Elektrische wagens

Ik moet nu wel zeggen dat het prijsverschil in aankoop tussen ICE en EV de laatste paar jaar serieus verminderd is. Enerzijds wel doordat de prijzen van ICE's precies ook goed gestegen zijn, anderzijds heeft Tesla met zijn prijsdalingen wel Europese fabrikanten van middenklasse EV's onder druk gezet om iets realistischere prijzen te vragen én heb je een groeiend aanbod Chinese EV's die gewoon meer value for money bieden naast Tesla zelf.
Terugverdientijd blijft wel nog aan de lange kant als je aan de ICE kant niet voor een model met even veel vermogen kiest, ook voor wie meer dan gemiddelde kilometers doet en veel kan thuisladen (liefst nog uit zonne-energie).
Hangt toch heel hard van het segment af. Voor bepaalde segmenten klopt dit totaal niet of zijn er toch wel een aantal zware minpunten bij de EV-versie.
Ik denk dan aan de wagens die vooral populair zijn bij particulieren om nieuw te kopen: kleine wagens, monovolume, ludo-space achtige, ... Deze hebben in EV-versie nog altijd maar een erbarmelijk bereik en zijn duurder dan de ICE versie.

Bv Kangoo benzine €29.850 vs EV €38.450 waarbij de EV een 45kWh batterij heeft met 285km bereik (WLTP).
Of een Citroën C3 (YOU uitrusting): benzine €14.989,98 vs EV €18.489,99 (30kWh/204 bereik WLTP) vs EV €21.989,99 (44kWh/314km bereik WLTP).

Bv Kangoo benzine €29.850 vs EV €38.450 waarbij de EV een 45kWh batterij heeft met 285km bereik (WLTP).
Of een Citroën C3 (YOU uitrusting): benzine €14.989,98 vs EV €18.489,99 (30kWh/204 bereik WLTP) vs EV €21.989,99 (44kWh/314km bereik WLTP).
Dat verschil is wel heel groot. Zijn die vergelijkbaar geconfigureerd? Automaat? Zelfde infotainment?

Dat verschil is wel heel groot. Zijn die vergelijkbaar geconfigureerd? Automaat? Zelfde infotainment?
Ik heb dezelfde basisconfiguratie gepakt op de online tool en enkel motorisatie veranderd (ICE versie dus handmatig geschakeld). Van wat ik zag, zijn er geen grote andere verschillen qua opties.

Je kan het zelf hier bekijken bv voor de C3:

Voor de Kangoo heb ik zowel EV als ICE de Techno versie gekozen:

Als ik naar ev-database kijk dan zit deze wel heel correct aan de reele verbruikscijfers.
Zowel voor de honda E die ik al lang heb ,en voor wat het waard is tot nu toe de ioniq 5 die ik pas 800 km heb.

Ja er zijn nog zotten die partikulier toch EV kopen.
Tax- biv en oplaadkosten (thuis) en onderhoud maken de runningcost van een EV voor mij interessant.

Als een EV stilstaat kost het me enkel verzekering.
Bij de vorigge 2 ice ,1998 cc kost dit al samen 1060 euro extra enkel aan jaarlijkse tax

Ik ben iemand die graag maandelijkse vaste kosten tot een minimum beperkt.

Laatst bewerkt:
Hangt toch heel hard van het segment af. Voor bepaalde segmenten klopt dit totaal niet of zijn er toch wel een aantal zware minpunten bij de EV-versie.
Ik denk dan aan de wagens die vooral populair zijn bij particulieren om nieuw te kopen: kleine wagens, monovolume, ludo-space achtige, ... Deze hebben in EV-versie nog altijd maar een erbarmelijk bereik en zijn duurder dan de ICE versie.

