Elektrische wagens

De achterkant van een Mercedes of BMW is ook niet by default volledig met leder bekleed hoor. Zetels plat en een deken of koffermat erin en er kan weinig gebeuren.
Heh denk dat er nog altijd splinters in de passagiers zetel zitten van de kepers die er een paar weken terug op lagen. :P

Welke ongecultiveerde barbaar koopt er dan ook balken die niet geschaafd of fijn bezaagd zijn :p

Nochtans even grijs als een BMW 3 hoor :D
Kleuren en smaken hé, plus uitvoering heeft er ook veel met te zien.

Een 3 in advantage uitvoering, standaard velgen en saphir schwarz of mineral grau, yup, dat is inderdaad een grijze muis en min of meer de standaard lease versie.
Pakt hem in M-sport, 19"schoenen eronder en een mooi kleurtje (b.v. Portimau Blau of Sunset Orange) dan is het toch niet echt die grijze muis meer...
Natuurlijk, als leasebak in die kleuren komt ge ze niet veel tegen hé...

Kleuren en smaken hé, plus uitvoering heeft er ook veel met te zien.

Een 3 in advantage uitvoering, standaard velgen en saphir schwarz of mineral grau, yup, dat is inderdaad een grijze muis en min of meer de standaard lease versie.
Pakt hem in M-sport, 19"schoenen eronder en een mooi kleurtje (b.v. Portimau Blau of Sunset Orange) dan is het toch niet echt die grijze muis meer...
Natuurlijk, als leasebak in die kleuren komt ge ze niet veel tegen hé...
Volledig akkoord, maar dat gaat ook op voor de X3, toch?

als je ze allebei in standaard leasetrim naast elkaar zit vind ik een x3 toch echt niet méér grijze muis dan een 3-reeks, integendeel. Beide zie je dagelijks bollen en draai je je zeker niet voor om.

Een top-spec 3-touring is mss iets meer headturner dan een top-spec x3, maar dat is imo enkel omdat 95% van de 3-reeksen basic zijn en de gemiddelde x3 al serieus is aangekleed.

Een x3 is dan ook geen aantrekkelijke leasewagen he - duur, hoge(re) uitstoot, minder restwaarde. Dus iemand die er eentje koopt, veel vaker prive, zal hem dan ook naar smaak (duurder) inrichten dan iemand die nog net een 3 of 5 in zijn leasebudget wil forceren.

Hoe zit dat eigenlijk als je een firmawagen hebt en je moet overstappen naar plug in of full electric. Hoe regelen ze de installatie van je laadpunt thuis, en wat als je na een jaar je huis verkoopt.

Hoe zit dat eigenlijk als je een firmawagen hebt en je moet overstappen naar plug in of full electric. Hoe regelen ze de installatie van je laadpunt thuis, en wat als je na een jaar je huis verkoopt.
Ik vermoed dat je dan zelf voor de kosten zal mogen opdraaien, een verhuis kan de werkgever niets aan doen.
Ik ben meer benieuwd naar wat er gebeurt als je na een jaar ontslag zou nemen ofzo. Want de laadpaal (bij ons toch) is onderdeel van de leasing en die wordt na 4j bezit van de werknemer.

De installatie van de laadpaal wordt bij ons gedeeld. De helft betaald door de werkgever, de helft door de werknemer. Als we binnen het jaar vertrekken mag de werkgever de andere helft ook nog factureren.

Waarheid zal wel ergens in de midden zitten vermoed ik:

Vooral die laadpalen zijn toch enorm duur, geen wonder dat de overheid ons naar EV wil duwen.. zal wel kassa kassa voor hen zijn ook. Of zijn de prijzen in video niet correct?

En als je qua bereik altijd gaat moeten rekening houden met zoveel factoren, dan toch niets voor mij vermoed ik. Ik geef nogal graag door. Bv. die 200 km dat 90 km effectief wordt.

Wat denken jullie?

Vooral die laadpalen zijn toch enorm duur, geen wonder dat de overheid ons naar EV wil duwen.. zal wel kassa kassa voor hen zijn ook. Of zijn de prijzen in video niet correct?

Wat denken jullie?
Het enige wat Testaankoop bewezen heeft is dat Steve hun zogenaamde 'expert' enorm anti EV is en geen waardige journalist.
Genoeg informatie op het internet te vinden die dit specifiek filmpje debunken.
Er is enkele weken geleden daarrond heel veel heisa rond geweest (ook hier op dit forum).

Laatst bewerkt:
Ik ben nu ook niet de grootste EV-lover, maar dat filmpje is idd pure framing. Welke debiel vertrekt er nu voor een lange rit zonder volle accu.
Is ook absurd dat hij een EV heeft maar geen fatsoenlijke lader.
En dan dat geklungel met laadstations

En als je qua bereik altijd gaat moeten rekening houden met zoveel factoren, dan toch niets voor mij vermoed ik. Ik geef nogal graag door. Bv. die 200 km dat 90 km effectief wordt.

Wat denken jullie?

