380km met een I4 in de winter heb ik toch ook nog nooit gehoord. Maar het hangt van zoveel zaken af.. Opties, rijstijl, grote van de velgen, de banden,… Hoewel een M50 waarschijnlijk wel niet op 17” zal rondrijden

.
Hier is de i5 een ramp de laatste dagen. Haal geen 300km. Het zijn natuurlijk ook dagen van korte tripjes in ijskoud weer zonder voorverwarmen vaak.
360km best makkelijk zelfs.
Heb 19" op mijn wagen, 20" had mooier geweest maar die hebben inderdaad een stevige impact op rijbereik!
En ik spreek over rijbereik specifiek over lange ritten, daar is dit laatste stukje discussie door hey69 over in gang gezet, tripje Duitsland, dus is wat ik schrijf ook gebaseerd op (heel) lange ritten.
Korte ritten vreten inderdaad rijbereik weg.
Onderstaande is ook weer optimistisch, heb deze voormiddag een lange rit in Nederland gedaan aan de ellendige 105 km/h, dan aan het hotel aan de snellader, pakweg dik kwartier geleden aan 98% afgekoppeld van de lader en krijg onderstaande:
Moest dit een 125 à 130 km/h rit geweest zijn mag je daar een 20% van aftrekken voor die 20km/h extra (dus dikke 360 km).
En wat ik ook dikwijls zie bijvoorbeeld, wanneer ik met anderen vergelijk naar verbruik/range, dat ze meer verbruiken dan ik, maar bij wat verder praten dan ook wel zeggen dat ze nooit cruise control gebruiken want dat vinden ze ellende.
Ik vind het om te beginnen (op autostrade) helemaal geen ellende, en het haalt je verbruik gelijk dikke 10% omlaag!
Mensen die zonder CC rijden beseffen zelfs niet hoe ze constant hun snelheid laten variëren (tot +- 20km/h), en telkens na dat vertragen (waar geen energie gerecupereerd wordt, is meestal coasten), terug rap die 20km/h erbij willen duwen met bijhorend onnodig verbruik.
En dat laatste is net bij EV's héél inefficiënt!
Zoals gezegd, in gemengd gebruik gaat dat eerder 330 km zijn. Doe ik echt heel veel korte ritjes (valt zelden voor), dan zie ik ook bij mij bij dat heel koud weer bereik richting 300 km of er zelfs onder vallen...