Elektrische wagens

Het rempedaal dat uit zichzelf beweegt als de auto afremt (op ACC bijvoorbeeld) heb ik toch ook nog nooit meegemaakt. Beweegt het gaspedaal dan ook uit zichzelf als de ACC aan staat? :unsure:

Als ik me niet vergis doet de EQE of EQE SUV ook zoiets. Ik herinner me alleszins een review op YouTube die daar over struikelde met als argument dat wanneer je de pedaal wil indrukken je wel verwacht dat die in een bepaalde positie staat en dat zeer vreemd aanvoelt als die ineens dieper staat.

Het rempedaal dat uit zichzelf beweegt als de auto afremt (op ACC bijvoorbeeld) heb ik toch ook nog nooit meegemaakt. Beweegt het gaspedaal dan ook uit zichzelf als de ACC aan staat? :unsure:

Nee, enkel de rempedaal. Het eerste deel dient om regeneratief te remmen, als je verder duwt komen de remmen in. Dit geeft dus een zeer soft en raar gevoel met veel travel.
Eens je de rem intrapt remt die wel goed, maar de throw is echt lang. Het voordel zou zijn dat er een geleidelijke overgang is en je niet voelt dat de remmen ingrijpen.

Beetje raar dat VW dat op deze manier doet, want bij andere merken voel je die overgang ook niet.

Doet me wat denken aan die stereo-installaties uit de jaren 90, waar de volumeknop vanzelf ronddraaide als het volume werd aangepast met de afstandsbediening.
Bij mijn Volvo gaat de rempedaal ook mee als hij zelf beslist om te remmen. Gaspedaal eigenlijk geen idee, zou er op moeten letten.

Doet me wat denken aan die stereo-installaties uit de jaren 90, waar de volumeknop vanzelf ronddraaide als het volume werd aangepast met de afstandsbediening.
Bij de mechanische cruise control van vroeger was dit wel degelijk zo.
Ik heb zelf nog een bmw 325i van 94 met cruise control gehad en daar bewoog de gaspedaal constant mee.

Voor degene met een ID7 (tourer), moeten jullie je rempedaal ook zo belachelijk ver indrukken om te remmen. De travel is echt enorm imo. Je hebt de indruk dat de eerste 5 cm echt helemaal niks doet, alsof je een spons indrukt. Zijn er settings die dat gevoel verbeteren?
Het is ook een vreemd gegeven dat het rempedaal uit zichzelf beweegt als die zelf remt.

Als ik dat vergelijk met de rem van mijn iX3, daar is dat veel korter en het pedaal beweegt niet als de auto zelf afremt naar stilstand.

Waarschijnlijk rijd je in de D stand? Probeer eens in de B stand, dan gaat het remmen veel beter. B stand is sowieso de aangenaamste stand om in te rijden na verloop van tijd.

Waarschijnlijk rijd je in de D stand? Probeer eens in de B stand, dan gaat het remmen veel beter. B stand is sowieso de aangenaamste stand om in te rijden na verloop van tijd.
Laten we zeggen dat meningen daarover verschillen 😉

@HUSKE ging de rempedaal ook niet mee bij jouw Arteon? Bij mij was dat wel het geval alleszins.

Kleinere draaicirkel staat los van adaptief chassis (dcc). Je hebt geen aandrijving op de voorwielen dus kan je de wielen verder draaien.
Bij een i5 met adaptief chassis draaien de achterwielen mee wat dus resulteert in een kortere draaicirkel.

Ik mis het alleszins niet. Ja de i5 is een grote wagen en daar moet je rekening mee houden, maar ik ervaar het niet echt als een beperking ofzo.

Bij mijn Volvo gaat de rempedaal ook mee als hij zelf beslist om te remmen. Gaspedaal eigenlijk geen idee, zou er op moeten letten.
Net even zitten googlen, en blijkbaar is dat inderdaad de standaard bij verschillende auto's uit de VAG-stal. Over Volvo nog niet direct iets gelezen maar zal daar dan ook wel zijn.
edit: bij oudere Volvo's zou dit inderdaad het geval zijn, maar recentere modellen zouden ook gewoon brake-by-wire gebruiken waardoor het rempedaal niet meer zou bewegen. Toch vreemd dat VAG daar nog altijd niet mee mee is?