In de prijsklasse van een Citroën C3 kan ik geloven dat het nog altijd moeilijk wordt. EV technologie weegt veel en is niet goedkoop, dus daar weegt dat (letterlijk) door.
Maar bv. die EV Kangoo is toch serieus overpriced. Al lijkt dat precies wel het geval te zijn voor veel elektrische "camionettes", die zijn qua EV technologie t.o.v. prijs precies 5-10 jaar achtergebleven terwijl die evolutie in middenklasse auto's en duurder wel gebeurd is (vooral dankzij prijsverlagingen van Tesla en de instroom van Chinese merken, eerlijk is eerlijk)

In de prijsklasse van een Citroën C3 kan ik geloven dat het nog altijd moeilijk wordt. EV technologie weegt veel en is niet goedkoop, dus daar weegt dat (letterlijk) door.
Je post was een antwoord op een post over particulier kopen. Dus ik heb naar het segment/prijsklasse gekeken wat voor particulieren het populairst is...
Maar bv. die EV Kangoo is toch serieus overpriced. Al lijkt dat precies wel het geval te zijn voor veel elektrische "camionettes", die zijn qua EV technologie t.o.v. prijs precies 5-10 jaar achtergebleven terwijl die evolutie in middenklasse auto's en duurder wel gebeurd is (vooral dankzij prijsverlagingen van Tesla en de instroom van Chinese merken, eerlijk is eerlijk)
Wat dus ook mijn punt was: in het segment dat populair is bij particuliere aankoop zijn EVs te duur en/of zijn er zware minpunten zoals rijbereik.
Had de Dacia Sandero als EV bestaan, had ik die er ook bijgezet :P En de vergelijking met de Spring vind ik niet opgaan. Versta mij niet verkeerd, de Spring ziet er goed als 2e wagen of stadswagentje maar de Sandero wordt ook gekocht als enige gezinswagen en daar is de Spring niet geschikt voor (24kWh batterij met 220km bereik WLTP en motor die niet krachtig genoeg is).

PS, even nog een rant over artikels als deze die ik opgezocht had om uit te zoeken wat de populairdere wagens waren:
Jammer dat ze geen onderscheid maken tussen particulier en professionele aankoop. Want ze snappen het duidelijk niet. 82% van de EVs zijn nog altijd professioneel ingeschreven volgens statbel. En dan zie je zo'n zever in dat artikel:
Er is ook nog altijd een groot verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Bij ‘ons’ vulden de BMW X1, Audi Q6, Mini Cooper, BMW 4-Reeks en Audi Q4 de top vijf, bij ‘hen’ de Dacia Sandero, Dacia Duster, Renault Clio, Toyota Yaris en Renault Captur. Juist ja, die markten zijn echt wel totaal verschillend. De Brusselse top 5 telde met de Citroën C3, Peugeot 208, Peugeot 2008, Toyota Yaris en Tesla Model Y ook vooral compacte wagens, op de laatste na dus.
No shit dat die markten compleet verschillend zijn. Alle Belgische leasingmaatschappijen zijn gevestigd in Vlaanderen... :P Als ze eens zouden opsplitsen tussen privé en professioneel zou dat direct duidelijk zijn.

Je post was een antwoord op een post over particulier kopen. Dus ik heb naar het segment/prijsklasse gekeken wat voor particulieren het populairst is...

Wat dus ook mijn punt was: in het segment dat populair is bij particuliere aankoop zijn EVs te duur en/of zijn er zware minpunten zoals rijbereik.
Had de Dacia Sandero als EV bestaan, had ik die er ook bijgezet :p En de vergelijking met de Spring vind ik niet opgaan. Versta mij niet verkeerd, de Spring ziet er goed als 2e wagen of stadswagentje maar de Sandero wordt ook gekocht als enige gezinswagen en daar is de Spring niet geschikt voor (24kWh batterij met 220km bereik WLTP en motor die niet krachtig genoeg is).

PS, even nog een rant over artikels als deze die ik opgezocht had om uit te zoeken wat de populairdere wagens waren:
Jammer dat ze geen onderscheid maken tussen particulier en professionele aankoop. Want ze snappen het duidelijk niet. 82% van de EVs zijn nog altijd professioneel ingeschreven volgens statbel. En dan zie je zo'n zever in dat artikel:

No shit dat die markten compleet verschillend zijn. Alle Belgische leasingmaatschappijen zijn gevestigd in Vlaanderen... :p Als ze eens zouden opsplitsen tussen privé en professioneel zou dat direct duidelijk zijn.

