Elektrische wagens

Dat valt goed mee dan, ik dacht altijd dat de M50 toch ~15% meer verbruikte door de dual motor. Op terugweg wel ~10% meer verbruikt door minder file en een paar keer goed te kunnen doortrekken op de onbegrensde Autobahn.

Het laden begon altijd wel rond de 160 kW, vond ik nog snel om zo'n hoge SoC te hebben - maar dat waren de handigste laadplaatsen waar ik ook een koffie kon halen, in plaats van verder door te rijden tot een lagere SoC. Inderdaad genoeg voor die paar keer op een jaar dat ik een snellader gebruik.
Ik ben van een Model 3 RWD (2023) naar een Model 3 Performance (2025) gegaan.

Mijn gemiddeld verbruik met de RWD was 142Wh/km na exact 2 jaar. Met de Performance is het 192Wh/km sinds september, dus het kan misschien nog een beetje zakken deze zomer. Maar het verschil is in ieder geval wel significant bij mij.

Mijn batterij is van 60kWh naar 82kWh gegaan en mijn bereik in de praktijk is ongeveer 40km meer als bij de RWD. Door het hogere verbruik kom ik amper verder. Maar ik klaag niet. Van 100% naar 10% is ongeveer 400km rijden als we een lange trip doen.

De RWD had 18" 235 EV banden rondom. De Performance heeft 20" 235 voor en 20" 275 achter van zachter rubber (Pirelli Pzero 4) en de auto is ook een 80kg zwaarder door de extra motor/aandrijving. Het is natuurlijk niet enkel het extra gewicht van de motor die telt. De aandrijving ervaart ook meer weerstand door de extra aandrijftassen, differentieel, ...
De batterijen wegen evenveel. De RWD had een LFP batterij die een grotere massadichtheid heeft dan NMC.

Bij elektrische wagens zijn er zoveel factoren die invloed hebben op verbruik, veel meer dan bij wagens met verbrandingsmotoren, dat het altijd heel moeilijk is te vergelijken.

Ten opzichte van de e40 verbuikt de M50 vooral meer door zijn extra gewicht (160 kg zwaarder), en doordat de vergelijking dikwijls wordt gemaakt tussen een e40 op 18" wielen (standaard) en een M50 op 20" wielen (optie, standaard is 19").
Ik heb een stockwagen genomen destijds waar 20" wielen oplagen, en heb bij aankoop deze laten veranderen met 19" wielen, specifiek voor het verbruik!
Geen idee welke wielen jij hebt!

...

Ik heb nu ook 19" wielen, dat is toch 1 variabele minder. Alhoewel, er is blijkbaar nog een redelijk verschil tussen banden met hetzelfde formaat :biglaugh:Groter dan 19" lijkt me voor het comfort sowieso minder handig, ik voel nu al het verschil tussen 18" en 19" met ons fantastisch Belgisch wegdek.

De iX3 doet dat ook hoor, dan wel in de ‘B’ stand, maar ook in ‘D’ als je zelf remt. Daar is die overgang evengoed, maar die voel je (ik althans) niet.

Heb 4 jaar geleden de polestar 2 en EQC gereden, vorige maand de polestar 4 en ooit een BMW i3 (die oude) als vervangwagen en geen van alle had zo een rempedaal. Die remmen ook generatief.

De uitleg klinkt plausible en er zal wel te wennen aan zijn. De vraag is of ik mijn been bij een serieuzere remactie zo ver wil indrukken. Bij het SIM racen rem ik ook op druk (met zo een 1600€ active pedal…), net omdat remmen op travel inconsistent aanvoelt.
Echt een ‘overgang’ in het remgevoel heb ik toch niet. Wat je wel hebt ten opzichte van andere wagens is dat je inderdaad veel dieper het rempedaal moet induwen voor eenzelfde resultaat, maar dat went enorm snel. Uiteindelijk zit er tussen wagens sowieso een verschil in remgevoel en ook acceleratie. Waar je bij BMW en Polestar veel meer instant gevoel hebt, is dat bij de ID7 meer geleidelijker wat het een enorm comfortabele cruiser maakt. Maar ik kan begrijpen dat niet voor iedereen weggelegd is.

