Elektrische wagens

is daar gewoon een gentlemen's agreement. Daarom zijn die niet allemaal gelimiteerd tot 180. Is daar eigenlijk al van eind jaren 80 dacht ik voor straatracen tegen te gaan.
Dat was 250km/u, vooral voor de race naar 'mijn merk heeft de hoogste topsnelheid' tegen te gaan. Waardoor reguliere merken hier niet meer boven zijn gegaan, behoudens een paar sportmodellen.
Maar nu lijkt er wel een nieuwe agreement te ontstaan om die rond de 180 te doen sinds de opkomst van EV's.
Omdat EV's gewoon echt heel slecht om kunnen met hoge snelheden. Naast Volvo doet VW en Skoda hier ook al aan mee dacht ik.

Geen idee eerlijk gezegd, ik vermoed in heel Azie. Ze willen ook de acceleratie op 5 seconden naar 100 vastleggen voor de veiligheid (wat eigenlijk wel een noodzaak is denk ik)
Dit gaat over China, niet heel Azië. En dit zou enkel om een soft limit gaan, die standaard aan staat als je de auto aanzet. Maar die je wel altijd manueel kan uitzetten.
Maar daar is geen gevolg op gekomen en dit voorstel zit dus weer in de kast.

Wat die nieuwe Volvo EX60 betreft zou ik best veel interesse hebben in de 380pk versie met 112kW batterij. Jammer dat je er de meerkost van de sterkere motor moet bijnemen.
Zie je bij veel merken, grotere batterij dan wordt de sterkere motor ook door je strot geramd.
Hopelijk zien we in de toekomst nog een mentaliteitswijziging bij de fabrikanten.
Want uiteindelijk is het vooral range dat de consument over de streep trekt en niet het verschil tussen 380pk en 680pk.

Wat die nieuwe Volvo EX60 betreft zou ik best veel interesse hebben in de 380pk versie met 112kW batterij. Jammer dat je er de meerkost van de sterkere motor moet bijnemen.
Zie je bij veel merken, grotere batterij dan wordt de sterkere motor ook door je strot geramd.
Hopelijk zien we in de toekomst nog een mentaliteitswijziging bij de fabrikanten.
Want uiteindelijk is het vooral range dat de consument over de streep trekt en niet het verschil tussen 380pk en 680pk.
Ach, dat is meer dat je die grote batterij nodig hebt om zoveel vermogen te kunnen hebben.
En omgekeerd: als je die grote batterij hebt, dan kost dat extra vermogen niet echt zo heel veel meer. Soms wel een extra motor vooraan, dat wel.

Maar genoeg modellen waarbij de RWD versie met grotere batterij meer pk's heeft, gewoon omdat de kleine batterij niet genoeg vermogen kan leveren. Is vaak exact dezelfde motor.

Ach, dat is meer dat je die grote batterij nodig hebt om zoveel vermogen te kunnen hebben.
En omgekeerd: als je die grote batterij hebt, dan kost dat extra vermogen niet echt zo heel veel meer. Soms wel een extra motor vooraan, dat wel.

Maar genoeg modellen waarbij de RWD versie met grotere batterij meer pk's heeft, gewoon omdat de kleine batterij niet genoeg vermogen kan leveren. Is vaak exact dezelfde motor.
Bij Volvo komt er nu inderdaad een extra motor op de vooras bij voor de P10 en P12 versie.
Desalnietemin zou ik graag de optie hebben om te kunnen kiezen voor grote batterij met minder pk's aan budgetvriendelijkere prijzen ipv dit altijd aan meer pk's gelinkt te zien.

Stellantis is echt hopeloos

Levensgevaarlijk!
An sich is dat nog zo geen slecht idee, voor auto's die puur als stadswagen in de markt worden gezet, m.a.w. auto's die 90% van hun kilometers in dorpskernen en hoogstens eens een 70-baan doorbrengen. Als ze daarmee echt aanzienlijk minder duur worden, dan is dat zeker iets dat te overwegen valt.

Uit dat artikel maak ik ook niet op dat dit voor alle Fiats het geval zou zijn; alleen voor de echte stadswagens. Een Dacia Spring, bijvoorbeeld, haalt ook met moeite 120, en die wordt toch ook redelijk veel verkocht. Idem voor motoren van 125cc. Die mogen wel op de snelweg rijden, en voor korte afstanden is dit perfect doenbaar. Ik zou er wel niet meteen mee van de Ardennen naar De Panne rijden, maar dat is dan ook de insteek van die voertuigen niet.

Zaterdag een e-tron GT quattro (corporate) gekocht.
92k incl btw. 34k korting gekregen.
Ik denk dat ze er dringend meer willen verkopen.

Waren gaan rijden met de etron A6 en Q6. De A6 vind ik wel een fijne wagen.
De interface van beide is nog kutter geworden. De mens die dat blijft pushen bij Audi moet dringend ontslagen worden.
Elke instelling blijven ze maar in die verouderde interface steken.

Dan de fout gemaakt om met de GT te gaan rijden. Tja, dat ding voelt gewoon aan alsof je met een benzine rijdt maar dan het comfort van een elektrische. No way back daarna.
Interface is ook nog de oude versie met het kleiner scherm. Veel beter

Zaterdag een e-tron GT quattro (corporate) gekocht.
92k incl btw. 34k korting gekregen.
Ik denk dat ze er dringend meer willen verkopen.

