Elektrische wagens

Gisteren de B stand eens geprobeerd om te rijden, is wel aangenaam vind'k.

Ik lees vaak dat mensen voor stadsverkeer op B rijden en autostrade op D.
Stomme vraag, maar kan ik vertrekken in B en dan op autostrade zelf omschakelen naar D? Of kan je D of B enkel kiezen bij vertrek en dan voor heel de rit hetzelfde? Durf het niet testen 😀

Gisteren de B stand eens geprobeerd om te rijden, is wel aangenaam vind'k.

Ik lees vaak dat mensen voor stadsverkeer op B rijden en autostrade op D.
Stomme vraag, maar kan ik vertrekken in B en dan op autostrade zelf omschakelen naar D? Of kan je D of B enkel kiezen bij vertrek en dan voor heel de rit hetzelfde? Durf het niet testen 😀
En als het een BMW is, dan heeft die B stand imo geen enkel nut. Die bespaart u niks energie ofzo he

Ik snap niet goed waarom je op autostrade zou omschakelen naar D. Regeneratief remmen speelt toch vooral een rol in niet-autostrade verkeer omdat je op autostrade toch heel weinig moet remmen (file verkeer uitgezonderd). Mijn tesla staat altijd in de stand regeneratief remmen. Vraagt in het begin een beetje gewenning, maar éénmaal gewoon, is het prima rijden (en ik hoop dat het iets uithaalt kwa recuperatie van energie)

Ik snap niet goed waarom je op autostrade zou omschakelen naar D. Regeneratief remmen speelt toch vooral een rol in niet-autostrade verkeer omdat je op autostrade toch heel weinig moet remmen (file verkeer uitgezonderd). Mijn tesla staat altijd in de stand regeneratief remmen. Vraagt in het begin een beetje gewenning, maar éénmaal gewoon, is het prima rijden (en ik hoop dat het iets uithaalt kwa recuperatie van energie)
Bij BMW is dat intelligent en gaat hij in D coasten als er niemand voor u rijdt of uw volgende kruispunt er niet aan komt ofzo. Bijgevolg remt hij enkel als je moet remmen.
En dat is veel efficiënter dan continu recupereren.

Kheb net reisje met de tesla erop zitten. Vanaf luxemburg tot aalst 14.7kwh/100km. Dat is echt geschift. Mijn ID4 (first gen) zou zeker aan 20+ gezeten hebben.
Maaaaaar one pedal driving vind ik niet zo aangenaam. Daarvan is dat BMW systeem of dat op VW ID reeks best wel plezanter rijden. Coast bij loslaten pedaal en bij kruispunt, bocht of invoegende voorligger gaat hij pas regeneratief beginnen remmen. Dat rijdt echt wel aangenamer en is beter voor mijne voet :p Bijna 1000km one pedal driven is vermoeiend. (wel af en toe acc opgezet)

Whats-App-Image-2026-02-27-at-18-44-38.jpg

Laatst bewerkt:
Gebruik jij uw intelligente verlichting ?
Dus dat de wagen voor u de stand en intensiteit van de lichten bepaalt ? En dus ook terugschakelt als er vb geen verkeer is op een bepaalde strook of het grootlicht terug opzet wanneer er voldoende ruimte is tussen u en de voorliggers? Of overrule je die gewoon altijd door zelf te schakelen tussen grootlicht en normaal licht?

Ok foutmelding besproken met de dealer. Loop van komende week binnengaan om te bekijken of het een garantieafhandeling is. Niet alles heeft een garantie van 7j. Maar geloof het wel omdat het binnen de 3j is, wat het geval is voor AV.
Eerste stap is dan het verwisselen van de camera om te zien of de foutmelding weg gaat.

Zou geen veelvoorkomend issue zijn.