Iemand trouwens al in de EX60 gezeten die kan vergelijken?
EX60 Lijkt ook vrij ruim op video.

Bij mijn dealer (En bij de meeste andere in Vlaanderen vermoed ik) worden de eerste modellen in showroom verwacht in juli.

Vanaf 20 mei vervalt wel het embargo op de eerste reviews met rijdende ex60 dus vanaf overmorgen meer gedetailleerde reviews met hopen te vinden.

Nee, enkel de rempedaal. Het eerste deel dient om regeneratief te remmen, als je verder duwt komen de remmen in. Dit geeft dus een zeer soft en raar gevoel met veel travel.
Eens je de rem intrapt remt die wel goed, maar de throw is echt lang. Het voordel zou zijn dat er een geleidelijke overgang is en je niet voelt dat de remmen ingrijpen.

Beetje raar dat VW dat op deze manier doet, want bij andere merken voel je die overgang ook niet.
Vandaag gemerkt dat Tesla dit ook doet. Ik kom daar dus pas na 4j achter. Ik gebruik die rempedaal quasi nooit, dus valt dat ook niet echt op.

Echt een ‘overgang’ in het remgevoel heb ik toch niet. Wat je wel hebt ten opzichte van andere wagens is dat je inderdaad veel dieper het rempedaal moet induwen voor eenzelfde resultaat, maar dat went enorm snel. Uiteindelijk zit er tussen wagens sowieso een verschil in remgevoel en ook acceleratie. Waar je bij BMW en Polestar veel meer instant gevoel hebt, is dat bij de ID7 meer geleidelijker wat het een enorm comfortabele cruiser maakt. Maar ik kan begrijpen dat niet voor iedereen weggelegd is.

Nja, je raakt bij een EV niet zo vaak de rempedaal aan, de BMW remt grotendeels zelf, maar heb wel graag een direct gevoel in de rempedaal.

Ik schiet de ID7 echter niet af, op alle andere vlakken heeft die wel alles wat ik zoek.

Het rempedaal dat uit zichzelf beweegt als de auto afremt (op ACC bijvoorbeeld) heb ik toch ook nog nooit meegemaakt. Beweegt het gaspedaal dan ook uit zichzelf als de ACC aan staat? :unsure:

Doet me wat denken aan die stereo-installaties uit de jaren 90, waar de volumeknop vanzelf ronddraaide als het volume werd aangepast met de afstandsbediening.
Arteon van mijn vrouw had dit ook, zal wel een VW/VAG dingetje zijn. Maar is inderdaad een rare manier om het te doen imo.

Arteon van mijn vrouw had dit ook, zal wel een VW/VAG dingetje zijn. Maar is inderdaad een rare manier om het te doen imo.

Je bent al de 2de die dat zegt, maar mijn Arteon had dat niet. Hadden jullie een latere versie dan? Ik had een launch editie.

Een enyaq is ook elektisch, een Arteon hoogstens hybride. Mijne was een gewone diesel.
Of ik heb dat nooit gemerkt maar dat lijkt me toch ook straf.
Is enkel bij hybride en elektrische wagens.

Op de gewone motoren heb je geen brake by wire of blended braking...

Ik heb sinds kort ook een EV als bedrijfswagen (polestar 2), maar zit in de knoop met een laadpas voor prive gebruik.

In BE is het geen issue dan kan ik de laadpas van het werk gebruiken, maar wat als ik in het buiteland moet opladen.
Bij polestar gevens ze natuurlijk een laadpas van hen mee, maar is er ergens een goed overzicht welke laadpas "goedkoopste" is (als dit kan) en welke een goede dekking heeft? Of gebruik ik gewoon die van Polestar ?

my bad, helemaal over gekeken!

Terug
Bovenaan