Ik moet zeggen dat ik geen idee zou hebben welk segment het populairst is voor particulieren als enige auto. Pakweg 10-20 jaar geleden zou ik gedacht hebben aan Volkswagen Golf en de goedkopere niet-Duitse concurrenten (Renault Clio, Ford Fiesta, Toyota Corolla,...)
Maar de goedkoopste Golf benzine kost nu ook al 32 K€ :oink:
Goedkope elektrische modellen met een degelijk bereik blijven een uitdaging, zie ook hoe Tesla, Volkswagen,... moeite hebben om iets in dat segment te lanceren. Zelfs bij Chinese merken zoals BYD en MG zit de goedkoopste EV rond of boven de 30 K€.

Ik zie EV's nu zo'n beetje als de diesels uit de late jaren '70 of vroege jaren '80: het werkt nog niet voor kleinere/goedkopere auto's tenzij je toegevingen doet. 10 jaar later met turbodiesels was de toepasbaarheid in kleinere motoren al een heel stuk beter, niet zo lang daarna kon je ook in Polo's e.d. een diesel krijgen - wel vaak nog 30-40% duurder dan benzines.

En inderdaad, artikels in België gooien lease- en privémarkt op 1 hoop.

Ik moet zeggen dat ik geen idee zou hebben welk segment het populairst is voor particulieren als enige auto. Pakweg 10-20 jaar geleden zou ik gedacht hebben aan Volkswagen Golf en de goedkopere niet-Duitse concurrenten (Renault Clio, Ford Fiesta, Toyota Corolla,...)
Maar de goedkoopste Golf benzine kost nu ook al 32 K€ :oink:
Mijn napkin-math om een indicatie te krijgen: kijk naar de cijfers van Wallonië (waar dus geen leasingmaatschappijen gevestigd zijn) of doe de EVs gedeeld door 5 (sinds 82% van de EVs ingeschreven zijn op een firma).
Maar dat blijft een indicatie en de motorisatie staat er niet bij in zo'n artikels. Je weet dus niet of de ë-C3 afzonderlijk of als een C3 aanzien wordt; idem met modellen die zowel als hybride of ICE beschikbaar zijn.

Maar bij bv de Sandero (die enkel als benzine of LPG bestaat) kan je vrij zeker zijn dat dit zo goed als allemaal particuliere aankopen zijn. En dat is de nr2 in de lijst.

En bv de Clio, die ook populair is in Wallonië, heb je al vanaf €18.950; Ibiza vanaf €19.950; bij Toyota heeft de Yaris eerder de Corolla vervangen in dat segment (maar enkel in hybride beschikbaar) & de fiesta bestaat al enkele jaren niet meer :P VW is gewoon nog duurder geworden dan dat het al was.

Ik heb mijn BYD Seal U nu een 4-tal maanden en hij overrschat zijn bereik toch redelijk sterk.
Zaterdagavond geladen en het beschikbare bereik was 404 km.
Zondag net 200 km gereden, dus er zou nog +- 204 km over moeten zijn.
Resterend bereik: 80km.

Ik snap dat hij nu meer kan verbruiken door het koude weer, maar nu zit hij toch best veel te verbruiken imo.

Ik heb mijn BYD Seal U nu een 4-tal maanden en hij overrschat zijn bereik toch redelijk sterk.
Zaterdagavond geladen en het beschikbare bereik was 404 km.
Zondag net 200 km gereden, dus er zou nog +- 204 km over moeten zijn.
Resterend bereik: 80km.

Ik snap dat hij nu meer kan verbruiken door het koude weer, maar nu zit hij toch best veel te verbruiken imo.
Bij veel EV’s is dat bereik weinig zeggend.
Wat zegt de navigatie? Zit die er wel correct op qua inschatting?

Mensen hier die de BYD Sealion 7 Excellence hebben en die hun eerlijke mening kunnen geven?
Met de Sealion 7 heb ik, behalve er al enkele keren ingezeten te hebben op het autosalon en bij de dealer, geen ervaring. Wel rijd ik nu zelf al bijna een jaar met een Seal Excellence AWD. Qua aandrijflijn zijn beide auto's zo goed als gelijk, en dat is een voordeel want die is werkelijk fantastisch.

Verder kan ik alleen maar grotendeels positief zijn over mijn ervaring met BYD, met enkele verbeterpunten:
  • Dealer doet zijn best en is behulpzaam, maar het kan maanden duren voor wisselstukken (kleinere garantiegevallen) beschikbaar zijn. Uiteindelijk wordt alles echter wel opgelost.
  • Tot nu toe heb ik al een stuk of 3 (mogelijk 4, niet zeker) OTA software-updates ontvangen. Positief, want er worden telkens handige functionaliteiten en verbeteringen toegevoegd. Echter willen er nogal wel eens een paar bugs meekomen. Op sommige vlakken loopt de software ook wat achter op de concurrentie (digital key is maar met een beperkt aantal smartphones mogelijk en werkt niet met UWB maar met NFC, geen mogelijkheid tot automatisch inparkeren, geen huisdier- of kampeermodus...). Geen kritische zaken, maar het toont wel aan dat ze wat achterlopen.
  • Laadsnelheid is wat achterhaald. Bij de Seal max 150kW, bij de Sealion 7 Excellence 230kW, dacht ik.
  • Verbruik is aan de hoge kant, bij de Seal maar volgens wat ik hoor nog erger bij de Sealion 7. Logisch, want dat is een grotere, hogere en zwaardere auto met dezelfde aandrijflijn met meer dan 500 pk. Wel iets om rekening mee te houden.

Als ik naar ev-database kijk dan zit deze wel heel correct aan de reele verbruikscijfers.
Zowel voor de honda E die ik al lang heb ,en voor wat het waard is tot nu toe de ioniq 5 die ik pas 800 km heb.

Ja er zijn nog zotten die partikulier toch EV kopen.
Tax- biv en oplaadkosten (thuis) en onderhoud maken de runningcost van een EV voor mij interessant.

Als een EV stilstaat kost het me enkel verzekering.
Bij de vorigge 2 ice ,1998 cc kost dit al samen 1060 euro extra enkel aan jaarlijkse tax

Ik ben iemand die graag maandelijkse vaste kosten tot een minimum beperkt.
Vergeet de hogere afschrijving bij EVs niet mee te tellen (zeker nu de technologie bij EVs nog zo snel verandert). Dat is niet meteen een zichtbare kost, maar uiteindelijk ga je die kost ook moeten dragen.

Vergeet de hogere afschrijving bij EVs niet mee te tellen (zeker nu de technologie bij EVs nog zo snel verandert). Dat is niet meteen een zichtbare kost, maar uiteindelijk ga je die kost ook moeten dragen.
Ik weet natuurlijk ook dat ik deze niet moet kopen om deze na 3-4-6 jaar laat staan 1 jaar te verkopen😊

Beter om hem OP te rijden,toch de ioniq😅

De tijd van bijna geen verlies te hebben op de verkoop zoals mn vorige minder courante honda modellen is voorbij dat besef ik ook.

Het toppunt was een civic ek4 met lage kilometers die ik gekocht had voor 5500 euro ,10 jaar kosteloos mee rondgereden heb en verkocht voor 9750 😗

Ik zie dat ook niet gebeuren, in mijn geval althans.
Zou wel nog een Tesla Model S willen, maar zeker geen nieuwe das een afschrijfkanon lol

Prijsofferte ontvangen van de EX-60 Ultra plus P12, full option (exclusief enkele accessoires voor sommige ;))
inclusief btw, basisprijs inclu opties €86.394,99, verkoopprijs € 76.948,79, dus +/- 10k korting, prijs ligt in lijn met offerte van de BMW iX3

Prijsofferte ontvangen van de EX-60 Ultra plus P12, full option (exclusief enkele accessoires voor sommige ;))
inclusief btw, basisprijs inclu opties €86.394,99, verkoopprijs € 76.948,79, dus +/- 10k korting, prijs ligt in lijn met offerte van de BMW iX3
Hoe komt ge aan 86k? Als ik via de configurator de Ultra Launch Edition P12 configureer met de duurste velgen, duurste interieur en alle optiepakketten + digitale achteruitkijkspiegel kom ik "maar" tot 82k.

Edit: als ik alle accessoirepakketten zoals dakdragers en dakkoffer + automatisch wegklappende trekhaak ook selecteer, dan kom ik inderdaad ook aan 86k.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan