Elektrische wagens

Vandaag tripje duitsland

Vertrek smorgens 9 uur. 100% volgeladen
Na 115km had ik al 50% erdoor gedraaid 😵‍💫

Wagen mercedes eqb prefacelift 2024. 250Plus

( batterij heeft een capaciteit van een 74kw denk ik)

In de zomer haal ik bijna 480 km

Heb verdamme veel aan de lader gehangen vandaag.
Geen filles+ altijd snelweg en koud. De ideale combinatie

Ben je wel 2 gelijkaardige trips aan het vergelijken? Die 480km is wellicht met heel veel langzaam verkeer, terwijl je die 115km nu op de autostrade hebt verbruikt?

Inderdaad, ik geloof nooit dat je zelfs bij stralend warm weer 480km autostradekilometers kan halen met een eqb250.

Is hoe je het ook bekijkt wel echt weinig range, mijn i4-M50 heeft al geen te beste reputatie naar rijbereik toe , maar putje winter doe ik toch nog altijd 370 à 380 km aan 130 km/h autostrade.
Aan mijn standaard laden tot 80% is dat nog steeds rond of boven de 300 km.

Vertrek smorgens 9 uur. 100% volgeladen
Na 115km had ik al 50% erdoor gedraaid 😵‍💫
's morgens in de winter zijn elektrische wagens de hel, laatste beurt zou mijn iX3 amper 270km rijden (wat neerkomt op laden na 230km), ik reed dan nog 150km autostrade aan 90km/u - elke 500 meter zag je hem een kilometer zakken

Is hoe je het ook bekijkt wel echt weinig range, mijn i4-M50 heeft al geen te beste reputatie naar rijbereik toe , maar putje winter doe ik toch nog altijd 370 à 380 km aan 130 km/h autostrade.
Dat is dan met voorverwarmen aan de laadpaal? Want met mijn Tesla Model Y LR haal ik hetzelfde zonder voorverwarmen en het verbruik van die auto ligt toch wel een stukje lager dan van een i4.

Even jouw wagen op google opgezocht vs de mijne:

De i4 M50 beschikt over een batterijcapaciteit van 84 kWh. De actieradius komt uit op 510 kilometer (WLTP)
De BWM iX3 beschikt over een batterijcapaciteit van 80 kWh. De actieradius komt uit op 460 kilometer (WLTP)

Zoals ik al zei reed ik amper 270km op de autostrade deze week, en dat terwijl ik amper 90km/u reed omdat ik mijn eindbestemming moest halen. Jij rijdt blijkbaar 380km aan 130km/u. Raar.

Ik weet dat ik niet lieg. Als jij niet liegt, dan is er serieus iets fout met mijn wagen. Maar volgens de BMW test is mijn batterij nog steeds 97% in orde. Ik kom eerlijk gezegd gek van alle uitspraken die ik online lees. Die komen namelijk totaal niet overeen met mijn ondervindingen.

Ik kom eerlijk gezegd gek van alle uitspraken die ik online lees. Die komen namelijk totaal niet overeen met mijn ondervindingen.
Ik heb wel de indruk dat als het over bereik gaan, dat veel mensen zo hun beste situatie gebruiken als referentie.
Sites zoals ev-database.org vind ik best goed om daar wat nuchtere cijfers uit te halen om je op te baseren.

380km met een I4 in de winter heb ik toch ook nog nooit gehoord. Maar het hangt van zoveel zaken af.. Opties, rijstijl, grote van de velgen, de banden,… Hoewel een M50 waarschijnlijk wel niet op 17” zal rondrijden 😅.

Hier is de i5 een ramp de laatste dagen. Haal geen 300km. Het zijn natuurlijk ook dagen van korte tripjes in ijskoud weer zonder voorverwarmen vaak.

380km met een I4 in de winter heb ik toch ook nog nooit gehoord. Maar het hangt van zoveel zaken af.. Opties, rijstijl, grote van de velgen, de banden,… Hoewel een M50 waarschijnlijk wel niet op 17” zal rondrijden 😅.

Hier is de i5 een ramp de laatste dagen. Haal geen 300km. Het zijn natuurlijk ook dagen van korte tripjes in ijskoud weer zonder voorverwarmen vaak.

