Elektrische wagens

Denk dat het wel moet lukken, ik heb mijn A6 voor 52K gekocht en dat is een 40 TDI die nog wel goed wat opties en packs heeft meegekregen.

Al zie ik wel dat ugar het over catalogusprijs heeft, dus in dat geval inderdaad niet goed vergelijkbaar want ik spreek over de onderhandelde prijs. In elk geval, catalogusprijs start een A6 tegenwoordig op 52K en die is voor dat geld sowieso een pak meer luxe dan die 100 van 30 jaar geleden. Dus ik zou niet zomaar zeggen dat het zoveel duurder is geworden.
Das wat ik al had aangehaald met die fleet condities. Echt grote bedrijven zitten in kortingen van 30 - 35% op de premium merken, dan is ineens die A6 heel "betaalbaar" geworden.

Das wat ik al had aangehaald met die fleet condities. Echt grote bedrijven zitten in kortingen van 30 - 35% op de premium merken, dan is ineens die A6 heel "betaalbaar" geworden.
35%, niet overdrijven ook hé :) Cronos heeft de best mogelijke condities en heeft 19% op BMW. Met 35% korting verkopen ze gewoon met verlies.

10.000 euro hier, 25 procent daar... Zo is het niet moeilijk dat je een verkeerde kijk hebt op het hele verhaal.

35%, niet overdrijven ook hé :) Cronos heeft de best mogelijke condities en heeft 19% op BMW. Met 35% korting verkopen ze gewoon met verlies.

10.000 euro hier, 25 procent daar... Zo is het niet moeilijk dat je een verkeerde kijk hebt op het hele verhaal.
Klopt, 35% is enkel haalbaar bij bedrijven die 100-tallen van dezelfde wagen kopen (Accenture en Deloitte bvb). Op van die "vrije keuze" wagens is 20% korting al veel

Heeft Cronos maar 19% bij BMW? Ik heb bij een veel kleiner bedrijf gezeten en daar was het 20%.

Ik heb hier een offerte liggen voor een A4 met 31% korting op een nieuwe wagen, er zijn nog 2 fleet catagoriën beter.

Als Cronos maar 19% heeft dan heeft Cronos nooit leren onderhandelen, ik kreeg al 18% korting toen we 5 autos gingen bestellen voor een KMO van 20 man.

Ik spreek ook van écht grote bedrijven he. Cronos zit enkel in België, dat is geen groot bedrijf.

Ik heb hier een offerte liggen voor een A4 met 31% korting op een nieuwe wagen, er zijn nog 2 fleet catagoriën beter.

Als Cronos maar 19% heeft dan heeft Cronos nooit leren onderhandelen, ik kreeg al 18% korting toen we 5 autos gingen bestellen voor een KMO van 20 man.

Ik spreek ook van écht grote bedrijven he. Cronos zit enkel in België, dat is geen groot bedrijf.
Je moet wel de juiste procenten nemen. Audi zet op hun offertes ook de kortingen voor een optiepakket erbij...

Dat zijn de juiste procenten, ik kijk naar de totale korting op de catalogusprijs. Anders is er geen vergelijken aan.

31% korting of 31% fleetkorting? Wezenlijk verschil want wij hebben 24% fleetkorting bv bij Audi maar als je puur op cijfers afgaat zit ik ook aan 30% (omdat er eerst een algemene korting was van 6% maar die is dus ook voor VAA in rekening genomen)

Bij BMW 22% maar enkel op de standaard config (niet op extra opties), vorige WG was 25% BMW terwijl die er veel minder afnemen (maar dan bij 1 dealer terwijl wij nu meerdere dealers hebben maakt mss ook versshil)

31% totale korting (dus catalogus naar nettoprijs). Het is ook de enige manier om fatsoenlijk te vergelijken, want zelfs binnen de VAG groep is er een verschil tussen de merken (VW is de fleet korting lager maar de fleet bonus hoger dan bij Audi bv).
Dat is ook het enige wat boeit he, wat is de prijs in de catalogus (voor de fiscaliteit) en wat is de prijs op de factuur. Hoe de berekening er tussen zit, don't give a fuck.

Laatst bewerkt door een moderator:
31% totale korting (dus catalogus naar nettoprijs). Het is ook de enige manier om fatsoenlijk te vergelijken, want zelfs binnen de VAG groep is er een verschil tussen de merken (VW is de fleet korting lager maar de fleet bonus hoger dan bij Audi bv).
Dat is ook het enige wat boeit he, wat is de prijs in de catalogus (voor de fiscaliteit) en wat is de prijs op de factuur. Hoe de berekening er tussen zit, don't give a fuck.
Dit was bij mij offerte ongeveer:

waarde voertuig: 54k
voordeel speciale aanbieding: 5k
catalogusprijs: 49k
korting: 11k

-> effectieve prijs dus 38k, VAA berekend op 49 en niet op 54. Maar jij kijkt dan naar waarde voertuig voor 31% neem ik aan?

(en daarna back on topic :D)

Wij zitten in die berekening dan op 25% tussen catalogusprijs en effectieve prijs. Dat is een Fleet F normaalgezien, er is nog G en H daarboven.

Subtotaal kleur & binnenbekleding en opties(Prijs exclusief BTW in euro)7.276,87
Prijs wagen met kleur & binnenbekleding, opties en accessoiresPrijs exclusief BTW in euro 32.814,06
Korting -6.234,67
fleetactie -826,45
Nettoprijs exclusief BTW in euro 25.752,94BTW 21% in euro5.408,11
Prijs inclusief BTW in euro 31.161,05
Totaalprijs inclusief BTW in euro31.161,00

Dit zijn de bedragen van mijn F30, 4j geleden, bij Cronos. € 6234,67/€ 32814,06 = 19%

Jah, als Cronos al niet als groot bedrijf aanzien wordt, dan weet ik het ook niet. Er zullen geen 100 bedrijven in België zijn met een grotere fleet (+6000 wagens), het zou me zelf verbazen als er 20 zijn.

Maar idd @SomeDude, teveel offtopic.

Binnen België is dat een groot bedrijf, vergelijk dat met een bedrijf die over heel Europa een fleet hebben zitten en dat is helemaal zo groot niet meer.

Binnen België is dat een groot bedrijf, vergelijk dat met een bedrijf die over heel Europa een fleet hebben zitten en dat is helemaal zo groot niet meer

Akkoord, maar de impact van een globale fleet is wel kleiner dan je denkt door de grote verschillen tussen de landen onderling. Zo mag je in Nederland al een serieuze kaderfunctie bekleden om een BMW 3 te krijgen. Een senior consultant rijdt met een Opel Meriva at best.

Er zit ook gewoon een limiet op wat een constructeur kan geven. Zoals @anders. zegt hebben ze misschien wat extra marge als er in één keer 2000 blauwe Minis met groene spiegels van de band mogen rollen, maar in een keuzepolitiek zoals de meeste bedrijven die kennen is de productieprijs gewoon exact even hoog als bij een individueel bestelde wagen.

Audi pakt bv. gemiddeld 8% winstmarge op de verkoop van een nieuwe wagen, daar zitten vanzelfsprekend ook de leasebakken met hoge kortingen in verrekend, maar het is niet zo dat ze opeens 10% extra kunnen geven. Die marge is er gewoon niet meer.

Maar het gaat over Elektrische wagens hé :)

Als het jullie niet stoort zal ik even iets gerelateerd aan elektrische wagens posten.
Slecht nieuws voor de VW ID.3 & ID.4 , alle reeds geleverde wagens moeten worden teruggeroepen vanwege softwareproblemen, kan niet op afstand en zou per wagen 1 dag duren in de werkplaats.
Ze kampen blijkbaar toch met redelijk wat problemen, storingen met electronica, navigatie, aangegeven bereik etc, ...

[/QUOTE]
Idem ik vind 70-100k voor een toestel met 5 wielen (4 gebruikte en 1 réserve) toch
Semi offtopic maar wat wordt er bedoeld met fleet bonus ?
Fleet korting begrijp ik, maar de bonus niet echt. Of is dat iets van extra optie pakketten die er gratis bij zitten ?

Als het jullie niet stoort zal ik even iets gerelateerd aan elektrische wagens posten.
Slecht nieuws voor de VW ID.3 & ID.4 , alle reeds geleverde wagens moeten worden teruggeroepen vanwege softwareproblemen, kan niet op afstand en zou per wagen 1 dag duren in de werkplaats.
Ze kampen blijkbaar toch met redelijk wat problemen, storingen met electronica, navigatie, aangegeven bereik etc, ...

Het is niet nieuw dat ze problemen hebben he. Vorig jaar hebben veel ID.3's lang op de parking gestaan omdat de software nog niet functioneel genoeg was om mee op de baan te gaan, uiteindelijk de baan opgestuurd met tijdelijke software waarvan ze wisten dat ze die nog verder gingen uitbouwen.

Dat ze met duizenden op de parking hebben gestaan waarbij elke auto een handmatige update nodig had wist ik, was niet op de hoogte dat ze deze terugroepactie al hadden ingecalculeerd, ik dacht dat ze ervan uit gingen de software op afstand verder te kunnen ontwikkelen.
Zal niet de laatste fabrikant zijn in het EV verhaal die zoiets moet doen, alles moet te hard worden gerusht.

Je moet ook rekening houden met het feit dat de korting op model en opties anders kan zijn. Een merk met veel korting op opties kan voordeliger zijn als je een shitload aan opties neemt tov een ander merk die veel korting geeft op het model. En een leasingwagen heeft meestal niet zo veel opties. Dus dan wil je vaak liever meer korting op het model dan op de opties.
Jah, als Cronos al niet als groot bedrijf aanzien wordt, dan weet ik het ook niet. Er zullen geen 100 bedrijven in België zijn met een grotere fleet (+6000 wagens), het zou me zelf verbazen als er 20 zijn.

Maar idd @SomeDude, teveel offtopic.
Is Cronos niet de 2e of 3e grootste van België? Ik zou denken dat dit zelfs op Europees vlak een vrij grote fleet is.
Amai, weeral. De ID.3 was al zo'n ramp. De ID.4 ging dan eindelijk eens een deftig model worden, maar als ze nu ook al weer massaal met miserie zitten... niet zo positief voor hun reputatie.
Raar dat Audi het dan wel beter kan.

Ik heb het hier al meermaals gezegd en dat is niet puur omdat ik VW een schijtmerk vind: hun elektrisch platform trekt op geen hol. De mensen die dom genoeg waren om een ID3 te kopen in mijn kennissenkring staan op het punt om zich te verenigen en via de rechtbank af te dwingen dat D'Ieteren ze terugkoopt aan factuurwaarde.
3 eigenaars ervan hebben ondertussen al een demo mee ipv hun eigen ID3, autos die speciaal nooit geupdate zijn omdat de oudere software stabieler is. Downgraden kan niet en ondertussen moet hun wagen daar wat staan te rotten tot in april-mei want de software update is zelfs nog niet af.

Terug
Bovenaan