Dat valt goed mee dan, ik dacht altijd dat de M50 toch ~15% meer verbruikte door de dual motor. Op terugweg wel ~10% meer verbruikt door minder file en een paar keer goed te kunnen doortrekken op de onbegrensde Autobahn.
Het laden begon altijd wel rond de 160 kW, vond ik nog snel om zo'n hoge SoC te hebben - maar dat waren de handigste laadplaatsen waar ik ook een koffie kon halen, in plaats van verder door te rijden tot een lagere SoC. Inderdaad genoeg voor die paar keer op een jaar dat ik een snellader gebruik.
Bij elektrische wagens zijn er zoveel factoren die invloed hebben op verbruik, veel meer dan bij wagens met verbrandingsmotoren, dat het altijd heel moeilijk is te vergelijken.
Ten opzichte van de e40 verbuikt de M50 vooral meer door zijn extra gewicht (160 kg zwaarder), en doordat de vergelijking dikwijls wordt gemaakt tussen een e40 op 18" wielen (standaard) en een M50 op 20" wielen (optie, standaard is 19").
Ik heb een stockwagen genomen destijds waar 20" wielen oplagen, en heb bij aankoop deze laten veranderen met 19" wielen, specifiek voor het verbruik!
Geen idee welke wielen jij hebt!
Het extra gewicht wordt vooral afgestraft in met start stop verkeer en veel minder op de autostrade, dus hoe die verhouding ligt verschuift ook weer dat verschil tussen beide wagens, je hebt zelf gemerkt dat hogere snelheden sterk afgestraft worden in een elektrische wagen!
Als je in België vertrekt, 80km aan 130 bolt, en dan Nederland binnen komt (tijdens de dag) en dan 105 bolt, dan krijg je de eerste 30km of zo een km rijbereik erbij voor elke gereden km. Dat verschil in verbuik is enorm. Aan 105 zit ik eerder aan 16,5 à 17 kWh/km, 120 km/h gaat net over 20kWh/km en 130 is gelijk 22 kWh/km.
Anyway, op dezlfde rit/zelfde rijstijl en op dezelfde banden zal de M50 vermoedelijk wel wat meer verbruiken, maar niet spectaulair veel, volgens mij zeker niet 15%, zal eerder tussen de 5 en 10% liggen.
De M50 zal ook wat meer regeneratie kunnen doen, misschien niet zozeer door het max aantal kW dat je kan recupereren (195kW voor de M50, 115kW voor de e40), maar eerder nog door het feit dat de e40 enkel op de achteras kan elektrisch remmen, terwijl het normaal de voorste as is dewelke de meeste remcapaciteit/grip heeft.
De M50 remt ook elektrisch op de vooras, dus de schijfremmen worden echt wel zelden aangesproken.
Ik kan me inbeelden dat, zeker op nat wegdek, een e40 sneller de voorste schijven zal moeten gebruiken om te vermijden dat de achterwielen gaan blokkeren doordat je wat harder moet remmen.
Elk beetje schijfrem gebruikt is weer minder kW in de batterij gestoken natuurlijk.
Als je natuurlijk een zware voet hebt en graag altijd in de sport boost mode vlamt met de M50, dan mag bovenstaande natuurlijk wel in de vuilbak

Die 544PK moet natuurlijk wel uit die batterij komen!