Elektrische wagens

In de eerste plaats zou ik sowieso al die modellen eens gaan bekijken en indien mogelijk testrijden. Dan kan het zijn dat er al een paar direct afvallen omwille van redenen waar ge niet direct aan zou denken tot ge de auto in het echt gezien hebt.

Verder weet ik niet wat de beperkingen zijn op vlak van merk, maar als ge graag een break wilt, zou ik sowieso ook eens gaan kijken naar de Zeekr 7GT en, hoewel geen echte break maar een liftback, de Xpeng P7+.

Nieuwe wagen nieuwe shortlist. Ter vervanging van de iX3 (oud model).

iX3 (neue klasse)
I4 40M
Id7

Beste elektrische wagen qua prestaties is natuurlijk de iX3. De krachtigste, snelste, meeste range.
Echter rijden wij al 5 jaar elektrisch en…volle gas geven is eens leuk maar al die modellen kunnen meer dan vlot mee in het verkeer. En range…ik denk dat we ongeveer 1 keer per jaar vloeken op de beperktere range van de oude iX3. Range is overrated. En snelste laadcurve…is ook ongeveer 1 keer per jaar dat ik 100-150 kW aan de snellader niet snel genoeg vind. Dus puur naar prestaties voldoen ze sowieso alledrie.

I4 het mooiste model maar gaat misschien wat te klein zijn. Nu moeten we eigenlijk nooit kijken naar hoeveelheid bagage maar dat gaan we dan misschien wel moeten doen.

iX3 geen schoonheidsprijs maar ik heb altijd graag met de oude versie gereden. Oude was ook wel goed afgewerkt vanbinnen. Sowieso eens gaan bekijken en testrit doen.

Id7 enkel nog maar op straat zien passeren. Lijkt me meer dan ruim genoeg, en ik zou echt graag terug een break hebben, maar ik vrees dat hij net iéts te lang is voor onze oprit…

Vielen af: Audi A6 break of hoe ze die tegenwoordig ook noemen, wegens niet deftig te configureren binnen budget. i5 break wegens helemaal buiten budget.

Indien er mogelijk kinderen op komst zijn in de nabije toekomst, dan is de i4 niet de beste optie (hoewel met 1 kind dat ook allemaal wel lukt..).
ID.7 zal nog wat ruimer zijn dan de iX3. Persoonlijk denk ik niet dat er een echt foute keuze is tussen die twee.

Verder weet ik niet wat de beperkingen zijn op vlak van merk, maar als ge graag een break wilt, zou ik sowieso ook eens gaan kijken naar de Zeekr 7GT en, hoewel geen echte break maar een liftback, de Xpeng P7+.

Beperkt inderdaad, Aziaten of Tesla zijn uitgesloten.

Indien er mogelijk kinderen op komst zijn in de nabije toekomst, dan is de i4 niet de beste optie (hoewel met 1 kind dat ook allemaal wel lukt..).
ID.7 zal nog wat ruimer zijn dan de iX3. Persoonlijk denk ik niet dat er een echt foute keuze is tussen die twee.

1 kind dus zou inderdaad wel lukken. Maar we hebben de laatste 10 jaar altijd wel 'ruim' gereden (3 break gevolgd door iX3) waardoor ik ook weinig zin heb om constant te puzzelen als we ergens naartoe gaan.

Sowieso eens gaan kijken en testrijden.

Beperkt inderdaad, Aziaten of Tesla zijn uitgesloten.

1 kind dus zou inderdaad wel lukken. Maar we hebben de laatste 10 jaar altijd wel 'ruim' gereden (3 break gevolgd door iX3) waardoor ik ook weinig zin heb om constant te puzzelen als we ergens naartoe gaan.

Sowieso eens gaan kijken en testrijden.
De ID7 zit nog verrassend hoog, dus inderdaad best testrijden.

7 jaar garantie bij Kia... Denk dat ik er nog inzit. Of is de batterij minder lang gecovered?
Eerlijk gezegd zou ik het ook niet weten maar een batterij is maar een fractie van wat ICCU vervangen kost (en dit valt nog onder de garantie periode normaal ) . ;)
Hoe oud is de 12V batterij al ?

Dan zou het maar raar zijn dat ze nu al kapot is , je mag toch minsten 4 a 5 jaar verwachten voor een batterij vervangen moet worden .
Dus denk dat het de ICCU zelf is dan en als ze gene op stock liggen hebben kan dit wel een paar weken duren maar ikdacht dat KIA dan verplicht was om u een vervangwagen aan te beiden gratis .
Dus zeker eens achter vragen .

Dan zou het maar raar zijn dat ze nu al kapot is , je mag toch minsten 4 a 5 jaar verwachten voor een batterij vervangen moet worden .
Dus denk dat het de ICCU zelf is dan en als ze gene op stock liggen hebben kan dit wel een paar weken duren maar ikdacht dat KIA dan verplicht was om u een vervangwagen aan te beiden gratis .

Net de garage gehoord, ze zijn aan de diagnose bezig. Maar als het de ICCU is is hij tegen woensdag wss klaar. (Op voorraad dus)

KIA geeft 2 jaar garantie op de batterij dacht ik. Batterij is 1 van de zaken die er doorklapt tgv de iccu issues of zo las ik toch. Als het de batterij is, benadrukken dat men een AGM batterij voorziet.
Al had men oa hiervoor ook al softwareaanpassingen voorzien om dat issue minder snel te krijgen.

Je hebt gelijk, een 2,5 jaar oude OE 12V-accu nadert het einde van zijn levensduur.