Vooral die laadpalen zijn toch enorm duur, geen wonder dat de overheid ons naar EV wil duwen.. zal wel kassa kassa voor hen zijn ook.
De snellaadpalen zijn duur, maar de overheid zit daar voor weinig tussen denk ik. En bij thuisladen denk ik dat de overheid meer verdient op benzine/diesel dan op elektriciteit als je per km gaat vergelijken.

Voorlopig, want als iedereen EV gaat rijden gaat dat putje ook gedicht moeten worden natuurlijk.

Follow the money heeft ooit de jaarcijfers van Fastned (die snellaadpalen aanbieden) geanalyseerd, en hoewel ik hun conclusie met hele grote korrels zout zou nemen (ze zouden bijna failliet zijn, al enkele jaren lang, maar dat blijkt dus ook al enkele jaren mee te vallen) zeggen de cijfers wel het een en ander: de huur van de locaties (duur, want langs de autostrade) kan je nu nog bijlange niet terugverdienen. Daarvoor wordt er nog veel te weinig geladen. Waar bij een tankstation dikwijls enkele auto’s hun tank voor 70 euro vol gooien op een paar minuten is het soms speuren naar een EV die daar een half uur staat te laden voor 50 euro. Bovendien gaan de inkomsten van de koffie van de EV rijder dan dikwijls nog naar het tankstation.

Het lijkt een businessmodel te zijn waarbij ze jaren verlies draaien met de hoop het uit te houden tot er genoeg EV’s zijn om winst te maken, zodat je dan een gevestigde waarde bent, en de goede locaties toegeëigend hebt.

In het geval van Ionity is het een hulpmiddel van constructeurs om meer EV’s te kunnen verkopen, al zullen ze op termijn ook wel winst willen maken.

Als we nu die 250km nemen door, en je moet nog terug geraken, 500km bereik hebben we nodig.

1. Er lijken maar weinig elektrische wagens dit volledig op 1 laadbeurt te kunnen doen. Als het uberhaupt al mogelijk is? Er zullen hier wel mensen zitten die het meer volgen dan ik. Dus dit is sowieso al een ‘nadeel’, daar kun je al niet rond. En je moet dan al chance hebben dat uw logement een laadpaal heeft die vrij is.

2. Je moet sowieso al een stuk bijladen. Dus stel dat we voor 75% bijladen (bv. iX3). Kostprijs: bv. Ionity 0,79€/kWh, BMW slechts 0,29€/kWh (volgens wat ik lees). 0,75 * 74 kWh moet worden opgeladen, dus zit je tussen de ~15€ en ~45€. Dus ~6€/100km tot ~18€/100km.

Vergelijkbare diesel, bv. ik haal uit mijn 320d gemiddeld 800km, voor 55l. Kostprijs ~70€. Dus ~8€/100km. Maar op lange afstanden sowieso veel lager verbruik, dus zit nog wel wat marge op hier.

Dus qua kostprijs zou het gelijkaardig zijn als je de nodige abonnementen hebt. Maar ook dit is toch weer met het nodige ‘plannen’, bv. ervoor zorgen dat je weet bij welke ‘provider’ je zal laden etc. Abonnementen afsluiten etc. Dus is toch een semi-nadeel.

3. Aankoopprijs lijkt me dat bv. een iX3 ongeveer 10.000€ duurder is (heb ff snel gerekend). Dus is ook al een nadeel (als we even kijken naar een particuliere aankoop).

Dus ja, voor mij is dat ‘waarheid in het midden’. Wij zijn nogal allemaal jong en modern, maar ik zie bv. mijn moeder hier geen rekening mee houden (met alle respect voor de mama natuurlijk!). Er is gewoon nog te weinig aanbod, waardoor er nog te veel speling is naar kosten toe. Om nog maar te zwijgen van de overheid, die gaan ook willen een centje verdienen hoor..

En er zullen dan weer mensen zeggen ‘hoeveel keer ga je naar de Ardennen’, allemaal goed en wel, maar dit komt ook terug als een nadeel voor die personen want dan heb je het tegenargument dat je een abonnement moet aangaan om misschien een keer (goedkoop) te moeten laden ergens.

De Sander zal het eens moeten testen hé, volgens wat ik door zijn posts lees toch wel een zware voet, dus hij kan misschien af en toe eens meedelen wat zijn bereik is. Of misschien ook eens het traject afleggen, wil gerust eens meerijden dan! Mini ‘meet’.
:p

Wat denken jullie?
Zit er waarheid in? Natuurlijk.
Heeft deze man een realistisch scenario laten zien? Natuurlijk niet.

Het is allemaal worst-case voorgesteld en zo zit de realiteit niet in elkaar. Als je een EV hebt dan ga je daar ook naar leven en doe je investeringen in een echte laadpaal.

Als we nu die 250km nemen door, en je moet nog terug geraken, 500km bereik hebben we nodig.

1. Er lijken maar weinig elektrische wagens dit volledig op 1 laadbeurt te kunnen doen. Als het uberhaupt al mogelijk is? Er zullen hier wel mensen zitten die het meer volgen dan ik. Dus dit is sowieso al een ‘nadeel’, daar kun je al niet rond. En je moet dan al chance hebben dat uw logement een laadpaal heeft die vrij is.

