoon een heel kromme vergelijking. Je moet naar de positie kijken in zijn generatie. En dan is de A6 nog altijd wat de 100 in zijn generatie was.
Technologische vooruitgang is normaal, je krijgt ook steeds meer standaard dat klopt. In de jaren van de Audi 100 was een airco nog een optie bij veel wagens. En zelfs nog niet leverbaar op veel wagens. Nu heb je dat met 4 zone airco en AI driven driving.

Maar je kan niet zeggen dat een wagen niet duurder is geworden op de jaren. Kijk eens naar uw loon en de stijging van de prijzen van wagens. Dat is niet echt evenredig. Idem voor huizen trouwens.

Maar dat is gewoon een heel kromme vergelijking. Je moet naar de positie kijken in zijn generatie. En dan is de A6 nog altijd wat de 100 in zijn generatie was.
Technologische vooruitgang is normaal, je krijgt ook steeds meer standaard dat klopt. In de jaren van de Audi 100 was een airco nog een optie bij veel wagens. En zelfs nog niet leverbaar op veel wagens. Nu heb je dat met 4 zone airco en AI driven driving.

Maar je kan niet zeggen dat een wagen niet duurder is geworden op de jaren. Kijk eens naar uw loon en de stijging van de prijzen van wagens. Dat is niet echt evenredig. Idem voor huizen trouwens.
Niet akkoord - 't gaat hem om wat je krijgt voor welk geld.
Een polo was voor mensen met kinderen gewoon te klein, terwijl een Polo nu voldoende groot is. Dus je kan in veel gevallen in een lager segment shoppen. Hetzelfde met beschikbaarheid van opties: wou je zetelverwarming had je een S-klasse nodig.

Maar zelfs los daarvan zijn wagens niet gestegen in prijs vergeleken met lonen, integendeel. Sterker nog, zelfs indien lonen enkel geïndexeerd zouden zijn was dat niet eens het geval.
Onze kale (Topline :p) Volvo v40 kostte in 2000 dik 1,2 miljoen frank. Dat is naar omgezet naar 2020 dik 39.000 euro. Daar heb je nu een V60 Momentum voor, die niet alleen veel groter, veel luxueuzer en veel beter uitgerust is, maar ook een segment hoger opereert dan de V40 van toen.

Ik heb gisteren nog een factuur in mijn handen gehad van een VW transporter, 4de generatie voor 20800€ incl BTW met volgende opties: dubbele cabine, autoradio (geen originele maar een Blaupunkt, zeer basic), centrale vergrendeling en manuele airco (1500 euro extra koste dat toen). Aangekocht in 2003, een 2.5 met 5 cilinders en welgeteld 88pk

Maar je kan niet zeggen dat een wagen niet duurder is geworden op de jaren. Kijk eens naar uw loon en de stijging van de prijzen van wagens. Dat is niet echt evenredig.

Even de juiste cijfers erbij nemen:
Het “gemiddelde loon” - ik neem het 5e deciel van het totaal

in 1999: € 1.968
In 2018: € 3.361
In 2020: € 3.507 (op basis van de gemiddele evolutie de 19 voorgaande jaren)

In het voorbeeld van de Transporter
In 2003: €2.223

€20.800/€2.223 = 9,35 bruto maandlonen

9,35 * €3.507 = € 32.796 naar huidige maatstaven. Exact de prijs van een Transporter anno 2020.

Maar de hoeveelheid “auto” je hebt is wel waanzinnig veel groter. Dus nogmaals, zelfs in het meest extreme voorbeeld (want een Transporter is geëvolueerd naar een “premium” gepositioneerd model) zijn auto’s niet duurder geworden.

Als het jullie niet stoort zal ik even iets gerelateerd aan elektrische wagens posten.
Slecht nieuws voor de VW ID.3 & ID.4 , alle reeds geleverde wagens moeten worden teruggeroepen vanwege softwareproblemen, kan niet op afstand en zou per wagen 1 dag duren in de werkplaats.
Ze kampen blijkbaar toch met redelijk wat problemen, storingen met electronica, navigatie, aangegeven bereik etc, ...
Dat is geen nieuws. Dat wist iedereen die een ID.3 of ID.4 tot nu toe gekocht had. Er was een software probleem met een controller waardoor OTA updates onmogelijk waren. En de update van die software duurt idd een dag.

Dat ze met duizenden op de parking hebben gestaan waarbij elke auto een handmatige update nodig had wist ik, was niet op de hoogte dat ze deze terugroepactie al hadden ingecalculeerd, ik dacht dat ze ervan uit gingen de software op afstand verder te kunnen ontwikkelen.
Zal niet de laatste fabrikant zijn in het EV verhaal die zoiets moet doen, alles moet te hard worden gerusht.
De eerste zijn uitgeleverd zonder update om een giga-CO2 boete te vermijden. Aan klanten die daar op voorhand akkoord mee waren.
Leveringen zijn nu 2 maanden uitgesteld, nieuwe leveringen is met nieuwe software

Amai, weeral. De ID.3 was al zo'n ramp. De ID.4 ging dan eindelijk eens een deftig model worden, maar als ze nu ook al weer massaal met miserie zitten... niet zo positief voor hun reputatie.
Raar dat Audi het dan wel beter kan.
Spreek je over de Audi e-tron, die na 1500 km de bestuurders opriep om een oliewissel te laten doen?

Iemand stuurt me hier net een filmpje door van een analyse van de ID.3
Hilarisch. De man test of de wagen meer verbruikt wanneer je de ruitenwissers opzet of niet. Jawel 0.1 kWh per uur.

Hij beseft waarschijnlijk niet dat wanneer je je ruitenwissers opzet, het regent. En dat een nat wegdek echt wel flinke impact heeft op je verbruik. Die 0.1 kWh per uur is echt geen ding om je zorgen over te maken :oink: Die regen wel, wanneer je ver moet rijden.

Denk dat het wel moet lukken, ik heb mijn A6 voor 52K gekocht en dat is een 40 TDI die nog wel goed wat opties en packs heeft meegekregen.

Al zie ik wel dat ugar het over catalogusprijs heeft, dus in dat geval inderdaad niet goed vergelijkbaar want ik spreek over de onderhandelde prijs. In elk geval, catalogusprijs start een A6 tegenwoordig op 52K en die is voor dat geld sowieso een pak meer luxe dan die 100 van 30 jaar geleden. Dus ik zou niet zomaar zeggen dat het zoveel duurder is geworden.

Privé gekocht? Dan heb je scherp onderhandeld :)

Auto's zijn ook complexer geworden, inderdaad veel beter uitgerust dan vroeger. Maar toch vind ik de prijsstijgingen van pakweg de laatste 10 jaar toch groot (vergelijken met de jaren '80 is sowieso moeilijk)

Een polo was voor mensen met kinderen gewoon te klein, terwijl een Polo nu voldoende groot is. Dus je kan in veel gevallen in een lager segment shoppen.
De "gezinswagen" voor 2 kinderen is bij mijn ouders eerst een Renault 5, dan een Mazda 323 en een Opel Kadett en pas vanaf het 3e kind een Audi 80 geworden. Toen het vierde kind er bij mijn ouders was die Espace.
Mijn nonkel & tante hadden voor 3 kinderen een Mitsubishi Space Star. Dat klinkt een reusachtige wagen maar in feite was die maar 4 meter lang en had die amper een koffer.

De eerste zijn uitgeleverd zonder update om een giga-CO2 boete te vermijden. Aan klanten die daar op voorhand akkoord mee waren.
Leveringen zijn nu 2 maanden uitgesteld, nieuwe leveringen is met nieuwe software
Is dat effectief correct? Wisten alle kopers dat ze beta-testers waren? En dat hun wagen zeker en vast wel eens opnieuw binnen zou moeten komen voor problemen op te lossen?

Is dat effectief correct? Wisten alle kopers dat ze beta-testers waren? En dat hun wagen zeker en vast wel eens opnieuw binnen zou moeten komen voor problemen op te lossen?
Ja, die waren daar van op de hoogte.
Er is niet gesproken over problemen, wel over het ontbreken van een aantal functionaliteiten.
Ik merk wel op dat de meeste gebruikers ondanks die gebreken nog positief zijn en blijven over de wagen.

Terug
Bovenaan