Bij tesla maakt dat iets uit ja. Behalve op de nieuwe model Y, want die heeft brake blending.
Bij BMW is dat intelligent en gaat hij in D coasten als er niemand voor u rijdt of uw volgende kruispunt er niet aan komt ofzo. Bijgevolg remt hij enkel als je moet remmen.
En dat is veel efficiënter dan continu recupereren.
Het rijdt gewoon relaxed met 1 pedaal. Als wil uitbollen, laat je gewoon 5% gas ingedrukt.

Ik rij hier met de BMW nu ook op B. Zoveel aangenamer hoewel ik het het eerste jaar ook vertikte “omdat ik wou bollen” 😅.
Uitbollen en geleidelijk vertragen is toch gewoon efficiënter dan vol in de remmen gaan, recupereren, en daarna opnieuw versnellen? Om van het onrustige wegbeeld nog te zwijgen

Uitbollen en geleidelijk vertragen is toch gewoon efficiënter dan vol in de remmen gaan, recupereren, en daarna opnieuw versnellen? Om van het onrustige wegbeeld nog te zwijgen
Ik ga ook niet vol in de remmen. Als je zo rijd moet je minder gas beginnen geven ipv de voet volledig van het pedaal halen. Ik gebruik mijn rem nog amper.

Ik ga ook niet vol in de remmen. Als je zo rijd moet je minder gas beginnen geven ipv de voet volledig van het pedaal halen. Ik gebruik mijn rem nog amper.
Op die manier snap ik het wel, maar dan maakt het qua efficiëntie natuurlijk geen fluit uit (niet dat jij dat claimde, maar het misverstand doet vaak de ronde dat one pedal drive op één of andere manier efficiënter zou zijn)

Dat gaspedaal is geen aan en uit-knop hè. Je moet echt al slecht rijden om daar een onrustig wegbeeld voor te veroorzaken.

Op die manier snap ik het wel, maar dan maakt het qua efficiëntie natuurlijk geen fluit uit (niet dat jij dat claimde, maar het misverstand doet vaak de ronde dat one pedal drive op één of andere manier efficiënter zou zijn)
Ik denk persoonlijk wel dat ik meer recupereer. Lichten en kruispunten rem ik gewoon niet meer aan, dat is volledig recuperatie. Als ik op D reed was dat een beetje maar remde ik uiteindelijk wel nog altijd gewoon. Maar nu niet dat dat uw rijbereik met 100km verlengd natuurlijk.

Bij BMW prefereer ik toch ook die dynamische stand.
In die B stand rijden vind ik vermoeiend, die rechtervoet is dan echt 100% van de tijd aan het "werken".
Had mij eens voorgenomen een week in B te rijden om me te forceren om het gewoon te worden, maar na 4 dagen er de brui aan gegeven.

Ik denk persoonlijk wel dat ik meer recupereer. Lichten en kruispunten rem ik gewoon niet meer aan, dat is volledig recuperatie. Als ik op D reed was dat een beetje maar remde ik uiteindelijk wel nog altijd gewoon. Maar nu niet dat dat uw rijbereik met 100km verlengd natuurlijk.
Als uw auto aan brake blending doet (dacht dat alle moderne EV's dit al deden, maar bij Tesla blijkbaar pas sinds de Model Y Juniper en is dat ook de reden dat one pedal drive bij oudere modellen niet uitschakelbaar is. Voorsprong door software hoor, jongens!) recupereert hij ook als ge uw rempedaal gebruikt dus is er op dat vlak eigenlijk ook geen verschil.

Bij BMW prefereer ik toch ook die dynamische stand.
In die B stand rijden vind ik vermoeiend, die rechtervoet is dan echt 100% van de tijd aan het "werken".
Had mij eens voorgenomen een week in B te rijden om me te forceren om het gewoon te worden, maar na 4 dagen er de brui aan gegeven.
Zelfde ervaring toen ik noodgedwongen twee weken met een Model 3 Highland reed met niet uitschakelbare one pedal driving. Afschuwelijk gewoon.

Terug
Bovenaan