Elektrische wagens

Hoe is om de 20k-30k (of meer) op onderhoud gaan nu vergelijkbaar met veel meer en vooral veel langer moeten "tanken"?
Als in "1x per jaar moet ge mogelijk eens er rekening mee houden". Met de i30n moet je om de 10k km op onderhoud. Dat is 3x per jaar voor mij. Ik heb nog nooit iemand weten zeggen "amai, dat zou ik nu nooit kopen, zo vaak op onderhoud".

Als die ene keer op een jaar dat het slecht uitkomt een contra-argument is, dan gaan er weinig wagens overeind blijven. Een beetje zoals 4x4 kopen voor die ene keer dat het sneeuwt.

Als in "1x per jaar moet ge mogelijk eens er rekening mee houden". Met de i30n moet je om de 10k km op onderhoud. Dat is 3x per jaar voor mij. Ik heb nog nooit iemand weten zeggen "amai, dat zou ik nu nooit kopen, zo vaak op onderhoud".

Als die ene keer op een jaar dat het slecht uitkomt een contra-argument is, dan gaan er weinig wagens overeind blijven. Een beetje zoals 4x4 kopen voor die ene keer dat het sneeuwt.
Ga je nu akkoord met mij of net niet?

Tesla's hebben geen vaste intervallen meer. Alleen onderhoud wanneer de auto dat aangeeft.

Ik laad alleen thuis op. Buiten toen ik naar Spanje ben gereden en een keer naar Dortmund voor voetbal en ochtend daarna moest ik naar de ardennen. Mijn woon werk verkeer was 100km heen en terug. Ben ook al naar Amsterdam, de zee etc gereden zonder extra opladen.

Hoe is om de 20k-30k (of meer) op onderhoud gaan nu vergelijkbaar met veel meer en vooral veel langer moeten "tanken"?
Ik heb nog maar één keer getankt met mijn EV. Gewoon om te controleren of ik correct geregistreerd was voor het superchargen.
Voor de rest kom ik thuis aan en stop ik kabel in.
Ik moet alleen tanken wanneer ik meer dan 350 km moet afleggen in enkele richting.

Om de 10k km op onderhoud lijkt mij toch wel veel. Dacht verstaan te hebben dat elektrische wagens normaal minder onderhoudsintensief zijn en dat dat meezit in het voordeel voor de tco van een elektrische wagen.

Hier lees ik dan het omgekeerde... voorbeelden van elke 10k km op onderhoud, feit dat onderhoudskosten die van 2 andere auto's is... raar maar eigenlijk nu ook niet onverwacht.

Om de 10k km op onderhoud lijkt mij toch wel veel. Dacht verstaan te hebben dat elektrische wagens normaal minder onderhoudsintensief zijn en dat dat meezit in het voordeel voor de tco van een elektrische wagen.

Hier lees ik dan het omgekeerde... voorbeelden van elke 10k km op onderhoud, feit dat onderhoudskosten die van 2 andere auto's is... raar maar eigenlijk nu ook niet onverwacht.
Ik heb 30k km gereden en is 1,5 jaar oud en nog geen onderhoud nodig gehad.

Is inderdaad de i30n en dus de ICE. De bmw moet om de 2 jaar, onafhankelijk van het aantal kilometers.

Wanneer mag je eigenlijk je iX3 in ontvangs nemen @sandervdw ? En heb je een 3 fasige aansluiting voorzien?
Eind februari (hij staat nu op de boot).

Dus 2x 16A stekker voorzien. En 1 ervan steekt een slimme laadpaal in (ik moet de aansluiting nog wat mooier tegen de muur vasthangen). Dit was de makkelijkste oplossing, anders moesten we weer van die stekker gaan doorlussen en slijpen etc...

VW heeft deze week de prijzen kenbaar gemaakt van de basis ID.3 en ID.4 (de Pure), met een kleinere accu: 31500 en 38500 EUR.
En daar geven ze volgens de website van VW ook nog eens 10% korting op.
Het is wel echt een basisversie, er zit wel een navigatiesysteem standaard in, maar verwacht voor de rest niet veel uitrusting meer.

In Duitsland zijn de wagens met de bijkomende groene premie ingerekend niet duurder meer dan een Golf en een Tiguan. Dat keerpunt in 2024-2025 (waar ze qua prijs vergelijkbaar zouden worden) lijkt haalbaar. En qua interieurruimte zijn de ID.3 en ID.4 een stuk ruimer dan de Golf en de Tiguan

Terug
Bovenaan