Moet toch maar een vies gevoel zijn als uw rempedaal zich ineens een paar centimeter lager bevindt dan ge verwacht? Vreemd dat hier dan geen regelgeving over bestaat.

Laatst bewerkt:

Ik ben gewoon gaan testrijden en heb wss altijd in D gereden. Verkoper sprak geen woord Nederlands (enkel Frans), dus niks uitleg gehad. Naar mijn idee moet een rem altijd hetzelfde werken, als je iets wil dat consistent werkt in een auto zijn het de remmen toch…

Denk wel dat we mee te leven valt, maar de verkoper mag dat toch wel vermelden imo. Ik dacht de eerste keer dat de rempedaal stuk was, kreeg terug flashbacks van mijn citroen saxo vts waar de gaskabel geregeld over ging…

Laten we zeggen dat meningen daarover verschillen 😉

@HUSKE ging de rempedaal ook niet mee bij jouw Arteon? Bij mij was dat wel het geval alleszins.

Nee, ik had wel het launch (2017) model, maar die pedaal bleef gewoon waar die was.

Voor degene met een ID7 (tourer), moeten jullie je rempedaal ook zo belachelijk ver indrukken om te remmen. De travel is echt enorm imo. Je hebt de indruk dat de eerste 5 cm echt helemaal niks doet, alsof je een spons indrukt. Zijn er settings die dat gevoel verbeteren?
Het is ook een vreemd gegeven dat het rempedaal uit zichzelf beweegt als die zelf remt.

Als ik dat vergelijk met de rem van mijn iX3, daar is dat veel korter en het pedaal beweegt niet als de auto zelf afremt naar stilstand.
Is inderdaad normaal dat het rempedaal mee beweegt als er via ACC geremd wordt. Ik had dit vroeger ook bij bij Golf.

Het remgevoel van de ID7 is inderdaad even wennen. Bij mijn testrit had ik me ook even mislukt.
De reden hiervan is dat de ID7 in D-stand aan 'blended braking' doet. Initieel wordt als je het rempedaal induwt enkel op regeneratie afgeremd zodat er maximaal gerecupereerd wordt. Je ziet dat ook in de display aan het stuur: zolang de groene balk niet vol is zal er vrijwel uitsluitend aan recuperatie gedaan worden zonder de remschijven te gebruiken. Pas als je verder doorduwt zullen de fysieke remmen ook meewerken. De D-stand went snel zeker in combinatie met de rijhulpsystemen. Bij de B-stand ga je de remschijven gebruiken van zodra je het rempedaal gebruikt. In de B-stand heb je de 'one pedal drive' zoals je dat kent bij andere merken.

Bij de IX3 zal een veel eenvoudiger systeem gebruikt worden waar onmiddellijk de fysieke remmen gebruikt worden van zodra je het rempedaal bedient. Je remt daar dan ook sneller af maar recupereert dan ook minder. Eenmaal je gewend bent aan het remgevoel is de ID7 echt wel een genot om mee te rijden.

Bij de IX3 zal een veel eenvoudiger systeem gebruikt worden waar onmiddellijk de fysieke remmen gebruikt worden van zodra je het rempedaal bedient. Je remt daar dan ook sneller af maar recupereert dan ook minder. Eenmaal je gewend bent aan het remgevoel is de ID7 echt wel een genot om mee te rijden.

De iX3 doet dat ook hoor, dan wel in de ‘B’ stand, maar ook in ‘D’ als je zelf remt. Daar is die overgang evengoed, maar die voel je (ik althans) niet.

Heb 4 jaar geleden de polestar 2 en EQC gereden, vorige maand de polestar 4 en ooit een BMW i3 (die oude) als vervangwagen en geen van alle had zo een rempedaal. Die remmen ook generatief.