ID7 wat ruimer is wel een immens understatement, dat zijn van binnen 2 verschillende categorieen in realiteit. De beenruimte op de achterbank is veel ruimer in de ID7 (break) als in de iX3, de wielbasis van de ID7 is dan ook 8cm langer.. Als je een kinderstoel moet gebruiken is een iX3 eigenlijk wat aan de krappe kant, maar wel goed te doen nog.
Als ik vergelijk met mijn iX3 (2022 model), dan is in de nieuwe iX3 de binnenruimte maar marginaal gegroeid en heb je vooral een diepere koffer (en uiteraard de veel betre specs).

Ik heb wel met geen van beide gereden, maar heb wel de hele familie er eens ingezet (kinderen zijn 14, 13 en 11) om te kijken wat dat geeft en de ID7 is dan beter geschikt.

Nieuwe wagen nieuwe shortlist. Ter vervanging van de iX3 (oud model).

iX3 (neue klasse)
I4 40M
Id7

Beste elektrische wagen qua prestaties is natuurlijk de iX3. De krachtigste, snelste, meeste range.
Echter rijden wij al 5 jaar elektrisch en…volle gas geven is eens leuk maar al die modellen kunnen meer dan vlot mee in het verkeer. En range…ik denk dat we ongeveer 1 keer per jaar vloeken op de beperktere range van de oude iX3. Range is overrated. En snelste laadcurve…is ook ongeveer 1 keer per jaar dat ik 100-150 kW aan de snellader niet snel genoeg vind. Dus puur naar prestaties voldoen ze sowieso alledrie.

I4 het mooiste model maar gaat misschien wat te klein zijn. Nu moeten we eigenlijk nooit kijken naar hoeveelheid bagage maar dat gaan we dan misschien wel moeten doen.

iX3 geen schoonheidsprijs maar ik heb altijd graag met de oude versie gereden. Oude was ook wel goed afgewerkt vanbinnen. Sowieso eens gaan bekijken en testrit doen.

Id7 enkel nog maar op straat zien passeren. Lijkt me meer dan ruim genoeg, en ik zou echt graag terug een break hebben, maar ik vrees dat hij net iéts te lang is voor onze oprit…

Vielen af: Audi A6 break of hoe ze die tegenwoordig ook noemen, wegens niet deftig te configureren binnen budget. i5 break wegens helemaal buiten budget.
Heh? De i5 smijten ze toch mee naar uw hoofd momenteel? Mijn pa heeft eind vorig jaar een quasi full option i5 e40 (sedan) gekocht voor 68k nieuw, stockwagen. Dat is goedkoper dan mijn i4 e40 3 jaar geleden. De Touring gaat vlotjes duurder, maar toch vaak een pak goedkoper dan een iX3?

De iX3 is technologisch wel veruit veel beter natuurlijk.

Heh? De i5 smijten ze toch mee naar uw hoofd momenteel? Mijn pa heeft eind vorig jaar een quasi full option i5 e40 (sedan) gekocht voor 68k nieuw, stockwagen. Dat is goedkoper dan mijn i4 e40 3 jaar geleden. De Touring gaat vlotjes duurder, maar toch vaak een pak goedkoper dan een iX3?

De iX3 is technologisch wel veruit veel beter natuurlijk.

Dat lijkt me wel een uitzonderlijke prijs, de i5 e40 sedans die nu als stockwagen te koop staan onder de 70 K€ zijn vooral zeer kale uitvoeringen, de full options lopen op tot 90K+ in de meest extreme gevallen.

De goedkoopste i4 e40 stockwagens vallen maar ~5K€ goedkoper uit dan de i5, het is wel een feit dat dat minder is dan het verschil in catalogusprijs dat eerder 10 K€ is.

Dat lijkt me wel een uitzonderlijke prijs, de i5 e40 sedans die nu als stockwagen te koop staan onder de 70 K€ zijn vooral zeer kale uitvoeringen, de full options lopen op tot 90K+ in de meest extreme gevallen.

De goedkoopste i4 e40 stockwagens vallen maar ~5K€ goedkoper uit dan de i5, het is wel een feit dat dat minder is dan het verschil in catalogusprijs dat eerder 10 K€ is.

Maar de dealer geeft daar wel serieuze kortingen op, waardoor deze goedkoper uitkomt dan een ix3 (in mijn geval althans).

Maar de dealer geeft daar wel serieuze kortingen op, waardoor deze goedkoper uitkomt dan een ix3 (in mijn geval althans).

Dat zijn de geafficheerde dealerprijzen na korting (die voor een i4 lager uitvallen dan een iX3, juist door die dealerkorting). Of is er intussen wel extra onderhandelingsmarge voor stock modellen, dat was een paar jaar geleden nog een no-go?

Misschien verwachten ze een veel hogere eindwaarde voor de iX3?

Prijsonderhandelingen gebeuren trouwens op bedrijfsniveau, vroeger was dat een percentage per merk maar nu is het misschien een percentage per model, ze zijn er ook niet meer transparant over.

Misschien kan de i5 sedan wel binnen budget maar naar dat model kijken we niet. Liever de i4 of iX3 dan i5 sedan.

Momenteel mooie korting bij aankoop van een stock Firefly select (Nio).
Ik twijfel echter ivm lange termijn ondersteuning. Doel is om de auto op te rijden, dus 15-20jaar. Restwaarde is dus niet zo belangrijk voor mij.
Ga ik al die tijd service kunnen krijgen of gaat dit merk de Europese markt verlaten op een gegeven moment?
Iemand enig inzicht hieromtrent?
Ik weet dat er in een China een harde concurrentiestrijd bezig is en dat er daar 100% zeker verschillende merken gaan wegvallen. Nio zelf bestaat al lang en heeft een zeer mooi premium product. Echter hebben ze toch al jaren slechte resultaten en wil de grote verkoop niet echt op gang komen.

Terug
Bovenaan