Elektrische wagens

Enkel het rijbereik is leuk. Dat interieur en exterieur lijkt toch nergens op? Dat scherm, welke gek heeft dat bedacht om links bovenaan en rechts onderaan nog wat extra hoeken te maken? 6 hoeken was beter dan gewoon 4 hoeken? Die design-les heb ik toch gemist

Ik zou zowiezo voor de nieuwe IX3 kiezen. Nieuwste technologie
Oprechte vraag: kan je enkele voorbeelden geven van hun nieuwste technologie waardoor we positief verrast moeten zijn?
Of heb je het ook gewoon over het rijbereik?

Die laatste doet me wel twijfelen om ooit nog een EV te kopen die maar 400km kan rijden. Dat heeft vind ik nog weinig zin aangezien er nu al zijn die 800km rijbereik hebben. Ook voor de restwaarde niet onbelangrijk.

IX3 is qua technologie wel een stapje beter dan de Q6. Het is echter nog af te wachten of het een probleemloos model wordt of niet. Bij de Q6 is alvast gebleken dat deze toch wel met wat softwarematige problemen kampt

Enkel het rijbereik is leuk. Dat interieur en exterieur lijkt toch nergens op? Dat scherm, welke gek heeft dat bedacht om links bovenaan en rechts onderaan nog wat extra hoeken te maken? 6 hoeken was beter dan gewoon 4 hoeken? Die design-les heb ik toch gemist

Oprechte vraag: kan je enkele voorbeelden geven van hun nieuwste technologie waardoor we positief verrast moeten zijn?
Of heb je het ook gewoon over het rijbereik?

Die laatste doet me wel twijfelen om ooit nog een EV te kopen die maar 400km kan rijden. Dat heeft vind ik nog weinig zin aangezien er nu al zijn die 800km rijbereik hebben. Ook voor de restwaarde niet onbelangrijk.
Meer range, meer vermogen (zowel in laden als ontladen), lager verbruik.
En mogelijks meer opbergruimte als het een EV only platform is.

BMW IX3 of Audi Q6? Wat denkt het forum?
Ik zou eerder neigen naar de Q6. Die laadsnelheid is toch ook al zeer snel. Het verschil met de iX3 ga je volgens mij in de praktijk amper merken.
Qua bereik is de Q6 ook al heel goed. Als je met 500km te weinig hebt, heb je gewoon een heel zeldzame use case. Of je moet een chronisch tekort aan laadpalen hebben.

Alleen zou ik geen van beiden overwegen persoonlijk. De Q6 is gewoon te duur. En de iX3, tja dat design…
De Mercedes GLC of Volvo EX60 daarentegen, die zouden op mijn shortlist komen als ik nu zou kijken naar een nieuwe.

De Q6 is wel echt verschrikkelijk low-budget afgewerkt. Ik had high hopes want het exterieur kan ik wel smaken.

Die komt dus standaard ook nog met manueel te verstellen stoelen etc.

De iX3 vind ik… leuk smoelen. Ik heb geen problemen met de neus, maar de achterlichten vind ik een pak minder dan de reguliere X3.

De GLC vind ik zowel buiten als binnen verschrikkelijk lelijk maar het zal wel beter zijn dan de vorige Mercedessen. De laatste kans om het goed te doen? Bij ons is die incl. Business Line trouwens goedkoper dan een kale iX3. Half Cronos zal er mee rondrijden voorspel ik 😅

Vrijdag naar Oostenrijk gereden en gisteren terug naar België met de Polestar 3.
Volgepakt, 4 volwassen mannen, vaak onder 0°C.

In het doorgaan gedaan wat de meesten doen met een EV, rijden aan 110km/u en op die manier het verbruik drukken.

Op terugweg mijn goesting gedaan, en ook mijn rationeel denkvermogen aangesproken. En gereden aan +/- 135km/u.

Dat laatste is gigantisch veel sneller. Aangezien die wagen zo snel laadt (ik heb nooit de geafficheerde 250kw aangetikt, maar telkens de 180 gezien en quasi nooit onder de 100kw gedoken aan de lader) maak je dat verlies meteen goed aan de paal. Op 4u rijtijd sta je 100km verder op die manier en dat extra batterijverlies maak je goed op minder dan 10 min aan de paal.

Vertrokken in Oostenrijk met 94% batterij, eerste laadstop aan 10%. 32 min geladen. Tweede laadstop 45 min geladen en in Gent aangekomen met meer dan 35%. Dus eigenlijk kan je +1000km doen met 2*35 min laden in de slechtst mogelijke condities (kou, lading, sneeuw, bergen), dus ik ben benieuwd wat dat doet op een zonnige lentedag richting Frankrijk maar ik maak mij alleszins nooit meer zorgen.
Onlangs in zelfde condities, zelfs slechter eigenlijk, van Oostenrijk terug naar huis gereden. Eerste 400km dikke negatieve temperaturen. Zelfs nog -7graden diep in Duitsland.
Auto vw id7 met 86kw batterij.
944km, reistijd (incl 2 laadstops), 9:30u.
Travel assist heel de tijd op 123km/h. Exact tussen 110 en 135km/u dus.
Aangekomen met eveneens iets meer dan 30%.
Ik ben dus eigenlijk vooral geintresseerd in uw totale tijd 😁

Bij quasi lege batterij 10% of minder laadpieken van 200kW gezien. Vanaf hij onder de 100kW gaat was ik weg. Dit was dan 80% batterij. Nog geen 30min.
Wel jammer dat die 200kW maar heel even is .

Dit weekend eens langere ritten gedaan met de i4: 586 km, gemiddelde snelheid 97 km/u, verbruik 19,8 kWh / 100 km wat wel deftig is bij 5-10°C en met winterbanden op.
Fastned deze voormiddag had er weinig zin in: aan ~60 kW laden ondanks voorverwarmde batterij en 50% SOC. Op terugweg gelukkig aan 90 - 140 kW kunnen laden (Fastned, 150 kW lader)

Half 10 's avonds en nog rijtje schuiven bij de laders op weg naar de wintersport. Wat gaat dat morgen overdag geven?

IX3 is qua technologie wel een stapje beter dan de Q6. Het is echter nog af te wachten of het een probleemloos model wordt of niet. Bij de Q6 is alvast gebleken dat deze toch wel met wat softwarematige problemen kampt

Even met de Q6 Performance Edition gereden (long range) en ben toch blij dat ik daar geen 4-5 jaar mee moet rijden.

Los van het glossy plastic interieur dat meteen vol vingerafdrukken staat, is dat qua betrouwbaarheid toch een hel van een wagen. Vaak voorgevallen dat mijn deur (bestuurder) niet open ging, en ik dus via een andere deur door mijn auto moest klauteren om de bestuurdersdeur langs binnen te openen. Paar keer dat ik ging laden en dan bleek dat er een storing was opgetreden bij het laden zonder veel uitleg, Carplay (of algemeen smartphone connectiviteit) die gewoon dienst weigert. Kinderslot is softwarematig in te stellen aan de bestuurderskant, leuk, maar het is wel schrikken als dan blijkt dat uw 4-jarige kleuter die deur gewoon open doet terwijl het kinderslot op zou moeten staan.
Daarnaast ook wel zot dat (zoals hierboven al gezegd) alle aanpassingen aan de stoelen handmatig met hendeltjes zijn voor een auto van die prijs.

Rijplezier zelf wel dik ok, geen klachten over. Maar blij dat ik die wagen gewoon heb mogen teruggeven.

Laatst bewerkt:
Heeft er al iemand proefgereden met een Mazda 6E?

_vdv1177.jpg

Terug
Bovenaan