De uitleg klinkt plausible en er zal wel te wennen aan zijn. De vraag is of ik mijn been bij een serieuzere remactie zo ver wil indrukken. Bij het SIM racen rem ik ook op druk (met zo een 1600€ active pedal…), net omdat remmen op travel inconsistent aanvoelt.

Klopt. Zo goed als elke moderne EV en zelfs hybride doet aan brake blending bij gebruik van het rempedaal. Dat hoeft echt geen excuus te zijn voor een vreemd aanvoelend rempedaal

De BMW elektrische wagens gebruiken een volledig "brake by wire" systeem, waar er (in normale werking) geen enkele fysieke connectie meer is tussen het rempedaal en het eigenlijke remsysteem.
Bijgevolg heeft het hele remgebeuren geen effect op het gevoel in het rempedaal, het is een computer die gaat bepalen wat het regeneratieve remsysteem en de actuele remmen gaan doen, gebaseerd op wat de rijhulpsystemen willen doen of wat jij via je pedaal wil doen.
Het is "blended" braking, dus het systeem gaat maximaal regeneratief remmen, en enkel wanneer dit niet voldoende is gaan de gewone remmen mee geactiveerd worden.
Er is wel een "failsafe" hydraulische klep, wanneer het electronische systeem faalt gaat die open, waarna je rempedaal rechtstreeks hydraulisch de remmen bedient, maar zonder bekrachtiging, je gaat dus heel hard op het rempedaal moeten!
Er was in het begin twijfel bij de chauffeurs of het wel degelijk blended braking was, omdat ze het bijkomen van de gewone remmen niet konden waarnemen, waardoor ze dachten dat die onmiddelijk bij het remmen via pedaal mee activeerden en niet pas veel later.
Het zijn dus wel degelijk de systemen in de wagen die de overgang tussen regeneratief remmen en de gewone remmen onvoelbaar kunnen laten gebeuren.

Geen "eenvoudiger" systeem, eerder tegengesteld.

In een i4M50, met zijn tegen de 200kW regeneratief remvermogen (verdeeld over beide assen, niet zoals de 115kW enkel op de achteras bij de e40), moet je al zwaar in de remmen gaan om de schijven mee beginnen te bezigen, dan begin je al kort bij een "noodstop" te komen.

Ikzelf kan de overgang, als je er echt héél hard op let, wel voelen, als je zeer langzaam van lage snelheid naar stilstand gaat, op het punt waardoor er zo weinig rotatie op de motoren is dat het regeneratieve remmen niet meer gaat.

Eigenlijk bijna nooit, enkel een paar keer wanneer de schijven wat nat/roestig waren en vermoedelijk iets harder gripten dan gewoonlijk en een zeer licht vribratie/ruis gaven bij het in contact komen van de remschoenen met de schijven.

Indien het VW pedaal mee beweegt met wat de rijhulpsystemen doen, zou ik denken dat het niet volledig brake by wire is, maar eerder de systemen die het klassieke rempedaal mee gaan beinvloeden? Wat ik wel wat vreemd zou vinden in een huidige generatie EV!

Laatst bewerkt:
Dit weekend 550 km afgelegd met de i4 (eDrive40), gemiddeld verbruik van 19,2 kWh / 100 km - gemiddelde snelheid 94 km/u. Best deftig gezien de frisse temperaturen, wind en af en toe regen.
Snelladen ging ook vlot aan gemiddeld ~100 kW, terwijl ik met 40-50% batterij toe kwam.

Iemand ervaring met de ID.7 Tourer GTX (of Business Premium RWD)& BMW i5 tourer (M-eDrive40 RWD)?
Ik ben op zoek naar een nieuwe leasekar. Beiden passen in budget: De ID.7 full option, de BMW rijkelijk uitgerust (maar bv. geen pano/ adapatief chasis.)

Mijn prioriteit ligt voornamelijk op comfort (chasis, ruimte op zowel achterbank als koffer [2 kleine kids], rijhulpsystemen voor de file) en range.
  • Comfort van Chasis: Geen idee hoe ze zich verhouden.
  • Rijhulpsystemen: BMW heeft o.m. driving assist pro pakket, maar geen idee hoe dat vergelijkt met bv. VW travel assist.
  • Comfort: Ook geen ervaring met de VW stoelen, de BMW heeft de comfortstoelen.
  • Ruimte: VW lijkt wat ruimer op de achterbank op foto, de koffer ontloopt elkaar op papier niet veel.
  • Range: ID.7 net iets beter (?)
Sterke meningen worden geapprecieerd!
PS: Ik ben er ook nog niet over uit of de GTX zijn kleinere range tvv AWD het eigenlijk waard is..
Iemand trouwens al in de EX60 gezeten die kan vergelijken?
EX60 Lijkt ook vrij ruim op video.

Iemand trouwens al in de EX60 gezeten die kan vergelijken?
EX60 Lijkt ook vrij ruim op video.

Is nog niet bij de dealers, de EX60 lijkt inderdaad ruimer dan een iX3 bvb.
De kinderen en de vrouw vinden hem spuuglelijk, maar vind die zelf wel mooi.

Dit weekend 550 km afgelegd met de i4 (eDrive40), gemiddeld verbruik van 19,2 kWh / 100 km - gemiddelde snelheid 94 km/u. Best deftig gezien de frisse temperaturen, wind en af en toe regen.
Snelladen ging ook vlot aan gemiddeld ~100 kW, terwijl ik met 40-50% batterij toe kwam.
Ongeveer hetzelfde dan wat ik heb op de M50.
Zolang je niet naar de 20" velgen gaat zijn hun verbruiken zeer vergelijkbaar.

Nu is het net nog wat koud om bij 40% soc meer dan 100kW laden te halen.
In de zomer haal ik boven de 140kW aan 40%, om dan wel snel te zakken, meestal zo tussen de 50 en 55% ergens zakt die onder de 100kW.

In de winter, zelfs met voorverwarmen toch altijd net wat minder!

Het is vooral tussen 0 en 40% dat het snel gaat, dat is aan een gemiddelde van >170kW.

Vandaag is dat natuurlijk niet echt snel, maar voor mij toch nog steeds absoluut voldoende praktisch.

Mijn routine is eenvoudig, ik kan op een nacht van 40% naar pakweg 80 à 90% laden (granny op 16A), dus als ik zie dat ik onder de 35 à 40% ga thuiskomen (en ik moet de dag erna vroeg weg voor onbekend aantal km) dan gaat hij op 500m van mijn deur aan de snellader, heb het getimed, van bijvoorbeel 20 naar 40% doet hij in net onder de 6 minuten, net lang genoeg om op de gsm even door wat BG posts te scrollen en weer door naar huis!

Ongeveer hetzelfde dan wat ik heb op de M50.
Zolang je niet naar de 20" velgen gaat zijn hun verbruiken zeer vergelijkbaar.

Nu is het net nog wat koud om bij 40% soc meer dan 100kW laden te halen.
In de zomer haal ik boven de 140kW aan 40%, om dan wel snel te zakken, meestal zo tussen de 50 en 55% ergens zakt die onder de 100kW.

In de winter, zelfs met voorverwarmen toch altijd net wat minder!

Het is vooral tussen 0 en 40% dat het snel gaat, dat is aan een gemiddelde van >170kW.

Vandaag is dat natuurlijk niet echt snel, maar voor mij toch nog steeds absoluut voldoende praktisch.

Mijn routine is eenvoudig, ik kan op een nacht van 40% naar pakweg 80 à 90% laden (granny op 16A), dus als ik zie dat ik onder de 35 à 40% ga thuiskomen (en ik moet de dag erna vroeg weg voor onbekend aantal km) dan gaat hij op 500m van mijn deur aan de snellader, heb het getimed, van bijvoorbeel 20 naar 40% doet hij in net onder de 6 minuten, net lang genoeg om op de gsm even door wat BG posts te scrollen en weer door naar huis!

