Elektrische wagens

Ik lees hier b stand, d stand,...

Ik heb geen flauw idee hoe je dat aanpast in een 330e (waar ik als aanloopwagen mee rij).
Maar ik gebruik altijd sport stand, mss dat dat er iets mee te maken heeft?
spotstand op een elektrische wagen is niet zo slim als ge u batterij wat wilt sparen..
Om in B stand te zetten gewoon een 2de keer in D zetten :)

Ik heb geen flauw idee hoe je dat aanpast in een 330e (waar ik als aanloopwagen mee rij).
Jouw wagen is een hybride, daar zit dat niet op, die B stand.
Is enkel op de volledig elektrische wagens.

Het remvermogen van de relatief kleine elektrische motor in de hybride zou veel te laag zijn om one pedal driving te doen, het genereren/recupereren bij vertragen doet hij wel automatisch.

Het beste dat je zou kunnen vergelijken met jouw wagen is wanneer je in Eco rijdt, dan ga je zien dat hij niet afremt wanneer je het gaspedaal lost (coasten) terwijl wanneer je in Drive of in Sport rijdt, hij wel gaat remmen op de motor (vergelijkbaar gevoel zoals bij een verbrandingsmotor).

En ook in Eco heb je niet dat "dynamisch" gedeelte zoals op de elektrische BMW's (toch niet op de mijne waar ik destijds mee reed), waar die ook gaan coasten maar zodra er een reden om te vertragen is (voorligger, kruispunt, afrit nemen op autostrade, ... hij dan wel gaat vertragen.

Dat is echt gewoon wennen en eens je het gewoon bent is dat een automatisme, je moet daar niet bij denken.

Ik ben na 4j Tesla naar BMW gegaan en merk nul verschil tussen Tesla en BMW in B-stand. Die voelen identiek aan en rijden heel fijn.

Dat de D-stand dynamisch/slim is wist ik niet, komende dagen eens testen.
Zoals ik schreef. Heb me echt eens geforceerd om een week in B stand te rijden om dat automatisme te "kweken", na 4 dagen opgegeven (toch ettelijke honderden km), bleef tot het laatste moment echt ongemakkelijk voor mij. En dan is het ook niet leuk rijden.

Iets met oude honden en nieuwe trucjes zekers :rofl: :oi22:

Ik vond B wel iets hebben, want dat dynamische (slim remmen) van de iX3 gaf toch een soms wat raar, jerky, rijgedrag vond ik. Bv aan een leeg rond punt waar je niet van plan was om veel te vertragen.

Maar het probleem was dat je daar een tijdje moest aan wennen, en hij elke keer opnieuw startte in D. Dus was het ofwel weer manueel op B zetten, of opnieuw wennen aan een andere manier van anticiperen.

Bij de Polestar staat het op standje 1/2 op vlak van one pedal drive. Dat remt voldoende bij verminderen van druk op de pedalen. Daar is het issue wel dat hij veel te snel zijn remlicht laat branden. Moet absolute horror zijn om ‘’s nachts achter die auto te rijden op b-wegen.

Bij de Polestar staat het op standje 1/2 op vlak van one pedal drive. Dat remt voldoende bij verminderen van druk op de pedalen. Daar is het issue wel dat hij veel te snel zijn remlicht laat branden. Moet absolute horror zijn om ‘’s nachts achter die auto te rijden op b-wegen.
Is dat remlicht niet vanaf een bepaalde vertraging (die denk ik Europees vastgelegd is)? Bij Tesla is dat zo en dan valt dat nog mee wanneer de remmen aangaan.

Je hebt een tesla gehad he? Ewel de B stand is het one pedal drive zoals bij de tesla. De auto remt als je gas los laat.

Jouw wagen is een hybride, daar zit dat niet op, die B stand.
Is enkel op de volledig elektrische wagens.

Het remvermogen van de relatief kleine elektrische motor in de hybride zou veel te laag zijn om one pedal driving te doen, het genereren/recupereren bij vertragen doet hij wel automatisch.

Het beste dat je zou kunnen vergelijken met jouw wagen is wanneer je in Eco rijdt, dan ga je zien dat hij niet afremt wanneer je het gaspedaal lost (coasten) terwijl wanneer je in Drive of in Sport rijdt, hij wel gaat remmen op de motor (vergelijkbaar gevoel zoals bij een verbrandingsmotor).

En ook in Eco heb je niet dat "dynamisch" gedeelte zoals op de elektrische BMW's (toch niet op de mijne waar ik destijds mee reed), waar die ook gaan coasten maar zodra er een reden om te vertragen is (voorligger, kruispunt, afrit nemen op autostrade, ... hij dan wel gaat vertragen.
Als het over zijn specifieke hybride gaat kan dat kloppen, geen idee.

Er zijn echter wel hybride's die ook zo'n B stand hebben, mijn vroegere XC40 PHEV had dat bvb.

De levering van mijn iX3 neue klasse was verwacht op 02/07/2026, maar zal er waarschijnlijk deze maand nog zijn! Blijkbaar hebben ze voldoende productiecapaciteit voorzien om de Belgische leasingmarkt vlot aan te leveren. 😀

Ik vond het al vreemd dat we nog niks hadden gehoord over de lanceerdatum van de BMW I3.
Maar is nu dan toch bekend gemaakt. 18/03/2026

Dan is het nog even wachten op de M60 en die zal mij dan toch over de streep krijgen om mijn eerste EV te leasen. :)

Ik vond het al vreemd dat we nog niks hadden gehoord over de lanceerdatum van de BMW I3.
Maar is nu dan toch bekend gemaakt. 18/03/2026

Dan is het nog even wachten op de M60 en die zal mij dan toch over de streep krijgen om mijn eerste EV te leasen. :)
Allé, beter nu oude i3 kopen he i.p.v. op die dure M60 te wachten. Uit voorraad leverbaar vanaf 19900euro :tongue:

De levering van mijn iX3 neue klasse was verwacht op 02/07/2026, maar zal er waarschijnlijk deze maand nog zijn! Blijkbaar hebben ze voldoende productiecapaciteit voorzien om de Belgische leasingmarkt vlot aan te leveren. 😀

Heb daar vorige week ingezeten bij de dealer (omdat mijn iX3 een kapot schuifdak heeft). Toch echt een mottig ding, ge wordt er niet goed van, maar de specs zijn wel goed.

Volgende week eens een testrit gaan doen met de ix3. Fameus aan het twijfelen om mijn i4 m50 vroeger dan gepland te verkopen.

Opties zijn: Ix3 (nog geen idee welke versie), de volvo EX60 (op papier mooie specs, maar de ex90 was kwa rijbeleving een flop). Of nog wacht op de M versie van de I3. Eindelijk een volwaardige elektrische M versie. (Enige nadeel is, net zoals bij de m50, de ergonomie. Niet de meest comfortabele wagen als je rugpatient bent)

Net de autogefuhl video gezien van de i3. 109kwh batterij is wel serieus indrukwekkend voor die grootte van wagen. Ziet er beter uit dan de prototype hoewel nog altijd met camouflage natuurlijk. Jammer van het interieur wel, niet veel meer aan te doen.

Volvo ex60 p10 ultra besteld. Was eigenlijk aan het gaan voor de p12 maar levertermijn staat daar ondertussen op eind maart 2027 en dat was me toch iets te veraf.

Ipv wltp 810 nu wltp 660. Bon, op zich wel ruim genoeg lijkt me om comfortabel te kunnen rijden en niet om de vijf stappen aan een laadpaal te moeten hangen.

Het valt me ook op dat je die A6 etron weinig ziet rijden, in vergelijking met bv. de i5. Die is wel een jaar eerder gelanceerd, maar een jaar geleden zag ik de i5 toch een pak meer dan nu de A6 die toch een stuk goedkoper is.

Het kan een gevoel zijn, maar het lijkt me een groot verschil tegenover de vorige generatie A6 vs. 5-reeks. Misschien zijn die kerstboomverlichting achteraan en die 1m² tablet in het interieur toch geen zo'n succes? :thinking:
Of teveel kannibalisatie door de ID.7 die wel goed lijkt te verkopen?

Even bumpen, maar dat valt mij toch ook op (terwijl de A6 inmiddels toch ook al even uit). In de performance versie een WLTP van 720km, dat is voor mij toch ook een serieuze meerwaarde.

Volgende week een testrit, eens zien of er een verklaring is waarom je die zo weinig ziet rondbollen.

Gisteren voor het eerst met de i5 en de remorque op stap. Ik dacht dat die daar relatief gezien minder last van zou hebben dan de Tesla Model 3 maar niets bleek minder waar :laugh:

Zo’n 130km gedaan, hoofdzakelijk snelweg en 90-banen. Gemiddeld 75 km/h en verbruik toch een stevige 35 kWh/100.
Remorque zelf was heel licht geladen.

Terug
Bovenaan