Ja is het probleem van korte tripjes. Je verbruikt redelijk wat kwh om voor die korte trip uw cabine op te warmen. Stel 3 kwh voor een tripje van 10km.
Neem dan het standaard verbruik van 17kwh op 100km. Wat dus wil zeggen -> 1.7kwh voor die 10km.
De GOM extrapoleert dit verbruik dan in functie van (3 + 1.7)*10. Al voegt die een correctie toe in functie van het historisch verbruik. Om de impact te beperken. Op die manier komt het over alsof je 47kwh zou verbruik over 100km.
Realiteit is echter dat het eerder iets zal zijn van 4.7 + 17 + xkwh (vb 2) om te wagen warm te houden over die 100km. Wat dan uitkomt bij het realistischere 23.7kwh als gemiddeld verbruik in de winter.
Als je dan uw wagen nog laat voorverwarmen om sneller te laden... dan moet je snel 3 - 5kwh daarvoor bijtellen over die laatste 100km.
In functie van aanwezigheid warmtepomp kan dit dan misschien wat efficiënter en lager uitvallen.

Te bekijken of veel van de leaserijders dit voorzien is via de warmtepomp of dit gewoon een elektrische weerstand of zo is.
Als je dan ook nog zetelverwarming en stuurverwarming daarbij gebruikt (zalig ;))... dan schiet het nog wat meer omhoog :(. Maar is voor mij niet echt een probleem.

Eigenlijk zou er van mij een soort van eco knop mogen zijn waarop je een afstand kan instellen zodat de auto kan inschatten hoeveel er voorverwarmd moet worden.
Ik moet soms maar 5km ver zijn en daarvoor hoeft de airco echt niet naar 20 graden te gaan, stuur-en zetelverwarming is genoeg. En de batterij hoeft ook niet helemaal geconditioneerd te worden, want tegen dat de batterij op temperatuur is, zijn we er bijna denk ik.

Of nog makkelijker, dat dit gewoon via navigatie kan.

Inderdaad, ik geloof nooit dat je zelfs bij stralend warm weer 480km autostradekilometers kan halen met een eqb250.

Aan mijn standaard laden tot 80% is dat nog steeds rond of boven de 300 km.
Ik haal 450km+ met mn auto in de zomer. Ik rijd hem uiteraard niet leeg maar geinterpoleerd komk er wrl. En ik rijd geen 130 per uur. Meestal 110-115 ongeveer

Dat is dan met voorverwarmen aan de laadpaal? Want met mijn Tesla Model Y LR haal ik hetzelfde zonder voorverwarmen en het verbruik van die auto ligt toch wel een stukje lager dan van een i4.
Inderdaad, beperkt voorverwarmen, een kwartiertje voor ik vertrek.
's morgens is dat terwijl aan de lader, gedurende dag niet.
Niet specifiek voor het rijbereik, maar ik ben een enorme koukleum :)

Ik heb wel de indruk dat als het over bereik gaan, dat veel mensen zo hun beste situatie gebruiken als referentie.
Sites zoals ev-database.org vind ik best goed om daar wat nuchtere cijfers uit te halen om je op te baseren.
Onrechtstreeks wel, in de zin dat ik bij koud weer toch automatisch net iets meer bewust ga rijden naar bereik toe, zeker als ik weet dat ik langere ritten voor de boeg heb.

360km best makkelijk zelfs.
Heb 19" op mijn wagen, 20" had mooier geweest maar die hebben inderdaad een stevige impact op rijbereik!

En ik spreek over rijbereik specifiek over lange ritten, daar is dit laatste stukje discussie door hey69 over in gang gezet, tripje Duitsland, dus is wat ik schrijf ook gebaseerd op (heel) lange ritten.
Korte ritten vreten inderdaad rijbereik weg.

Onderstaande is ook weer optimistisch, heb deze voormiddag een lange rit in Nederland gedaan aan de ellendige 105 km/h, dan aan het hotel aan de snellader, pakweg dik kwartier geleden aan 98% afgekoppeld van de lader en krijg onderstaande:

Screenshot-20251226-195531-My-BMW.jpg

Moest dit een 125 à 130 km/h rit geweest zijn mag je daar een 20% van aftrekken voor die 20km/h extra (dus dikke 360 km).

En wat ik ook dikwijls zie bijvoorbeeld, wanneer ik met anderen vergelijk naar verbruik/range, dat ze meer verbruiken dan ik, maar bij wat verder praten dan ook wel zeggen dat ze nooit cruise control gebruiken want dat vinden ze ellende.
Ik vind het om te beginnen (op autostrade) helemaal geen ellende, en het haalt je verbruik gelijk dikke 10% omlaag!