Dat valt goed mee dan, ik dacht altijd dat de M50 toch ~15% meer verbruikte door de dual motor. Op terugweg wel ~10% meer verbruikt door minder file en een paar keer goed te kunnen doortrekken op de onbegrensde Autobahn.

Het laden begon altijd wel rond de 160 kW, vond ik nog snel om zo'n hoge SoC te hebben - maar dat waren de handigste laadplaatsen waar ik ook een koffie kon halen, in plaats van verder door te rijden tot een lagere SoC. Inderdaad genoeg voor die paar keer op een jaar dat ik een snellader gebruik.

Dat valt goed mee dan, ik dacht altijd dat de M50 toch ~15% meer verbruikte door de dual motor. Op terugweg wel ~10% meer verbruikt door minder file en een paar keer goed te kunnen doortrekken op de onbegrensde Autobahn.

Het laden begon altijd wel rond de 160 kW, vond ik nog snel om zo'n hoge SoC te hebben - maar dat waren de handigste laadplaatsen waar ik ook een koffie kon halen, in plaats van verder door te rijden tot een lagere SoC. Inderdaad genoeg voor die paar keer op een jaar dat ik een snellader gebruik.
Bij elektrische wagens zijn er zoveel factoren die invloed hebben op verbruik, veel meer dan bij wagens met verbrandingsmotoren, dat het altijd heel moeilijk is te vergelijken.

Ten opzichte van de e40 verbuikt de M50 vooral meer door zijn extra gewicht (160 kg zwaarder), en doordat de vergelijking dikwijls wordt gemaakt tussen een e40 op 18" wielen (standaard) en een M50 op 20" wielen (optie, standaard is 19").
Ik heb een stockwagen genomen destijds waar 20" wielen oplagen, en heb bij aankoop deze laten veranderen met 19" wielen, specifiek voor het verbruik!
Geen idee welke wielen jij hebt!

Het extra gewicht wordt vooral afgestraft in met start stop verkeer en veel minder op de autostrade, dus hoe die verhouding ligt verschuift ook weer dat verschil tussen beide wagens, je hebt zelf gemerkt dat hogere snelheden sterk afgestraft worden in een elektrische wagen!

Als je in België vertrekt, 80km aan 130 bolt, en dan Nederland binnen komt (tijdens de dag) en dan 105 bolt, dan krijg je de eerste 30km of zo een km rijbereik erbij voor elke gereden km. Dat verschil in verbuik is enorm. Aan 105 zit ik eerder aan 16,5 à 17 kWh/km, 120 km/h gaat net over 20kWh/km en 130 is gelijk 22 kWh/km.

Anyway, op dezlfde rit/zelfde rijstijl en op dezelfde banden zal de M50 vermoedelijk wel wat meer verbruiken, maar niet spectaulair veel, volgens mij zeker niet 15%, zal eerder tussen de 5 en 10% liggen.

De M50 zal ook wat meer regeneratie kunnen doen, misschien niet zozeer door het max aantal kW dat je kan recupereren (195kW voor de M50, 115kW voor de e40), maar eerder nog door het feit dat de e40 enkel op de achteras kan elektrisch remmen, terwijl het normaal de voorste as is dewelke de meeste remcapaciteit/grip heeft.
De M50 remt ook elektrisch op de vooras, dus de schijfremmen worden echt wel zelden aangesproken.
Ik kan me inbeelden dat, zeker op nat wegdek, een e40 sneller de voorste schijven zal moeten gebruiken om te vermijden dat de achterwielen gaan blokkeren doordat je wat harder moet remmen.
Elk beetje schijfrem gebruikt is weer minder kW in de batterij gestoken natuurlijk.

Als je natuurlijk een zware voet hebt en graag altijd in de sport boost mode vlamt met de M50, dan mag bovenstaande natuurlijk wel in de vuilbak :cool: Die 544PK moet natuurlijk wel uit die batterij komen!

Ge moet ne keer 120 rijden met een hoge gesloten remorquebak er achter, dat doe je niet lang als je ziet dat je ongeveer 1% per km aftikt en je nog van Antwerpen naar de zee terug moet :rofl:

Terug
Bovenaan