Elektrische wagens

Even met de Q6 Performance Edition gereden (long range) en ben toch blij dat ik daar geen 4-5 jaar mee moet rijden.

Los van het glossy plastic interieur dat meteen vol vingerafdrukken staat, is dat qua betrouwbaarheid toch een hel van een wagen. Vaak voorgevallen dat mijn deur (bestuurder) niet open ging, en ik dus via een andere deur door mijn auto moest klauteren om de bestuurdersdeur langs binnen te openen. Paar keer dat ik ging laden en dan bleek dat er een storing was opgetreden bij het laden zonder veel uitleg, Carplay (of algemeen smartphone connectiviteit) die gewoon dienst weigert. Kinderslot is softwarematig in te stellen aan de bestuurderskant, leuk, maar het is wel schrikken als dan blijkt dat uw 4-jarige kleuter die deur gewoon open doet terwijl het kinderslot op zou moeten staan.
Daarnaast ook wel zot dat (zoals hierboven al gezegd) alle aanpassingen aan de stoelen handmatig met hendeltjes zijn voor een auto van die prijs.

Rijplezier zelf wel dik ok, geen klachten over. Maar blij dat ik die wagen gewoon heb mogen teruggeven.
Ik rijd nu bijna een jaar met mijn Q6, met de gewone batterij, en heb echt nog niet veel problemen gehad eigenlijk.
1 keer gingen plots alle hulpsystemen in fout, maar na de auto te herstarten was dat opgelost, qua laden nog geen issues gehad, carplay werkt normaal altijd en mijn deuren gaan altijd open (en bij kinderslot blijven ze dicht).

Normaal laadt die trouwens maar tot 210kW maar 2 weken terug in Wommelgem ineens 229kW gehaald.

@Lemme Ik merkte in FR deze zomer ook wel dat Electra stabieler en consequenter is qua laadsnelheden.

Laatst bewerkt:
Very fucking impressed over de AWD van de Kia (wel met winterbandjes)

Zonder kettingen elke dag de besneeuwde helling naar boven. Nergens doorslippen.

Very fucking impressed over de AWD van de Kia (wel met winterbandjes)

Zonder kettingen elke dag de besneeuwde helling naar boven. Nergens doorslippen.
Ligt vooral aan de winterbanden, volgens sommigen die ik hier niet bij naam zal noemen, en ikzelf ook niet, zou een RWD met winterbanden dat ook perfect kunnen 🥶

Goh ja in het algemeen hebben winterbanden toch meer impact op grip dan AWD dacht ik?
Uiteraard. Het is niet omdat het AWD is, dat je daarom opeens meer grip hebt.
Ik heb deze winter op zomerbanden gereden en die 3 dagen dat het gesneeuwd heeft, kon ik wel vrij stabiel optrekken, maar ik had 20m nodig om te stoppen van 20-0km/h. Een RWD met winterbanden rijdt een pak veiliger in die omstandigheden.

Als je winterbanden en AWD hebt, zul je natuurlijk het meest voorwaartste tractie hebben. Ideaal om een stijle berg op te kunnen rijden. Maar meer lateriale tractie ga je niet hebben en ook niet meer tractie bij het remmen. Je gaat gewoon sneller rechtdoor kunnen optrekken of stijlere hellingen kunnen oprijden. In België kom je met een RWD prima uit te voeten.

Gisteren de Kia tot 80% geladen voor de terugrit van morgen. The guess-o-meter zegt dat ik er 190km mee kan bollen :laugh:
IMG_3077.jpeg

Toch wel aanzienlijk meer. Veilige rit!

Kwartier moeten wachten aan 6 ionity laders. Vertrekt er ene, ik neem zijn plek, ik laad 13 min tot 80% en ben nog eerder weg dan die 5 andere die er voor mij stonden.

2050km gebold naar de ski. Overal aan de limieten gehouden, meestal zelfs gewoon op cruisecontrol aan 115 op teller, zelfs waar ik 130 of ongelimiteerd mocht op de autobahn. Bijna vriestemperaturen, terugweg héél veel regen (bijna heel de baan in de drasj nazional) grote dakkoffer erop, 4 personen en bagage.

594kwh erdoorgejaagd, vertrokken met 100% geladen batterij, teruggekeerd met nog 30% beschikbaar.