Waren gaan rijden met de etron A6 en Q6. De A6 vind ik wel een fijne wagen.
De interface van beide is nog kutter geworden. De mens die dat blijft pushen bij Audi moet dringend ontslagen worden.
Elke instelling blijven ze maar in die verouderde interface steken.

Dan de fout gemaakt om met de GT te gaan rijden. Tja, dat ding voelt gewoon aan alsof je met een benzine rijdt maar dan het comfort van een elektrische. No way back daarna.
Interface is ook nog de oude versie met het kleiner scherm. Veel beter
De e-tron GT vind ik qua performance en uiterlijke looks echt een fantastische wagen. Dat interieur echter, dat is toch geen auto van 92k waardig?

Ik heb me dat wel vaker afgevraagd, in welke mate extra batterijcapaciteit leidt tot meer vermogen - of inderdaad gemakkelijk / zonder veel extra productiekosten.
Ik ken te weinig van autobatterijen om te weten of die typisch met cellen in serie of in parallel worden opgebouwd, of een combinatie.

Ik heb me dat wel vaker afgevraagd, in welke mate extra batterijcapaciteit leidt tot meer vermogen - of inderdaad gemakkelijk / zonder veel extra productiekosten.
Ik ken te weinig van autobatterijen om te weten of die typisch met cellen in serie of in parallel worden opgebouwd, of een combinatie.
In theorie maakt dat weinig verschil en komt hogere spanning of hogere stroom op hetzelfde neer: meer vermogen. Al is hogere spanning misschien meer gewenst dan hogere stroom, want die laatste geeft meer weerstandsverliezen.
Zal dan vooral te maken hebben met de laad en ontlaad capaciteit van Lithium batterijen. Een groter batterijpakket kan inherent meer (ont)laadvermogen aan voor dezelfde "C-rate".

Voor de rest lijkt mij dat eerder een marketingtechnisch truukje om het grootste accupakket enkel met de krachtigste motor te koppelen.

De e-tron GT vind ik qua performance en uiterlijke looks echt een fantastische wagen. Dat interieur echter, dat is toch geen auto van 92k waardig?
Klopt. Binnenkant is inderdaad ongeïnspireerd saai en zo goed als geen keus naar materialen of wat dan ook. Ik denk dat dat bij de leeftijd past :cry:
Middenconsole vergeleken met de Taycan is ook om te wenen.
Je moet echt de keus maken tussen Audi GT of Porsche Taycan. (zitten op hetzelfde J1 platform en zijn zo goed als 50% identiek in onderdelen)
GT is goedkoper als je vooral vermogen en aandrijving wil (standaard quattro bv).
Porsche is Porsche natuurlijk. Kost alleen veel geld voor elke kleine optie.

Klopt. Binnenkant is inderdaad ongeïnspireerd saai en zo goed als geen keus naar materialen of wat dan ook. Ik denk dat dat bij de leeftijd past :cry:
Middenconsole vergeleken met de Taycan is ook om te wenen.
Je moet echt de keus maken tussen Audi GT of Porsche Taycan. (zitten op hetzelfde J1 platform en zijn zo goed als 50% identiek in onderdelen)
GT is goedkoper als je vooral vermogen en aandrijving wil (standaard quattro bv).
Porsche is Porsche natuurlijk. Kost alleen veel geld voor elke kleine optie.
Knappe wagen! Is dat al de 2e generatie van 2025 dan? Das wel hele mooie prijs in dat geval.

In theorie maakt dat weinig verschil en komt hogere spanning of hogere stroom op hetzelfde neer: meer vermogen. Al is hogere spanning misschien meer gewenst dan hogere stroom, want die laatste geeft meer weerstandsverliezen.
Zal dan vooral te maken hebben met de laad en ontlaad capaciteit van Lithium batterijen. Een groter batterijpakket kan inherent meer (ont)laadvermogen aan voor dezelfde "C-rate".
Uw spanning is toch meer de constante en uw stroom is meer de variabele. Dus meer power gevraagd = meer stroom. Er is wel een kleine schommeling in spanning naarmate uw batterij voller of leger is. Hoe het zit met ontlaadvermogen van batterijen ben ik niet op de hoogte.
Om meer stroom aan te kunnen heb je dikkere kabels nodig anders gaan deze snel overhitten. Een electromotor zal dus meer windingen nodig hebben wil deze veilig (zonder te overhitten) meer vermogen aankunnen. Vandaar dat je inderdaad dikwijls ziet dat wanneer er een vermogenssprong tussen 2 modellen is er een motor extra bijkomt.
Een electromotor van 300pk zomaar even 300pk extra laten trekken is niet logisch. Net zomin dat het logisch is om overal 600pk sterke motoren in te steken en deze dan softwarematig op 300pk te begrenzen. Zou teveel verspilling van het koper zijn vermoed ik.
Voor de rest lijkt mij dat eerder een marketingtechnisch truukje om het grootste accupakket enkel met de krachtigste motor te koppelen.
Ga ik ook vanuit en hoop dit toch in de toekomst anders te zien.

Ik vind dit oprecht mooi:
1920x1080.webp

Ik ga toch eens onderzoeken of ik geen mooie tweedehands kan kopen hoor, mooi voorbeeld hier:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan