Elektrische wagens

Benieuwd wanneer ik de eerste keer een nieuwe nio firefly ga zien rondbollen.

Lijkt qua exterieur wel heel hard op de honda E .

Spijtig dat dit weer een "onbekend" merk ik van wat er van te verwachten qua bugs of betrouwbaarheid
Nio is toch wel 1 van de betere Chinese merken hoor.
Timmeren al een tijd aan de weg, ik had er al in 2019 aandelen van gekocht.
Ik hoor eigenlijk geen slechte verhalen over betrouwbaarheid of bugs.
Financiële toestand blijft wel ietwat moeilijk, maar het gaat beter de laatste maanden.

Algemene vraag: hoe betrouwbaar (service, onderdelen ...) schatten jullie het in om als particulier een wagen aan te kopen genre Maxus bvb. En hoe schat je dat in voor de vele nieuwe merken?

De wagens zijn misschien (!) zelf wel betrouwbaar, maar restwaarde zal sowieso een groot probleem zijn. En gaat het merk nog bestaan over 3, 5, 7 jaar? Ga je nog onderdelen kunnen krijgen? Er gaat een gigantische consolidatieslag komen van Chinese automerken. 150 merken is niet houdbaar.
Een Geely of een BYD zullen het wel overleven, hoewel je daar ook moet opletten. Bvb Polestar (van Geely) zit in zeer slechte papieren, ik schat de kans klein dat die eind 2026 halen. Als een Chinees merk slechts 69 auto's verkoopt in heel China in de eerste helft van 2025 en ondertussen de verliezen meer dan verdubbelen tot 1,2 miljard Dollar, dan zit er iets fout. Maar goed, Polestar is een andere prijsklasse en andere type wagens dan Maxus.

Plus Maxus draait hier al heel wat langer mee dan bv een Polestar maar dat was dan vooral met bestelwagens.
De oudste bestelwagen op mobile.de van Maxus dateert bv al van 2017.
In Duitsland verkopen ze nu ook al mobilhomes op basis van een Maxus

Het is gewoon minder bekend voor zijn 'gewone' wagens.

Ik stel me meer vragen bij zo'n Biac, Jac,...

Plus Maxus draait hier al heel wat langer mee dan bv een Polestar maar dat was dan vooral met bestelwagens.
De oudste bestelwagen op mobile.de van Maxus dateert bv al van 2017.
In Duitsland verkopen ze nu ook al mobilhomes op basis van een Maxus

Het is gewoon minder bekend voor zijn 'gewone' wagens.

Ik stel me meer vragen bij zo'n Biac, Jac,...
Maxus is onderdeel van de SAIC-groep, net als MG. SAIC is een Chinees staatsbedrijf dat werd opgericht in 1955, dus de kans dat die binnen enkele jaren niet meer bestaan, lijkt me redelijk klein.

BAIC hetzelfde, ook een staatsbedrijf, opgericht in 1958.

JAC is dan weer geen staatsbedrijf, maar bestaat wel al sinds 1964. Ze werken nauw samen met Nio, ook één van de bekendere/grotere merken uit China die in het Westen actief zijn.

Over geen van deze merken zou ik me dus meteen zorgen maken wat betreft hun toekomstperspectieven.

Laatst bewerkt:
Maar het kan wel zijn dat de EU ingrijpt en de importprijzen van auto's en onderdelen van die buitenlandse/Chinese merken omhoog doen. Dan kan het zijn dat zij gewoon zeggen, foert, europa verlaten we.

Ik zou niet inzetten op een Chinese auto, indien daar geen zekerheid achter zit.
Het feit dat er een Chinees staatsbedrijf achter zit diet er niet toe.

Wisselstukken, firma's vinden die eraan kunnen en willen werken. Zekerheid is toch belangrijk. Toch voor een aankoop van 15 tot 150k. Is nog altijd iets anders als 100 euro potentieel kwijt zijn... of je moet voldoende verdienen dat dit voor u overeenkomt of het equivalent is van 100 euro...

Ik zou niet inzetten op een Chinese auto, indien daar geen zekerheid achter zit.
Het feit dat er een Chinees staatsbedrijf achter zit diet er niet toe.

Wisselstukken, firma's vinden die eraan kunnen en willen werken. Zekerheid is toch belangrijk. Toch voor een aankoop van 15 tot 150k. Is nog altijd iets anders als 100 euro potentieel kwijt zijn... of je moet voldoende verdienen dat dit voor u overeenkomt of het equivalent is van 100 euro...
ik zie Stellantis nog sneller failliet gaan dan pakweg Geely of BYD.
Firma's die eraan kunnen of willen werken (aka dealers) schieten ook als paddenstoelen uit de grond.
Het enige argument waar ik nog kan inkomen is wisselstukken. De beschikbaarheid daarvan kan inderdaad soms nog wel een probleem vormen.

ik zie Stellantis nog sneller failliet gaan dan pakweg Geely of BYD.
Firma's die eraan kunnen of willen werken (aka dealers) schieten ook als paddenstoelen uit de grond.
Het enige argument waar ik nog kan inkomen is wisselstukken. De beschikbaarheid daarvan kan inderdaad soms nog wel een probleem vormen.

Waarom zou geely opdraaien als een zustermaatschappij failliet gaat ? Op dat moment wast Geely gewoon zijn handen daarvan af. Net zoals dat bij ons ook gewoon gebeurt. Genoeg firma's die failliet gaan en waar gelinkte firma's geen verplichtingen hebben. Omdat die entiteit op zijn eigen staat. Wat 1 van de redenen voor spin-offs zijn.

In goede tijden zie je die als paddenstoelen uit de grond schieten. In slechte tijden zie je er niets van.
Dat is juist de reden waarom ik het zo benadruk. Het is een risico. Een risico waar je u gewaar moet van zijn dat als je u een niche chinese wagen hebt gekocht dat je potentieel het risico loopt dat je een duur stuk schroot hebt gekocht. Als we over 100€ spreken dan kan je zo een risico nemen. Wanneer we spreken over bedragen van meerdere duizenden euro's... waar mening mens toch wel even voor moet sparen. Lijkt mij dit toch wel iets dat je best meeneemt. Betrouwbaarheid dat je er na x jaar nog terecht kunt is voor mij een belangrijk item.
Maar iedereen moet dat voor zich uitmaken.

Wisselstukken zijn daar dan ook gewoon een stuk van. Al zijn het namaakonderdelen. Maar als men al geen winst kan maken op basis van de verkoop van nieuwe wagens.. hoe zie je dit dan voor de onderdelen. Welke firma zie je goedkoop die dingen produceren zodanig dat je dit betaalbaar kan laten repareren. Om nog te zwijgen over het feit dat als die zaken binnen Europa gemaakt worden dat je een kortere keten hebt en dus ook een grotere kans om er betaalbaar aan te geraken. Ipv dat je het van sjakkamakka moet invoeren of er maar 1000 wiselstukken bestaan voor 10000 voertuigen en veel geluk als jij wagen 1001 bent.

Dat was destijds ook een risico toen mensen in het begin Tesla's kocht. Dat is of lijkt op zijn minst goed uitgedraaid. En ja dat risico loop je ook met een stallantis. Maar daar heb ik minder schrik voor om aan wisselstukken te geraken voor stellantis modellen juist omdat die binnen onze omgeving voldoende voorraad van gaat zijn. Wat iets anders is voor modellen waar men er hoop en al 50 of zo van verkoopt op een jaar binnen belgië.

Tja Volvo is ook gewoon geely en het is niet alsof Porsche goed bezig is.

Verkoopwaarde is ook zo een non issue, rij die auto gewoon op. Beter voor het milieu ook

Het is niet omdat Porsche een minder jaar heeft, dat het opeens op weg is naar een faillissement hé.

Verkoopwaarde is ook zo een non issue, rij die auto gewoon op. Beter voor het milieu ook
Om een auto op te rijden heb je onderhoud nodig, of je gaat die redelijk snel mogen oprijden. En dat is ook belangrijk bij een faillissement, dat er genoeg onderdelen beschikbaar blijven. En de kennis om het te onderhouden.
En niet elke auto wordt goedkoper naarmate deze ouder wordt. Zeker als er taksen in het spel komen kan een auto steeds duurder worden om bij te houden elk jaar.

Daar draait het toch niet rond ?

Het draait rond het feit dat JIJ vb 50k betaald hebt voor een wagen. Dat de firma failliet gaat na 3j (dus ook geen garantie - zelfs al bieden ze vb 10j garantie aan) en dat er dan 1 van de componenten stuk gaat na 5j en die 50k die je betaald hebt waarvoor je geen wisselstukken kan voor vastkrijgen omdat men ze niet in Europa ter beschikking heeft. Of dat er geen enkele dealer / garagist is die weet hoe die dat moet oplossen of die er zijn tijd wil aan spenderen of die mag er de hoofdprijs voor doorrekenen dat een reparatie op een volkswagen ID4 3k zou kosten en bij die chinese wagen dan 15k zou kosten wegens al de moeite die je hebt moeten doen om aan de stukken te geraken en de kostprijs van die garagist die voor uw specifieke wagen moet uitzoeken hoe die dat allemaal moet aanpakken in plaats van dat het gewoon routine is zoals bij die volkswagen.