Da's 29kWh/ 100. Yikes 😅

2050km gebold naar de ski. Overal aan de limieten gehouden, meestal zelfs gewoon op cruisecontrol aan 115 op teller, zelfs waar ik 130 of ongelimiteerd mocht op de autobahn. Bijna vriestemperaturen, terugweg héél veel regen (bijna heel de baan in de drasj nazional) grote dakkoffer erop, 4 personen en bagage.

594kwh erdoorgejaagd, vertrokken met 100% geladen batterij, teruggekeerd met nog 30% beschikbaar.

Da's 29kWh/ 100. Yikes 😅
Met de Q6 is het verschil ook aanzienlijk in de winter vs zomer, in de paasvakantie naar Schotland, ik ben benieuwd.

Wel overal aan 230+ kWh kunnen laden, zalige kist op dat gebied die EV6.
Voorverwarming zal ook wel wat kwh gesnoept hebben.

Da's 29kWh/ 100. Yikes 😅
Mijn Seal gaat ook vlot richting de 30kWh/100km bij gelijkaardige omstandigheden (vriestemperaturen + regen/sneeuw i.c.m. snelweg), en dat is dan nog zonder dakkoffer.

Da's 29kWh/ 100. Yikes 😅
Wel overal aan 230+ kWh kunnen laden, zalige kist op dat gebied die EV6.
Voorverwarming zal ook wel wat kwh gesnoept hebben.

Uw voorverwarming om aan die 230+ kw te kunnen laden neemt daar een significant stuk van in. De opwarming van uw batterij zonder voorverwarming is marginaal in die omgevingsomstandigheden. 3 - 6 kwh mag je daar toch voor tellen leek mij om die volledige massa warm genoeg te stoken om zo snel te kunnen laden.
Dat is dus ook 4 - 8% van de batterij en dus uw batterijpercentage dat je daaraan kwijt bent op een rit.
Het blijft echt spijtig dat die stopt met voorverwarmen op 19% :(.

Klein vraagje met uw EV6. Heb jij regelmatig foutmeldingen van uw IFS bij het rijden? Waardoor uw lijnassistentie niet meer deftig werkt? Logischerwijze gaat dat enkel snachts zijn, want IFS staat voor intelligent voorlicht systeem. Is bij mij al een paar keer voorgevallen... Heb het vorige keer doorgegeven aan de dealer. Maar zij zagen geen foutmeldingen in het systeem te voorschijn komen. Dus heb er nu een foto van gemaakt, zoals ze gevraagd hadden, om het door te geven. Maar vroeg mij af of andere EV6 rijders dit ook al waren tegengekomen. En het dus normaal is. Of...

Uw voorverwarming om aan die 230+ kw te kunnen laden neemt daar een significant stuk van in. De opwarming van uw batterij zonder voorverwarming is marginaal in die omgevingsomstandigheden. 3 - 6 kwh mag je daar toch voor tellen leek mij om die volledige massa warm genoeg te stoken om zo snel te kunnen laden.
Dat is dus ook 4 - 8% van de batterij en dus uw batterijpercentage dat je daaraan kwijt bent op een rit.
Het blijft echt spijtig dat die stopt met voorverwarmen op 19% :(.

Klein vraagje met uw EV6. Heb jij regelmatig foutmeldingen van uw IFS bij het rijden? Waardoor uw lijnassistentie niet meer deftig werkt? Logischerwijze gaat dat enkel snachts zijn, want IFS staat voor intelligent voorlicht systeem. Is bij mij al een paar keer voorgevallen... Heb het vorige keer doorgegeven aan de dealer. Maar zij zagen geen foutmeldingen in het systeem te voorschijn komen. Dus heb er nu een foto van gemaakt, zoals ze gevraagd hadden, om het door te geven. Maar vroeg mij af of andere EV6 rijders dit ook al waren tegengekomen. En het dus normaal is. Of...

IFS geen melding van gezien
Ik heb enkel bij sneeuwval gehad dat mijn frontradar opeens dienst weigerde. Niet meer actief meeremmen en zo.

IFS geen melding van gezien
Ik heb enkel bij sneeuwval gehad dat mijn frontradar opeens dienst weigerde. Niet meer actief meeremmen en zo.
Gebruik jij uw intelligente verlichting ?
Dus dat de wagen voor u de stand en intensiteit van de lichten bepaalt ? En dus ook terugschakelt als er vb geen verkeer is op een bepaalde strook of het grootlicht terug opzet wanneer er voldoende ruimte is tussen u en de voorliggers? Of overrule je die gewoon altijd door zelf te schakelen tussen grootlicht en normaal licht?

Terug
Bovenaan