Elektrische wagens

Ik kan ook niet thuis opladen, maar wel op het werk en genoeg laadpalen binnen de 100 meter. Ideaal is het niet maar de keren dat ik publiek moest laden (snelladen op reis niet meegerekend) is op één hand te tellen (60 kWh batterij). Het valt allemaal veel beter mee dan gedacht hoor, maar ik merk dat je je mindset moet veranderen. Ik heb vriend met een 100 kWh batterij en die doet niet anders dan klagen :tongue:

Ik kan ook niet thuis opladen, maar wel op het werk en genoeg laadpalen binnen de 100 meter. Ideaal is het niet maar de keren dat ik publiek moest laden (snelladen op reis niet meegerekend) is op één hand te tellen (60 kWh batterij). Het valt allemaal veel beter mee dan gedacht hoor, maar ik merk dat je je mindset moet veranderen. Ik heb vriend met een 100 kWh batterij en die doet niet anders dan klagen :tongue:
Top, dus ik moet enkel mijn mindset veranderen want het valt wel mee!

Zoals ik dus zei, projectie van eigen situatie. Ik kan thuis niet laden. Ik heb geen firmawagen en pendel met de trein. Daarboven doe ik 30k km jaarlijks, allemaal privé dus. En ik heb amper publieke laadpalen in de buurt van mijn woning. Zoals op de vorige pagina al gezegd in de post dat mensen graag hun eigen situatie projecteren...
Mensen projecteren graag hun eigen situatie. In beide richtingen.
En overdreven verhalen of dingen van horen zeggen die niet of half kloppen doen ook in beide richtingen de ronde.

Als ik zeg dat ik niet direct elektrisch wil rijden is het ook tegenspruttelen van de elektrische rijders dat het allemaal geen probleem is.
Als ik dan uitleg waarom (geen firmawagen, rijhuis zonder garage, amper publieke laadpalen in mijn gemeente, mijn rijgewoontes, ...) en zeg dat het voor mij pas haalbaar is wanneer er meer (en betaalbaardere) publieke laadpunten zijn en/of de wagens met grote batterij goedkoper worden; dan snappen de meeste het wel.

Het is niet omdat een EV wel of niet bij uw situatie past dat het bij anderen ook zo is.

Maar goed om lezen dat mijn mindset veranderen dit opeens wel handig en haalbaar gaat maken :sarcastic:

Als ik dan uitleg waarom (geen firmawagen, rijhuis zonder garage, amper publieke laadpalen in mijn gemeente, mijn rijgewoontes, ...) en zeg dat het voor mij pas haalbaar is wanneer er meer (en betaalbaardere) publieke laadpunten zijn en/of de wagens met grote batterij goedkoper worden; dan snappen de meeste het wel.
Thuis kunnen opladen is wel zeer belangrijk inderdaad. Of op het werk.
Daar zouden ook al heel veel mensen die niet thuis kunnen opladen goed mee geholpen zijn. Ipv 's nachts, laad je hem dan overdag.
Ook beter om zonnestroom goed te benutten.
En had ik toen hetgeen geweten wat ik een paar maanden later wel wist, had het waarschijnlijk nooit een personenwagen geweest maar een bestelwagen om om te bouwen tot camper. In dat segment moet je zeker niet elektrisch en 2de hands kopen als je km's wilt doen :)
Aan de ene kant zou een EV ideaal zijn als camper: altijd een goede batterij bij voor verbruikers.
Maar voor het bereik en voor het gewicht met B rijbewijs misschien geen goede match.

Thuis kunnen opladen is wel zeer belangrijk inderdaad. Of op het werk.
Daar zouden ook al heel veel mensen die niet thuis kunnen opladen goed mee geholpen zijn. Ipv 's nachts, laad je hem dan overdag.
Ook beter om zonnestroom goed te benutten.
Sure, maar heb het eerder ook al gezegd: door het heel groot aandeel firmawagens onder de EVs is de huidige realiteit/perceptie compleet anders dan wat het zou/zal zijn wanneer EVs ook ingeburgerd gaan raken onder de algemene bevolking.