2. Je moet sowieso al een stuk bijladen. Dus stel dat we voor 75% bijladen (bv. iX3). Kostprijs: bv. Ionity 0,79€/kWh, BMW slechts 0,29€/kWh (volgens wat ik lees). 0,75 * 74 kWh moet worden opgeladen, dus zit je tussen de ~15€ en ~45€. Dus ~6€/100km tot ~18€/100km.

Vergelijkbare diesel, bv. ik haal uit mijn 320d gemiddeld 800km, voor 55l. Kostprijs ~70€. Dus ~8€/100km. Maar op lange afstanden sowieso veel lager verbruik, dus zit nog wel wat marge op hier.

Dus qua kostprijs zou het gelijkaardig zijn als je de nodige abonnementen hebt. Maar ook dit is toch weer met het nodige ‘plannen’, bv. ervoor zorgen dat je weet bij welke ‘provider’ je zal laden etc. Abonnementen afsluiten etc. Dus is toch een semi-nadeel.

3. Aankoopprijs lijkt me dat bv. een iX3 ongeveer 10.000€ duurder is (heb ff snel gerekend). Dus is ook al een nadeel (als we even kijken naar een particuliere aankoop).

Dus ja, voor mij is dat ‘waarheid in het midden’. Wij zijn nogal allemaal jong en modern, maar ik zie bv. mijn moeder hier geen rekening mee houden (met alle respect voor de mama natuurlijk!). Er is gewoon nog te weinig aanbod, waardoor er nog te veel speling is naar kosten toe. Om nog maar te zwijgen van de overheid, die gaan ook willen een centje verdienen hoor..

En er zullen dan weer mensen zeggen ‘hoeveel keer ga je naar de Ardennen’, allemaal goed en wel, maar dit komt ook terug als een nadeel voor die personen want dan heb je het tegenargument dat je een abonnement moet aangaan om misschien een keer (goedkoop) te moeten laden ergens.

De Sander zal het eens moeten testen hé, volgens wat ik door zijn posts lees toch wel een zware voet, dus hij kan misschien af en toe eens meedelen wat zijn bereik is. Of misschien ook eens het traject afleggen, wil gerust eens meerijden dan! Mini ‘meet’.
Je gaat rijdt 250 heen en laad daar bij natuurlijk. Aan een publieke paal laden is duur, maar dat doe je niet zo vaak, het gros doe je met gratis of spotgoedkope stroom van thuis of op het werk.
Je mag dus ook niet rekenen voor die trip alleen, want die zal “duur” zijn. Je moet rekenen op de €/100km voor de totale 20-30k km die je op een jaar rijdt, en dan zit je onder die 8€/100km. Een wagen met verbrandingsmotor doet ook 8€/100km voor die trip trouwens.

Laatst bewerkt:
Ik vind het onderzoek door test aankoop wat negatief verkondigd, maar eigenlijk wel ook redelijk gelijk met de realiteit.

Heb al vaker gehad dat ik thuiskwam in de regen of met boodschappen en dacht: ik steek hem straks wel in de lader. Om het dan te vergeten en te vertrekken met wat er overbleef. Gelukkig hybride hier, maar bij een EV kan dat een groter probleem zijn.

Verder zijn laders meer storingsgevoelig dan tankpistolen, duurt het lang en zijn er veel gewoon duur.

Zit er waarheid in? Natuurlijk.
Heeft deze man een realistisch scenario laten zien? Natuurlijk niet.

Het is allemaal worst-case voorgesteld en zo zit de realiteit niet in elkaar. Als je een EV hebt dan ga je daar ook naar leven en doe je investeringen in een echte laadpaal.

Je zit altijd met het punt dat je moet kunnen terugkeren he, dus dan ben je niets met uw laadpaal thuis. Ervan uitgaande dat uw EV geen 500km kan doen en zonder dat je er echt moet mee bezig zijn tijdens het rijden.

Je zit altijd met het punt dat je moet kunnen terugkeren he, dus dan ben je niets met uw laadpaal thuis. Ervan uitgaande dat uw EV geen 500km kan doen en zonder dat je er echt moet mee bezig zijn tijdens het rijden.
Mss ook rekening houden met de rest wat MrKend54l gezegd heeft, het gros van de laadmomenten komt van bij je thuis en werkgever en misschien nog andere goedkope plaatsen.
Dus dat het 1x duur is, hoeft nog niet te betekenen dat het altijd duur is.
En bij Tesla hoef je er ook niet mee bezig te zijn, die auto regelt dat allemaal voor jou om tussenstops te doen met laadpalen.
Hoe dat bij andere merken zit weet ik niet, maar ABRP wordt vaak gebruikt en dat zit daar ook in.

Ja, als ik reken aan mijn thuistarief, 75% opladen, zou dit rond de ~5€ kosten. Dus zit je rond de 2€/100km inderdaad.

Terug
Bovenaan