Elektrische wagens

Iets minder goed lijkt mij een understatement :p
Het is een SUV, dat is nooit een super strakke rijervaring. En het is daarbij ook geen sportieve SUV, dat ambieert hij ook niet te zijn. De vraag is of dat een probleem is? Ik denk dat niemand een X3 gaat kopen met de intentie om eens lekker te gaan boenderen. Je weet toch wat je koopt veronderstel ik.
Ik weet dat ik het liefst van al een 330i touring zou hebben ;)

Maar dat het absurd is om een kale 320e voor te nemen op een iX3 (zeker in mijn gezinssituatie) van +70K die mij ook nog eens maandelijks minder kost.

Als die iX3 echter rampzalig slecht zou rijden zou ik toch kijken of dat te annuleren valt hoor. Op de limiet rijden hoeft voor mij niet aan absurde snelheden te zijn, integendeel. Er zijn hier gewoon quasi verkeersvrije baantjes parallel aan de E40 waar ook geen fietsers komen die ik elke woon-werk dag neem op een leutige manier.
Elke dag 2 x 5 minuten genieten. Met een 316d. Mocht dat wegvallen ga ik met meer stress werken en thuiskomen :)

ik kak in mijn broek als ik dat met de Tiguan aan 70% van de snelheid wil doen van de bimmer. Niet geestig!

Maar dat het absurd is om een kale 320e voor te nemen op een iX3 (zeker in mijn gezinssituatie) van +70K die mij ook nog eens maandelijks minder kost.

Als die iX3 echter rampzalig slecht zou rijden zou ik toch kijken of dat te annuleren valt hoor. Op de limiet rijden hoeft voor mij niet aan absurde snelheden te zijn, integendeel. Er zijn hier gewoon quasi verkeersvrije baantjes parallel aan de E40 waar ook geen fietsers komen die ik elke woon-werk dag neem op een leutige manier.
Elke dag 2 x 5 minuten genieten. Met een 316d. Mocht dat wegvallen ga ik met meer stress werken en thuiskomen :)

ik kak in mijn broek als ik dat met de Tiguan aan 70% van de snelheid wil doen van de bimmer. Niet geestig!

Ga er dan zelf gewoon eens mee testen?
Het zal niet zo strak zijn als een 3er, maar ook niet zo rampzalig als een tiguan. Dat zijn twee zaken die ik u op voorhand al kan zeggen :P
Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, heb al met een X4 gereden en dat verschil was toch merkbaar tegenover de 3er. Ik weet niet hoe dat extra gewicht zich vertaald naar de rijgeigenschappen, maar bevorderend is dat nooit natuurlijk.

Iets minder goed lijkt mij een understatement :p
Het is een SUV, dat is nooit een super strakke rijervaring. En het is daarbij ook geen sportieve SUV, dat ambieert hij ook niet te zijn. De vraag is of dat een probleem is? Ik denk dat niemand een X3 gaat kopen met de intentie om eens lekker te gaan boenderen. Je weet toch wat je koopt veronderstel ik.
Ik heb ooit de fout gemaakt om een X1 te nemen, nu niets mis met die auto maar voor mij was de rij ervaring toch ondermaats tegenover mijn 3 reeks.

Zoals je zegt het is maar waar je de prioriteiten legt.

Ga er dan zelf gewoon eens mee testen?
Het zal niet zo strak zijn als een 3er, maar ook niet zo rampzalig als een tiguan. Dat zijn twee zaken die ik u op voorhand al kan zeggen :p
Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, heb al met een X4 gereden en dat verschil was toch merkbaar tegenover de 3er. Ik weet niet hoe dat extra gewicht zich vertaald naar de rijgeigenschappen, maar bevorderend is dat nooit natuurlijk.
Extra gewicht zorgt voor meer onderstuur, maar ook voor een lager zwaartepunt en dus minder bodyroll en meer stabiliteit.
Het heeft dus voor en nadelen.

De gewichtsverdeling is ook anders, om dat onderstuur wat op te vangen, maar op een gegeven punt krijg je het toch he...

Maar, het is nog steeds minder dan bij pakweg de A4 ook. En daarvan zeggen veel mensen dat hij heel goed rijdt he.

Extra gewicht zorgt voor meer onderstuur, maar ook voor een lager zwaartepunt en dus minder bodyroll en meer stabiliteit.
Het heeft dus voor en nadelen.

De gewichtsverdeling is ook anders, om dat onderstuur wat op te vangen, maar op een gegeven punt krijg je het toch he...

Maar, het is nog steeds minder dan bij pakweg de A4 ook. En daarvan zeggen veel mensen dat hij heel goed rijdt he.
Ok. Da’s toch al een beetje een geruststelling :)

Mijn testrit met de x1 een dikke 4j geleden heeft minder dan 2km geduurd denk ik. Kwam uit een F20 118d en moest kiezen tussen een 316dA of een x1 18dA.

De Boomsesteenweg opdraaien en het was al duidelijk: dit gaat ‘m niet worden :)

Ok. Da’s toch al een beetje een geruststelling :)

Mijn testrit met de x1 een dikke 4j geleden heeft minder dan 2km geduurd denk ik. Kwam uit een F20 118d en moest kiezen tussen een 316dA of een x1 18dA.

De Boomsesteenweg opdraaien en het was al duidelijk: dit gaat ‘m niet worden :)
Was dat al een voorwielaangedreven x1?

Ik kan zelf het geluid aan de buitenkant niet horen, maar blijkbaar is het toch een geluid dat opvalt. Elke voetganger en fietser gaan uit de weg en kijken raar :p.

Dat weet je toch sowieso dat die SUV niet zal rijden als berline/touring varianten? Ik heb al met X1 18i / X1 25e / X3 M40d / X5 gereden en allemaal hadden ze niet het zelfde gevoel als bv. 118d / 320d. Beetje raar argument. Want je koopt niet de SUV daarom, daarom is het ook wat idioot dat die M varianten bestaan van die SUV modellen, maar ja, die mensen die dat kopen weten wrs ook niet beter en gaan enkel wat aan de lichten eens doorduwen denk ik.

Wat ik wel ‘raar’ vind is dat je niet tevreden bent van het geluid? Is dat Harman Kardon dan? Iets specifiek dat je dan niet goed vind?

330e geen optie?

Dat weet je toch sowieso dat die SUV niet zal rijden als berline/touring varianten? Ik heb al met X1 18i / X1 25e / X3 M40d / X5 gereden en allemaal hadden ze niet het zelfde gevoel als bv. 118d / 320d. Beetje raar argument. Want je koopt niet de SUV daarom, daarom is het ook wat idioot dat die M varianten bestaan van die SUV modellen, maar ja, die mensen die dat kopen weten wrs ook niet beter en gaan enkel wat aan de lichten eens doorduwen denk ik.
Ik heb vorig jaar testrit gedaan met E-tron, i-Pace en Model 3. Dat bevestigde bij mij nogmaals dat ik echt niet met een SUV wilde rondrijden. Alhoewel de i-Pace best goed reed, maar die was op elektrisch vlak teleurstellend (laadsnelheid).
Zonder de minste twijfel de Model 3 gekozen. Ook in de model 3 voel ik echt wel het extra gewicht in de bochten, maar dat is nog OK.

En de acceleratie is gewoon *bonkers*

Wat ik wel ‘raar’ vind is dat je niet tevreden bent van het geluid? Is dat Harman Kardon dan? Iets specifiek dat je dan niet goed vind?
Ja, vanzelfsprekend rijdt dat anders. Maar die iX3 is een offer I can’t refuse. Net zoals vele anderen hier krijg je opeens de kans om een wagen te rijden die 1,5 keer de prijs heeft van jouw normale budget. Meer opties, ruimer, sneller,...

Een 330e is, en zelf een 320e, is ofwel net niet haalbaar ofwel compleet optieloos.

Dat is toch maar iets 'raars'.. want qua fiscale aftrekbaarheid zijn die 3 identiek dacht ik. Waarop baseren die bedrijven zich dan? Of is het meer voor het imago, als in 100% elektrisch.

EDIT; Is die iX3 dan de 'standaard', of de impressive uitvoering?

Laatst bewerkt:

Harman Kardon is (een beetje zoals bvb B&O) een merk dat zich enorm focust op design en minder op geluidskwaliteit. Het systeem mist bas en dynamisch bereik. Het klinkt allemaal wel oké, maar niet "wauw". Ik vind bvb dat het Canton systeem in mijn Superb beter was. Ik moet nog eens zelf wat met de eq spelen om te kijken of ik het beter krijg, maar nu is het "beter dan een typisch standaard-systeem", maar of het de 1165€ die het kost ook waard is, weet ik niet.

Langs de andere kant, is het ook niet onlogisch dat ze voor 1165€ geen super-systeem, het is ook een 464W versterker voor 9 kanalen, die dan 16 speakers aanstuurt. Dat is niet bepaald overweldigend qua cijfers.

Maar, het is zeker niet slecht he, maar he B&W systeem heeft bvb een 1400W, 10 kanaals-versterker. Dat is toch een stevig verschil...

Dat is toch maar iets 'raars'.. want qua fiscale aftrekbaarheid zijn die 3 identiek dacht ik. Waarop baseren die bedrijven zich dan? Of is het meer voor het imago, als in 100% elektrisch.
Kans dat fiscaliteit verandert en daardoor restwaarde van PHEV's zakt.

EDIT; Is die iX3 dan de 'standaard', of de impressive uitvoering?
De standaard, maar daar zitten al serieus wat dure opties op: zetelverwarming, sensatec, elektrische stoelen met geheugen, panoramisch dak, 19", Professional Navi, adaptief onderstel, ...

Hoe het precies berekend wordt weet ik niet maar de VAA ligt alleszins een pak lager (dat heeft mss een invloed?), maar misschien ook de kost van het verbruik?

Nuja, wachten op de tool van Cronos is als wachten op Godot, en ik had er geen zin meer in :) Mocht het nu blijken dat een 330e toch doenbaar is (wat niet zo bleek uit de bèta) dan kan ik ongetwijfeld wel iemand anders binnen de groep blij maken met de 2 maand wachttijd die ik voor hem/haar heb weggewerkt. En dan zelf een 330 configureren :)

Terug
Bovenaan