Ik ben van een Model 3 RWD (2023) naar een Model 3 Performance (2025) gegaan.Dat valt goed mee dan, ik dacht altijd dat de M50 toch ~15% meer verbruikte door de dual motor. Op terugweg wel ~10% meer verbruikt door minder file en een paar keer goed te kunnen doortrekken op de onbegrensde Autobahn.
Het laden begon altijd wel rond de 160 kW, vond ik nog snel om zo'n hoge SoC te hebben - maar dat waren de handigste laadplaatsen waar ik ook een koffie kon halen, in plaats van verder door te rijden tot een lagere SoC. Inderdaad genoeg voor die paar keer op een jaar dat ik een snellader gebruik.
Mijn gemiddeld verbruik met de RWD was 142Wh/km na exact 2 jaar. Met de Performance is het 192Wh/km sinds september, dus het kan misschien nog een beetje zakken deze zomer. Maar het verschil is in ieder geval wel significant bij mij.
Mijn batterij is van 60kWh naar 82kWh gegaan en mijn bereik in de praktijk is ongeveer 40km meer als bij de RWD. Door het hogere verbruik kom ik amper verder. Maar ik klaag niet. Van 100% naar 10% is ongeveer 400km rijden als we een lange trip doen.
De RWD had 18" 235 EV banden rondom. De Performance heeft 20" 235 voor en 20" 275 achter van zachter rubber (Pirelli Pzero 4) en de auto is ook een 80kg zwaarder door de extra motor/aandrijving. Het is natuurlijk niet enkel het extra gewicht van de motor die telt. De aandrijving ervaart ook meer weerstand door de extra aandrijftassen, differentieel, ...
De batterijen wegen evenveel. De RWD had een LFP batterij die een grotere massadichtheid heeft dan NMC.
Groter dan 19" lijkt me voor het comfort sowieso minder handig, ik voel nu al het verschil tussen 18" en 19" met ons fantastisch Belgisch wegdek.