Mensen die zonder CC rijden beseffen zelfs niet hoe ze constant hun snelheid laten variëren (tot +- 20km/h), en telkens na dat vertragen (waar geen energie gerecupereerd wordt, is meestal coasten), terug rap die 20km/h erbij willen duwen met bijhorend onnodig verbruik.
En dat laatste is net bij EV's héél inefficiënt!

Zoals gezegd, in gemengd gebruik gaat dat eerder 330 km zijn. Doe ik echt heel veel korte ritjes (valt zelden voor), dan zie ik ook bij mij bij dat heel koud weer bereik richting 300 km of er zelfs onder vallen...

Vandaag naar Plopsaland geweest met mijn 2025 Model 3 Performance die op 20” velgen staat.

-2C bij het doorgaan en 1C bij het terug keren. De auto deze ochtend 3-4min voorverwarmd voor vertrek om de cabine op 20C te krijgen.

Ik had een gemiddeld verbruik van 21.1kWh/100km en reed de hele tijd 125km/h met uitschieters van 150km/h.
Range zou dus een 370km zijn met 78kwh netto (85kwh bruto). Het doorgaan was iets zuiniger dan het terug keren. Toen ik even keek op de snelweg, gaf de auto 400km aan als realistische range 100-0%.

Mijn model 3 RWD met 18” velgen deed iets van een 320-340km bij de dezelfde omstandigheden met een 60kWh batterij.

Deze ochtend een ritje Ardennen - Vlaanderen gedaan met een volgeladen i5 touring.
249 km, 21,6 kWh/100 km
Vertrokken aan 92% aangekomen met 21%
Gezien de temperaturen valt dit goed mee

Inderdaad, beperkt voorverwarmen, een kwartiertje voor ik vertrek.
's morgens is dat terwijl aan de lader, gedurende dag niet.

Voorverwarmen, dan bedoel je gewoon het interieur met de app?
Staat jou auto buiten? Mijne staat binnen en is momenteel toch een 12-13°, zou het efficiënter zijn om die ook nog voor te verwarmen?

Staat jou auto buiten? Mijne staat binnen en is momenteel toch een 12-13°, zou het efficiënter zijn om die ook nog voor te verwarmen?
Heb het hier ergens geschreven nadat ik het had opgezocht, de BMW EV's warmen ook de batterij wanneer je het interieurs voorverwarmd en je aan een laadpaal hangt.
De mijne staat inderdaad buiten!
Aan 12 à 13° denk ik niet dat je veel profijt gaat halen door voor te verwarmen. Het is vooral bij vriesweer dat die batterij efficiëntie een deuk krijgt!

Deze ochtend een ritje Ardennen - Vlaanderen gedaan met een volgeladen i5 touring.
249 km, 21,6 kWh/100 km
Vertrokken aan 92% aangekomen met 21%
Gezien de temperaturen valt dit goed mee
Zijn ongeveer dezelfde nummers die ik in de i4-M50 haal.
Als je dan naar batterijcapaciteit kijkt, 80.9 kWh bruikbaar (in de i4), dan vertaalt dat naar een rijbereik van 374 km.

Mijn jaargemiddelde verbruik zit nog altijd onder de 20 kWh/km!

Ik zie wel dat jouw verbruik optimistisch wordt weergegeven aangezien je dezelfde batterij hebt als de mijne? Bij mij klopt dat verbruik wel, toch binnen een marge van een paar percent, bij jou zit hij er toch al 7% of zo naast.

Als je jouw percentueel verbruik aftoetst aan hoeveel km je hebt gereden kom je aan een rijbereik van 350km en verbruik van 23 kWh/km, wat me dunkt voor een ritje naar de Ardennen (niet overal plat) met een volgeladen i5 touring nog altijd ruim binnen de verwachtingen ligt.

Wat bedoel je met efficiënter? Voorverwarmen is niet efficiënt, je wint er bereik mee maar ten koste van extra elektriciteit die je verbruikt aan de laadpaal.
Netto ga je meer verbruikt hebben met voorverwarmen.

En ik denk ook dat de winst in bereik zeer klein zal zijn als je al van 12 graden komt.

Terug
Bovenaan