Als we nu die 250km nemen door, en je moet nog terug geraken, 500km bereik hebben we nodig.
1. Er lijken maar weinig elektrische wagens dit volledig op 1 laadbeurt te kunnen doen. Als het uberhaupt al mogelijk is? Er zullen hier wel mensen zitten die het meer volgen dan ik. Dus dit is sowieso al een ‘nadeel’, daar kun je al niet rond. En je moet dan al chance hebben dat uw logement een laadpaal heeft die vrij is.
2. Je moet sowieso al een stuk bijladen. Dus stel dat we voor 75% bijladen (bv. iX3). Kostprijs: bv. Ionity 0,79€/kWh, BMW slechts 0,29€/kWh (volgens wat ik lees). 0,75 * 74 kWh moet worden opgeladen, dus zit je tussen de ~15€ en ~45€. Dus ~6€/100km tot ~18€/100km.
Vergelijkbare diesel, bv. ik haal uit mijn 320d gemiddeld 800km, voor 55l. Kostprijs ~70€. Dus ~8€/100km. Maar op lange afstanden sowieso veel lager verbruik, dus zit nog wel wat marge op hier.
Dus qua kostprijs zou het gelijkaardig zijn als je de nodige abonnementen hebt. Maar ook dit is toch weer met het nodige ‘plannen’, bv. ervoor zorgen dat je weet bij welke ‘provider’ je zal laden etc. Abonnementen afsluiten etc. Dus is toch een semi-nadeel.
3. Aankoopprijs lijkt me dat bv. een iX3 ongeveer 10.000€ duurder is (heb ff snel gerekend). Dus is ook al een nadeel (als we even kijken naar een particuliere aankoop).
Dus ja, voor mij is dat ‘waarheid in het midden’. Wij zijn nogal allemaal jong en modern, maar ik zie bv. mijn moeder hier geen rekening mee houden (met alle respect voor de mama natuurlijk!). Er is gewoon nog te weinig aanbod, waardoor er nog te veel speling is naar kosten toe. Om nog maar te zwijgen van de overheid, die gaan ook willen een centje verdienen hoor..
En er zullen dan weer mensen zeggen ‘hoeveel keer ga je naar de Ardennen’, allemaal goed en wel, maar dit komt ook terug als een nadeel voor die personen want dan heb je het tegenargument dat je een abonnement moet aangaan om misschien een keer (goedkoop) te moeten laden ergens.
De Sander zal het eens moeten testen hé, volgens wat ik door zijn posts lees toch wel een zware voet, dus hij kan misschien af en toe eens meedelen wat zijn bereik is. Of misschien ook eens het traject afleggen, wil gerust eens meerijden dan! Mini ‘meet’.