Laat ons eerlijk zijn, er zal een grote overlap zijn tussen mensen met een firmawagen en mensen die in een (H)OB wonen. Ook gaan vooral firma's/bedrijven die firmawagens voorzien, de laadinfrastructuur voorzien. Jeanine die aan de kassa van den Aldi zit, gaat niet op haar werk kunnen laden... Idem met arbeiders...
Dus voor veel mensen die nu een EV hebben is de mogelijkheid om op het werk te laden logisch, maar dat is voor de mensen zonder firmawagen amper een mogelijkheid.

Daardoor is de publieke laadinfrastructuur momenteel ook voldoende, sinds het merendeel van de EV-rijders een heel specifieke subpopulatie van de bevolking is. Een subpopulatie die algemeen genomen de publieke laadinfra niet zoveel nodig heeft.

Bij 12C is het niet echt de moeite.
Zelfs gisteren bij -2C heb ik de batterij niet voorverwarmd. Dat kost bakken energie om zo’n blok van 500kg op te warmen. Daarna kan de interieur verwarming dan warmte uit de batterij halen.

Als ik voorverwarm is het max 5min om de cabine maar 20C te brengen zodat ik niet verkleumd achter het stuur moet kruipen.
En dan hang ik meestal niet aan een laadpaal als ik dat doe.

Ik merk trouwens wel dat mij ritten efficiënter zijn als ik op het werk uit de ondergrondse parking vertrek dan morgens vanaf mijn oprit. Het scheelt zo’n 1kwh/100km.
Die ritten zijn wel maar 35min, dus geen idee hoe zich dat gaat verhouden bij lange ritten.
Het is niet de batterij die je voorverwarmd maar je interieur

Top, dus ik moet enkel mijn mindset veranderen want het valt wel mee!

Zoals ik dus zei, projectie van eigen situatie. Ik kan thuis niet laden. Ik heb geen firmawagen en pendel met de trein. Daarboven doe ik 30k km jaarlijks, allemaal privé dus. En ik heb amper publieke laadpalen in de buurt van mijn woning. Zoals op de vorige pagina al gezegd in de post dat mensen graag hun eigen situatie projecteren...

Maar goed om lezen dat mijn mindset veranderen dit opeens wel handig en haalbaar gaat maken :sarcastic:
Rustig makker, ik had dat hier niet op jou, anders ik had je wel gequote. Natuurlijk geef ik mijn visie op mijn situatie, what else zitten we hier te doen anders? Om dan nog eens verder te gaan op mijn eigen persoonlijke situatie: die vriend heeft een laadpaal thuis en op het werk, rijdt 75 km per dag en toch zit die nog de hele tijd te klagen. Dus ja, daar word ik wel wat ambetant van. Dat is gewoon moeilijk doen om moeilijk te doen in mijn ogen.

Rustig makker, ik had dat hier niet op jou, anders ik had je wel gequote. Natuurlijk geef ik mijn visie op mijn situatie, what else zitten we hier te doen anders? Om dan nog eens verder te gaan op mijn eigen persoonlijke situatie: die vriend heeft een laadpaal thuis en op het werk, rijdt 75 km per dag en toch zit die nog de hele tijd te klagen. Dus ja, daar word ik wel wat ambetant van. Dat is gewoon moeilijk doen om moeilijk te doen in mijn ogen.
Bij ons op het werk gelijkaardige taferelen.

Collega's die over een eigen huis met oprit beschikken en een gratis laadpaal aangeboden krijgen van de werkgever met terugbetaling volgens CREG-tarief, maar dan die laadpaal gewoonweg weigeren (ofwel aanvaarden maar dan niet gebruiken) omdat het CREG-tarief niet zou voldoen en/of ze schrik hebben voor het capaciteitstarief. Dus dan maar telkens openbaar gaan laden en maar mekkeren dat EV's niet gebruiksvriendelijk zijn...

BMW gaat ook de batterij voorverwarmen wanneer je je interieur opwarmt...
Doet dat gewoon op de achtergrond, je ziet dat niet echt, maar het gebeurd wel.
De vraag is hoelang het duurt. Want het interieur is zoals gezegd al goed opgewarmd na 10min dus heeft het dan nog zin om nog 10min verder op te warmen als het bv -3 is ?

Zoals al geschreven, naar kostprijs toe zal je geen profijt doen met die batterij voor te verwarmen, wel een beetje "gemak" naar langere range toe.
BMW zal dus eerder die batterij verwarmen omdat je toch al je interieur aan het verwarmen bent (wanneer je manueel hebt gestart via dat ventilator symbooltje).
Wanneer je een vertrekuur hebt geprogrammeerd, zal het systeem zelf bepalen wanneer batterij en interieurverwarming moet starten.

Zoals al geschreven, naar kostprijs toe zal je geen profijt doen met die batterij voor te verwarmen, wel een beetje "gemak" naar langere range toe.
BMW zal dus eerder die batterij verwarmen omdat je toch al je interieur aan het verwarmen bent (wanneer je manueel hebt gestart via dat ventilator symbooltje).
Wanneer je een vertrekuur hebt geprogrammeerd, zal het systeem zelf bepalen wanneer batterij en interieurverwarming moet starten.
Maar ik vermoed dat de batterij verwarming enkel werkt indien hij aan een laadpaal hangt?

Maar ik vermoed dat de batterij verwarming enkel werkt indien hij aan een laadpaal hangt?
Inderdaad! Zou anders volstrekt geen nut hebben.
Je kan wel je batterij voorverwarmen wanneer je wil gaan snelladen, is dan weer iets anders (hogere laadsnelheid).
Kan ook via de app, en dan krijg je ook een melding dat het je rijbereik gaat verminderen.

Je kan wel je batterij voorverwarmen wanneer je wil gaan snelladen, is dan weer iets anders (hogere laadsnelheid).
Kan ook via de app, en dan krijg je ook een melding dat het je rijbereik gaat verminderen.
Waar staat die knop om de batterij te voorverwarmen in de app? Ik zie die nergens staan.

Waar staat die knop om de batterij te voorverwarmen in de app? Ik zie die nergens staan.
Screenshot-20251230-175642-My-BMW.jpg

Paar dagen terug van een tripje naar Oostenrijk en de wintervakantie is het enige moment waar elektrisch rijden (vooral met de vorige generatie wagens) me stoort. In het doorgaan had ik de eerste stop gepland op 300km. Vertrokken met 100% en opgewarmde wagen aan de paal maar toch een 10 min tussenstop moeten maken om dan nog maar met 3% op die geplande stop toe te komen. De helft van dat traject aan 120km/h en later aan 110km/h gedaan. Strategie dan maar aangepast om telkens 150-180km te rijden en zo goed als leeg aan te komen om de hoogste laadsnelheid te hebben. Hierdoor ben je op 1000km al snel bijna 2u extra kwijt, wat dan weer resulteert in slechter verkeer dichter bij de bestemming (Fernpas).

Rij nu al >5 jaar elektrisch (eerst iX3, dan Model Y LR, nu Q4 eTron) en ik ondervind zo goed als nooit echt hinder of stress van het elektrisch rijden. Bovenstaande is uiteraard niet ideaal maar lukt ook voor die één of twee keer in een jaar. In de eerste jaren was het wel wat minder waar goed plannen op voorhand echt noodzakelijk was. Dan toch een paar keer laadfile gehad of stress om leeg te eindigen maar met de hoeveelheid laders die er nu overal zijn, is dat volledig weg.

In de zomer was ik nog best enthousiast over de prestatie van de Q4 in vergelijking met de model Y. Ik haal dan een vergelijkbaar bereik en de laadsnelheid, ondanks de veel lagere piek, is in de praktijk nagenoeg gelijk voor 0-80% doordat de curve veel minder snel inzakt bij de Q4. In de winter is het verschil met de model Y echter groot. Met de Q4 haal ik nu bij normaal rijden op de autostrade geen 250km meer met een volle lading.

Terug
Bovenaan