the_fox
Well-known member
Hangt toch heel hard van het segment af. Voor bepaalde segmenten klopt dit totaal niet of zijn er toch wel een aantal zware minpunten bij de EV-versie.Ik moet nu wel zeggen dat het prijsverschil in aankoop tussen ICE en EV de laatste paar jaar serieus verminderd is. Enerzijds wel doordat de prijzen van ICE's precies ook goed gestegen zijn, anderzijds heeft Tesla met zijn prijsdalingen wel Europese fabrikanten van middenklasse EV's onder druk gezet om iets realistischere prijzen te vragen én heb je een groeiend aanbod Chinese EV's die gewoon meer value for money bieden naast Tesla zelf.
Terugverdientijd blijft wel nog aan de lange kant als je aan de ICE kant niet voor een model met even veel vermogen kiest, ook voor wie meer dan gemiddelde kilometers doet en veel kan thuisladen (liefst nog uit zonne-energie).
Ik denk dan aan de wagens die vooral populair zijn bij particulieren om nieuw te kopen: kleine wagens, monovolume, ludo-space achtige, ... Deze hebben in EV-versie nog altijd maar een erbarmelijk bereik en zijn duurder dan de ICE versie.
Bv Kangoo benzine €29.850 vs EV €38.450 waarbij de EV een 45kWh batterij heeft met 285km bereik (WLTP).
Of een Citroën C3 (YOU uitrusting): benzine €14.989,98 vs EV €18.489,99 (30kWh/204 bereik WLTP) vs EV €21.989,99 (44kWh/314km bereik WLTP).
En de vergelijking met de Spring vind ik niet opgaan. Versta mij niet verkeerd, de Spring ziet er goed als 2e wagen of stadswagentje maar de Sandero wordt ook gekocht als enige gezinswagen en daar is de Spring niet geschikt voor (24kWh batterij met 220km bereik WLTP en motor die niet krachtig genoeg is).

)