Na hier een paar woorden te wisselen met
@sandervdw het toch ook eens even bekeken (Ik ben nog niet thuis in de wereld van Elektrische auto's dus verbeter mij waar nodig)
Wij hebben een aansluiting van 3x400 17,3kVA dus ik vermoed dat laden aan 11Kw geen probleem mag zijn ?
Ik was nu eens een vergelijking aan het maken met een ix3 (aankoopprijs even buiten beschouwing & Tesla model 3 vind ik geen verbruiksgegevens)
We doen eigenlijk vooral kortere ritten dus de batterij volledig leegrijden zal praktisch nooit gebeuren. woonwerk is 23km enkel. vriendin is soms de baan op maar nooit meer dan 150km op een dag
Momenteel met corona is het +-1000km per maand. Maar ik heb de berekening gemaakt op 1250km (15000km/jaar) Zonder rekening te houden met zonnepanelen dus stroom van het net.
Huidige auto kost +-116€ aan naft per 1000km (9l/100km)
15000km is
1746€ per jaar aan tanken (aan huidige prijzen)
Neem ik de gegevens op de site van BMW voor de ix3 dan zit die op 19kWh per 100km
Op een jaar 15000km/jaar is dat dan 2850kWh (en mijn laatste jaarafrekening stond gemiddelde prijs per kWh aan 0,21€. 'S nachts en weekend zal nog iets goedkoper zijn)
Dus 2850 x 0.21€ =
598€ extra aan stroom per jaar
Conclusie is dan dat enkel aan verbruik je 1148€ uitspaart + de 389€ aan Jaarlijkse belasting valt dan ook weg dus +-1500€ aan besparing
Op een levensduur van 5jaar zou dat dan 7500€ zijn (wat toch iets op wat de prijs compenseert)
Geen idee hoe het zit met banden of onderhoud of verzekering van een elektrische
Of zie ik het zo mis ? Natuurlijk in vergelijking met onze huidige wagen.
Eigenlijk als de stroom van het net komt zou het +-50€/maand zijn momenteel dat het kost aan verbruik