ALS je dan überhaupt aan die stukken kan geraken. Waar het moment dat iets niet aanslaat in Europa geen enkele zekerheid voor is.
Die verkoopwaarde boeit mij geen orgel. Maar het feit dat ik daar zit met een wagen die ik niet verder kan oprijden omdat ik deze niet gerepareerd krijg of het mij zoveel geld kost om het te repareren dat het gewoon idioot is. Is een risico waar je moet rekening mee houden als je die beslissing maakt.

Er is gewoon meer waar je moet naar kijken dan de aankoopprijs. Service en servicemogelijkheden zijn evengoed zeer belangrijk.
Natuurlijk als dit een wagen is van de werkgever... boeien. Maar als ik mijn zwaar verdiende spaargeld gestoken heb in de aankoop van een chinese wagen omdat die vb 5k goedkoper is dan het duitse alternatief of... dan moet je rekening houden met de mogelijke nadelen van die keuze.
Wat niet wil zeggen dat die er zullen zijn. Maar het gaat hier wel over bedragen waar ik niet happy van word als mijn aankoop ineens duur schroot is...

Dat is de belangrijke kanttekening die je moet maken bij nieuwe of onbekende merken in onze regio.

Die fisher was louter een voorbeeld, van zo een issue. Iedereen moet voor zijn eigen bepalen of die dat risico neemt. Maar het is er wel. Voor onze omgeving is en was dat in het verleden het voordeel om als je populaire merken kocht die in Europa gemaaktwerden dat je 20, 40 jaar later nog vlot wisselstukken vindt. Wat minder het geval is en zal zijn met minder populaire modellen of modellen die niet of nooit in Europa geproduceerd werden.

Update: mijn iX3 toonde nog amper 320km op 100% laden, en dat in volle zomer

Diagnose laten doen (dat kan vanop afstand) en de batterij status was 98%. Ze hebben nog wat testen gedaan en ik denk een reset want nu toont de batterij opnieuw 440km op 100%

Bij de bmw garage wisten ze het ook niet, ook geen uitleg gekregen, en je hoorde dat dit ook voor hun iets nieuws was.

Ik heb wel gehoord dat de nieuwe modellen met 800km een probleem hebben als die stuk gaan. Dan moet alles vervangen worden. Bij de huidige batterijen die 400km kunnen rijden is die vervanging maar iets kleins. Ze spraken over 1 cel ipv de hele structuur.

Ik kan het moeilijk uitleggen maar het komt er op neer dat die nieuwe bmw modellen ook niet perfect zijn. Diegene die 5 jaar leasen zullen hier natuurlijk niet van wakker liggen. Het zal eerder een probleem zijn als die wagens 10-15 jaar oud zijn.

Zorgen voor 2040 dus 😁
Tegen dan laden we 1500km op in 10 sec

Ik heb wel gehoord dat de nieuwe modellen met 800km een probleem hebben als die stuk gaan. Dan moet alles vervangen worden. Bij de huidige batterijen die 400km kunnen rijden is die vervanging maar iets kleins. Ze spraken over 1 cel ipv de hele structuur.
Is wel een andere uitleg wat de ingenieurs bij bmw zeggen. Daar zeggen ze het net omgekeerd.

Uit hun data merken ze dat in meest van de gevallen de BMS kapot gaat. Bij de huidige generatie zit deze mee in de batterij verwerkt. De cellen zelf gaan amper stuk.
Dus ze hebben nu met de nieuwe batterij de BMS “eruit” gehaald, zodat bij defecten deze makkelijker vervangen kan worden.

Hierdoor is het voor hun makkelijker om defecte batterijen te vervangen en voor de klant goedkoper.
De cellen zelf is iets moeilijker. Maar uit de data blijkt net hier weinig problemen mee en valt de degradatie van de cellen ook veel beter mee. Deze zullen langer meegaan dan de levensduur van de auto zelf.

Update: mijn iX3 toonde nog amper 320km op 100% laden, en dat in volle zomer

Diagnose laten doen (dat kan vanop afstand) en de batterij status was 98%. Ze hebben nog wat testen gedaan en ik denk een reset want nu toont de batterij opnieuw 440km op 100%

Bij de bmw garage wisten ze het ook niet, ook geen uitleg gekregen, en je hoorde dat dit ook voor hun iets nieuws was.

Ik kan het moeilijk uitleggen maar het komt er op neer dat die nieuwe bmw modellen ook niet perfect zijn. Diegene die 5 jaar leasen zullen hier natuurlijk niet van wakker liggen. Het zal eerder een probleem zijn als die wagens 10-15 jaar oud zijn.

Zorgen voor 2040 dus 😁
Tegen dan laden we 1500km op in 10 sec
Was er hier op het forum nu maar iemand die dit al vanaf dag 1 gezegd heeft...

Terug
Bovenaan